شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا

مقایسه ای بین سیم کارت‌های مخابرات و تالیا


مقایسه ای بین سیم کارت‌های مخابرات و تالیا
بنا بر اعلام وب سایت تالیا (نام برند تجاری این سیم کارت ها تالیاست) قرار بود مراسم قرعه کشی بین این ۶۷۵هزار متقاضی برای انتخاب ۵۰۰هزار برنده در ۲۱ فروردین سال جاری و با حضور دستگاه‌های نظارتی و خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شود واسامی برندگان نیز در تاریخ ۷/۲/۱۳۸۴ به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم(ص) از طریق روزنامه های کثیرالانتشار اعلام و شروع واگذاری این سیم کارت ها از اواسط اردیبهشت آغاز و طی ۳۰ روزکاری به پایان برسد. اما اینگونه نشد! مراسم قرعه کشی حذف شد و اعلام شد که بین تمام ثبت نام کنندگان سیم کارت توزیع خواهد شد. در ۳۱ اردیبهشت ۸۴ طی جلسه ای با حضور نمایندگان مجتمع صنعتی رفسنجان و خبرنگاران در دفتر مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران (و بدون حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی) مراسم قرعه کشی ای برای تعیین اولویت توزیع سیم کارت ها بر اساس حرف اول نام خانوادگی ثبت نام کنندگان انجام شد که نتایجش به عنوان خبر و آگهی در مطبوعات منتشر شد. ۴روز بعد و به مناسبت سوم خرداد (سالروز فتح خرمشهر) شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا با حضور سیداحمد معتمدی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمعی از مدیران و معاونانش،نمایندگان مجلس و خبرنگاران رسما افتتاح شد و توزیع سیم کارت های اعتباری تالیا در ۵مرکز اصلی در سطح شهر تهران آغاز شد. در این گزارش به مقایسه اجمالی بین سرویس های ارائه شده توسط ۲ اپراتور فعال تلفن همراه کشور یعنی اپراتور دولتی ایران ( TCI ) و اپراتور تلفن همراه اعتباری ( تالیا ) می پردازیم تا ببینیم با توجه به شاخصه‌هایی چون گستره توزیع خدمات ، تنوع و کیفیت ارائه خدمات ، سرویس های ارزش افزوده و هزینه های اولیه و جانبی انتخاب کدام اپراتور منطقی تر است.
البته قبل از هرچیز می‌خواهم خوشحالی خودم را از شکسته شدن بت مخابرات بعنوان تنها ارائه کننده خدمات مخابراتی در کشور ابراز کنم چرا که امیدوارم با آمدن اولین رقیب اینچنینی برای مخابرات هم شاهد توفیق بخش خصوصی با ارائه خدمات مطلوب باشیم و هم بیدار شدن مدیران مخابرات و تلاش برای بهبود کیفیت که رقابتی ایست دلپذیر برای مصرف کننده نهایی!
تعداد مشترکین
شبکه تلفن همراه دولتی ایران که از مردادماه سال ۷۳ (بیش از ۱۰ سال پیش) با ۱۷۶ آنتن فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی BTS و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز به کار کرده و در حال حاضر بیش از ۶ میلیون مشترک دارد که با توجه به ۵/۶میلیون مشترکی که در آخرین نوبت ثبت نام این سیم کارت ها ثبت نام کردند تا ۳ سال آینده به رقمی بیش از ۵/۱۰ میلیون مشترک در سراسر کشور می رسد.
این در حالی است که تعداد مشترکین تلفن همراه اعتباری در فاز اول توزیع سیم کارت ها ۵۰۰هزار مشترک آن هم محدود به شهر تهران خواهد بود. البته سیداحمد معتمدی با وجود خستگی حاصل از سفر چین لابلای سخنرانیش در مراسم افتتاح شبکه تالیا جمله‌ای گفت که برای مدیران مجتمع صنعتی رفسنجان بسیار خوشایند بود :" تالیا در سال جاری ۲ میلیون شماره واگذار خواهد كرد. چنانچه از كار این شبكه رضایت وجود داشته باشد، این شبكه تا ۶ میلیون شماره قابل توسعه است و می توان انتظار داشت در سال ۸۶ - ۸۵ نیز سالانه ۲ میلیون سیم کارت واگذار کند."
گستره توزیع
شبکه تلفن همراه دولتی ایران با استفاده از هزاران ایستگاه BTS و تجربه ۱۰ سال سعی و خطای مدیریت شبکه تلفن همراه ملی کشور در حال حاضر بیش از ۷۰۰ کلان شهر،شهر،شهرستان و حتی روستا را تحت پوشش خدمات خود دارد این در حالی است که تلفن همراه اعتباری تالیا که فعلا فقط در "شهر" تهران فعال است در فاز اول در نظر دارد تا بهمن ماه تعداد آنتن های BTSاش را به ۲۵۰ ایستگاه برساند که این در حالی است که طبق اعلام در حال حاضر فقط ۱۶۰ ایستگاه BTS از شبکه تالیا آماده سرویس دهی به مشترکان است و این در کلان شهری به وسعت تهران که پر از آسمان خراش و سازه های غول پیکری فلزی است یعنی نقاط کور و خارج از سرویسی که باید آنها را با صدها BTS و میکرو BTS تحت پوشش قرار داد، اما اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم با توجه به آزمون های انجام گرفته توسط نگارنده در سطح شهر تهران بوسیله سیم کارت تست تالیا وضعیت شبکه تلفن همراه اعتباری در فاز اول اصلا قابل مقایسه با وضعیت اسفناک شبکه دولتی مخابرات در ۵ سال اول راه اندازی نیست و "بسیار بهتر است".
اما یادتان باشد که سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا "فعلا فقط در تهران آنتن می‌دهند" مطابق با اعلام اپراتور اعتباری تلفن همراه که وعده نصب ۱۶۰ BTS در تهران در فاز اول و حداکثر ۲۵۰ BTS تا بهمن ماه سال جاری را داده باید بگویم که گستره توزیع و سرویس دهی شرکت مخابرات دولتی ایران با توجه به پوشش ۷۰۰ شهر کوچک و بزرگ و حتی روستا و پوشش نسبتا کامل شهر (و استان) تهران و کاهش نقاط کور و خارج از سرویس که با نصب صدها میکروBTS انجام شده (صرفنظر از ترافیک شبکه در کلانشهرها) قطعا و با صدها پله اختلاف برنده این میدان هم اپراتور دولتی تلفن همراه کشور است. با نگاهی به وضعیت سرویس دهی در تهرانی که ۱۱۵۰ آنتن BTS و ده‌ها میکرو BTS فعال دارد نباید از تالیایی که تنها ۱۵۰ ایستگاه BTS را داراست انتظار پوشش و سرویس دهی بهتر داشته باشیم. شبکه GSM تالیا نوپاست و رو به توسعه و همزمان با زیر بار رفتن توسعه است.
هزینه اولیه
همه ما به خوبی می‌دانیم که هزینه ثبت نام برای تلفن همراه دولتی ایران ۴۴۰هزار تومان است (پیش از این نیم میلیون تومان بود که در آخرین دوره ثبت نام با تغییر آئین نامه توسط مجمع عمومی مخابرات این رقم به ۴۴۰ هزار تومان کاهش یافت) که عملا در بازار آزاد با جهشی نجومی به رقمی در حدود یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته با شروع توزیع سیم کارت‌های اعتباری تالیا و همینطور توزیع اولویت های جدیدی از سیم کارت‌های مخابرات دولتی قیمت سیم کارت در هفته گذشته، قیمت سیم کارت دولتی با سقوط یکصدهزار تومانی در بازار آزاد مواجه بود. این در حالی است که حق امتیاز سیم کارت‌های اعتباری تالیا تنها ۲۰هزار تومان است که با اعتبار مکالمه اولیه ۲۰هزارتومانی و ۵ هزار و ۲۰۰ تومانی جمعا به مبلغ ناچیز ۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
مدت انتظار
متقاضیان سیم کارت شبکه تلفن همراه دولتی ایران از زمان ثبت نام باید حداقل یک سال منتظر دریافت سیم کارت خود باشند. (البته می‌توانند با پرداخت دوبرابر هزینه ثبت نام سیم کارت مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند!) در صورتی که طبق اعلام مسئولان مجتمع صنعتی رفسنجان متقاضیان تالیا سیم کارت بعد از ثبت نام قطعی (پرداخت ۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و پرکردن فرم قرارداد) بلادرنگ سیم کارت آماده به سرویس دهی خود را دریافت می‌کنند.
نحوه پرداخت
در شبکه تلفن همراه دولتی ایران طی هر دوره ۲ماهه صورتحسابی شامل مجموع هزینه های مکالمه،آبونمان و شارژ سرویس های ویژه،ارزش افزوده و مالیات بواسطه پست به نشانی محل کار یا زندگی مشترکان ارسال و مشترکین طی مهلت مقرر با مراجعه به شبکه بانکی کشور صورتحساب خود را پرداخت می‌کنند. اما در سیم کارت‌های اعتباری تالیا همانطور که از نامش پیداست نحوه پرداخت هزینه ها متفاوت است که به آن "پیش پرداخته" می‌گویند.
در سیم کارت‌های پیش پرداخته مشترک ابتدا هزینه مکالمات خود را پرداخت می‌کند سپس تا سقف اعتبار خود می‌تواند از سرویس های شبکه استفاده کند. در شبکه اعتباری تلفن همراه تالیا مشترکان پس از دریافت سیم کارت طی ۹۰ روز می‌توانند از اعتبار اولیه ۲۰ هزار تومانی خود استفاده کنند. پس از گذشت ۹۰ روز (۳ ماه) یا اتمام اعتبار ۲۰هزارتومانی مشترک باید با مراجعه به یکی از ۲۰۰۰مرکز فروش تالیا کارت و خرید اعتبار جدید نسبت به تمدید زمان و اعتبار خود اقدام کند. در حال حاضر ۳ نوع تالیاکارت با مبلغ اعتبار و مدت زمان اعتبار مختلف به فروش می‌رسد:
-تالیاكارت قرمز: ارزانترین شارژ تالیا با این كارت است كه برای سی روز ۱۰ هزار تومان اعتبار دارد.
-تالیا كارت آبی: مكالمه تا سقف ۲۰ هزار تومان را برای ۷۰ روز امكانپذیر می‌سازد.
-تالیاكارت زرد: مناسبترین شارژ برای افراد كم حرف! مكالمه تا سقف ۴۰ هزار تومان را برای ۱۵۰روز (۵۰ ماه) فراهم می‌كند.
محدودیت زمانی برای خرج كردن
در شبكه تلفن همراه دولتی ایران شخص، محدودیت و اجباری برای استفاده از شبكه ندارد چرا كه ۴۴۰هزار تومان به عنوان ودیعه نزد شركت مخابرات ایران قرار داده است و در صورت عدم برقراری تماس خط وی همچنان فعال خواهد بود و باید فقط مبلغی را به عنوان آبونمان پرداخت كند، اما در تلفن های همراه اعتباری هزینه ای به عنوان آبونمان یا هزینه خدمات و نگهداری وجود ندارد و فقط برای استفاده از اعتبار كارت محدودیت زمانی اعمال می‌شود. محدودیت زمانی این كارت‌ها ۲ موقعیت را به وجود می‌آورد: مشترك یا در زمان مقرر (و حتی كمتر) از اعتبارش استفاده کرده و نیاز به خرید اعتبار جدید پیدا می‌كند یا این كه پس از سپری شدن محدودیت زمانی اعلام شده هنوز از مبلغ اعتبارش رقمی باقی مانده در این زمان مشترك بازهم باید یك تالیا كارت (كارت شارژ) جدید خریداری كند (حداقل ۱۰ هزار تومانی) تا اعتبار مانده قبلی اش بعلاوه مبلغ شارژ جدید به كارتش اضافه شود. در غیر اینصورت برای ۱۵ روز خط موبایل مشترك یكطرفه شده و فقط امكان برقراری تماس های ورودی ممكن می‌شود، بعد از سپری شدن این زمان ۱۵ روزه امكان برقراری تماس‌های ورودی هم از مشترك سلب می‌شود و وی برای ۱۵ روز دیگر تنها قادر به برقرای تماس های اضطراری (تماس با شماره امداد ۱۱۲ و پلیس ۱۱۰) خواهد بود. بعد از گذشت این زمان ۱۵ روزه دوم و عدم شارژ مجدد از مشترك سلب امتیاز می‌شود.تعرفه مكالمه
در شبكه تلفن همراه دولتی ایران نرخ هر دقیقه مكالمه عادی ‌‌(از تلفن همراه تهران مستقر در شهر تهران به تلفن ثابت یا همراه واقع در تهران) ۱۰ پالس معادل ۴۴۷ ریال بوده و این در حالی است كه در شبكه تلفن همراه اعتباری تالیا نرخ هر یك دقیقه ۶۷۰ ریال است یعنی ۲۳۰ ریال بیشتر از موبایل دولتی ایران. در جداول زیر به مقایسه تعرفه های شبكه تلفن همراه دولتی و شبكه تلفن همراه اعتباری تالیا می‌پردازیم :
تعرفه مكالمه شهری:
هزینه مکالمه بر اساس منطقه ای که سیم کارت در آنجا ثبت شده، زمان تماس در شبانه روز، مدت زمان تماس و مقصد تماس محاسبه می شود.هزینه مکالمه بر حسب دقیقه در داخل ایران در ساعت‌های کم تراکم کمتر از هزینه ها در ساعت‌های اوج مصرف است.ساعات اوج مصرف( ساعات پیک ) از ۸ صبح آغاز و تا ۹ شب ادامه دارد.ساعات کم تراکم( ساعات غیر پیک ) از ۹ شب تا ۸ صبح روزهای شنبه تا پنجشنبه است. جمعه و تعطیلات رسمی کلا جزو ساعات کم تراکم محسوب می‌شوند.مقصد تماس بوسیله شبکه مخابراتی استفاده شده تعریف می شود که تماس تلفن همراه به تلفن همراه هزینه بیشتری نسبت به تماس تلفن همراه با تلفن ثابت دارد.منطقه ای که سیم کارت در آنجا ثبت شده یک مفهوم کلیدی در تعریف نوع تماس است. بدین صورت که آیا تماس محلی بوده یا از مسافت دوری است؟ به هر حال هزینه مکالمات محلی بر حسب پالس و کمتر از مکالمه با مقاصد دور است.
تعرفه مكالمه بین شهری:
هزینه مکالمه برطبق منطقه ای که سیم کارت در آن مکان ثبت شده، زمان تماس، مدت تماس و مسافت تماس محاسبه می‌شود. هزینه مکالمه در ساعت‌های کم تراکم کمتر از هزینه ها در ساعت‌های اوج مصرف است.ساعت اوج مصرف( ساعت پیک ) از ۸ صبح تا ۹ شب است. ساعت کم تراکم( ساعت غیر پیک ) از ۹ شب تا ۸ صبح روزهای شنبه تا پنج شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی است.
مسافت تماس بوسیله شبکه ای که مشترک از آن استفاده می‌کند تعریف می شود. تماس به تلفن همراه هزینه بیشتری نسبت به تماس با تلفن ثابت دارد. منطقه ثبت شده یک مفهوم کلیدی در تعریف این است که آیا یک تماس محلی بوده یا از مسافت دوری است.
هزینه مكالمات بین الملل:
هزینه مکالمه بین المللی با توجه به کشور تماس گیرنده، به صورت دقیقه محاسبه می شود.هزینه مکالمه در ساعات پیک و غیر پیک یکسان است و هزینه تماس بستگی به کشور مقصد دارد.
در سیم كارت‌های تالیا اگر شما قصد تماس به یکی از کشورهای ویتنام، کوبا، سورینام، غنا، راونیون، هند، خاورغرب فرانسه، واله و جزایر فورتیونا دارید، متحمل هزینه ۶/۷.۶۲۵ ریال برای هر دقیقه خواهید شد. اگر شما با افغانستان تماس بگیرید مبلغ ۷/۳.۲۲۷ ریال هزینه شما برای هر دقیقه خواهد بود. اگر مقصد شما یکی از کشورهایی که در زیر اشاره نشده، باشد هزینه شما مبلغ ۲/۲۵۰۴ ریال در هر دقیقه خواهد بود. نرخ وصولی مكالمات تلفن بین‌الملل كه از سوی مشتركین تلفن همراه دولتی ایران به مقصد سایر كشورها برقرار می‌شود از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ به ازای هر دقیقه معادل مبلغ ۱۰ پالس و از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی به ازای هر دقیقه معادل مبلغ ۸ پالس اضافه شود.
آیا تالیا اپراتور مناسب شماست ؟!
پاسخ به این سوال كار مشكلی است و بستگی به نیازها و عادات شخص دارد. برای رسیدن به این پاسخ با نگاهی به مطالب بالا و نكات پایین تصمیم خودتان را بگیرید، اما یادتان باشد اگر تا یك هفته پس از واگذاری سیم كارتتان به مراكز توزیع مراجعه نكنید، سیم كارت شما به متقاضی بعدی واگذار می‌شود!
-اگر شما شخصی هستید كه مدام در حال سفر است فعلا تالیا اپراتور مناسب شما نیست چرا كه شبكه تلفن همراه اعتباری تالیا دست كم تا شهریور سال جاری فقط در تهران فعال خواهد بود و خارج از تهران سرویس نمی‌دهد. البته از طبق اعلام روابط عمومی تالیا از ابتدای مهرماه گوشی‌هایی كه با سیم كارت تالیا كار می‌كنند در سراسر كشور آنتن خواهد داد!
-سیم كارت اپراتور دولتی ایران با هزینه ۴۴۰هزار تومان ثبت نام و بعد از یك‌سال به متقاضی واگذار می‌شود كه البته در بازار سیاه رقمی بین ۸۰۰ هزار تا یك میلیون تومان خواهد داشت. این درحالی است كه حق امتیاز سیم كارت‌های تالیا تنها ۲۰ هزار تومان است. سیم كارت‌های تالیا برای اشخاصی كه نمی‌توانند یك میلیون تومان از سرمایه خود را برای لایسنس یك سیم كارت موبایل مسكوت بگذارند بهترین انتخاب است!
-مدت انتظار سیم كارت‌های اپراتور دولتی تلفن همراه ایران بعد از ثبت نام حداقل یك سال است (بگذریم از میلیون‌ها شهروندی كه در آخرین دوره ثبت نام باید خیلی بیشتر از این مدت با رویای سیم كارتشان روزها را بگذرانند!) اما در شبكه تلفن همراه اعتبارِی چیزی به نام "مدت زمان انتظار برای دریافت سیم كارت" وجود ندارد ! متقاضی بعد از پرداخت حق امتیاز سیم كارت و هزینه اعتبار اولیه و پركردن فرم قرار داد "بلافاصله سیم كارت فعال خود را تحویل می‌گیرد" !
-در شبكه تلفن همراه اعتباری مشترك ابتدا باید پول بدهد و سپس آش بخورد : هزینه مكالمات از اعتبار از پیش پرداخت شده توسط مشترك كسر می‌شود ! اگر شما شخص كم حافظه‌ای هستید ممكن است تالیا شما را لنگ بگذارد چرا كه بلافاصله پس از پایان یافتن اعتبار یا محدودیت زمانی آن سیم كارتتان برای ۱۵ روز یكطرفه خواهد شد. البته در اپراتور دولتی ایران هم همین وضعیت با آوانتاژ زمانی بیشتری وجود دارد. ضمنا سیستم بیلینگ تالیا پیش از پایان اعتبار به مشترك هشدار می‌دهد.
-نحوه پرداخت هزینه ها در تالیا بسیار سهل تر از نظام پرداخت در اپراتور دولتی ایران است ! در شبكه تلفن همراه اعتباری تالیا مشترك در هر ساعتی از شبانه روز می‌تواند با مراجعه به یكی از ۲ هزار عامل فروش تالیا (از جمله سوپرماركت ها و دكه های روزنامه فروشی) تالیاكارت مورد نیاز خود را در قیمت‌های ۱۰، ۲۰ و ۴۰ هزار تومانی خریداری كرده و با استفاده از سیستم هوشمند تالیا به سیم كارت خود منتقل كند. اگر شما هم از ایستادن در صف طولانی و خسته كننده بان‌كها برای پرداخت قبض موبایل خود خسته شده اید تالیا شما را از این صف‌های زجرآور بیرون می‌كشد!
-شاید مهمترین ایرادی كه بعد از محدودیت پوشش در فاز اول بتوان وارد كرد محدودیت زمانی اعمال شده برای مصرف مبلغ اعتبار موجود كارت باشد. برای افرادی كه حجم مكالمات خروجیشان ناچیز است (كمتر از ۱۰ هزار تومان در ماه) استفاده از تالیا كارت ۴۰ هزار تومانی كه ۱۵۰ روز (۵ ماه) اعتبار دارد مناسب است.
-تعرفه هزینه های تالیا از تعرفه هزینه های اپراتور دولتی ایران بیشتر است :
هزینه هر دقیقه مكالمه شهری بوسیله سیم كارت‌های تالیا ۲۳ تومان بیشتر از اپراتور دولتی است.
هزینه هر دقیقه مكالمه بین شهری بوسیله تالیا ۴۱ تومان بیشتر از اپراتور دولتی است.
هزینه هر دقیقه مكالمه بین الملل بوسیله تالیا حداقل ۱۴۶ تومان گرانتر از اپراتور دولتی ایران است.
هزینه ارسال هر كوته پیام ( SMS ) بوسیله سیم كارت‌های اعتباری تالیا ۶تومان گرانتر است.
هزینه فعال سازی سرویس پیام صوتی ( VMS ) در تالیا ۱۰۰۰ تومان بیشتر از اپراتور دولتی است.
هزینه شنیدن پیام های صوتی بوسیله تالیا به ازای هر دقیقه ۲۳ تومان بیشتر از مخابرات است.
استفاده از سرویس نمایشگر شماره تماس گیرنده در تالیا ماهیانه ۲۵۰ تومان گرانتر از مخابرات است.