سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

زن سفید مجرد - SINGLE WHITE FEMALE


زن سفید مجرد - SINGLE WHITE FEMALE
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : باربت شرودر
کارگردان : شرودر
فیلمنامه‌نویس : دان روس، بر مبنای رمانی نوشتهٔ جان لوتس
فیلمبردار : لوچانو تووولی
آهنگساز(موسیقی متن) : هوارد شور
هنرپیشگان : بریجت فاندا، جنیفر جیسن لی، استیون وبر، پیتر فریدمن، استیون توبولوفسکی، فرانسس بی و کریستینا کاپتیلو
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه


ـ ̎ آلیسن̎ (فاندا)، دختر تنها و مستقل، متخصص خوش قریحهٔ طراحی لباس با کامپیوتر پس از آنکه از بی‌وفائی محبوبه‌اش، ̎سام̎ (وبر) مطلع می‌شود. رابطه‌اش را با او قطع می‌کند و با چاپ یک آگهی، یک هم اتاقی برای شراکت در آپارتمان بسیار بزرگ و لوکس خود می‌خواهد. از میان داوطلبان، ̎هدی̎ (لی) که دختری هم سن و سال او و بسیار حساس است، به خاطر نوع برخوردش انتخاب می‌شود. ̎سام̎ که از قطع رابطه ناراحت است، مدام تلفن می‌کند و نامه می‌نویسد. ̎ آلیسن̎ در ملاقاتی با یک سرمایه‌گذار جدید به نام ̎میچ̎ (توبولوفسکی) با او قراردادی برای طراحی لباس می‌بندد. ̎سام̎ پیدایش می‌شود و با عذرخواهی آشتی می‌کنند و ̎ آلیسن̎ دوباره او را می‌پذیرد. اما از سوی دیگر رفتار ̎هدی̎ سئوال برانگیز است. او مرموز، تودار، بسیار حساس و پر از گره‌های عجیب روانی است. مدام مزاحم ̎ آلیسن̎ و رابطهٔ او و ̎سام̎ می‌شود. از سوی دیگر ̎ آلیسن̎ با یکی از همسایگانش به نام ̎گراهام̎ (فریدمن) که یک روشن‌فکر و نویسنده است، روابط دوستانه دارد و در مواقع سختی و تنهائی به او پناه می‌برد. با مرگ مرموز سگ آنان، ̎ آلیسن̎ کم‌کم متوجه رفتار مرموز ̎هدی̎ می‌شود. دقت او در رفتار ̎هدی̎ باعث می‌شود که متوجه شود ̎هدی̎ یک نمونه از اغلب لباس‌های او را خریده و نامه‌های ̎سام̎ را دزدیده است و اینکه ̎هدی̎ یکی از دو دختر دوقلوئی است که خواهرش را در حادثه‌ای از دست داده و خودش نیز از نزد پدر و مادرش فرار کرده است. روزی ̎هدی̎ به آرایشگاه می‌رود و خود را شبیه ̎ آلیسن̎ آرایش می‌کند، لباس‌های او را می‌پوشد و کم‌کم قصد ایجاد رابطه با ̎سام̎ را می‌کند. ̎هدی̎ که متوجه شک ̎ آلیسن̎ شده، ̎ گراهام̎ را که می‌خواهد ماجرا را به پلیس بگوید به قصد کشت می‌زند. سپس ̎سام̎ را در هتلی می‌کشد. به قصد ایجاد محبت به ̎ آلیسن̎ او را وادر می‌کند که ̎میچ̎ را (که قبل‌تر پول ̎ آلیسن̎ را نداده و به او نارو زده است) به آپارتمان بخواهد و او را می‌کشد ـ و همهٔ این کارها را با لباس و آرایش و نام ̎ آلیسن̎ انجام داده است. سرانجام در مبارزه‌ای بسیار شدید ̎ آلیسن̎، ̎هدی̎ را می‌کشد.
ـ زن سفید مجرد یک بازسازی نمونه‌ای فیلم‌های آلفرد هیچکاک، یا یک فیلم نو هیچکاک‌ی است. نگاه کنید به طرح قصه و محیطی که در آن قصه رخ می‌دهد (مقایسه‌اش کنید مثلاً با همین نوع رابطه در آثار هیچکاک) یا نگاه کنید به رابطهٔ دو زن، که از آمیزه‌ای از کشش و مهر و محبت شروع به ترس و نفرت و سبعیت می‌رسد، یا شکل گرفتن آرام آرام فکر توطئه و دلهره از طریق توجه ̎ آلیسن̎ به جزئیات معمول و پیش‌پا افتادهٔ اطرافش،... هرچند روابط و مبارزهٔ انتهائی تازه هستند و از الگوی سینمای تعلیق و حادثه و هیجان سال‌های دههٔ ۱۹۹۰ هالیوود تبعیت می‌کنند. در هر حال، شرودر، در بازسازی رابطهٔ دو زن، در طی این مسیر از همراهی و محبت تا نفرت و خشونت، در ساختن شخصیت بیمارگونهٔ لی (با بازی بسیار خویش) و به ویژه ایجاد یک حس بسیار سبک و مختصر تعلیق ـ که آرام ‌آرام و تدریجی شکل می‌گیرد ـ موفق می‌شود. ضرباهنگ بسیار یکدست و متوزان فیلم، به خصوص در فصل‌های آخر، فیلم را از حالت یک درام روان‌شناسانه در نمی‌آورد. ظرافت رابطهٔ دو زن (با بازی درخشان فاندا که به فیلم تازگی و طراوت می‌دهد) تا انتهای فیلم حفظ می‌شود.


همچنین مشاهده کنید