جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
معنویتگرایی مردمان هزاره سوم
تحلیل فلسفی جهان و تحصیل و تبیین مولفههای بنیادین فرهنگ و معرفت جهانی بخصوص چالشهای جدی بین واقعیتهای روبنایی و حقایق زیربنایی در غرب که با یک رویکرد غرب شناسانه در ساحتهای مختلف تاریخی، علمی، فلسفی و اجتماعی ممکن خواهد بود، نشان میدهد که جایگاه “دین”، اخلاق و معنویت در دنیای کنونی چگونه است و غرب با تجارب فرهنگی و فلسفی و اجتماعیاش در طول چهارده قرن چگونه برخورد خواهد کرد؟ که البته نه تنها این پرسش و پاسخها بسیار جدی خواهند بود؛ بلکه چند مولفه مهم وجود دارد که دورنمای معنویتخواهی و عرفانگرایی را در قرن ۲۱ بخصوص در جهان غرب بهتر و بیشتر نشان خواهد داد: اول اینکه دینگرایی فطری انسانهاست و نمیتوان با آن مبارزه کرد و مبارزاتی که در گذشته با دین و در قالبهای ماتریالیستی و اومانیستی صورت گرفته، مبارزهای بیهوده بوده است.
دوم اینکه معنویتخواهی، نیاز وجودی و عرفان، گرایش درونی انسان است که میتوان آن را مهجور کرد؛ لکن نابود شدنی و محوپذیر نیست.
دیگر اینکه جهان جدید باتوجه به تجربه ایسمها و مکتبهای الحادی، مادی و بشری و حتی بهرهوری از هر آنچه در دنیا و طبیعت وجود دارد، یعنی اشباع افراطی غرایز شهوانی و نفسانی انسانها، به تدریج به این نکته پی برد که تنها برخورداری از طبیعت و تجمل و عافیت و مادیتهای نفسانی کافی نیست؛ بلکه ویرانگر نیز خواهد بود. لذا باید به خویشتن از دست رفتهاش برگردد و این “با خود بیگانگی” خود را به “با خود یگانگی” و رجوع به اصل خویش تبدیل نماید و این معنا البته در پرتو دین و عرفان ممکن است.
و سرانجام اینکه گرایشهای معنوی در جهان غرب بخصوص جوانان آن جوامع، وجود رشتههای روانشناسی عرفانی، عرفان درمانی و معناگرایی، به دنبال زیستن و خوشبختی حقیقی رفتن، اخلاقگرایی و فضیلتمداری و نیز بحث از “بحران هویت” و “بحران اعتماد” و آخر الزمان بودن و در نهایت، متافیزیک محوری و تاسیس کارگاههای علم و دین و گسترش نیایش و پرستش در میان ملل و اقوام مختلف، حاکی از یک واقعیت انکارناپذیر به نام “معنویت خواهی” است که حتی دانشمندان آن دیار به تئوریزه کردن آن، التیام بین علم و دین و نیز هماهنگسازی فیزیک و متافیزیک و ایدئولوژیگرایی و سنتگرایی پرداختند.
لذا “دین” به معنای غیبگروی و گرایش به خدا و معنویت و در نهایت عرفان، از یک منزلت ویژهای در غرب برخوردار خواهد شد و غرب با همه تجارب علمی و صنعتی و ایدئولوژیک خود به دین و معنویت و متافیزیک بازگشت میکند که طلیعه آن قابل شهود است. بشر خسته از مادیت و صنعت و تکنولوژی، تنها به سوی معنویت و سنت و ایدئولوژی در حال حرکت است و در این صورت باید عصر حاضر را عصر ایمان و علم، عصر سنت و صنعت، عصر ایدئولوژی و تکنولوژی، عصر دین و اخلاق و ارزشهای الهی - انسانی، عصر تکامل وجودی انسانها و نیز عصر بازگشت به اصل از دست رفته و “روزگار وصل به اصل” نامید.
قرن بیست و یکم، قرن حاکمیت دین و مذهب و پیشرفت بشر در همه عرصههای مادی و معنوی است؛ چرا که غرب به افراطگراییاش در برابر تفریط محوریاش پی برده و خواهان “اعتدال” در پرتو دین و معنویت است. این معنا را در یک مطالعه بین جوانان غربی و گرایشهای آنها و نیز در میان کتابها، مقالات و نظریات دانشمندان و اندیشمندان غرب میتوان جستجو کرد.
سکینه نعمتی
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست