چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
ایران مناسبترین مسیر ترانزیتی را در منطقه دارد
حملونقل کانتینر در ایران از سالهای اولیه ۱۹۷۰ آغاز شده است و اولین کانتینرهای حامل کالا در این سالها وارد بنادر خرمشهر و امام شد. به تدریج با توسعه بنادر در ایران، بنادر خرمشهر، بندر امام، بوشهر و بندرعباس و چابهار و سپس بنادر شمال کشور: امیرآباد- نوشهر و انزلی مجهز به وسایل و تجهیزات در حد حجم عملیات خود گردیده امروز، در تمام بنادر ایران خدمات مورد نیاز در حد استانداردهای بینالمللی به صاحبان کشتیها و کالا ارائه میگردد و نرم مورد اجرا در حد استانداردهای مورد قبول جهانی است. یادداشت حاضر بخشی از مقاله ارائه شده در همایش بینالمللی ایران ترانزیت است که به ظرفیتهای حمل و نقل دریایی ایران اشاره دارد.
در کلیه بنادر شمالی و جنوبی کشور طرحهای توسعهای در جریان است که در این طرحها توجه جدی به امر فراهم شدن امکانات تخلیه و بارگیری و نگهداری و سایر خدمات مورد نیاز کشتیهای کانتینری مبذول گردیده و این امکانات روزبهروز در بنادر ایران توسعه و افزایش مییابد.
امروز کل عملیات کانتینری در بنادر ایران حجمی در حدود ۰۰۰/۷۰۰/۱ TEU را دارا ست که از رشد سالیانه در حدود ۱۸% برخوردار است که به همین نسبت و حتی با سرعت بیشتری این امکانات افزایش پیدا مینماید که در این رابطه میتوان از طرح توسعه بندر شهید رجائی در بندرعباس نام برد که بهزودی این ظرفیت در طول چند ماه آینده از در حدود ۰۰۰/۵۰۰/۱ TEU حال حاضر به ۰۰۰/۰۰۰/۳ TEU افزایش پیدا خواهد کرد که امکانات مناسبی را برای صاحبان کالا برای استفاده از بنادر ایران برای ترانزیت و ترانشیپ کالا فراهم خواهد کرد که امید است مورد استقبال کشورهای همسایه و غیرهمسایه قرار گیرد و در فاز بعدی که در سال ۱۳۸۹ به اتمام خواهد رسید به ۰۰۰/۰۰۰/۶ TEU افزایش پیدا مینماید.
خطوط فعال کشتیرانیها در بنادر ایران
امروزه کلیه خطوط کشتیرانی که به امر حملونقل کانتینر در دنیا اشتغال دارند به بنادر جنوبی ایران نیز رفتوآمد مینمایند و اکثر آنها بهصورت مستقیم و یا از طریق سرویسهای ترانشیپ از بندر دبی کانتینرهای خود را به ایران ارسال میدارند. این خطوط بهترتیب حجم فعالیتی بهشرح زیر دارند.
۱) کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۳۴%
۲) کشتیرانی MSC ۵/۱۰%
۳) مرسک لاین ۵/۵%
۴) اورگرین ۳/۵%
۵) CGM-GMA ۷۵/۴%
۶) CSCL ۳۱/۴%
۷) YMI ۹/۳%
۸) KLINE ۴۴/۳%
۹) PIL ۹۱/۲%
۱۰) WANHAI ۵۲/۲%
۱۱) OOCL ۴۴/۲%
۱۲) COSCO ۴۱/۲%
۱۳) UA.S.C ۲۹/۲%
۱۴) PERMA LINE ۸۷/۱%
۱۵) ARCLINE ۲۳/۱%
۱۶) HYUNDAI ۰۵/۱%
۱۷) LLOYD MARITIME ۰۱/۱%
کلیه خطوط بالا همچنین به فعالیت در امر ترانزیت کالا از طریق بنادر جنوبی ایران به اکثر کشورهای همسایه و غیرهمسایه از قبیل عراق- افغانستان- آذربایجان- ارمنستان- ترکمنستان- ازبکستان- تاجیکستان- قزاقستان- روسیه و گرجستان مشغول هستند و برای ترانزیت کالای خود از خطوط زمینی- ریلی مطمئن ایران و همچنین بنادر دریای خزر که بندر امیرآباد آن به شبکه ریلی نیز متصل است با سرویسهای مناسب و قیمتهای رقابتی استفاده مینمایند.
مسیر ایران بهترین، مناسبترین و مطمئنترین و سریعترین مسیر برای ترانزیت کالا به کشورهای همسایه غیرهمسایه ایران است و کلیه سازمانهای دولتی و خصوصی ایرانی برای هرچه بهتر شدن این امر تلاشهای خود را بهعمل میآورند و در این رابطه به موفقیتهای شایان توجهی نیز دست پیدا نمودهاند که دلیل آن استقبال روزافزون صاحبان کالا و موسسات حمل از مسیرهای گفته شده بالا که همان کریدور شمال و جنوب است.
برای توسعه هرچه بیشتر فعالیتهای حملونقل کالا بهوسیله کانتینر در بنادر ایران و در کشور و کارایی بهتر سازمان بنادر و کشتیرانی کلیه امور مربوط به تخلیه، نگهداری و بارگیری کانتینر را در ایران به بخش خصوصی واگذار نموده است و این شرکتها با استفاده از محوطههای اختصاصی، نیروهای تربیت شده انسانی و بکارگیری مدرنترین تجهیزات خدمات خود را به کشتیها و صاحبان کالا ارائه میدهند اینگونه شرکتها در سالهای گذشته اقدام به سرمایهگذاریهای وسیعی در بنادر ایران نمودهاند و کماکان سازمان بنادر و کشتیرانی ایران امکانات جدیدی را مایل است در اختیار علاقهمندان به سرمایهگذاری در کلیه بنادر ایران برای ارائه اینگونه خدمات از طریق قراردادهای طولانی مدت قرار دهد و شاید حجم اینگونه سرمایهگذاریها که بعضاً با مشارکت شرکتهای غیرایرانی نیز انجام شده است از ۱۵۰ میلیون دلار و صدها میلیون ریال تجاوز نموده است و کماکان اینگونه سرمایهگذاریها به جهت موقعیت فوقالعاده مناسب بنادر ایران درحال افزایش است.
زنجیره خدمات بندری ایران متصل به شبکه ریلی و جادهای کشور است که از این طریق کانتینرهای وارده و صادره را میتوان در سریعترین زمان و مناسبترین قیمت جابجا نمود.
در این رابطه هزینههای تخلیه و بارگیری و نگهداری و ارائه خدمات مربوط به کانتینرها بهمنظور جذب و جلب هرچه بیشتر خطوط کشتیرانی، موسسات حمل و صاحبان کالا از سطح جهانی و منطقهای به مراتب ارزانتر بوده و ضمن اینکه کیفیت سرویسهای ارائه شده در سطح استانداردهای جهانی است و این امر قطعاً منجر به استفاده هرچه بیشتر از بنادر و امکانات کشور ایران خواهد شد.
● انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برای ساماندهی به امور کشتیهای وارده به بندر در سال ۱۳۳۲ در بندر خرمشهر شکل گرفت و پس از چند سالی مرکز آن به تهران منتقل گردید ودرحال حاضر با داشتن بیش از ۱۵۰ عضو اعم از شرکتهای متعلق به بخش دولتی و خصوصی نمایندگی بخش دریایی کشور در امر حملونقل را نمایندگی مینماید و کلیه شرکتهای فعال در امور مرتبط به دریا در این انجمن عضویت دارند و از این طریق خواستههای صنفی خود را پیگیری مینمایند و در جهت هماهنگی و بهبود روشهای اجرایی در بنادر و امر حملونقل دریایی با کلیه سازمانهای ذیربط اعم از وزارت راه- سازمان بنادر و کشتیرانی- گمرک ایران... و سازمانهای ذیربط همکاریهای تنگاتنگ را بهعمل میآورد. این انجمن اخیراً فعالیتهای آموزشی خود را نیز در راستای ارتقاء دانش و فرهنگ حملونقل دریایی ایران آغاز نموده است.
انجمن کشتیرانی دارای هیئت مدیرهای مرکب از هفت نفر است که منتخب اعضاء عضو انجمن در مجمع عمومی است و برای سه سال برای عضویت در این هیئت انتخاب میشوند و همچنین دارای کمیتههای متعدد تخصصی است که امور مربوطه را ساماندهی و نظریات و تصمیمات خود را جهت تصویب هیئت مدیره به این هیئت اعلام مینمایند.انجمن دارای دبیرخانهای است که مسئول اجرای مصوبات هیئت مدیره است.
عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته
منبع : مجله صنعت حمل و نقل
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست