دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
تونلهای زیرآبی را چگونه میسازند؟
هنگامی که شاهکارهای مهندسی را میشماریم، شاید کمتر به تونلها توجه داشته باشیم.
اما تونلها به خصوص آنهایی که از زیر آبراههها میگذرند،سازههایی فوقالعاده هستند.
تونلسازی زیرآبی مدرن با ساختن لولهای غوطهور درون یک مجرای از پیش حفرشده روی بستر رودخانه یا دریا آغاز میشود.
برای انجام این کار بخشهای پیشساخته از لوله فولادی در محل شناور و بعد تحت هدایت به درون این مجرا در بستر آبراهه فرو برده میشوند.
این تکنیک برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ برای ساختن تونل زیر رودخانه دیترویت در آمریکا به کار برده شد.
طولانیترین تونل از هر نوع نیز در امریکا قرار دارد. تونل آبرسانی دلاور غربی شهر نیویورک ۱۶۹ کیلومتر طول دارد.
اما اگر منظور تونلی باشد که بتوان با ماشین در آن زیر بستر دریا حرکت کرد، باید سری به ژاپن بزنید.
طولانیترین تونل زیردریایی، تونل سیکان است که جزیره اصلی ژاپن یعنی هنشو را به جزیره شمالی هوکایدو متصل میکند و ۵۳.۸ کیلومتر طول دارد و ۱۴.۳ کیلومتر آن زیر آب است.
منبع : همشهری آنلاین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست