جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


عشق جاده یا عشق جاده‌ای


عشق جاده یا عشق جاده‌ای
اولین بار که خبر ساخت تله‌فیلم «راهی عاشق» با نام قبلی «جاده‌های خاکستری» با تیتر «فرهاد جم راننده اتوبوس شد» را خواندم، حس کردم او در این فیلم با گریمی متفاوت و سبیل‌های پهن و از بناگوش در رفته ظاهر شده اما عکس‌ها خبر از چیز دیگری می‌داد.
او یک راننده شیک و اتوکشیده بود. حضور فرهاد جم در این نقش و ورود محمدرضا آهنج به عرصه تهیه‌کنندگی و سفارش این فیلم از سوی سازمان راهداری و تاکید اکبر منصورفلاح، کارگردان اثر مبنی بر گل‌درشت‌نبودن پیام‌های سازمان سفارش‌دهنده، همه و همه دست به دست هم داد تا برای تهیه گزارشی از این تله‌فیلم ترغیب شویم و ببینیم تا قبل از پخش می‌توانیم این تفاوت‌ها را حس کنیم یا خیر. سلام دوباره به زندگی در جاده سپیده سپهری، دستیار اول و برنامه‌ریز پروژه تلویزیونی «راهی عاشق» درباره داستان و شخصیت‌های اصلی «راهی عاشق» چنین می‌گوید: «فرهاد با بازی فرهاد جم و یاسمن با بازی فقیهه سلطانی، دو کاراکتر اصلی هستند، داستان درباره فرهاد، جوان تحصیلکرده‌ای است که با وجود تحصیلات دانشگاهی به‌دلیل علاقه‌ای که به رانندگی و سفر و جاده دارد، راننده یک اتوبوس مسافربری شده است.
از سوی دیگر او در گذشته‌ای نه‌چندان دور درگیر ماجرایی عشقی با دختری به نام یاسمن بوده که به‌دلیل وقوع یک تصادف مرگبار برادر یاسمن که دوست و همسفر فرهاد بوده کشته شده و این حادثه باعث تنفر یاسمن از فرهاد شده؛ چراکه او فرهاد را در این حادثه مقصر می‌داند اما اکنون یاسمن باتوجه به رویکرد شغلی‌اش که عکاسی است، مشغول تهیه عکس از جاده‌ها، مسافران و حواشی آن برای برپایی یک نمایشگاه است.
در این حین یاسمن به شکل اتفاقی با اتوبوسی که فرهاد راننده آن است، همسفر می‌شود و...» سپهری از مجید یاسر در نقش کمک راننده اتوبوس مسافربری و همچنین علیرضا رام‌نورایی، مینا نوروزی، بهمن دان، حسین خانی‌بیک و مهتاج نجومی به‌عنوان دیگر بازیگران اصلی این فیلم تلویزیونی نام می‌برد و می‌گوید: «این تله‌فیلم، رگه‌هایی از طنز را در خود دارد، در‌واقع شخصیت مجید یاسر و موقعیتی که او دارد، لحظه‌های طنز داستان «راهی عاشق» را رقم می‌زند.
● فرار از سفارشی‌شدن
اجرای فرمان حضرت امام خمینی(ره) در دوران جنگ توسط رانندگان کامیون که موجب شد آنان در اوج بمباران جاده‌ها به بندر امام بروند و غلات انبارشده در آنجا را به مراکز شهرها و جبهه‌ها برسانند، از جمله دغدغه‌های اکبر منصورفلاح برای ساخت تله‌فیلمی با موضوع رانندگان جاده‌ها بوده است.
او در این باره می‌گوید: «تم این اثر که در رابطه با زحمات راهداری و رانندگان فعال در جاده‌ها بود را دوست داشتم، پس از آنکه رانندگان کامیون در دوران جنگ تحمیلی به شکل همه‌جانبه از فرمان حضرت امام خمینی(ره) تمکین کردند، آرزو داشتم که فیلمی درباره این قشر زحمتکش بسازم که وقتی فیلمنامه «راهی عاشق» پیشنهاد شد، حس کردم می‌توانم این آرزویم را برآورده کنم.
به‌هرحال این فیلم، کار سختی بود و به‌نظرم نسبت به تله‌فیلم‌های دیگر، دشواری‌های زیادی داشت. درگیری با جاده و کامیون از یک طرف و خوب پیش‌بردن قصه برای جلب رضایت مخاطب از سوی دیگر کار را بیش از پیش سخت می‌کرد.
ضمن اینکه لوکیشن‌ها زیاد بود و همه اینها کار را تاحدودی متفاوت و جدیدتر می‌کرد و در مجموع تجربه شیرینی بود.» این فیلم تلویزیونی هرچند به سفارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تولید شد اما منصورفلاح آن را اثری سفارشی نمی‌داند: «هنگام نگارش فیلمنامه تلاش کرده‌ایم که اتفاقات مربوط به راهداری در بستر داستان روایت شود و خود سفارش‌دهندگان هم مصر بودند که موضوع سفارشی بودن فیلم زیاد برجسته نشود ولی به‌هرحال رگه‌هایی از سفارشی‌بودن در اثر دیده می‌شود. در مجموع تلاش من و گروه بر این بود که موضوع مورد نظر را در بستر قصه‌ای ملودرام که مخاطب به‌خوبی با آن ارتباط برقرار کند، روایت کنیم.
● راننده اتوبوس جنتلمن
فرهاد جم را پس از مدت‌ها دوری از بازیگری، چندی پیش در مجموعه «پول کثیف» از شبکه تهران دیدیم و حالا قرار است در فیلم «راهی عاشق» او را در هیبت یک راننده اتوبوس تحصیلکرده ببینیم. شخصیتی خاص که خودش درباره جذابیت‌های آن این‌گونه می‌گوید: «تحصیلات دانشگاهی این راننده اتوبوس بیش از هر چیز دیگر حس کنجکاوی مرا برانگیخت و فکر کردم فرهاد، پتانسیل این را دارد که نقش جذاب و خاص از کار دربیاید. خاص از این جهت که این راننده با تصورات و ذهنیات پیشین من درباره این صنف کاملاً مغایر بود. او در واقع کسی است که بعد از تحصیلات دانشگاهی به عشق سیر و سفر و جاده این شغل را انتخاب کرده است».
● آیا این نقش را مخاطب می‌تواند باور کند؟
فرهاد جم با قاطعیت پاسخ مثبت می‌دهد و این‌طور برایمان می‌گوید: «خود من ابتدا فکر می‌کردم که این راننده شاید یک استثنا باشد، اما وقتی برای تحقیقات بیشتر به ترمینال رفتم، راننده‌های بسیاری را دیدم که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و در این بین اتفاقاً راننده زن هم دیدم، بعد متوجه شدم که چقدر تصور ما نسبت به آدم‌های این صنف یا واقعیت موجود فاصله دارد. به هر حال همه قواعد زندگی تغییر کرده و راننده اتوبوس‌ها هم به همین شکل فرهنگشان دچار تغییر و تحول شده است».
اما علاوه بر خاص بودن این راننده، فرهاد جم مشکلات عاطفی و سرگذشت زندگی فرهاد را هم یکی دیگر از دلایل جذابیت این نقش ذکر می‌کند: «قصه زندگی او یک قصه عشقی دختر و پسری است که ذاتاً جذابیت دارد و چون مردم ما درام را دوست دارند قطعاً جذب آن می‌شوند، ضمن اینکه جذابیت‌های بصری جاده‌های شمالی کشور که در این اثر به تصویر کشیده شده نیز به جذابیت‌های بیشتر «راهی عاشق» کمک می‌کند».
● یک کمک راننده طناز
داستان این فیلم تلویزیونی دارای رگه‌ها و لحظات طنزی است که به گفته سپیده سپهری دستیار کارگردان بار این لحظات بر دوش مجید یاسر است. او ایفاگر نقش ابراهیم شاگرد فرهاد است. کسی که برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش مدت‌هاست که در انتظار وام است. خود یاسر درباره این نقش می‌گوید: «ابراهیم شخصیت شیرین و جذابی دارد او بچه شهرستان است و در آنجا نامزدی دارد که مدت‌هاست قصد دارد با او ازدواج کند و خانه و زندگی تشکیل دهد.
او در طول سفر دائم در خیال خود می‌بیند که عروسی کرده و غالباً در این فکرها سیر می‌کند و در مجموع لحظات طنزی را به وجود می‌آورد». در فیلم روز سوم مجید یاسر ایفاگر نقش مجید است. در فیلم پشت صحنه این فیلم او از ضبط آخرین پلان به آغوش محمدحسین لطیفی می‌رود و به دلیل اینکه از این شخصیت جدا شده زیر گریه می‌زند. وقتی از او می‌پرسیم که برایت جدا شدن از شخصیت ابراهیم هم به مانند فیلم «روز سوم» سخت بود می‌گوید: «مجید» روز سوم شخصیت خاصی داشت واقعاً جدا شدن از او برایم سخت بود، وقتی آخرین پلان را گرفتیم از اینکه از او جدا می‌شوم دلم گرفت و زدم زیر گریه، اما چنین حسی را درباره نه تنها شخصیت ابراهیم بلکه دیگر کاراکترهایی هم که بازی کرده‌ام ندارم، آن حس فکر کنم حالاحالاها دیگر تکرار نشود».
● فقط بد من خوب
علیرضا رام‌نورایی آدم بد «راهی عاشق» است. او پسرعمه یاسمن و خواستگار اوست. اما یاسمن علاقه‌ای به ازدواج با پیمان ندارد. کار پیمان در ظاهر لوکس کردن اتومبیل‌هاست اما در واقع خرج زندگی‌اش را از راه خلاف و دزدی ماشین‌های مشتری‌هایش درمی‌آورد. او خودش درباره نقشش در «راهی عاشق» این‌طوری می‌گوید: «نقش پسرعمه‌ای را دارم که به ظاهر عاشق یاسمن است اما... بگذارید بقیه ماجرا را ببینید و داستان را لو ندهم». از او می‌پرسم پس نقشت کاملاً تیره و سیاه است که او با خنده می‌گوید: «نه خاکستری است، اما خاکستری مایل به سیاه». و بعد به این سوالمان که آیا نمی‌ترسی در نقش‌های منفی کلیشه شوی این‌طور پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «من اصلاً بدم نمی‌آید که در این نقش کلیشه شوم، چون معتقدم این‌گونه نقش‌ها از خیلی از نقش‌های مثبت بی‌مزه و تو ذوق زننده جذاب‌تر است ضمن اینکه نقش‌های منفی جای کار بیشتری دارند و اگر بازیگر بتواند آن را به خوبی اجرا کند هیچ‌گاه در آن کلیشه نخواهد شد».
● پدر و مادر بچه‌ها
به غیر از بازیگرانی که از آنها نام برده شد، این فیلم شخصیت‌های دیگری دارد که سپهری درباره آنها می‌گوید: «بهمن دان و مینا نوروزی نقش پدر و مادر یاسمن را برعهده دارند. پدر یاسمن یک فرد تحصیلکرده و فرهنگی است که حالا مدیریت یک انتشاراتی را عهده‌دار است. او به نظرات یاسمن احترام می‌گذارد اما همیشه برایش این سوال مطرح است که چرا یاسمن با ازدواج با پیمان مخالفت می‌کند و اما مادر یاسمن برخلاف دخترش که فرهاد را مقصر مرگ برادرش می‌داند، او را در این ماجرا بی‌تقصیر می‌داند».
سپهری از حسین‌ خانی‌بیک و مهتاج نجومی به عنوان دیگر شخصیت‌های اصلی این فیلم نام می‌برد و می‌گوید: «آنها ایفاگر نقش پدر و مادر فرهاد هستند، پدر و مادر سنتی که از وضع مالی خوبی هم برخوردار هستند، مادر فرهاد با وجود موضع‌گیری‌ یاسمن، از پسرش می‌خواهد که بار دیگر سراغ او برود و کدورت‌ها را برطرف کند. در واقع مادر یکی از عوامل موثر در ارتباط مجدد فرهاد و یاسمن با یکدیگر است.لازم است یادآور شویم که تصویربرداری «راهی عاشق» در شهرهای بابل، بابلسر، تهران و جاده هراز انجام شده است. تدوین آن نیز توسط رضا بهارانگیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند تا به‌زودی از یکی از شبکه‌های سیما پخش شود.
منبع : روزنامه تهران امروز