یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پاسخ امام حسین (ع ) به نامه عمره بنت عبدالرحمن


پاسخ امام حسین (ع ) به نامه عمره بنت عبدالرحمن
((فلا بد لی اذا من مصرعی )). ((عـمـرهٔ بـنت عبدالرحمن بن سعد انصاری )) [۱] از كسانی است كه برای سیدالشهدا(ع ) نامه نـوشـتـه وخـواسـتـار پیروی حضرت از حكومت شده است ! وی تصمیم امام (ع ) راتصمیمی بزرگ مـی شـمـارد ومـی خـواهـد كـه حضرت , خودرا ازجماعت مردم جدا نكند وگرنه به سوی قتلگاه خـودقـدم بـر می دارد وبه خیال خودبرای برحذر داشتن امام (ع ) از حدیث رسول خدا(ص ) شاهد می آورد كه : ((اشـهـد لـسـمعت عائشهٔ تقول : انها سمعت رسول اللّه (ص ) یقتل الحسین بارض بابل )) از عائشه شنیدم كه وی از پیامبر(ص ) شنیده است كه حسین (ع ) را در سرزمین بابل می كشند)). امام (ع ) در پاسخ عمره , فقط به یك جمله اكتفا كردند: ((لابد لی اذا من مصرعی )) [۲]. یعنی : ((چاره ای نیست جز اینكه من باید كشته شوم )). نـامه ((عمره )) نشان می هد كه حتی زنها هم از شهادت حسین بن علی (ع )اطلاع داشتند ومساله بر كسی پوشیده نبوده است .
● اخبار پیامبر(ص ) از شهادت امام حسین (ع )
رسـول خـدا(ص ) در مـوارد مـتـعـدد از شهادت حسین (ع ) خبر داده ودر كتب شیعه وسنی نقل شده است كه اجمال آنهارا از كتاب ((الاحادیث الغیبهٔ )) متذكرمی شویم :
۱) ((یقتل حسین بن علی علی راس ستین من مهاجرتی )). یعنی : ((حسین در سال شصتم از هجرت من كشته می شود)).
۲) ((یقتل الحسین حین یعلوه القتیر)). یعنی : ((زمانی كه پیری به سراغ حسین آمد كشته میشود)).
۳) ((یا بنی ! انك ستساق الی العراق وهی ارض تدعی عمورا, وانك تستشهدبها)). یـعـنـی : ((پسرم ! توبه عراق كشانده می شوی , ودر زمینی كه ((عمورا)) نامیده میشود به شهادت میرسی )).
۴) ((ان الحسین تقتل بشط الفرات )). یعنی : ((همانا حسین در كنار فرات كشته می شود.
۵) ((یا ام اسلمه ! اذا تحولت هذه التربهٔ دما فاعلمی ان ابنی قد قتل )). یعنی : ((ای ام سلمه , هرگاه این خاك مبدل به خون شد, بدان كه پسرم كشته شده است )).
۶) ((یزید لا یبارك اللّه فی یزید, ثم ذرفت عیناه (ص ). ثـم قـال : نعی الی واتیت بتربته واخبرت بقاتله )) خبر شهادت حسین را برایم آوردند خداوند برای یزید مبارك نگرداند, آنگاه اشك در چشمان پیامبر(ص )حلقه زد وفرمود: مقداری از تربت اورا برایم آورده اند وقاتل اورا هم به من گفته اند)).
۷) ((وكانی به وقد خضبت شیبته من دمه , یدعو فلا یجاب , ویستنصر فلاتنصر)). یـعـنـی : ((گویا حسین را می بینم كه محاسنش با خون خضاب شده , وهرچه صدامی زند وكمك می طلبد, پاسخ اورا نمیدهند.
۸) ((یا عمهٔ ! تقتله الفئهٔ الباغیهٔ من بنی امیهٔ )) [۳].
پـیـامـبـر(ص ) در مـوقـع ولادت حسین (ع ) خطاب به جناب ((صفیه )) دخترعبدالمطلب , عمه بزرگوارشان فرمودند: ((این كودك , به دست گروه ستمكار از بنی امیه , كشته می شود)).
● اخبار امیرالمؤمنین (ع ) از شهادت حسین (ع ).
۱) ((خـیـر الـخـلق وسیدهم بعد الحسن ابنی اخوه الحسین المظلوم بعد اخیه المقتول فی ارض كربلا)). یـعـنـی : ((بـهـتـرین انسانها بعد از امام حسن (ع ) برادرش حسین مظلوم است كه دركربلا كشته می شود.
۲) ((واللّه لـتقتلن هذه الامهٔ ابن نبیها فی المحرم لعشر مضین منه , ولیتخذن اعدااللّه ذلك الیوم یوم بركهٔ )). یـعـنی : ((بخدا سوگند, این امت , فرزند پیامبر(ص ) را در دهم محرم می كشندودشمنان خدا آن روز را روز بركت قرار می دهند.
۳) ((اوه ! اوه ! مـالـی ولال ابـی سـفـیـان , مالی ولال حرب حزب الشیطان واولیاالكفر, صبرا یا ابا عبداللّه فقد لقی ابوك مثل الذی تلقی منهم )) [۴] . یـعنی : ((آه , آه , مرا با ابو سفیان چكار, مرا چكار با حزب شیطان وسران كفر,حسین جان صبركن , كه پدرت همان مصائبی را دید كه تو می بینی .
● چرا باید حسین (ع ) كشته شود؟
سید الشهدا(ع ) در پاسخ عمره می فرماید: ((چاره ایی از كشته شدن من نیست )). اكـنـون ایـن سؤال مطرح می شود كه چرا حضرت باید كشته شود؟ پاسخ را بایددر شرایط آن روز جـسـتـجـو كـرد كـه حـكومت بنی امیه تصمیم به نابودی اسلام گرفته بودند واگر فرصت پیدا می كردند نام پیامبر(ص ) را هم دفن می نمودند جریان ((مغیرهٔ بن شعبه )) شاهد این مساله است .
● جریان مغیره ومعاویه .
((مـطرف )) فرزند ((مغیرهٔ بن شعبهٔ ))است , می گوید: پدرم خیلی به عقل ودرایت معاویه معتقد بـود وهر شب كه به خانه می آمد از سیاستمداری او سخن می گفت , شبی آمد در حالی كه مغموم وگرفته بود, فهمیدم حادثه ای رخ داده است , از علت آن جویاشدم , گفت : ((یا بنی جئت من عند اكفرالناس واخبثهم )). پسرم ! از نزد كافرترین وخبیث ترین مردم می آیم )).
گـفـتـم چـه شـده ؟ كـفـت : امـشـب بـا معاویه خلوت كرده بودم , به او گفتم به آرزوهایت كه مـی خواستی , رسیدی , اكنون به عدالت رفتار كن ودر حق بنی هاشم خوبی كن ومطمئن باش كه خطری تورا تهدید نمی كند واین رویه باعث می شود كه نام نیكی از تو در تاریخ باقی بماند. مـعاویه در پاسخ گفت : هیهات ! هیهات ! به چه نامی امید داشته باشم كه از من باقی بماند, ابو بكر وعمر رفتند, امروز چه مقدار از آنان نام برده می شود؟ اما نام پیامبر(ص )را می بینی كه روزی پنج مـرتـبـه در مـاذنـه هـا بـرده مـی شود ای بیچاره ! بعد ازنام پیامبر(ص ) چه عملی وچه نامی باقی می ماند؟ نه , به خدا سوگند! مگر آنكه این نام محمد(ص ) دفن شود!!. ((فای عمل یبقی , وای ذكر یدوم بعد هذا, لا ابا لك , لا واللّه الا دفنا دفنا)) [۵] .
پی‌نوشتها:
۱) ((عـمـره )) دخـتـر ((عـبـدالـرحـمـن )) در كـنـار عـایـشـه بـوده واحادیث زیادی را از او نـقـل كـرده اسـت وآگـاهترین مردم به زندگی وحالات عایشه بوده وفات اورا بین سالهای ۹۸ تا ۱۰۳هجری نوشته اند. وی حافظ احادیث زیادی بوده است چنانچه ((عمر بن عبدالعزیز)) به ((ابو بكر بن محمد بن حزم )) دستور می دهد آنچه از احادیث نبوی (ع) یا سنت گذشتگان یا احادیث عمره است , ثبت كنید, زیرا خوف دارم علم وعالمان از دست بروند (تهذیب التهذیب , ج۱۲ , ص ۳۸۹ اعلام النسا, ج۳ ص ۳۵۶).
۲) حیاهٔ الحسین , ج۳ , ص ۳۷ ـ البدایهٔ والنهایهٔ , ج۸ , ص ۱۶۳.
۳) الاحادیث الغیبهٔ , ج۱ , ص ۱۷۱ ـ ۱۹۳.
۴) الاحادیث الغیبیهٔ , ج۲ , ص ۱۵۲ ـ ۱۶۰.
۵) الحدید, ۵ , ص ۱۲۹ ـ بحار الانوار, ج۳۳ , ص ۱۶۹.
منبع : بلاغ


همچنین مشاهده کنید