پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
پیام مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در ایام فاطمیه
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین والصّلاهٔ والسّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطاهرین سیّما الصدّیقهٔ الشهیدهٔ فاطمهٔ الزهراء واللعن علی أعدائهم اجمعین.
این ایّام مصادف است با شهادت بزرگترین بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا؛ آن حقیقت، گوهری است كه تاكنون ابعاد وجودیاش برای اهل فكر و بصیرت به صورت صحیح و دقیق روشن نگشته است و او را فاطمه گفتهاند؛ زیرا كه خلق از كنه معرفت او محرومند.(۱) ذاتی كه از غضب او پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حق تعالی غضب میكنند و از رضایت او خشنود میگردند.(۲)
حقیقتی كه میتوان گفت علاوه بر این كه محور اهل كساء است،(۳) محور اصلی اهلبیت در آیه تطهیر است(۴) و از شعاع وجودی او اراده حقّ تعالی بر إذهاب رجس و تطهیر آنان تعلّق گرفت.
ما كه اكنون مفتخر به پیروی از آن بانوی گرامی و فرزندان معصوم وی هستیم، باید در شرایط كنونی آگاهی بیشتر نسبت به افكار و اندیشهها و دستورالعملهای آنان داشته باشیم و مبادا در انجام وظایف خود كوتاهی نماییم. لازم است علمای بلاد و خطبای محترم علاوه بر آن كه مجالس عزاداری را هر چه با شكوهتر انجام میدهند، ابعاد معنوی و علمی آن حضرت را مورد توجّه خاص قرار دهند و بحمدالله مكتب تشیّع مشحون از استدلال و منطق است و اهل انصاف و تدبّر به راحتی در برابر آن خضوع مینمایند.
دشمن، امروزه به خوبی دریافته است كه برای تهی نمودن این ملّت و سیطره بر امور آنان، باید آنچه را كه تجلّی اعتقادات و ایمان مردم است، خاموش و كم رنگ سازد، روزی با جهالت تامّ و تمام، گریه و عزاداری بر حضرت سیّدالشهداء(علیه السلام) را امری لغو، و مورد شبهه قرار داده و روزی در شهادت فاطمه زهرا علیهاالسلام تردید میكند؛ در حالی كه این امر از واضحات تاریخ اسلام است.
معاندان بدانند اگر به خیال خود در شهادت آن حضرت شبههای را القاء كنند، هرگز نمیتوانند در مظلومیّت ایشان و ستمهایی كه بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ایشان وارد شد(۵)، خدشهای را تصوّر نمایند؛ عمر كوتاه وی، خطبه آتشین و سراسر استدلالی او در مسجدالنّبی(صلی الله علیه و آله)(۶)،گریههای شبانه روزی ایشان(۷) و دفاع محكم آن حضرت از حریم ولایت(۸)، همه ادلّه روشنی بر مظلومیّت آن بانو است و از این جهت، جهان اسلام در مظلومیّت او و شوهرش همیشه عزادار و سوگوار است.
انقلاب اسلامی، از توجه خاصّ ملّت ایران به همین ایّام، نشأت گرفت و امروزه بهترین عامل برای حفظ و تداوم آن، اهمیّت دادن به چنین ایّامی است؛ لازم است مؤمنین و پیروان اهلبیت (علیهم السلام) به ایّام فاطمیّه بیش از گذشته اهتمام ورزیده و نگذارند این حادثه ناگوار در لابلای حوادث دیگر كم رنگ شود؛ و خصوصاً روز سوّم جمادی الثّانی كه از طرف دولت جمهوری اسلامی تعطیل عمومی اعلام شده است را مورد عنایت خاص قرار دهند. باشد كه آن حضرت را كه مادر فرهنگ تشیّع است، در این راه همراهی نماییم و در روز قیامت مورد شفاعت خاص ایشان و اولاد طاهرینش قرار گیریم.
مدّتی است مطالبی عاری از حقیقت و كاشف از عناد و لجاج در مورد ایشان گفته یا نوشته میشود كه وجدان هر منصف و علاقمند به حقیقت را جریحهدار میسازد. صحیح است كه مسأله وحدت مورد تاکید معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره) بود؛ امّا مقصود آن حضرت این نبود كه شیعه از مبانی اعتقادی متقن و محكم خویش دست بردارد و شاهد كذب و دروغ حتّی نسبت به فاطمه زهرا علیهاالسلام باشد؛ بلكه به وضوح مقصود ایشان این بود كه مسلمین عموماً در برابر دشمنان اسلام، ابرقدرت جهانی متحد شوند تا دشمن نتواند در حقیقت اسلام رخنه ایجاد نماید.
اینك بر شیعیان و پیروان اهلبیت علیهم السلام است كه دوشنبه روز سوّم جمادی الثانی را كه برحسب روایات صحیحه مصادف با شهادت آن حضرت بوده را هر چه باشكوهتر عزاداری نمایند و مجالس و محافل آن حضرت را كمّاً و كیفاً رونق بخشیده، و با دستجات عزادار در كوچهها و خیابانها ظاهر شوند تا فی الجمله حقّ آن شهیده را ادا كرده باشیم. پیدا است كه بی تفاوتی در این رابطه آثار منفی نگران كننده در پیش خواهد داشت.(۹)
والسّلام علی جمیع إخواننا المؤمنین و رحمهٔ الله و بركاته.
محمّد فاضل لنكرانی
پینوشتها:
۱- تفسیر فرات كوفی ۱: ۵۸۱ ح ۷۴۷، بحارالأنوار ۴۳: ۶۵ ح ۵۸، عوالم العلوم فاطمهٔ الزهراء(علیها السلام)
۲- المستدرك علی الصحیحین ۳: ۱۶۷ ح ۴۷۳۰، مقتل الحسین(علیه السلام)خوارزمی ۱: ۵۲، ۶۰، اسد الغابهٔ ۶: ۲۲۷، ذخائر العقبی: ۳۹.
۳ و ۴- فضائل أهلالبیت (علیهم السلام): ۷۹ ح ۱۰۲ و ص ۸۹ ـ ۹۰ ح ۱۱۹ ـ ۱۲۱ و ص ۱۳۷ ح ۲۰۱ و ص ۱۸۳ ح ۲۷۳ / مسند احمد ۱: ۷۰۹ ح ۳۰۶۲، و ج ۴: ۵۱۶ ح ۱۳۷۳۰ / سنن ترمذی ۵: ۳۵۱ ـ ۳۵۲ ح ۳۲۱۸ و ۳۲۱۹ و ص ۶۶۳ ح ۳۷۹۶، جامع البیان ۱۲: ۱۰ـ۱۴ ح ۲۸۴۸۸ ـ ۲۸۵۰۶.
۵- از جمله ظلمهایی كه به ایشان وارد شد هجوم به خانه او و آتش زدن آن و ضرب و جرح او برای مجبور كردن علی(علیه السلام) به بیعت و محروم كردن او از میراث و مصادره فدك و ... كه به بعضی از منابع آن اشاره میكنیم:
مسند احمد ۱: ۱۹ ح ۹ و ص ۲۰ ح ۱۴، صحیح بخاری ۴: ۲۵۲ ح ۳۷۱۱ و ۳۷۱۲، سنن أبی داوود ۳: ۲۴۵ ـ ۲۵۵ ح ۲۹۶۳ ـ ۲۹۷۷، تاریخ طبری ۳: ۲۰۷ ـ ۲۰۸، السنن الكبری بیهقی ۹:۴۲۸ ـ ۴۴۱ ح ۱۲۹۹۸ ـ ۱۳۰۱۵، تاریخ یعقوبی ۲: ۱۲۶، شرح نهج البلاغهٔ ابن أبی الحدید ۲: ۲۱ ـ ۶۱، و ج ۶: ۵ ـ ۱۲ و ص ۴۶ ـ ۵۲، و ج ۱۶: ۲۷۴، و ج ۱۷: ۱۶۸،
۶ - مقتل الحسین(علیه السلام) خوارزمی ۱: ۷۷ ـ ۷۸، شرح نهج البلاغهٔ ابن أبی الحدید ۱۶: ۲۱۱ ـ ۲۱۳.
۷ - المستدرك علی الصحیحین ۳: ۱۷۷ ـ ۱۷۸ ح ۴۷۶۳، حلیهٔ الأولیاء ۲: ۴۳، مقتل الحسین(علیه السلام)
۸ - البته یكی از موارد دفاع، همان خطبه ایشان است در مسجدالنبی(صلی الله علیه وآله)، و مورد دیگر آن دفاع ایشان از حضرت علی(علیه السلام) هنگام هجوم به منزل و آتش زدن در منزل و ضرب و جرح او برای دستگیری و وادار كردن حضرت علی(علیه السلام) به بیعت و ... كه بعضی از مصادر آن را ذكر میكنیم:
تاریخ طبری ۳: ۲۰۲، تاریخ یعقوبی ۲: ۱۲۶، شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید ۲: ۲۱، ۴۵، ۵۰، ۵۶ ـ ۵۷، و ج ۶: ۴۶ ـ ۵۲، لسان المیزان ۴: ۷۰۷ رقم ۵۷۵۲، كنز العمال ۵: ۶۳۲ ح ۱۴۱۱۳.
۹- بخشی از سخنرانی ایشان در سال ۱۸/۵/۸۱ .
۱- تفسیر فرات كوفی ۱: ۵۸۱ ح ۷۴۷، بحارالأنوار ۴۳: ۶۵ ح ۵۸، عوالم العلوم فاطمهٔ الزهراء(علیها السلام)
۲- المستدرك علی الصحیحین ۳: ۱۶۷ ح ۴۷۳۰، مقتل الحسین(علیه السلام)خوارزمی ۱: ۵۲، ۶۰، اسد الغابهٔ ۶: ۲۲۷، ذخائر العقبی: ۳۹.
۳ و ۴- فضائل أهلالبیت (علیهم السلام): ۷۹ ح ۱۰۲ و ص ۸۹ ـ ۹۰ ح ۱۱۹ ـ ۱۲۱ و ص ۱۳۷ ح ۲۰۱ و ص ۱۸۳ ح ۲۷۳ / مسند احمد ۱: ۷۰۹ ح ۳۰۶۲، و ج ۴: ۵۱۶ ح ۱۳۷۳۰ / سنن ترمذی ۵: ۳۵۱ ـ ۳۵۲ ح ۳۲۱۸ و ۳۲۱۹ و ص ۶۶۳ ح ۳۷۹۶، جامع البیان ۱۲: ۱۰ـ۱۴ ح ۲۸۴۸۸ ـ ۲۸۵۰۶.
۵- از جمله ظلمهایی كه به ایشان وارد شد هجوم به خانه او و آتش زدن آن و ضرب و جرح او برای مجبور كردن علی(علیه السلام) به بیعت و محروم كردن او از میراث و مصادره فدك و ... كه به بعضی از منابع آن اشاره میكنیم:
مسند احمد ۱: ۱۹ ح ۹ و ص ۲۰ ح ۱۴، صحیح بخاری ۴: ۲۵۲ ح ۳۷۱۱ و ۳۷۱۲، سنن أبی داوود ۳: ۲۴۵ ـ ۲۵۵ ح ۲۹۶۳ ـ ۲۹۷۷، تاریخ طبری ۳: ۲۰۷ ـ ۲۰۸، السنن الكبری بیهقی ۹:۴۲۸ ـ ۴۴۱ ح ۱۲۹۹۸ ـ ۱۳۰۱۵، تاریخ یعقوبی ۲: ۱۲۶، شرح نهج البلاغهٔ ابن أبی الحدید ۲: ۲۱ ـ ۶۱، و ج ۶: ۵ ـ ۱۲ و ص ۴۶ ـ ۵۲، و ج ۱۶: ۲۷۴، و ج ۱۷: ۱۶۸،
۶ - مقتل الحسین(علیه السلام) خوارزمی ۱: ۷۷ ـ ۷۸، شرح نهج البلاغهٔ ابن أبی الحدید ۱۶: ۲۱۱ ـ ۲۱۳.
۷ - المستدرك علی الصحیحین ۳: ۱۷۷ ـ ۱۷۸ ح ۴۷۶۳، حلیهٔ الأولیاء ۲: ۴۳، مقتل الحسین(علیه السلام)
۸ - البته یكی از موارد دفاع، همان خطبه ایشان است در مسجدالنبی(صلی الله علیه وآله)، و مورد دیگر آن دفاع ایشان از حضرت علی(علیه السلام) هنگام هجوم به منزل و آتش زدن در منزل و ضرب و جرح او برای دستگیری و وادار كردن حضرت علی(علیه السلام) به بیعت و ... كه بعضی از مصادر آن را ذكر میكنیم:
تاریخ طبری ۳: ۲۰۲، تاریخ یعقوبی ۲: ۱۲۶، شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید ۲: ۲۱، ۴۵، ۵۰، ۵۶ ـ ۵۷، و ج ۶: ۴۶ ـ ۵۲، لسان المیزان ۴: ۷۰۷ رقم ۵۷۵۲، كنز العمال ۵: ۶۳۲ ح ۱۴۱۱۳.
۹- بخشی از سخنرانی ایشان در سال ۱۸/۵/۸۱ .
منبع : تبیان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه