پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
یک قاب عکس مه آلود
![یک قاب عکس مه آلود](/mag/i/2/tdeu0.jpg)
اطلاعاتی که از ۱۱۰ میلیون مین در چین، ترکیه(۳) اوکراین(۶/۷)، هند(۴/۵)، افغانستان(۱۰/۵) و ایران ۱۶ میلیون و... خبر می دهد. با این حال اگرچه سرفه های راوی نشانه شناسی صوتی است که نوعی بمب شیمیایی و نه مین را در ذهن تداعی می کند، اما با این حال در توصیف نویسنده با جهانی روبه رو می شویم که پس از طی جنگ هایی به زمینی پر از مین آغشته است.
محسن حسینی در نگارش متن خود حرکتی کل به جز دارد. او جهان پرآشوب کنونی را دستمایه ای برای پرداختن به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قرار می دهد و به این وسیله مضمون دفاع مقدس را در ژانر پرفرمنس آرت به بیان دراماتیک درمی آورد. اصولاً آنچه از نگارش متن برمی آید، نوعی دکوپاژ روایتی زمانی و مکانی است. به تعبیری نمایش از کیفیتی زمانمند و مکان محور برخوردار نیست و همواره سلسله رویدادهایی را اساس نگارش خود قرار داده است. برای نمونه همزمان که به برهه تاریخی دفاع مقدس می پردازد، گذشته تمدن کهن ایرانی را نیز مورد بررسی قرار می دهد. محسن حسینی در توصیف چنین صحنه هایی به نوعی بازخوانی نقادانه و آسیب شناسی تاریخی نیز می پردازد. بی شک همچنان که تاریخ می گوید ومورخان برجسته ای همچون ویل دورانت نیز به آن پرداخته اند، تاریخ نمایشنامه نویسی مغرب زمین با انگیزه ای سیاسی گره خورده است. آنجا که یونانیان همواره مقهور عظمت تمدن کهن ایرانی بوده اند و تنها در اندک مواردی که پیروزی به دست آوردند، سعی در ثبت تاریخی آن داشتند. آشیل چهره اصلی نمایشنامه نویسی یونان موظف به ثبت پیروزی یونانی ها در مقابل ایران بود. وی این ثبت تاریخی را در ژانر درام ایجاد می کرد، اما آنچه که برای همگان پرواضح است وی نه تنها یک سرباز و فرد جنگی بود بلکه از سوی دولت یونان برای این کار مأموریت داشت. اینجاست که بیش از هر چیزی از انگیزه های نوشتار اصیل و راستین مشرق زمین پرده برداری می شود. جایی که چند هزاره قبل از این رویداد و پیش از این که یونان ژانر نوشتاری درام را با انگیزه های غیرهنری ایجاد کند، در ایران باستان گاتاها ورد زبان مردم و شهروندان ایران زمین بود. آنچه هم که از ویژگی های نوشتاری گاتاها، شاخص و برجسته است، کیفیت دراماتیک زبان نوشتاری است؛ جایی که شکلی از بیان به توصیف دیالوگ دوسویه انسان و خدا می پردازد و یک زیبایی دراماتیک در یک متن کهن شرقی و تمدن باستانی ایرانی به وجود می آورد.
با این حال، اشاره های کارگردان مزرعه مین به تاریخ یونان و سلسله رویدادهای دوره به لحاظ پلی فرمیک اجرایی جالب توجه است. نویسنده سعی می کند از تکه ها و بریده های تاریخی و زمان و مکان کمپوزیسیونی پر از نشانه و نماد را خلق کند. شیوه اجرایی این امر هم در هنر مفهومی جای تأمل دارد. زیرا در چنین اجرایی یک نشانه تاریخی به یک علامت و نماد اجرایی تبدیل می شود و ما در چنین فرآیندی با تأویل دوم یا تأویل در تأویل روبه رو هستیم.
بنابراین بستر تعمق و پیشروی مخاطب در چنین اجرایی باز و گسترده است. حسینی در اجرای این صحنه های تاریخی از تصاویر ویدیوپروجکشن استفاده می کند؛ جایی که با شمایلی از سربازان باستانی و سلاح های کلاسیک آنان روبه رو می شویم و بیان اجرایی با المان های جهان مدرن کنونی و مین و... درهم می آمیزد و ساختاری از محورهای مجاورت زبانی در بیان اجرایی به وجود می آورد. بنابراین روایت از یک فرآیند دراماتیکی محض و پرداختن به تاریخ می گذرد و وارد قلمرویی از ارجاعات متنی و فرامتنی می شود.
قلمرویی که بی شک برای مخاطب عام و شاید افرادی که در نخستین شب اجرا در سالن به تماشای این نمایش نشسته اند، تا حدودی خسته کننده باشد. زیرا شیوه اجرایی در هرحال غریب است. زیرا ما در چنین اجرایی با یک ترکیب سازی بیانی دراماتیک روبه رو هستیم. اگر بخواهیم این نظریه را بشکافیم، باید به خود مصطلح ترکیب سازی برگردیم و مصطلح ترکیب سازی را در ادبیات رسانه ای جامعه مدرن و حتی شعر معاصر چنین جامعه هایی مورد کاوش قرار دهیم. این امر حتی در کشور خودمان نیز نوعی غربت مفهوم و در عین حال گستره مفهومی را با خود به همراه دارد. برای نمونه ترکیب هایی زبانی شعر معاصر ایران هم چنین کیفیتی دارند. مثلاً مصطلاحاتی مانند وهم سبز، حجم سبز، شرق اندوه، ادارک ملون مرگ و... درآثار سهراب سپهری را می توان مثال زد. بی شک در چنین ترکیباتی اگرچه صرفاً از مادهٔ المواد واژه و کلام ساخته شده اند، اما می توان عناصری از تصویر، نور، رنگ، صدا، حرکت، کنش و... را دید.
بنابراین در اجرای مزرعه مین در شکلی وسیع تر از کلام شاعرانه و البته با هرمنوتیک کمتر و زمان تعریف شده، مفاهیم به همین شکل پرداخت می شوند. منتهی در بیان این مفاهیم عناصر نور و مولتی مدیا به کمک کارگردان می آیند تا از متنی پلی فرمیک به اجرایی پلی فونیک دست یابد. این امر اگرچه از کیفیت های خود مولتی مدیا و قابلیت ایجاد صداها، تصاویر، معناها و بیانی چند رویکردی می آید، اما متن متناسب با این ژانر اجرایی نیز در نوع خود قابل تأمل است. ما در این صحنه و به عنوان چشم انداز دیداری تنها یک سیم خاردار داریم که همواره المانی ثابت است. اما دیگر عناصر طراحی شده در صحنه، همواره در تغییر، تبدیل و دگردیسی هستند. در ابتدای نمایش با نوعی طراحی مه آلود و برزخی روبه رو می شویم. بازیگران در حالی که در لابه لای نایلونی، بزرگ ثابت و بی صدا ایستاده اند، عنصر قصه در شکل اجرایی به وجود می آید. در این نمایش بازیگرانی از جمله سارا عباسپور، سارا الله یاری، نیوشا حدادی، فاطمه صارمی، مرجان صادقی نائمی، سپیده صیفوری، امیرحسین قدسی، علی دستان پور، امیر محرابی، یوسف فچبنی، عباس عیوض خانی و محسن حسینی حضور دارند. اما نحوه تعامل کارگردان با بازیگران در همان ایجاد حجم مفهومی و تصویرسازی های اجرایی است. بازیگر در این نمایش در گرو قرائت های استانیسلاوسکی وار نیست، او المان و مفهومی است که در دل مفاهیم دیگر به نماد یا علامتی از اجرا تبدیل می شود تا در نهایت ترکیب سازی دراماتیک ، چندگانگی معنایی خود را بازیابد. این در حالی است که در بسیاری از قسمت های نمایش نیز بازیگران صحنه را به آوردگاه و محل جولان عامل بازیگری تبدیل می کند. اما کلیت اجرا آنها را در خود غرق کرده است و این عنصر از نمایش در کلیت اجرا استحاله شده است. محسن حسینی به لحاظ ویژگی بیانی اجرا اگرچه ۷ تابلو می سازد اما ۲ تابلوی مهم دارد که این ۲ تابلو در واقع یک تابلو است و انگار یک قاب عکسی مه آلود و پر از علامت و ایماست. یعنی همان تابلوی نخستین که بازیگران را در وضع مه آلود و برزخی نشان می داد، در آخر نمایش هم تکرار می شود. منتهی در این تابلو انگار بازیگران در حال پرواز به سوی آسمان هستند و در واقع به نوعی پرواز روح و رفتن به آسمان اشاره دارد. این امر دینامیک اجرا رادر پایان همچنان به حال خود نگه می دارد تا مخاطب در پایان نمایش و بیرون از سالن نیز لحظاتی را باتأویل فرامتنی این اثر به سر ببرد.
امید بی نیاز
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست