یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
فازسنجها Phasemeters
در دورههای مقدماتی مدارهای جریان متناوب، مبحث اختلاف فاز بین ولتاژ دو سر یک عنصر مدار فعال و جریان گذرنده از آن یا بین ولتاژهای دو سر دو عنصر مداری از اهمیت ویژهای برخوردار است. برای اندازهگیری آزمایشی زاویه فاز، اسیلوسکوپ دو کاناله بهطور مؤثری به کار گرفته میشود. اما معمولاً این وسیله در آزمایشگاههای دبیرستانها (و حتی برخی از هنرستانها) وجود ندارد. بحثی که در اینجا ارائه میشود عبارتست از مدارهای سادهای که اختلاف فازیرا ایجاد میکنند و این اختلاف فاز میتواند بهوسیله ولتسنجها و یا میکروآمپرسنجهای دیجیتالی (عددی) و یا دستگاههای مشابه آنها و بدون استفاده از اسیلوسکوپ اندازهگیری شود. در ضمن این مدارها با هزینه ناچیزی قابل ساخت و مونتاژ هستند.
پارهای ابهامات در سطح عمومی در بررسی مدارهای الکتریکی به چشم میخورند که تصادفاً دارای ماهیت سادهای بوده و برای اینکه این مفاهیم توسط دانشآموزان متوسط (از لحاظ فکری) نیز بهراحتی درک شوند نیاز به هیچگونه تأکید خاصی بر روی آنها در کارهای عملی نیست. رابطه جریان و ولتاژ از ایندسته مفاهیم است. از طرف دیگر تجسم عینی رابطهٔ فوق برای یک عنصر مدار فعال بهطور کلی دشوار است.
معمولاً وجود اختلاف فاز در تئوری بهوسیله محاسبات ریاضی پیشبینی میشود. این روش (استفاده از محاسبات ریاضی) میتواند بهعنوان ابزاری کاملاً جدید برای دانشاموزان دورههای آموزشی پیش از دانشگاه بهشمار آید. مربی مربوطه با استفاده از یک اسیلوسکوپ دو کاناله میتواند نمایشی واقعی در کلاس به راه اندازد و علائمی را که روی صفحه اسیلوسکوپ به واسطه ولتاژ دو سر عنصر فعال و جریان گذرنده از آن ایجاد شدهاند، برای دانشآموزان حاضر شرح دهد.
معهذا اینکه یک دانشآموز در این مرحله تا چه اندازه بتواند اطلاعات روی صفحه اسیلوسکوپ را تفسیر کند، بیش از هر چیز بستگی به ایندارد که او شخصاً چقدر با این دستگاه کار کرده باشد. در نتیجه مسئله (اختلاف فاز) ممکن است برای همیشه بهعنوان یک پدیده دست نیافتنی و غیر قابل فهم باقی بماند.
پارهای ابهامات در سطح عمومی در بررسی مدارهای الکتریکی به چشم میخورند که تصادفاً دارای ماهیت سادهای بوده و برای اینکه این مفاهیم توسط دانشآموزان متوسط (از لحاظ فکری) نیز بهراحتی درک شوند نیاز به هیچگونه تأکید خاصی بر روی آنها در کارهای عملی نیست. رابطه جریان و ولتاژ از ایندسته مفاهیم است. از طرف دیگر تجسم عینی رابطهٔ فوق برای یک عنصر مدار فعال بهطور کلی دشوار است.
معمولاً وجود اختلاف فاز در تئوری بهوسیله محاسبات ریاضی پیشبینی میشود. این روش (استفاده از محاسبات ریاضی) میتواند بهعنوان ابزاری کاملاً جدید برای دانشاموزان دورههای آموزشی پیش از دانشگاه بهشمار آید. مربی مربوطه با استفاده از یک اسیلوسکوپ دو کاناله میتواند نمایشی واقعی در کلاس به راه اندازد و علائمی را که روی صفحه اسیلوسکوپ به واسطه ولتاژ دو سر عنصر فعال و جریان گذرنده از آن ایجاد شدهاند، برای دانشآموزان حاضر شرح دهد.
معهذا اینکه یک دانشآموز در این مرحله تا چه اندازه بتواند اطلاعات روی صفحه اسیلوسکوپ را تفسیر کند، بیش از هر چیز بستگی به ایندارد که او شخصاً چقدر با این دستگاه کار کرده باشد. در نتیجه مسئله (اختلاف فاز) ممکن است برای همیشه بهعنوان یک پدیده دست نیافتنی و غیر قابل فهم باقی بماند.
منبع : مطالب ارسال شده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست