یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
مجله ویستا
برتری لنز زوم
چند سال پیش، بیشتر عکاسان حرفهای میگفتند: ”هیچگاه از لنز زوم استفاده نخواهم کرد.“ در آن زمان وضوح لنزهای زوم با لنزهای فاصله کانونی ثابت قابل قیاس نبود. بهعلاوه لنزهای زوم آن سالها، کند و سنگین بودند. اما اکنون اوضاع کمی فرق کرده! تا جائیکه عکاسان حرفهای میگویند: ”هیچگاه بدون لنزهای زوم خانه را ترک نمیکنیم.“ شاید بهتر باشد در اینجا به دلیل چنین تغییر رویهای بپردازیم.
● چندکاره بودن
شاید مهمترین دلیل محبوبیت لنزهای زوم در حال حاضر، کارآئی بسیار بالائی باشد به عکاسان ارائه میکند. برای مثال یک عکاس میتواند نود درصد کارهای خود را با لنز زوم کانن ۳۵ ـ ۱۶ میلیمتر روی دوربین دیگر انجام دهد. این دو مجموعه لنز با ارائه هماهنگی سریع و ساده، به عکاسی کمک میکنند تا به سرعت عکاسی کند. برای عکاسی از طبیعت وحشی، حوادث ورزشی و برخی موارد پرتره نیز میتوان از لنز زوم کانن ۴۰۰ ـ ۱۰۰ میلیمتر و گاهی هم از teleconverter کانن X۱/۴ بهره گرفت. البته لنز ماکرو نیز جایگاه خود را دارد.
● خلاقیت
بسیاری از لنزهای زوم جدید با وضوح لنزهای فاصله کانونی ثابت رقابت میکنند. به یاد داشته باشید که با افزایش وضوح لنز زوم، بهای آن نیز افزایش مییابد، یعنی بهای لنزهای زوم واضحتر، بیشتر خواهد بود، اما باید به این نکته هم توجه کنید که واضحترین لنز زوم روی کره زمین نمیتواند الزاماً واضحترین چاپ را نیز ارائه کند. برای مثال، با ابزارهای واضحسازی در برنامههائی همچون آدوب فتوشاپ و پلاگینهائی همچون nik Sharpener Pro، میتوان تصویرهائی را با چند کلیک ماوس به عکسهائی با وضوح بالا تبدیل کرد. اما شاید بهتر باشد که همیشه با بهترین کیفیت شروع کنید.
● سرعت
تا زمانیکه برای کاربران سرعت از اهمیت بالائی برخوردار باشد بسیاری از سازندگان، لنزهای زوم سریعی را (۲.۸/f) ارائه میکنند شما میتوانید با لنز زوم سریع از سرعت شاتر سریعتری بهره ببرید، بدان معنا که میتوانید نوردهی را در موقعیتهائی با نور به نسبت کمتری کنترل کنید. اگر در عکاسی تازهکار هستید، یک لنز سریع بهطور معمول دارای بیشترین دیافراگم / stop ـ f از ۲.۸/f یا بازتر است که به معنای عدد پائینتری همچون ۲/f یا حتی ۱.۸/f است. لنزهای آهسته دارای بیشترین گشادگی دیافراگم ۴/f،ـ ۵.۶/f یا حتی ۸/f هستند که در مورد لنزهای ارزان و تلهفوتو چنین امکاناتی وجود ندارد. حتی لنزهای زوم کندتر نیز رواج مییابند. این موضوع تا حدودی به پیشرفتهای فنآوری فیلم ۳۵ میلیمتری مربوط میشود. در دهه هفتاد، اسلاید سریع و فیلم نگاتیو که تنظیمات ایزوی چهارصد را ارائه میکردند از دیدگاه حرفهای، دانهدانه و کدر بودند، اما امروزه حتی فیلمهای چاپ رنگی ایزوی هشتصد و فیلمهای اسلاید ایزوی چهارصد نیز تصویرهای قابل قبولی مانند تنظیمات ایزوی سریع روی دوربینهای دیجیتال را ارائه میکنند.
اگر حالت دانهدانه تصویر شما را آزار میدهد، میةوانید آن را در فتوشاپ در بخش Channels و با بهکارگیری Gaussian Blur در کانال Blue کاهش دهید.
در اینجا یک نکته در مورد دانهها وجود دارد. عکاسان حرفهای که از پرتره زنان مشهور عکاسی میکنند به کمک این دانهها، کمی حقیقت را از تصویرهایشان خارج میسازند. بنابراین دانهها نیز میتوانید در صورت بهکارگیری درست و بهاندازه نکته مثبتی باشند.
● فوکوس سریع
در بسیاری از موارد یک لنز زوم با فوکوس خودکار میتواند سریعتر از شما فوکوس کند. اگر دوربین شما دارای ردیاب فوکوس یا فوکوس خودکار پیدرپی است، میتواند حتی در صورتیکه سوژه به سمت شما حرکت میکند، تصویر واضحی را ارائه کند. با اینحال بسیاری از عکاسان حرفهای که میگفتند هیچگاه از دوربینی با فوکوس خودکار استفاده نخواهند کرد، اکنون با آنها عکاسی میکنند. خیلی خوشحالیم که حرفهایها روشنفکر هستند.
● کمحجمی
لنزهای زوم درگذشته بسیار سنگین و حجیم بودند. لنزهای زوم جدید به نسبت سبک و کمحجم هستند و از آنجا که در کیف دوربین فضای کمتری را اشغال میکنند، میتوان لوازم بیشتری را به همراه خود برد.
● دامنه زوم
لنزهای زوم جدید هر دامنه زومی که بخواهید از شانزده تا سی و پنج میلیمتری در حالت کوتاه گرفته تا صد تا چهارصد میلیمتری در حالت بلند را ارائه میکنند. همچنین دامنه این زومها تا حد غیرقابل تصوری گسترش یافته است. در اینجا میتوانیم به لنز پنجاه تا پانصد میلیمتری سیگما و ۳۳۰ ـ ۲۸ میلیمتری تامرون اشاره کنیم. همچنین میتوان به لنزهای زوم با زاویه باز مانند لنز زوم کانن ۳۵ ـ ۱۶ میلیمتری اشاره کرد. این لنزها زمانی لنزهای خوبی نبودند، زیرا رسیدن به نمای شفاف در دامنه زاویه باز مشکل بزرگی بود، اما امروزه بسیاری از این لنزهای زوم واضح هستند.
● سرگرمی
لنزهای زوم، عکاسی را به یک سرگرمی تبدیل میکنند. اگر میخواهید هم عکاسی کنید و هم سرگرم باشید، بیرون رفته و از عکاسی از صحنهها توسط لنز زوم لذت ببرید! با این وجود ما نمیتوانیم بدون اشاره به نکات منفی یک محصول تنها از برتریهای آن بگوئیم. لنزهای زوم سنگین هستند و در مقایسه با لنزهای فاصله کانونی ثابت دارای بیشینه دیافراگم کوچکتری هستند که صحنه را در منظرهیاب تیرهتر نشان داده و شما باید نسبت به سرعت شاتری که در هنگام استفاده از یک لنز سریعتر به کار میبرید سرعت کمتری داشته باشید.
لنزهای زوم به شما امکان میدهند تا به سرعت ترکیببندی و عکاسی کنید. در هنگام عکسبرداری از این پرتره محیطی، ناگهان دختر کوچکی به درون صحنه دویده و به سرعت از نردبان واقع در پسزمینه بالا رفت. در این لحظه عکاس به سرعت لنز ۷۰ ـ ۲۸ میلیمتری خود را از هفتاد به ۲۸ میلیمتر کوچکنمائی کرد، سپس با ترکیب دوبارهای از صحنه عکس گرفت و توانست دختر کوچک در حال دویدن در صحنه در در منظرهیاب ببیند. عکاسان حوادث ورزشی این تکنیک را بیشتر بهکار میبرند، بنابراین میتوانند هر عملی را پیشبینی کنند. تکنیک ”هر دو چشم باز“ مدت زمانی را برای عادت کردن نیاز دارد، اما به کمک آن میتوانید عکسهائی بگیرید که در صورت عدم بهکارگیری این تکنیک، ظرافتهای آنها را از دست خواهید داد. این عکس با لنز ۳۵ ـ ۱۶ میلیمتری که روی ۲۴ میلیمتری تنظیم شده بود از یک مرد گرفته شده و برای عمق میدان مناسب از دیافراگم کوچک شده است. یکی از کلیدهای اصلی برای موفقیت در عکاسی از افراد، توانائی سریع کار کردن و به سرعت وارد و خارج شدن است. لنزهای زوم به عکاس کمک میکنند تا این کار را انجام دهد. بدینترتیب شما میتوانید صحنه را ترکیببندی کرده و سپس عکاسی کنید. برای عکاسی از این زن از لنز ۳۵ ـ ۱۶ میلیمتر استفاده شده که روی حدود بیست میلیمتری قرار داشت. پسزمینه مزاحم نبود، بنابراین عکاس سعی در محو کردن آن با تنظیمات پائینتر نکرد. بهرهگیری از لنزهای زوم، سرگرمکننده است. آنها امکان ترکیببندی و عکاسی فوری را فراهم میسازند. همیشه در هنگام عکاسی باید لنزهای زوم ۳۵ ـ ۱۶ میلیمتری و ۷۰ ـ ۲۸ میلیمتری را در دسترس داشته باشید. برای این عکس که در یک دهکده در پاناما گرفته شده از لنز ۳۵ ـ ۱۶ میلیمتری بهره گرفتهاند که روی شانزده میلیمتر تنظیم شده بود. برای فوکوس کردن همزمان روی همهچیز از دیافراگم کوچک استفاده شده است.
لنزهای زوم جدید با وضوح لنزهای فاصله کانونی ثابت رقابت میکنند. برای گرفتن این عکس از درخت نخل تنها از فاصله پنجاه فوتی از باند یک فرودگاه از زوم ۳۵ ـ ۱۶ میلیمتری با تنظیم روی ۳۵ میلیمتری استفاده شده است. با اینکه لنز صد تا چهارصد میلیمتری کمی سنگین بهنظر میرسد، اما بهتر است برای عکاسی از ”پرترههای افراد غریبه“ بهطور معمول آن را به همراه داشته باشید. عکسبرداری از این زن نیز توسط لنز صد تا چهارصد میلیمتر با تنظیم روی دویست میلیمتری صورت گرفته است. همچنین برای محو کردن پسزمینه مزاحم از دیافراگم ۴.۵/f استفاده شده است.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست