سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
آرامش با یاد خدا
میگویند یاد خدا آرامشبخش قلبهاست؛ اما من با این كه سعی میكنم از خدا غافل نشوم، آرامش ندارم؛ دلیل این اضطراب، چیست؟
برای بسیاری از جوانان كه دارای جولان فكری و پیگیر حالات معنوی خود میباشند و به سالمسازی فضای فكری خود میاندیشند، اینگونه فراز و نشیبهای روحی، پیش میآید. اوج این شك و تردیدها و هجوم چراها، مربوط به سالهای نوجوانی و جوانی است؛ زیرا جوانی، از یك سو هنگامه نگاه نو به سنتهای گذشته و عادتهای بزرگان است و از سوی دیگر، هنگام پیریزی بنیان فكری و ترسیم آینده زندگی است.
در این دوره، از جهت روحی و عاطفی نیز از یك سو وابستگی به خانه و پدر و مادر كم میشود و از سوی دیگر، هنوز دلبستگی به كانون گرم دیگری حاصل نشده است و در میانه این خلأ عاطفی، هجوم افكار، فزونی مییابد.
باید دانست كه دیری نمیپاید كه كشتی در میانه امواج دریا، به ساحل نجات میرسد و اگر در هنگامه طوفان، آدمی به یاد خداوند، دل خویش را آرام سازد و خود را در سفینه نجات اهلبیت علیهمالسلام قرار دهد، به طور یقین، بحرانها تمام شده، انسان به آرامش میرسد و شكها، به یقین تبدیل میگردند.
قرآن با وجود این كه مؤمنان را به یاد خداوند، دستور میدهد،۱ ولی این كار را در ذكر زبانی خلاصه نمیكند؛ بلكه موارد بسیاری را میشمارد كه هر یك، نمونه روشنی از یاد خداوند محسوب میشوند.
این موارد، عبارتند از:
۱) به پا داشتن نمازهای واجب و مستحب.۲
۲) به یاد آوردن آفرینش انسان؛ قرآن مردم را دعوت میكند كه خلقت ابتدایی خود را یاد كنند و به یاد آورند كه از نطفهای خُرد خلق شدهاند و به واسطه این یاد - كه جلوه ای از قدرت و علم خداوند است - از تكبر و غرور خود بكاهند.۳
۳) توجه به مرگ و حیات جاویدان آخرت.۴
عالمان اخلاق، معتقدند كه هیچ موعظهای برای بیداری بنده از خواب غفلت، به پای یاد مرگ نمیرسد.
۴) توجه به آمد و رفت روز و شب و خلقت آسمانها و زمین.۵
به طور كلی، توجه به آیات و نشانههای خداوند، وسیلهای برای یادآوری اسماء و صفات خداوند است و شاید زیباترین و هنرمندانهترین جلوه یاد خدا، در همین مورد باشد.
۵) توجه به بهرهمندی از نعمتهای الهی و توجه به مُنعِم حقیقی.۶
۶) توجه به وفاق و همدلی در بین مسلمانان؛ محبت قلبی و الفت بین مردم، جلوهای از یاد خداوند است.۷
۷) توجه به عهدها و پیمانهای الهی.۸
۸) توجه به هدایت پروردگار از طریق فرستادن پیامبران و نازل كردن كتابهای آسمانی.۹
۹) توجه به آرامش و امنیت.۱۰
۱۰) مقاومت و ایستادگی در برابر وسوسهها و حیلههای شیطان.۱۱
۱۱) پرهیز از محّرمات و گناهان.۱۲
۱۲) كسب روزی حلال.۱۳
ترس از خدا و روز قیامت، سبب میشود كه انسان، در معامله و تجارت، از فساد مالی دوری كند.
توجه به این موارد و نظایر آنها، به ما این معرفت و بینش را میدهد كه »یاد خداوند«، لزوماً ذكر لفظی نیست تا منافاتی با كارهای روزمره داشته باشد؛ بلكه بیشتر، ذكر قلبی مورد نظر است. علاوه بر این، اگر كارهای روزمره - مانند درس خواندن - با انگیزه الهی همراه باشند، ذكر الله و یاد خداوند محسوب میشوند.
برنامه عبادی زیر را عمل كنید كه برای یاد خدا، بسیار مؤثر است:
الف) مراقبه و محاسبه
در آغاز هر كاری، كمی مكث كنید؛ اگر واجب است، حتماً انجام دهید و اگر حرام است، حتماً ترك كنید و اگر نه حرام است و نه واجب، در انجام و ترك آن، مختارید. این سه چیز را قبل از انجام هر كاری، مشخص كنید؛ سپس انجام دهید. اصل این توجه و مراقبه، چندین فایده دارد:
۱) انسان به حرام نمیافتد و واجبی از او ترك نمیشود.
۲) حالت غفلت را از انسان دور میكند.
۳) ترك حرام و فعل واجب، به قصد قربت، خود عبادت به حساب میآیند؛ یعنی میتوان انجام تمام واجبات و ترك تمام محرمات را به قصد قربت انجام داد و حتی افعالی را كه نه واجب هستند و نه حرام، میتوان با قصد قربت، عبادی كرد؛ مثلاً اگر خوابیدن با این قصد باشد كه تجدید نیرو شود تا انسان بتواند عبادت كند، خود عبادت است.
شبها باید به محاسبه اعمال روز بپردازید و ببینید كه آیا مراقبه طول روز را خوب انجام دادهاید یا نه. اگر خوب انجام دادید، شكر خدای را به جا آورید و اگر خوب انجام ندادید، علتیابی كنید تا به تدریج، نقصها و علت عدم موفقیت را كشف كنید تا بعد از سالها، به جایی برسید كه حتی یك گناه از شما صادر نشود. خلاصه این كه باید محور مراقبه و محاسبه شما، انجام واجبات و ترك محرمات باشد.
حضرت علی علیهالسلام میفرماید: »همانا این نفس، پیوسته به بدی و زشتی امر میكند؛ پس هر كسی آن را به حال خود واگذارد، او انسان را رها نمیكند و او راه سمت گناهان میكشاند«.۱۴ بنابراین، مراقبه و محاسبه را باید جدی گرفت كه این دو، از اساسیترین دستورات اخلاقی میباشند.
ب) نماز اول وقت
اگر كار مهمتری با نماز اول وقت، در تعارض نباشد، نماز اول وقت را ترك نكنید. اهل بیت علیهمالسلام و عالمان دین، درباره نماز اول وقت، سفارش فراوان كردهاند. امام صادق علیهالسلام میفرماید: »برای هر نمازی، دو وقت است؛ اول وقت و آخر وقت؛ پس اول وقت، برتر و بافضیلتتر است و برای كسی نشاید كه آخر وقت را وقت (نماز) اتخاذ كند؛ مگر از روی علتی و آخر وقت، فقط برای شخص بیمار و ناتوان و كسی است كه دارای عذری میباشد. اول وقت، خشنودی خدا را دربر دارد؛ ولی آخر وقت، عفو خدا را«.۱۵
ج) مستحبات نشاط آور
در میان مستحبات - از نمازهای نافله گرفته تا دعای كمیل، ندبه و... - فقط آنهایی را انجام دهید كه برای شما نشاطآور هستند و از تحمیل مستحبات بر نفس، پرهیز كنید؛ یعنی فقط به اقبال قلب بنگرید و هر عمل مستحبی كه قلب بدان اقبال داشت و برایش نشاطبخش بود، به همان اكتفا كنید؛ حتی نسبت به نماز شب كه سفارش زیادی به آن شده است.
د) توسل به معصومین علیهمالسلام
گاهی به اقتضای حال و اقبال قلب، به پیشوایان معصوم علیهمالسلام، توسل جویید و توفیق و حاجات خود را از آن معادن كرم بخواهید.
و) با وضو بودن
سعی كنید همیشه باوضو باشید. هنگام شب، قبل از خواب، وضو بگیرید و چنانچه نیمهشب برای كاری برخاستید و خواستید دوباره بخوابید، وضو لازم نیست.
هـ) زیارت اهل قبور
هفتهای یك بار به زیارت قبور مؤمنین و شهدای عزیز بروید و اگر وقت خلوتی یافتید، تأمل بیشتری كنید تا گذرا بودن دنیا، بیشتر در دلتان جا بیفتد كه این امر، بسیار مؤثر است. هدف، این است كه دل تكان بخورد و رغبت خود را به دنیا كم كند و به فكر آخرت و عالم قبر و قیامت بیفتد.
اما اضطراب، در اصل، جزء ساختار شخصیت انسان است و اگر در حد اعتدال باشد، موجب رشد و بالندگی انسان میشود. اضطراب، موجب احساس مسئولیت، انجام به موقع كارها، عمل به وعده، پیشگیری از خطرات احتمالی و انجام وظایف فردی و اجتماعی میشود. اگر اضطراب در ساختار شخصیت نهادینه نشده باشد، ما هیچ گاه برای درمان به پزشك مراجعه نمیكنیم. یك راننده، شب تا صبح، پشت فرمان، بیدار نخواهد بود و ما كارهایمان را به موقع انجام نمیدهیم و خودمان را برای امتحان، آماده نمیكنیم؛ اما گاهی اوقات، عواملی باعث افزایش این اضطراب میشوند؛ به گونهای كه بر عملكرد انسان، تأثیر منفی میگذارند و در واقع، مزاحم انجام صحیح كار و تكالیف میگردند. اضطراب و نگرانی، حتی ممكن است موجب خطرآفرینی برای انسان و دیگران شود. این گونه اضطرابها، در واقع، نوعی بیماری است و نیاز به درمان دارد؛ اما چه عواملی موجب این نوع اضطراب خطرآفرین و آسیبزا میشوند؟
عوامل گوناگونی میتوانند موجب اضطراب و نگرانی افراد شوند و هر كس با توجه به شخصیتی كه دارد و شرایط زمانی، مكانی، شغلی و میزان آسیبپذیری و قوت و ضعف دستگاه ایمنی او، ممكن است تحت شرایطی، دچار اضطراب و نگرانی شود؛ در حالی كه همین شرایط، برای فرد دیگری، اضطرابزا نباشند. بنابراین، نمیتوان عوامل اضطراب را دقیقاً مشخص كرد. در تعریف اضطراب نیز چنین آمده است: اضطراب، ترسی است مبهم كه عامل آن مشخص نیست. به طور كلی، میتوان گفت كه حوادث ناگوار دوران كودكی، حوادث غیرمنتظره فعلی، بیماریهای صعب العلاج، عدم مهارت كافی برای به عهده گرفتن مسئولیت، عدم مهارتهای اجتماعی و ارتباطی و به عبارت دیگر، كمرویی، از مهمترین عوامل روانشناختی اضطراب میباشند. از نظر دینی، ضعف اعتقادات و باورهای دینی یا ضعف ایمان، گناهانی كه فرد مرتكب شده، انجام ندادن تكالیف شرعی و دوری از خداوند و معنویت، میتوانند زمینه بروز اضطراب را در فرد به وجود آورند. برای مقابله با اضطراب، ابتدا باید ریشه بروز اضطراب را از طریق جلسات رواندرمانی، جستوجو كرد و سپس به درمان آن پرداخت.
از نظر دینی، تقویت ایمان، اجتناب از گناه، شناخت تكلیف و انجام وظایف دینی، ذكر و یاد خدا، تلاوت قرآن، خواندن دعا با توجه به معانی آن، معاشرت با افراد با تقوا و مؤمنی كه از آرامش روانی بالایی برخوردارند و شركت در مجالس مذهبی، از راههای مقابله با اضطراب و نگرانی میباشند. آنچه گفته شد، بیشتر جنبه كلی دارد و درمان اضطراب یا هر بیماری روانی دیگری نیاز به جلسات مشاوره حضوری با مشاور روانشناس دارد تا ابتدا مشكل، شناسایی و سپس راههای مقابله با آن، ارائه شود.
۱. احزاب، آیه ۴۱.
۲. طه، آیه ۱۴.
۳. مریم، آیه ۶۷ و واقعه، آیه ۶۳.
۴. اعراف، آیه ۵۷.
۵. آل عمران، آیه ۱۹۰.
۶. بقره، آیه ۴۰.
۷. آل عمران، آیه ۱۰۳.
۸. مائده، آیه ۷.
۹. مائده، آیه ۲۰؛ بقره، آیه ۲۳۱.
۱۰. ابراهیم، آیه ۶.
۱۱. اعراف، آیه ۲۰۱.
۱۲. مائده، آیه ۹۱.
۱۳. نور، آیه ۳۷.
۱۴. الغرر والدرر، باب النفس؛ به نقل از، علی سعادتپرور، سر الاسراء، ج ۱، ص ۳۰۵.
۱۵. ریشهری، میزانالحكمه، ج ۵، ص ۴۰۱.
۲. طه، آیه ۱۴.
۳. مریم، آیه ۶۷ و واقعه، آیه ۶۳.
۴. اعراف، آیه ۵۷.
۵. آل عمران، آیه ۱۹۰.
۶. بقره، آیه ۴۰.
۷. آل عمران، آیه ۱۰۳.
۸. مائده، آیه ۷.
۹. مائده، آیه ۲۰؛ بقره، آیه ۲۳۱.
۱۰. ابراهیم، آیه ۶.
۱۱. اعراف، آیه ۲۰۱.
۱۲. مائده، آیه ۹۱.
۱۳. نور، آیه ۳۷.
۱۴. الغرر والدرر، باب النفس؛ به نقل از، علی سعادتپرور، سر الاسراء، ج ۱، ص ۳۰۵.
۱۵. ریشهری، میزانالحكمه، ج ۵، ص ۴۰۱.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست