دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
طنین حقیقت عالم
![طنین حقیقت عالم](/mag/i/2/s67e8.jpg)
هایدگر به عنوان فیلسوف و متفكر به ندای وجود پاسخ می دهد و بیان می كند كه منزلگاه حقیقی انسان كجاست. بنابراین می توان گفت كه فیلسوف دارای استعداد خاصی است كه در عین دورافتادگی انسان از مقام اصیل خود، به مقام اصلی او در قرب وجود بیندیشد و بیان كند كه جایگاه حقیقی او چیست و كجاست. اما چنین تفكر و بیانی نیازمند نوع دیگری از گفتن و نیز شنیدن است. در اینجاست كه هایدگر به شاعر روی می آورد و از میان شاعران به هولدرلین به عنوان شاعر شاعرانزبان و دازاین
بحث و نظری كه هایدگر در «وجود و زمان» درباره زبان ارائه می دهد بحثی لازم و مقدماتی برای تقرب به حقیقت زبان در دوران بعدی فكر اوست؛ تو گویی در «وجود و زمان» ما با یك دوره انتقالی مواجه هستیم. مایكل اینوود در كتاب «فرهنگ لغات هایدگر» سه مرحله را در اندیشه هایدگر نسبت به زبان تشخیص می دهد. هایدگر در مرحله نخست كه متأثر از اندیشه های هوسرل و كتاب پژوهش های منطقی وی می باشد بر این باور است كه زبان بیانگر معنایی، فرازبانی است به طوری كه مستقل از هر زبان خاص بوده و آزاد از موقعیت روانی و اجتماعی حاكم بر مناسبات گوینده و شنونده است.
«دو ساختار عبارت و مصداق، واژه و معنا، هر چقدر كه رابطه شان به نظر نزدیك بیاید به قلمروهای متفاوت واقعیت تعلق دارند.» عناصر و مؤلفه های زبان به صورت محسوس و حسی قابل ادراك هستند، تعلق به عالم واقع موجود دارند و در طی زمان تغییر می كنند. در مقابل، «معانی» هرگز تغییر نمی یابند. ما در اینجا با معانی پیشازبانی مواجه هستیم و نقش زبان در این دوره از تفكر هایدگر، نقشی ابزار گونه دارد، یعنی وسیله ای است كه به كار ارتباط اندیشه های پیشازبانی می آید و این نقش را از آن رو می تواند انجام دهد كه بازتاب واقعیت می باشد. اما در دوره و مرحله دوم تفكر هایدگر كه مربوط به زمانی است كه وی كتاب «وجود و زمان» را می نوشت، معنا دیگر مستقل از شنونده و زمینه گفت وگو نیست به طوری كه زبان صرفاً همچون ابزاری برای انتقال معانی نبوده و خود نقشی سازنده در مناسبات ما با جهان ایفا كرده و ریشه در اگزیستانس آدمی دارد. در دوره اول تفكر هایدگر نسبت به زبان، «آموزه معنا» طوری طرح شده بود كه اصولاً هیچ نیازی به شنونده نیست یا این كه اصلاً مهم نیست كسی آن را بفهمد یا نفهمد، اما در «وجود و زمان» تأكید می شود كه سخن گفتن نیازمند شنونده ای است تا آن را تفسیر كند، به طوری كه هایدگر شنیدن را نكته مهمی در سخن گفتن می داند. بنابر این زبان نمی تواند مستقل از متن واقعیت و مناسبات شخص با عالم باشد. اما نكته مهمی كه در این باره در كتاب «وجود و زمان» وجود دارد و به خاطر همین هم بدان دوره انتقالی نام نهادیم این است كه هایدگر زبان را امری آغازین و اولین در «وجود و زمان» نمی داند. بلكه مقدم بر آن، حداقل به صورت منطقی نه زمانی، تفهم ما از عالم و معنای آن وجود دارد و نیز تفسیر ما از موجوداتی كه در افق عالم با آنها مواجه می شویم. بنابر این به لحاظ منطقی تجربه ما از جهان مقدم بر زبان است. «معنا و دلالت كه دازاین از قبل بدان قرابت و آشنایی دارد، شرط وجود شناختی امكان تفهم دازاین است به طوری كه می تواند چیزها را همچون معنا تفسیر و آشكار كند، كه این به نوبه خود، امكان وجود كلمه و زبان را بنیاد می نهد.»توانایی دازاین برای ایفای یك نقش و سر و كار داشتن با ابزار، همواره به وسیله معیارها و قراردادهایی كه به وسیله لوگوس سر و سامان داده می شود ممكن است. انسان بودن عبارت است از این كه امكانات دازاین در معنای اصیل فرهنگ خود تحقق یابد و دازاین در مورد این امكانات موضعی اتخاذ نماید، این امر با لوگوس امكان پذیر است. لوگوس عالم و فرهنگ را در خود دارد و لذا امكانات دازاین را حمل می كند. از این رو می توان نتیجه گرفت كه دازاین همان لوگوس است. هایدگر تصریح می كند دازاین به طور كلی همان لوگوس است و عالمی كه هر دازاینی خود را در آن مشترك با دازاین های دیگر می یابد، واقعیت خود را در لوگوس تحصیل می نماید.مسأله هایدگر در وجود و زمان همچون سایر آثار وی اهتمام به پرسش از معنای وجود است و به پرسش وجودی باید از راه پرسش اگزیستانس آدمی یعنی نوعی هستی كه متعلق به دازاین است، نزدیك شد. به زعم هایدگر نحوه وجود آدمی كون- فی- العالم است؛ به طوری كه حضور در عالم و به بیانی عالم داشتن را عین حقیقت وجود انسان (Dasein) می داند. به طوری كه پرسش وجود را نباید بر حسب تفكر انتزاعی ملاحظه كرد بلكه می بایست آن را بر اساس مشاركت دست اول خودمان با وجود ملاحظه كنیم. هایدگر معتقد است كه دازاین از حیث اگزیستانس خود سه جزء ساختاری دارد كه عبارتند از: حال حضور و وضع ذهنی و گفتار. حالات و وضع ذهنی می توانند كون فی العالم ما را به طریقی بسیار بنیادی معلوم كنند. باید توجه داشت كه حال عاطفه ای شخصی نیست بلكه درك موقعیتی است كه خودمان را در آن می یابیم. ما همواره در این یا آن حال هستیم و احوال بر ما وارد می شوند. اما حال نه از بیرون به سراغ ما می آید و نه از درون؛ بلكه از بطن كون فی العالم به منزله نحوه ای از وجود برمی خیزد. بنابر این نحوه درك این حالت نه عینی است و نه ذهنی بلكه مقدم بر جدایی ذهن و عین پیدا می شود. حال متعلق به تمامیت «آنجا بودن» ماست و «آنجا» را برای ما معلوم می كند.همچنین آدمی همواره تفهمی از خود و از عالم و اشیاء پیرامون خود دارد. این تفهم از جایی اخذ نشده بلكه فرع بر نحوه وجودی اوست كه كون فی العالم است. به عبارت دیگری تفهم طریق بنیادی دیگر است كه این كون فی العالم داشتن بر وی آشكار می شود. به استناد همین تفهم است كه ما قبل از آن كه به صرف عمل تفسیر كردن یك چیز و یا یك متن روی آوریم، آن را تفسیر كرده و بنابر این عالم خود را به چیزی می گیریم. دازاین با هر چه مواجه می شود آن را به تمامیت تفهمی مربوط می كند كه از قبل دارد. بنابر این معانی به دلخواه به اشیاء داده نمی شوند بلكه آنها متضمن ارتباط دادن اشیاء به آن تمامیت فهمی اند كه دازاین از قبل با خود می آورد. بنابر این معناداری زبان و كلمات نیز از لواحق نحوه خاص وجودی انسان یعنی كون فی العالم است. عالم است كه در كلمات ظهور پیدا كرده و لذا خود كلمه شأن تفسیری دارد.گفتار به لفظ آوردن مفهوم «بودن» اشیاء است. به بیان دیگر ما از نحوه وجودی خود و از عالم- داشتن خود تفهمی داریم. حال اگر این تفهم را به زبان بیاوریم، گفتار حاصل می شود. لذا گفتار و سخن گویی از وجوه اگزیستانسیال دازاین است. با لحاظ هر سه این ساختارهای اگزیستانسیال می توان گفت كه «سخن گفتن وقتی به كامل ترین وجه مفهوم واقع می شود كه در آن«حال حضور و وضع ذهنی »و«تفهم »هر دو در معیت هم باشند نه این كه در مجال جداگانه ای بخواهیم این دو را با هم آوریم و یكی كنیم.»بنابر این كلیه اقوال و سخنان آدمی فرع بر عالم داری اوست. به واسطه عالم داری دازاین و خصوصیات اگزیستانسیالی كه به همین دلیل بر او مترتب است، زبان و اقوال و كلمات نمی توانند صرفاً از حیث وصف بیانی شأن مورد لحاظ واقع شوند. این مطلب از این جهت مهم است كه عموماً در مباحث زبانشناسی شأن بیانی زبان را مبدأ قرار می دهند و زبان را ابزاری برای انتقال مفاهیم می دانند و الفاظ و عبارات را صرفاً علایم و نشانه هایی می گیرند كه شأن اطلاع رسانی دارند. این نظرگاه در حقیقت فراموش كردن شأن اگزیستانسیال تفسیری زبان است. شأنی كه در آن وجود در كلمات ظهور پیدا می كند و عالم داشتن آدمیان در گفتار می آید.بنابر این تاكنون به صورت اجمالی دو مرحله از تفكر مربوط به زبان هایدگر را بیان داشتیم. در مورد مرحله سوم به طور خلاصه می توان گفت كه در این دوره زبان عین تفكر می شود و دیگر نمی توان به ساحتی پیشازبانی قائل بود. دیگر نه تنها زبان صرفاً واسطه ای برای انتقال معانی نیست بلكه زبان خود «ذات اصیل و نخستین حقیقت است.» از یك زاویه، این تغییر دیدگاه هایدگر می تواند مربوط به تغییر تلقی وی از عالم باشد. اگر بخواهیم دو معنا از عالم را در اینجا بیان كنیم این طور می توان گفت كه عالم در «وجود و زمان» قلمرو مأنوسی از دلالت ها و شبكه معانی درهم تنیده و پیچیده است؛ اما در دوره متأخر هایدگر، موجودات به مثابه یك كل (البته نه به معنای مجموعه ای از موجودات) مقوم و برسازنده عالم هستند ولو این كه تجارب اصلی همچون هیبت ناشی از مواجهه با مرگ خود، معنای مأنوس و متعارف عالم را از آن بگیرد. در این عالم برخلاف معنای اول، زبان برآمده از معنایی پیشازبانی نیست. به زعم هایدگر با پرسش از ذات و حقیقت زبان پیشاپیش پرسش از موجودات به مثابه یك كل، طرح شده است و این در صورتی است كه زبان را صرفاً مجموعه ای از كلمات برای نامیدن چیزهای دور و برمان ندانیم چرا كه زبان طنین اصیل و آغازین حقیقت عالم است.در این دیدگاه كلمه، وجود، زبان و عالم درهم تنیده اند به طوری كه نه دلیلی وجود دارد و نه راهی تا به حوزه ای كه در آن معنی داشته باشیم ولی زبان نداشته باشیم قائل شویم. به بیان دیگر زبان ابزاری نیست كه در دست گیریم و از آن برای بیان منظور و اندیشه خویش استفاده كنیم بلكه ساختار اندیشه و وجود توسط زبان قوام می یابد و ساخته می شود و بدین لحاظ معنی تام و تمام و كامل عالم فقط در این ساختار معنی می یابد و ممكن می شود. زبان نمایانگر و سازنده زندگی و حیات ماست و از این رو زبان همانست كه ما در آن دازاین می شویم. از همین رو هایدگر می گوید كه ما با زبان سخن نمی گوییم بلكه این زبان است كه با ما سخن می گوید. تو گویی زبان كار آدمی نیست، بلكه زبان است كه سخن می گوید و آدمی فقط تا آنجا سخن می گوید كه متناظر و مطابق زبان سخن گفته باشد.
سید مجید كمالی
منبع : روزنامه همشهری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست