دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
شیوههای تبلیغی پیامبر(ص)
هر مکتبی پیامی برای جامعه دارد و مردم را به پذیرش آن فرامیخواند و در این جهت از روشهای ویژهای بهره میجوید که بااهداف اصلی آن مکتب وابسته است. تمامی پیامبران از حضرتآدم(ع) تا منجی بشریتحضرت خاتم(ص) از جانب خداوند مبعوث شدندتا انسان را از ظلمت و جهل به نور علم و هدایت و از تنگنایطبیعتبه وادی بیانتهای معنویت و از ظلم و شقاوت به عدل وکرامت و از پرستش بتها به عبادت خدا و از اطاعت اغیار و اشراربه استجابت اولیا و رسولان رهنمون شوند. پیام الهی پیامبران رابا توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع بر سه محور توحید،نبوت و معاد پایهگذاری شده است. وجه تمایز این دعوتها درکیفیتبیان آن محورها و تبیین مسایل فرعی مطابق فهم و شعورمردم است. گرچه روش تبلیغی هر یک از پیامبران دارای ارزش ویژهخود میباشد. اما در این نوشتار تنها به شیوههای تبلیغی پیامبر خاتم(ص)خواهیم پرداخت.
عرب پیش از اسلام
در آغاز به طور اختصار وضع جهان عرب و وقایع تاریخی و اجتماعیعرب جاهلیت را از نظر میگذرانیم.جملات کوتاه و گهربار امیرالمؤمنین(ع) تا حدودی روشنگر اخلاق وروحیات جامعه عرب پیش از اسلام و شاهد زندهای بر انحطاط فکری وفساد اخلاقی آنان است. (۱) ایشان میفرمایند: خداوند، محمد(ص) را بیم دهنده جهانیان و امین وحی و کتاب خودمبعوث کرد و شما گروه عرب در بدترین آیین و پستترین جاها بهسر میبردید. در میان سنگلاخها و مارها اقامت داشتید، آبهایلجنآلود میآشامیدید و غذاهای خشن (مانند آرد هسته خرما وسوسمار) میخوردید و خون یکدیگر را میریختید. و از خویشاونداندوری میکردید.بتها در میان شما برپا بود و از گناهان اجتناب نمیکردید. (۲) قرآن نیز این موضوع را گوشزد و میفرماید: (و کنتم علی شفا حفره من النار فانقذکم منها). (۳) جریان «اسعدبن زراره» نیز میتواند روشنگر بسیاری از نقاطزندگی مردم حجاز باشد. (۴) رسول گرامی(ص) در پاسخ به پرسش او دوآیه زیر را تلاوت فرمودند. دقت در معنای این آیات به خوبی وضعآن دوران را روشن میسازد. (قل تعالوا اتل ما حرم ربکم علیکم الا تشرکوا به شیئا وبالوالدین احسانا ولا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم وایاهم ولا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ولا تقتلواالنفس التی حرم الله الا بالحق ذلکم وصاکم به لعلکم تعقلون ولاتقربوا مال الیتیم الا بالتی هی احسن حتی یبلغ اشده و اوفواالکیل والمیزان بالقسط لا نکلف نفسا الا وسعها و اذا قلتمفاعدلوا و لو کان ذا قربی و بعهد الله اوفوا ذلکم وصاکم بهلعلکم تتقون. (۵) مضمونهای این دو آیه گواه بر این است که تمامی این خصلتهایناروا دامنگیر توده عرب بود و برای همین جهت رسول خدا(ص) نخستاین دو آیه را تلاوت کرد تا اهداف رسالتش معلوم شود. (۶) تفکر اعراب در باره خداوند و معاد بسیار خرافی و افسانه پرستیبسیار رایجبود. زن ضعیف بود و تحقیر و مظلوم واقع میشد. آنان قبایلی پراکنده و ملتی خموش و راکد بودند. (۷) نه از علم ومذهب در بین آنان نشانی بود (۸) و نه از سواد بهرهای بردهبودند. (۹) در چنین جامعهای پیامبر گرامیاسلام(ص) مبعوث گشت. او عرب را ازتاریکیها به سوی نور هدایت کرد. و از آنان امتی پدید آورد کهاز گمنامی به سوی شهرت و از سستی به سوی بیداری و از پستی بهسوی فراز رفتند. و هنوز یک قرن نگذشته بود که یک پای در هند ویک پای دیگر در اندلس نهادند. (۱۰)
عوامل موفقیت تبلیغی پیامبر(ص)
قبل از بررسی روشهای تبلیغ، به شناسایی عواملی که موجب توفیقپیامبر گرامی اسلام(ص) شد، میپردازیم: اولین رکن مهم در تبلیغپیامبر(ص) ویژگیهای برتر پیام ایشان بود.
معارف برتر
اگر محتوای پیام رسول خدا(ص) دارای این ویژگیها نبود، حتی درصورت وجود زمینه مساعد، تبلیغ یک تلاش کور و بیحاصل بود. این ویژگیها عبارتند از:
اول: قابلیت اثبات و استدلال
پیامبر(ص) پیام خویش را با منطق و استدلال بیان میفرمود. معارفدینی زمینه پذیرش عقلی داشت و ابهامها و تاریکیها را از اذهانمیزدود.
دوم: همسویی با احساسات عالی
اقناع احساسات متعالی از سوی اسلام موجب شد تا افراد به سهولتدر راه هدفهای مکتب فداکاری کنند و جانهایشان را ضامن اجرایاحکام مکتب قرار دهند.
سوم:هماهنگی با نیازهای بشر
هماهنگی معارف دینی با نیازهای فطری و طبیعی بشر باعثشد تانه تنها وحی آسمانی را عقلها بپذیرند، بلکه در عمق روح بشر همرسوخ کند هم چنان که قرآن میفرماید: (و یخرون للاذقان یبکون ویزیدهم خشوعا). (۱۱)شناخت دقیق و همه جانبه مخاطبین
از اصول مهم تربیتی واقعبینی است. در هر تبلیغ كارآمد در آغازباید ویژگیهای مخاطب را به خوبی شناخت.آن گاه با رفع موانع وبه كارگیری عوامل مؤثر و مراقبت مستمر زمینه پیشرفت معارفدینی را فراهم آورد. پیامبر گرامی(ص) در میان عرب رشد و نمو كرده، با اوضاع جامعهآشنا و از معیارها و امور مورد توجه آنها باخبر بود. همین امر باعثشد تا پیامبر(ص) بتواند زمینه مناسب بیان مطالبخود را مهیا كنند. در این جا به پارهای از روشهایی كه پیامبر(ص) به كار بست تابتواند در مخاطب زمینه مساعدی به وجود آورد، اشاره میشود. مهمترین آنها عبارتند از:
اول: شناخت ظرفیت مخاطبین و آمادگی مخاطبین
باید دانست كه همه مخاطبین از آنچنان ظرفیتی برخوردار نیستندكه در وهله نخستبه دعوت، پاسخ مثبت دهند. پیامبر نیز با توجهبه همین نكته اقدام به تبلیغ فرمود. اذیت و آزارهای فراوان رابه جان خرید و از دعوت به اسلام دستبر نداشت. (۱۲) همچنین افراداز ظرفیتها و استعدادهای متفاوتی بهرهمندند. لذا پیامبرگرامی(ص) با عنایت كامل به میزان پذیرش و استعداد هر فرد،دعوت خود را ابلاغ میفرمودند. تبلیغی كه از انعطاف برخوردارنباشد، ناكارآمد و خستگی آور است. پیامبر گرامی در این بارهمیفرمایند: «امرنا معاشر الانبیاء ان نكلم الناس بقدر عقولهم». (۱۳) دوم: ارتباط سازنده با همه اقشار و جاذبه قوی
حضرت رسول(ص) با اقشار و همه گروههای سنی ارتباط داشت. دعوت پیامبر(ص) پیر و جوان، زن و مرد، فقیر و غنی، باسواد وبیسواد، را شامل میشد. قرآن در این باره میفرماید: (رحمه للعالمین); (۱۴)(هدی للناس) (۱۵) ; (كافه للناس); (۱۶) (للعالمین نذیرا). (۱۷)
سوم: استفاده از روشهای مناسب
روش هدایت پیامبر(ص) برای همه گروهها و طبقات یكسان نبوده وهر گروه یا فردی را به شیوهای خاص دعوت میفرمود. گاه فردی بایك جرقه هدایت میشد و گاه موج و تلاطمی شدید برای دعوت، ضرورتداشت. برای دعوت اهل كتاب، بر مشتركات تاكید و كافران را بهتفكر و تامل و خردورزی دعوت میفرمود.
چهارم: توجه به نیازهای بشری، زمینه مناسب ابلاغ
هر فرد آن هنگام تعادل و توازن خویش را باز مییابد كه نیازهایجسمی و روحی او تامین شده باشد.قرآن میفرماید: (فلیعبدوا رب هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و امنهم منخوف). (۱۸) این آیه شاهد بر این مطلب است كه خداوند با عنایتبهرفع دو نیاز طبیعی بشر امر به پرستش میكند در متون اسلامی نیزاین نكته مورد توجه قرار گرفته است. امیرالمؤمنین(ع)میفرماید: «ان للقلوب شهوه و اقبالا و ادبارا فاتوها من قبل شهوتها واقبالها فان القلب اذا اكره عمی». (۱۹) قلب آدمی دارای (دو حالت) در میل و رغبت و اكراه و تنفر است. از در میل و رغبت آن وارد شوید چرا كه روح و روان آدمی وقتیچیزی را ناخوش دارد نابینا میشود.
ویژگیهای مبلغ
ویژگیهای فردی پیامبر(ص) از مهمترین عوامل توفیق حضرت به شمارمیآید. هیچ تبلیغی بالاتر از شایستگی مبلغ و عمل به گفتار خودنیست. امام صادق(ع) در روایتی شرایطی را كه برای پیشبرد هر كاری واز جمله تبلیغ دین است را چنین بر میشمارد. «فاذا اجتمعت النیه والقدره و التوفیق و الاصابه و هنالك تمتالسعاده». (۲۰) هنگامی كه نیت و قدرت و توفیق و صائب بودن در عملی جمع شدندسعادت و وصول به هدف حاصل شده است. اگر چه این ویژگیها تمام وكمال در پیامبر(ص) بوده است، برای آشنایی كامل شرح بیشتری رامیآوریم.
آگاهی و تبلیغ عالمانه
پیامبر(ص) برای تبلیغ اسلام وحی الهی را میشناخت و به تمامزوایای آن آگاهی داشت. بدون تكیه بر این و آن، سخنانش رامیگفت و هیچگاه از ظن و گمانهای پوچ پیروی نمیكرد. قرآن نیزمیفرماید: (ولا تقف ما لیس لك به علم...). (۲۱) و قرآن گواه صدق و درستی گفتار را برهان و دلیل میداند ومیفرماید: (قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقین). (۲۲) امیرالمؤمنین علی(ع) در این باره میفرماید: «علیكم بالدرایات لا بالروایات». (۲۳) آیت و بینش و دقت را فرا روی خود قرار دهید نه نقل قولهایبررسی نشده را.
باور و ایمان مبلغ
آنچه در تمام مراحل تبلیغ مدد كار حضرت بود، باور قلبی او بههدفش بود. بالاترین عامل توفیق تبلیغی پیامبر(ص) استقامت وپشتكار او است كه از ایمان و باور او به هدف مقدسش نشاتگرفته است.
عمل به گفتار
پیامبر(ص) همواره، بیش از همه به دستورات دینی كه آن را ابلاغمیفرمود، عمل میكرد. با این روش هم اطمینان و اعتماد مخاطب راجلب میكرد و هم ثابت مینمود كه عمل به دستورات دینی كار مشكلی نیست. علاوه بر این اگر سخن از فردی عامل باشد بر قلب و جان اثرمیگذارد. همچنان كه فرمودهاند:«ان الكلام اذا خرج من القلب دخل فی القلب و اذا خرج مناللسان لم یتجاوز الاذان».
مدارا و ملایمت در ابلاغ
یكی از عواملی كه پیامبر را موفق كرد خلق نیكو و رفتار پر ازعطوفت آن حضرت بود. ایشان پیام را با نرمی و مدارا تبلیغمیكرد، لذا جاذبه و كشش بیشتری در میان مخاطبان داشت. قرآن دراین باره میفرماید:(فبما رحمه من الله لنت لهم ولو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوامن حولك...). (۲۴) در جایی كه اساس و مبانی دین ثابت است، نرمشمیتواند در موفقیت تبلیغ مؤثر باشد. به همین جهت وقتیپیامبر(ص)، امیر مومنان(ع) و معاذ را برای تبلیغ به یمنروانه میسازد میفرماید: «انطلقا فبشرا ولا تنفرا و یسرا ولا تعسرا» (۲۵) مردم را مژده و بشارت دهید و آنها را از خود مرانید، بر آنهاسهل و آسان بگیرید نه سخت و دشوار. و حضرت صادق(ع) نیز میفرماید: «فرغبوا الناس فی دینكم» (۲۶) «مردم را در دین و عقاید خود «ترغیب و تشویق» نمایید». خیرخواهی برای مردم قرآن شریف در وصف پیامبر(ص) میفرماید: (لقد جائكم رسول من انفسكم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكمبالمؤمنین روف رحیم). (۲۷)
تواضع
خداوند در اولین دستور برای آشكار كردن دعوت به پیامبر(ص)میفرماید: (و انذر عشیرتك الاقربین و اخفض جناحك لمن اتبعك منالمؤمنین). (۲۸) «نخستخویشاوندان نزدیك را انذار كن، آنگاه پر و بال رحمت رابر تمام پیروان با ایمانتبه تواضع بگستران». این فروتنی وعدم ابراز انانیت و منیت از روشهای مهم تبلیغی پیامبر محسوبمیشود.
ابلاغ مرحلهای و گام به گام
اگر پیامبر(ص) تمام مطالب را یك باره با مخاطبین خود در میانمیگذاشت هرگز نمیتوانست انتظار نتیجهای داشته باشد. ایشانهمواره میفرمودند كه نمیتوان در وهله نخست تكالیف بزرگ را بردوش مخاطبین نهاد. حتی دستورات شرعی هم به تدریج ابلاغ شدهچنان كه فرمودند: «یا علی ان هذا الدین متین فاوعل فیه برفق و... ان المنبت لاظهرا ابقی ولا ارضا قطع». «ای علی، این دین، دین متینی است پس در آن به آرامی وارد شو،و بدان، كسی كه افراط و زیادهروی كند نه راهی را میپیماید نهپشتی برای خود باقی میگذارد».
پشتكار و اراده
پیامبر(ص) پس از آن كه پیام توحید خویش را به گوش مردم رساندهیچگونه سازشی در این مسیر را روا ندانست. استقامت و تداوم آموزش و نظارت مستمر باعث موفقیت پیامبر(ص)شد. او در تمام لحظات زندگانی لحظهای از تاكید بر رسالتخویشغافل نشد.صبر و سعه صدر
آن چه باعثشد تا پیام نبی اكرم(ص) نفوذ بیشتری داشته باشدسعه صدر ایشان بود. پیامبر(ص) بسیاری از راهها را با نیرویصبر پیمود و در راه تبلیغ از حربه صبر و استقامتبهره برد. خدای متعال در قرآن میفرماید:لتبلون فی اموالكم و انفسكم و لتسمعن من الذین اوتواالكتابمن قبلكم و من الذین اشركوا اذی كثیرا و ان تصبروا و تتقوافان ذلك من عزم الا مور). (۲۹) یقینا شما با مال و جان آزمایش خواهید شد. و از كسانی كه پیشاز شما كتاب آسمانی بر آنها نازل شد و از مشركان زخم زبانخواهید شنید، و اگر صبر و تقوا پیشه كنید، یقینا چنین چیزیسبب قوت اراده در كارها است. در تمام مواردی كه قرآن دعوت به صبر فرموده است، در باره دینبوده است.
ویژگیهای سلبی پیامبر(ص)
دوری از تكلف: پیامبر(ص) در راه رساندن وحی الهی از هر گونه تكلفی به دوربود. همین امر باعث میشد تا فهم مطالب بر مردم آسان گشته، باآغوش باز پذیرای مسایل دین باشند، ایشان در این بارهمیفرمودند:«نحن معاشر الانبیاء و الاولیاء براء من التكلف». (۳۰) «ما گروه پیامبران از تكلف به دور هستیم».
پرهیز از تعصبات قومی و فامیلی
یكی از ویژگیهای پیامبر(ص) در تبلیغ دین، این بود كه در قیدگرایشهای خویشی و گروهی و قومی اسیر نگشت. همین آزادگی ازوابستگیها باعثشد تا نبی اكرم(ص) بتواند حقیقت را آنطور كهشایسته استبه گوش مخاطبان برساند. (۳۱)
پرهیز از شتابزدگی
از اصول مهمی كه پیامبر(ص) در دوران بیست و سه ساله تبلیغشرعایت میفرمود، این بود كه هرگز كاری را بدون طرح و ارزیابیدقیق انجام نمیداد. بلكه با دقت و ژرفاندیشی، موقعیت وامكانات را سنجیده آنگاه به آن كار اقدام مینمود. صلح حدیبیهیكی از این موارد بود كه نتایجبسیار پرارزشی را به دنبالداشت.
عوامل بیرونی توفیق تبلیغی پیامبر(ص)
پیامبر(ص) با شناخت روحیات مخاطبین خود شیوههای گوناگونی برایتبلیغ داشت كه آن را ارائه میداد.بعضی از این شیوهها عبارتنداز:
حكمت
برخی افراد دارای روحیهای منطقی هستند و مسایل را جز از راهبرهان و استدلال و فكر نمیپذیرند اینان را نمیتوان با انگیزش ویا مهار احساسات به راه آورد. پیامبر(ص) نیز چنین شیوهای رادر بعضی موارد به كار میبست. قرآن نیز روش دعوت پیامبر(ص) رااین چنین معرفی میفرماید: (هوالذی بعث فی الا میین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته و یزكیهمو یعلمهم الكتاب والحكمه و ان كانوا من قبل لفی ضلال مبین). (۳۲)
موعظه
یكی از راههای دعوت و جلب قلوب، استفاده از موعظه است. پیامبر(ص) برای جذب افرادی كه دارای احساسات و عواطفی جوشانبودند و همچنین بیداری عمومی از موعظه بهره میبردند. امیرالمؤمنین علی(ع) در تعریف موعظه میفرمایند: «المواعظ صقال النفوس و جلاء القلوب». (۳۳) «ثمره الوعظ الانتباه». (۳۴)
مواعظ پیامبر(ص) عمدتا در باره تقوا، زهد، دنیا، طول امل،هوای نفس، عبرت از گذشته، اهوال مرگ و قیامت و... بوده است.
تفاوت موعظه و حكمت
حكمت تعلیم و موعظه تذكار است. حكمتبرای آگاهی و موعظه برایبیداری است. حكمت مبارزه با جهل و موعظه مبارزه با غفلت است. سر و كار حكمتبا عقل و فكر است و سر و كار موعظه با دل وعاطفه است. حكمتیاد میدهد و موعظه یادآوری میكند. حكمتبرموجودی ذهن میافزاید و موعظه ذهن را برای بهرهبرداری ازموجودی خود آماده میكند، حكمت چراغ و موعظه باز كردن چشم است،حكمتبرای اندیشیدن است و موعظه برای به خود آمدن. حكمت زبان عقل است و موعظه پیام روح. (۳۵)
استفاده از ابزار اقناعی در تبلیغ
سختترین مرحله در دوران تبلیغ پیامبر(ص) تغییر و تصرف درعقیده عربها و مشركان بود. زیرا آنان افرادی غالبا متعصب وبعضا عنود بودند. امام صادق(ع) نیز با توجه به همین نكتهمیفرماید: «ازاله الجبال اهون من ازاله القلب عن موضعه». (۳۶) حركت دادن كوهها از برطرف كردن باورهای قلبی افراد آسانتراست. پیامبر(ص) برای كسب موفقیت در امر تبلیغ مواردی چند رارعایت میفرمود:
احترام به آزادی
از آنجا كه نمیتوان باور و عقیده را با زور و اكراه منتقلكرد، باید تبلیغ در جوی آرام و آزاد باشد و مخالف، فرصت اظهارعقیده را داشته باشد. پیامبر(ص) نیز این نكته را رعایتمیفرمود. قرآن هم در این باره میفرماید: (لست علیهم بمصیطر). (۳۷) (لا اكراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی). (۳۸)
احترام به شخصیت
پیامبر(ص) حتی اگر ناچار به مجادله بود اما همیشه از مشاجره وكوچك شمردن مخاطب احتراز میفرمود.هرگز در اولین برخورد باورافراد را تمسخر نمیكرد. امیرمومنان(ع) نیز میفرماید: «الافراط فی الملامه یشب میزان اللجاج». (۳۹) افراط و زیادهروی در سرزنش موجب شعلهور شدن آتش عناد میشود.قرآن كریم نیز در باره این نكته روانی و اخلاقی میفرماید: (و قل لهم فی انفسهم قولا بلیغا) (۴۰)بعضی از تفاسیر آیه را اینگونه معنا میكنند: (۴۱) «در خلوت و تنهایی با آنان گفتاری رسا و مؤثر بگو».
تفاهم و تكیه بر مشتركات
پیامبر(ص) در سراسر دوران تبلیغ خویش بحث را از جایی كه موردپذیرش طرف مقابل بود آغاز میكرد. این شیوه سازنده به ویژه درمواجه با اهل كتاب به كار گرفته میشد.
بهرهگیری از خطابه
یكی از ابزاری كه پیامبر(ص) در تبلیغ معارف دینی و بیداریمردم از آن بهرهبرداری میكرد، خطابه است.شهید بزرگوار آیهالله مطهری(ره) در باره خطابه و موعظه چنینگفتهاند: «سر و كار خطابه نیز با احساسات است اما خطابه برای تهییج وبیتاب كردن احساسات است و موعظه برای رام كردن و تحتسلطهدرآوردن. خطابه آنجا به كار میآید كه احساسات خمود و راكد است و موعظهآنجا ضرورت پیدا میكند كه شهوات و احساسات خودسرانه عملمیكند، خطابه احساسات غیرت و حمیت و سلحشوری و عصبیت و شرافتو كرامت و خدمت را به جوش میآورد و پشتسر خود جنبش و حركتایجاد میكند. اما موعظه جوششها و هیجانهای بیجا را خاموشمیكند. خطابه زمام كار را از دستحسابگریهای عقل خارج میكند وبه دست توفان احساسات میسپرد. اما موعظه توفانها را فرومینشاند و زمینه را برای حسابگری و دوراندیشی فراهم میكند. خطابه به بیرون میكشد و موعظه به درون میبرد...». (۴۲)روشها و وسایل تبلیغی
همچنان كه اشاره شد، پیامبر(ص) همواره با عنایتبه توانایی وظرفیت افراد و گام به گام معارف را ابلاغ میفرمود و خود اولینعامل به این معارف بود. ایشان برای استقرار و رسوخ معارف درجان پیروان، تعالیم خود را بارها تكرار میفرمود. حضرت بیانی فصیح و بلیغ داشتند و معارف دینی را «ابلاغ مبین»میكرد و با پرهیز از پرگویی كلام، نیازهای مخاطب را در نظرمیگرفت و در هر موقعیت و فرصت مناسبی، مطالبی را كه هموارهتازه و جذاب بود، بیان میفرمودند. داستانهای واقعی قرآن كهعلاوه بر جذابیت، فوقالعاده درسآموز و عبرت برانگیز است، نیزیكی از وسایل تبلیغی بود كه معارف را غیر مستقیم به مخاطبمیرساند. پیامبر(ص) به عنوان بزرگ مبلغ اسلام، همواره ارتباط فردی خودرا با مخاطبین حفظ میفرمود و در كنار آن به ارتباط جمعی كه دربرپایی شعایر دینی از قبیل نماز جمعه و جماعت و مراسم حج و... نمود مییافت، اهتمام فراوان میداد.
پینوشتها:
۱- برای آگاهی بیشتر، رجوع كنید به مروج الذهب، مقدمه ابنخلدون، اسلام و جاهلیت و تاریخ تمدن اسلام و عرب .
۲- نهجالبلاغه، خطبه۲۶.
۳- آلعمران (۳):۱۰۳.
۴- مراجعه شود به فروغ ابدیت .
۵- انعام(۶):۱۵۳ و ۱۵۱.
۶- اعلام الوری ۳۵-۴۰، و نیز «بحارالانوار» ج۱۹، ص ۸-۱۱.
۷- توماس كار لایل.
۸- مورخ نامی غرب (مسیورنان).
۹- فتوح البلدان ابوالحسن بلاذری صص۴۵۷ و۴۵۹.
۱۰- نقشههای استعمار در راه مبارزه با اسلام ص ۳۸.
۱۱- اسرا (۱۷):۱۰۷.
۱۲- فروغ ابدیت، ص۲۷۷.
۱۳- الحیاه، ج ۱، ص۱۴۶، رجال كشی، ص ۴۸۸.
۱۴- انبیا (۲۱):۱۰۷. ۱۵بقره(۲): ۱۸۵.
۱۶- سبا(۳۴): ۲۸.
۱۷- فرقان (۲۵): ۱.
۱۸- قریش(۱۰۶):۳-۴; و آیات دیگر نیز از قبیل مائده(۵): ۸۸;نور (۲۴):۵۵ .
۱۹- الحیاه، ج ۱.
۲۰- میزان الحكمه، ج ۱۰، ص ۵۹۵.
۲۱- اسرا (۱۷):۳۶.
۲۲- بقره(۲): ۱۱۱; نمل (۲۷): ۶۴.
۲۳- الحیاه، ج ۱، ص ۳۵ - بحار، ج ۲، ص ۱۶۰.
۲۴- آلعمران (۳):۱۵۹.
۲۵- در ذیل آیه احزاب، ۴۵.
۲۶- وسائل الشیعه ج ۱۱، ص ۴۳۰.
۲۷- توبه(۹): ۱۲۸.
۲۸- شعرا (۲۶): ۲۱۴-۲۱۵.
۲۹- آل عمران(۳):۱۸۶.
۳۰- بحار، ج۷۳، ص ۳۹۴.
۳۱- برای اطلاع بیشتر به ده گفتار از شهید مطهری مراجعه كنید.
۳۲- جمعه (۶۲):۳.
۳۳- میزان الحكمه، ج ۱۰، ص۵۳۹.
۳۴- میزان الحكمه، ج ۱۰، ص۵۳۹.
۳۵- سیری در نهجالبلاغه، شهید مطهری، ص ۱۹۴-۱۹۳.
۳۶- تحف العقول، ص۲۶۳.
۳۷- غاشیه (۸۸): ۲۲.
۳۸- بقره (۲):۲۵۶.
۳۹- تحف العقول، ص ۸۴.
۴۰- نساء (۴):۶۳.
۴۱- تفسیر روحالمعانی در ذیل آیه.
۴۲- سیری در نهجالبلاغه، ص ۱۹۵-۱۹۴.
منبع:ماهنامه پیام حوزه، شماره ۲۳
نویسنده:مرتضی وافی
عرب پیش از اسلام
در آغاز به طور اختصار وضع جهان عرب و وقایع تاریخی و اجتماعیعرب جاهلیت را از نظر میگذرانیم.جملات کوتاه و گهربار امیرالمؤمنین(ع) تا حدودی روشنگر اخلاق وروحیات جامعه عرب پیش از اسلام و شاهد زندهای بر انحطاط فکری وفساد اخلاقی آنان است. (۱) ایشان میفرمایند: خداوند، محمد(ص) را بیم دهنده جهانیان و امین وحی و کتاب خودمبعوث کرد و شما گروه عرب در بدترین آیین و پستترین جاها بهسر میبردید. در میان سنگلاخها و مارها اقامت داشتید، آبهایلجنآلود میآشامیدید و غذاهای خشن (مانند آرد هسته خرما وسوسمار) میخوردید و خون یکدیگر را میریختید. و از خویشاونداندوری میکردید.بتها در میان شما برپا بود و از گناهان اجتناب نمیکردید. (۲) قرآن نیز این موضوع را گوشزد و میفرماید: (و کنتم علی شفا حفره من النار فانقذکم منها). (۳) جریان «اسعدبن زراره» نیز میتواند روشنگر بسیاری از نقاطزندگی مردم حجاز باشد. (۴) رسول گرامی(ص) در پاسخ به پرسش او دوآیه زیر را تلاوت فرمودند. دقت در معنای این آیات به خوبی وضعآن دوران را روشن میسازد. (قل تعالوا اتل ما حرم ربکم علیکم الا تشرکوا به شیئا وبالوالدین احسانا ولا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم وایاهم ولا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ولا تقتلواالنفس التی حرم الله الا بالحق ذلکم وصاکم به لعلکم تعقلون ولاتقربوا مال الیتیم الا بالتی هی احسن حتی یبلغ اشده و اوفواالکیل والمیزان بالقسط لا نکلف نفسا الا وسعها و اذا قلتمفاعدلوا و لو کان ذا قربی و بعهد الله اوفوا ذلکم وصاکم بهلعلکم تتقون. (۵) مضمونهای این دو آیه گواه بر این است که تمامی این خصلتهایناروا دامنگیر توده عرب بود و برای همین جهت رسول خدا(ص) نخستاین دو آیه را تلاوت کرد تا اهداف رسالتش معلوم شود. (۶) تفکر اعراب در باره خداوند و معاد بسیار خرافی و افسانه پرستیبسیار رایجبود. زن ضعیف بود و تحقیر و مظلوم واقع میشد. آنان قبایلی پراکنده و ملتی خموش و راکد بودند. (۷) نه از علم ومذهب در بین آنان نشانی بود (۸) و نه از سواد بهرهای بردهبودند. (۹) در چنین جامعهای پیامبر گرامیاسلام(ص) مبعوث گشت. او عرب را ازتاریکیها به سوی نور هدایت کرد. و از آنان امتی پدید آورد کهاز گمنامی به سوی شهرت و از سستی به سوی بیداری و از پستی بهسوی فراز رفتند. و هنوز یک قرن نگذشته بود که یک پای در هند ویک پای دیگر در اندلس نهادند. (۱۰)
عوامل موفقیت تبلیغی پیامبر(ص)
قبل از بررسی روشهای تبلیغ، به شناسایی عواملی که موجب توفیقپیامبر گرامی اسلام(ص) شد، میپردازیم: اولین رکن مهم در تبلیغپیامبر(ص) ویژگیهای برتر پیام ایشان بود.
معارف برتر
اگر محتوای پیام رسول خدا(ص) دارای این ویژگیها نبود، حتی درصورت وجود زمینه مساعد، تبلیغ یک تلاش کور و بیحاصل بود. این ویژگیها عبارتند از:
اول: قابلیت اثبات و استدلال
پیامبر(ص) پیام خویش را با منطق و استدلال بیان میفرمود. معارفدینی زمینه پذیرش عقلی داشت و ابهامها و تاریکیها را از اذهانمیزدود.
دوم: همسویی با احساسات عالی
اقناع احساسات متعالی از سوی اسلام موجب شد تا افراد به سهولتدر راه هدفهای مکتب فداکاری کنند و جانهایشان را ضامن اجرایاحکام مکتب قرار دهند.
سوم:هماهنگی با نیازهای بشر
هماهنگی معارف دینی با نیازهای فطری و طبیعی بشر باعثشد تانه تنها وحی آسمانی را عقلها بپذیرند، بلکه در عمق روح بشر همرسوخ کند هم چنان که قرآن میفرماید: (و یخرون للاذقان یبکون ویزیدهم خشوعا). (۱۱)شناخت دقیق و همه جانبه مخاطبین
از اصول مهم تربیتی واقعبینی است. در هر تبلیغ كارآمد در آغازباید ویژگیهای مخاطب را به خوبی شناخت.آن گاه با رفع موانع وبه كارگیری عوامل مؤثر و مراقبت مستمر زمینه پیشرفت معارفدینی را فراهم آورد. پیامبر گرامی(ص) در میان عرب رشد و نمو كرده، با اوضاع جامعهآشنا و از معیارها و امور مورد توجه آنها باخبر بود. همین امر باعثشد تا پیامبر(ص) بتواند زمینه مناسب بیان مطالبخود را مهیا كنند. در این جا به پارهای از روشهایی كه پیامبر(ص) به كار بست تابتواند در مخاطب زمینه مساعدی به وجود آورد، اشاره میشود. مهمترین آنها عبارتند از:
اول: شناخت ظرفیت مخاطبین و آمادگی مخاطبین
باید دانست كه همه مخاطبین از آنچنان ظرفیتی برخوردار نیستندكه در وهله نخستبه دعوت، پاسخ مثبت دهند. پیامبر نیز با توجهبه همین نكته اقدام به تبلیغ فرمود. اذیت و آزارهای فراوان رابه جان خرید و از دعوت به اسلام دستبر نداشت. (۱۲) همچنین افراداز ظرفیتها و استعدادهای متفاوتی بهرهمندند. لذا پیامبرگرامی(ص) با عنایت كامل به میزان پذیرش و استعداد هر فرد،دعوت خود را ابلاغ میفرمودند. تبلیغی كه از انعطاف برخوردارنباشد، ناكارآمد و خستگی آور است. پیامبر گرامی در این بارهمیفرمایند: «امرنا معاشر الانبیاء ان نكلم الناس بقدر عقولهم». (۱۳) دوم: ارتباط سازنده با همه اقشار و جاذبه قوی
حضرت رسول(ص) با اقشار و همه گروههای سنی ارتباط داشت. دعوت پیامبر(ص) پیر و جوان، زن و مرد، فقیر و غنی، باسواد وبیسواد، را شامل میشد. قرآن در این باره میفرماید: (رحمه للعالمین); (۱۴)(هدی للناس) (۱۵) ; (كافه للناس); (۱۶) (للعالمین نذیرا). (۱۷)
سوم: استفاده از روشهای مناسب
روش هدایت پیامبر(ص) برای همه گروهها و طبقات یكسان نبوده وهر گروه یا فردی را به شیوهای خاص دعوت میفرمود. گاه فردی بایك جرقه هدایت میشد و گاه موج و تلاطمی شدید برای دعوت، ضرورتداشت. برای دعوت اهل كتاب، بر مشتركات تاكید و كافران را بهتفكر و تامل و خردورزی دعوت میفرمود.
چهارم: توجه به نیازهای بشری، زمینه مناسب ابلاغ
هر فرد آن هنگام تعادل و توازن خویش را باز مییابد كه نیازهایجسمی و روحی او تامین شده باشد.قرآن میفرماید: (فلیعبدوا رب هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و امنهم منخوف). (۱۸) این آیه شاهد بر این مطلب است كه خداوند با عنایتبهرفع دو نیاز طبیعی بشر امر به پرستش میكند در متون اسلامی نیزاین نكته مورد توجه قرار گرفته است. امیرالمؤمنین(ع)میفرماید: «ان للقلوب شهوه و اقبالا و ادبارا فاتوها من قبل شهوتها واقبالها فان القلب اذا اكره عمی». (۱۹) قلب آدمی دارای (دو حالت) در میل و رغبت و اكراه و تنفر است. از در میل و رغبت آن وارد شوید چرا كه روح و روان آدمی وقتیچیزی را ناخوش دارد نابینا میشود.
ویژگیهای مبلغ
ویژگیهای فردی پیامبر(ص) از مهمترین عوامل توفیق حضرت به شمارمیآید. هیچ تبلیغی بالاتر از شایستگی مبلغ و عمل به گفتار خودنیست. امام صادق(ع) در روایتی شرایطی را كه برای پیشبرد هر كاری واز جمله تبلیغ دین است را چنین بر میشمارد. «فاذا اجتمعت النیه والقدره و التوفیق و الاصابه و هنالك تمتالسعاده». (۲۰) هنگامی كه نیت و قدرت و توفیق و صائب بودن در عملی جمع شدندسعادت و وصول به هدف حاصل شده است. اگر چه این ویژگیها تمام وكمال در پیامبر(ص) بوده است، برای آشنایی كامل شرح بیشتری رامیآوریم.
آگاهی و تبلیغ عالمانه
پیامبر(ص) برای تبلیغ اسلام وحی الهی را میشناخت و به تمامزوایای آن آگاهی داشت. بدون تكیه بر این و آن، سخنانش رامیگفت و هیچگاه از ظن و گمانهای پوچ پیروی نمیكرد. قرآن نیزمیفرماید: (ولا تقف ما لیس لك به علم...). (۲۱) و قرآن گواه صدق و درستی گفتار را برهان و دلیل میداند ومیفرماید: (قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقین). (۲۲) امیرالمؤمنین علی(ع) در این باره میفرماید: «علیكم بالدرایات لا بالروایات». (۲۳) آیت و بینش و دقت را فرا روی خود قرار دهید نه نقل قولهایبررسی نشده را.
باور و ایمان مبلغ
آنچه در تمام مراحل تبلیغ مدد كار حضرت بود، باور قلبی او بههدفش بود. بالاترین عامل توفیق تبلیغی پیامبر(ص) استقامت وپشتكار او است كه از ایمان و باور او به هدف مقدسش نشاتگرفته است.
عمل به گفتار
پیامبر(ص) همواره، بیش از همه به دستورات دینی كه آن را ابلاغمیفرمود، عمل میكرد. با این روش هم اطمینان و اعتماد مخاطب راجلب میكرد و هم ثابت مینمود كه عمل به دستورات دینی كار مشكلی نیست. علاوه بر این اگر سخن از فردی عامل باشد بر قلب و جان اثرمیگذارد. همچنان كه فرمودهاند:«ان الكلام اذا خرج من القلب دخل فی القلب و اذا خرج مناللسان لم یتجاوز الاذان».
مدارا و ملایمت در ابلاغ
یكی از عواملی كه پیامبر را موفق كرد خلق نیكو و رفتار پر ازعطوفت آن حضرت بود. ایشان پیام را با نرمی و مدارا تبلیغمیكرد، لذا جاذبه و كشش بیشتری در میان مخاطبان داشت. قرآن دراین باره میفرماید:(فبما رحمه من الله لنت لهم ولو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوامن حولك...). (۲۴) در جایی كه اساس و مبانی دین ثابت است، نرمشمیتواند در موفقیت تبلیغ مؤثر باشد. به همین جهت وقتیپیامبر(ص)، امیر مومنان(ع) و معاذ را برای تبلیغ به یمنروانه میسازد میفرماید: «انطلقا فبشرا ولا تنفرا و یسرا ولا تعسرا» (۲۵) مردم را مژده و بشارت دهید و آنها را از خود مرانید، بر آنهاسهل و آسان بگیرید نه سخت و دشوار. و حضرت صادق(ع) نیز میفرماید: «فرغبوا الناس فی دینكم» (۲۶) «مردم را در دین و عقاید خود «ترغیب و تشویق» نمایید». خیرخواهی برای مردم قرآن شریف در وصف پیامبر(ص) میفرماید: (لقد جائكم رسول من انفسكم عزیز علیه ما عنتم حریص علیكمبالمؤمنین روف رحیم). (۲۷)
تواضع
خداوند در اولین دستور برای آشكار كردن دعوت به پیامبر(ص)میفرماید: (و انذر عشیرتك الاقربین و اخفض جناحك لمن اتبعك منالمؤمنین). (۲۸) «نخستخویشاوندان نزدیك را انذار كن، آنگاه پر و بال رحمت رابر تمام پیروان با ایمانتبه تواضع بگستران». این فروتنی وعدم ابراز انانیت و منیت از روشهای مهم تبلیغی پیامبر محسوبمیشود.
ابلاغ مرحلهای و گام به گام
اگر پیامبر(ص) تمام مطالب را یك باره با مخاطبین خود در میانمیگذاشت هرگز نمیتوانست انتظار نتیجهای داشته باشد. ایشانهمواره میفرمودند كه نمیتوان در وهله نخست تكالیف بزرگ را بردوش مخاطبین نهاد. حتی دستورات شرعی هم به تدریج ابلاغ شدهچنان كه فرمودند: «یا علی ان هذا الدین متین فاوعل فیه برفق و... ان المنبت لاظهرا ابقی ولا ارضا قطع». «ای علی، این دین، دین متینی است پس در آن به آرامی وارد شو،و بدان، كسی كه افراط و زیادهروی كند نه راهی را میپیماید نهپشتی برای خود باقی میگذارد».
پشتكار و اراده
پیامبر(ص) پس از آن كه پیام توحید خویش را به گوش مردم رساندهیچگونه سازشی در این مسیر را روا ندانست. استقامت و تداوم آموزش و نظارت مستمر باعث موفقیت پیامبر(ص)شد. او در تمام لحظات زندگانی لحظهای از تاكید بر رسالتخویشغافل نشد.صبر و سعه صدر
آن چه باعثشد تا پیام نبی اكرم(ص) نفوذ بیشتری داشته باشدسعه صدر ایشان بود. پیامبر(ص) بسیاری از راهها را با نیرویصبر پیمود و در راه تبلیغ از حربه صبر و استقامتبهره برد. خدای متعال در قرآن میفرماید:لتبلون فی اموالكم و انفسكم و لتسمعن من الذین اوتواالكتابمن قبلكم و من الذین اشركوا اذی كثیرا و ان تصبروا و تتقوافان ذلك من عزم الا مور). (۲۹) یقینا شما با مال و جان آزمایش خواهید شد. و از كسانی كه پیشاز شما كتاب آسمانی بر آنها نازل شد و از مشركان زخم زبانخواهید شنید، و اگر صبر و تقوا پیشه كنید، یقینا چنین چیزیسبب قوت اراده در كارها است. در تمام مواردی كه قرآن دعوت به صبر فرموده است، در باره دینبوده است.
ویژگیهای سلبی پیامبر(ص)
دوری از تكلف: پیامبر(ص) در راه رساندن وحی الهی از هر گونه تكلفی به دوربود. همین امر باعث میشد تا فهم مطالب بر مردم آسان گشته، باآغوش باز پذیرای مسایل دین باشند، ایشان در این بارهمیفرمودند:«نحن معاشر الانبیاء و الاولیاء براء من التكلف». (۳۰) «ما گروه پیامبران از تكلف به دور هستیم».
پرهیز از تعصبات قومی و فامیلی
یكی از ویژگیهای پیامبر(ص) در تبلیغ دین، این بود كه در قیدگرایشهای خویشی و گروهی و قومی اسیر نگشت. همین آزادگی ازوابستگیها باعثشد تا نبی اكرم(ص) بتواند حقیقت را آنطور كهشایسته استبه گوش مخاطبان برساند. (۳۱)
پرهیز از شتابزدگی
از اصول مهمی كه پیامبر(ص) در دوران بیست و سه ساله تبلیغشرعایت میفرمود، این بود كه هرگز كاری را بدون طرح و ارزیابیدقیق انجام نمیداد. بلكه با دقت و ژرفاندیشی، موقعیت وامكانات را سنجیده آنگاه به آن كار اقدام مینمود. صلح حدیبیهیكی از این موارد بود كه نتایجبسیار پرارزشی را به دنبالداشت.
عوامل بیرونی توفیق تبلیغی پیامبر(ص)
پیامبر(ص) با شناخت روحیات مخاطبین خود شیوههای گوناگونی برایتبلیغ داشت كه آن را ارائه میداد.بعضی از این شیوهها عبارتنداز:
حكمت
برخی افراد دارای روحیهای منطقی هستند و مسایل را جز از راهبرهان و استدلال و فكر نمیپذیرند اینان را نمیتوان با انگیزش ویا مهار احساسات به راه آورد. پیامبر(ص) نیز چنین شیوهای رادر بعضی موارد به كار میبست. قرآن نیز روش دعوت پیامبر(ص) رااین چنین معرفی میفرماید: (هوالذی بعث فی الا میین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته و یزكیهمو یعلمهم الكتاب والحكمه و ان كانوا من قبل لفی ضلال مبین). (۳۲)
موعظه
یكی از راههای دعوت و جلب قلوب، استفاده از موعظه است. پیامبر(ص) برای جذب افرادی كه دارای احساسات و عواطفی جوشانبودند و همچنین بیداری عمومی از موعظه بهره میبردند. امیرالمؤمنین علی(ع) در تعریف موعظه میفرمایند: «المواعظ صقال النفوس و جلاء القلوب». (۳۳) «ثمره الوعظ الانتباه». (۳۴)
مواعظ پیامبر(ص) عمدتا در باره تقوا، زهد، دنیا، طول امل،هوای نفس، عبرت از گذشته، اهوال مرگ و قیامت و... بوده است.
تفاوت موعظه و حكمت
حكمت تعلیم و موعظه تذكار است. حكمتبرای آگاهی و موعظه برایبیداری است. حكمت مبارزه با جهل و موعظه مبارزه با غفلت است. سر و كار حكمتبا عقل و فكر است و سر و كار موعظه با دل وعاطفه است. حكمتیاد میدهد و موعظه یادآوری میكند. حكمتبرموجودی ذهن میافزاید و موعظه ذهن را برای بهرهبرداری ازموجودی خود آماده میكند، حكمت چراغ و موعظه باز كردن چشم است،حكمتبرای اندیشیدن است و موعظه برای به خود آمدن. حكمت زبان عقل است و موعظه پیام روح. (۳۵)
استفاده از ابزار اقناعی در تبلیغ
سختترین مرحله در دوران تبلیغ پیامبر(ص) تغییر و تصرف درعقیده عربها و مشركان بود. زیرا آنان افرادی غالبا متعصب وبعضا عنود بودند. امام صادق(ع) نیز با توجه به همین نكتهمیفرماید: «ازاله الجبال اهون من ازاله القلب عن موضعه». (۳۶) حركت دادن كوهها از برطرف كردن باورهای قلبی افراد آسانتراست. پیامبر(ص) برای كسب موفقیت در امر تبلیغ مواردی چند رارعایت میفرمود:
احترام به آزادی
از آنجا كه نمیتوان باور و عقیده را با زور و اكراه منتقلكرد، باید تبلیغ در جوی آرام و آزاد باشد و مخالف، فرصت اظهارعقیده را داشته باشد. پیامبر(ص) نیز این نكته را رعایتمیفرمود. قرآن هم در این باره میفرماید: (لست علیهم بمصیطر). (۳۷) (لا اكراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی). (۳۸)
احترام به شخصیت
پیامبر(ص) حتی اگر ناچار به مجادله بود اما همیشه از مشاجره وكوچك شمردن مخاطب احتراز میفرمود.هرگز در اولین برخورد باورافراد را تمسخر نمیكرد. امیرمومنان(ع) نیز میفرماید: «الافراط فی الملامه یشب میزان اللجاج». (۳۹) افراط و زیادهروی در سرزنش موجب شعلهور شدن آتش عناد میشود.قرآن كریم نیز در باره این نكته روانی و اخلاقی میفرماید: (و قل لهم فی انفسهم قولا بلیغا) (۴۰)بعضی از تفاسیر آیه را اینگونه معنا میكنند: (۴۱) «در خلوت و تنهایی با آنان گفتاری رسا و مؤثر بگو».
تفاهم و تكیه بر مشتركات
پیامبر(ص) در سراسر دوران تبلیغ خویش بحث را از جایی كه موردپذیرش طرف مقابل بود آغاز میكرد. این شیوه سازنده به ویژه درمواجه با اهل كتاب به كار گرفته میشد.
بهرهگیری از خطابه
یكی از ابزاری كه پیامبر(ص) در تبلیغ معارف دینی و بیداریمردم از آن بهرهبرداری میكرد، خطابه است.شهید بزرگوار آیهالله مطهری(ره) در باره خطابه و موعظه چنینگفتهاند: «سر و كار خطابه نیز با احساسات است اما خطابه برای تهییج وبیتاب كردن احساسات است و موعظه برای رام كردن و تحتسلطهدرآوردن. خطابه آنجا به كار میآید كه احساسات خمود و راكد است و موعظهآنجا ضرورت پیدا میكند كه شهوات و احساسات خودسرانه عملمیكند، خطابه احساسات غیرت و حمیت و سلحشوری و عصبیت و شرافتو كرامت و خدمت را به جوش میآورد و پشتسر خود جنبش و حركتایجاد میكند. اما موعظه جوششها و هیجانهای بیجا را خاموشمیكند. خطابه زمام كار را از دستحسابگریهای عقل خارج میكند وبه دست توفان احساسات میسپرد. اما موعظه توفانها را فرومینشاند و زمینه را برای حسابگری و دوراندیشی فراهم میكند. خطابه به بیرون میكشد و موعظه به درون میبرد...». (۴۲)روشها و وسایل تبلیغی
همچنان كه اشاره شد، پیامبر(ص) همواره با عنایتبه توانایی وظرفیت افراد و گام به گام معارف را ابلاغ میفرمود و خود اولینعامل به این معارف بود. ایشان برای استقرار و رسوخ معارف درجان پیروان، تعالیم خود را بارها تكرار میفرمود. حضرت بیانی فصیح و بلیغ داشتند و معارف دینی را «ابلاغ مبین»میكرد و با پرهیز از پرگویی كلام، نیازهای مخاطب را در نظرمیگرفت و در هر موقعیت و فرصت مناسبی، مطالبی را كه هموارهتازه و جذاب بود، بیان میفرمودند. داستانهای واقعی قرآن كهعلاوه بر جذابیت، فوقالعاده درسآموز و عبرت برانگیز است، نیزیكی از وسایل تبلیغی بود كه معارف را غیر مستقیم به مخاطبمیرساند. پیامبر(ص) به عنوان بزرگ مبلغ اسلام، همواره ارتباط فردی خودرا با مخاطبین حفظ میفرمود و در كنار آن به ارتباط جمعی كه دربرپایی شعایر دینی از قبیل نماز جمعه و جماعت و مراسم حج و... نمود مییافت، اهتمام فراوان میداد.
پینوشتها:
۱- برای آگاهی بیشتر، رجوع كنید به مروج الذهب، مقدمه ابنخلدون، اسلام و جاهلیت و تاریخ تمدن اسلام و عرب .
۲- نهجالبلاغه، خطبه۲۶.
۳- آلعمران (۳):۱۰۳.
۴- مراجعه شود به فروغ ابدیت .
۵- انعام(۶):۱۵۳ و ۱۵۱.
۶- اعلام الوری ۳۵-۴۰، و نیز «بحارالانوار» ج۱۹، ص ۸-۱۱.
۷- توماس كار لایل.
۸- مورخ نامی غرب (مسیورنان).
۹- فتوح البلدان ابوالحسن بلاذری صص۴۵۷ و۴۵۹.
۱۰- نقشههای استعمار در راه مبارزه با اسلام ص ۳۸.
۱۱- اسرا (۱۷):۱۰۷.
۱۲- فروغ ابدیت، ص۲۷۷.
۱۳- الحیاه، ج ۱، ص۱۴۶، رجال كشی، ص ۴۸۸.
۱۴- انبیا (۲۱):۱۰۷. ۱۵بقره(۲): ۱۸۵.
۱۶- سبا(۳۴): ۲۸.
۱۷- فرقان (۲۵): ۱.
۱۸- قریش(۱۰۶):۳-۴; و آیات دیگر نیز از قبیل مائده(۵): ۸۸;نور (۲۴):۵۵ .
۱۹- الحیاه، ج ۱.
۲۰- میزان الحكمه، ج ۱۰، ص ۵۹۵.
۲۱- اسرا (۱۷):۳۶.
۲۲- بقره(۲): ۱۱۱; نمل (۲۷): ۶۴.
۲۳- الحیاه، ج ۱، ص ۳۵ - بحار، ج ۲، ص ۱۶۰.
۲۴- آلعمران (۳):۱۵۹.
۲۵- در ذیل آیه احزاب، ۴۵.
۲۶- وسائل الشیعه ج ۱۱، ص ۴۳۰.
۲۷- توبه(۹): ۱۲۸.
۲۸- شعرا (۲۶): ۲۱۴-۲۱۵.
۲۹- آل عمران(۳):۱۸۶.
۳۰- بحار، ج۷۳، ص ۳۹۴.
۳۱- برای اطلاع بیشتر به ده گفتار از شهید مطهری مراجعه كنید.
۳۲- جمعه (۶۲):۳.
۳۳- میزان الحكمه، ج ۱۰، ص۵۳۹.
۳۴- میزان الحكمه، ج ۱۰، ص۵۳۹.
۳۵- سیری در نهجالبلاغه، شهید مطهری، ص ۱۹۴-۱۹۳.
۳۶- تحف العقول، ص۲۶۳.
۳۷- غاشیه (۸۸): ۲۲.
۳۸- بقره (۲):۲۵۶.
۳۹- تحف العقول، ص ۸۴.
۴۰- نساء (۴):۶۳.
۴۱- تفسیر روحالمعانی در ذیل آیه.
۴۲- سیری در نهجالبلاغه، ص ۱۹۵-۱۹۴.
منبع:ماهنامه پیام حوزه، شماره ۲۳
نویسنده:مرتضی وافی
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست