سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا
وزارت علوم کارشناس متخصص آموزش مجازی را ندارد
با فراگیر شدن اینترنت در ایران زیر مجموعه های این تكنولوژی نیز به یكی از بحث های داغ محافل IT نشین تبدیل شده است. آموزش مجازی نیز یكی از همین بحثهای داغ است كه امروزه به كرات شاهد تیترهای ریز و درشت مطبوعات و نظرات كارشناسان پیرامون آن هستیم.
هدف از آموزش مجازی چیست؟
كارشناسان معتقدند، هدف آموزش مجازی، با شعار آموزش مجازی، آموزش برای همه کس و برای همه سنین، تبدیل آموزش سنتی به آموزش مجازی نیست بلکه آموزش های تخصصی با شیوه های مدرن است. در حال حاضر اکثر دانشگاه های بزرگ دنیا در ایران نمایندگی تاسیس کرده اند كه اگر چه وزارت علوم آنها را قبول ندارد و به رسمیت نمی شناسد ولی آنها آموزش مجازی را با گرفتن دانشجو شروع کرده اند. این در حالی است كه دانشگاه های مجازی كه قرار بود تا پایان سال جاری در كشور راه اندازی شوند به علت ضابطه مندی بیش از حد تاكنون محقق نشده است.
علی اكبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در این باره می گوید: وزارت علوم كارشناس متخصص آموزش مجازی را ندارد.
او می گوید: مسئولان، دانشگاه مجازی را مانند دانشگاه سنتی می بینند، در حالی كه دانشگاه مجازی باید به دور از هرگونه ضابطه مندی باشد تا هر كس با توجه به توانایی خود در آن آموزش داده و آموزش ببیند و در پایان دوره های آموزش نیز از دانشجویان این دانشگاه، آزمونی به عمل آید و برگزیدگان این آزمون مدرك رسمی دریافت كنند.این استاد دانشگاه می افزاید: دانشگاه های مجازی در كشورهای پیشرفته، دانشگاه هایی كاملا باز هستند و سیستم آنها به نحوی نیست كه به همه فارغ التحصیلان خود مدرك ارائه كند، بلكه پس از برگزاری آزمون به كسانی كه حد نصاب نمره را كسب كرده اند مدرك می دهد، وزارت علوم نیز می تواند فارغ التحصیلان دانشگاه های مجازی را با سیستمی مشخص ارزیابی كرده و میزان موفقیت و سطح علمی این دانشگاه های مجازی را بسنجد. آمارها بیانگر آنست كه تا سال ۲۰۰۶ میلادی؛ بازار آموزش مجازی آمریكا به ۷/۲۳ میلیون دلار میرسد، این در حالی است كه بازار آموزشهای الكترونیكی در آسیا و اقیانوسیه برخلاف پیشبینیهای انجام شده در طی همین مدت به جای ۹۷./. رشد فقط به رشدی معادل ۱۵./. درصد رسیده است.
آموزش الكترونیكی در ایران، مانند دیگر كشورهای آسیایی از رشد آرام برخوردار است كه موانعی موثر در كاستن از سرعت توسعه آموزشهای مجازی در ایران و اغلب كشورهای آسیایی تقریباً یكسان هستند.كارشناسان معتقدند، آهستگی در توسعه زیرساختهای مخابراتی مورد نیاز، كمبود نقدینگی برای توسعه شبكههای ارتباطی (اینترانت و اینترنت) ، كمبود نقدینگی سازمانها و صنایع مختلف برای توسعه نسبتاً و ظاهراً گرانقیمت آموزشهای الكترونیكی، ضرورت بهرهمندی سامانههای آموزش مجازی در به كارگیری زبان بومی و ملی، گران بودن تولید محتوای الكترونیكی دروس و ضرورت طراحی و تولید خاص منظوره آنها، عدم تدوین خط مشی مناسب برای پیادهسازی و توسعه آموزش الكترونیكی منطبق با اهداف و امكانات سازمانها و صنایع مختلف، كم اهمیت دادن به امر آموزش در اغلب سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای مدیران و ارشد و تعدد دستاندركاران بخش خصوصی در زمینه آموزش الكترونیكی و عدم راهبری و توافق در میان آنها، از عوامل مهم توسعه نیافتن آموزش های مجازی در ایران است.این در حالی است كه با توجه به آمارهای به دست آمده در طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ قریب به۶۰ درصد از سرمایهگذاری در زمینه آموزشهای الكترونیكی مربوط به تهیه دروس الكترونیكی است و از این بخش۷۰ درصد به دروس فنی مربوط میشود. بنابراین، پیشبینی میشود كه در طی سالهای آینده با توسعه سامانههای مدیریت فراگیری (LMS) و آشنایی و توانمندی بیشتر كاربران برای استفاده از كامپیوتر و شبكههای اینترنتی، تولید دروس الكترونیكی فنی در سطح صنایع شتاب بیشتری بگیرد.
برای تحقق آموزش مجازی چه باید كرد؟
ایجاد زیر ساخت و تهیه سختافزارهای مورد نیاز و توسعه شبكههای مجازی محلی، خرید نرمافزارها، راهاندازی و نصب سرورهای شبكه و اجرای طرح آزمایشی مدارس الكترونیكی از مهمترین برنامه هایی است كه برای رسیدن به آموزش سنتی باید در نظر داشت.اما آنچه كه در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار است تهیه محتوا برای آموزش است كه باید با دقت نظر هرچه بیشتر توسط كارشناسان زیربط تهیه و تالیف شود.آنچه از تبلور فناوری ارتباطات و اطلاعات در نظام آموزش و پرورش كشور عیان میشود، اهمیتی است كه صاحب منصبان این نظام به زمینههای فناوری ارتباطی و اطلاعاتی در بنیادهای آن حاصل كردهاند. این اهمیت در وجه مادی و فیزیكی به تجهیز كلی در مرور زمان منتهی خواهد شد، هر چند روندی كند را در بر خواهد داشت اما با توجه به سرعت و شتاب فراگیر تكنولوژی در دنیای معاصر چنین برنامههای محدودی پاسخگوی نیازهای كشور با فرایند تكنولوژی نوین نمیباشد.
هدف از آموزش مجازی چیست؟
كارشناسان معتقدند، هدف آموزش مجازی، با شعار آموزش مجازی، آموزش برای همه کس و برای همه سنین، تبدیل آموزش سنتی به آموزش مجازی نیست بلکه آموزش های تخصصی با شیوه های مدرن است. در حال حاضر اکثر دانشگاه های بزرگ دنیا در ایران نمایندگی تاسیس کرده اند كه اگر چه وزارت علوم آنها را قبول ندارد و به رسمیت نمی شناسد ولی آنها آموزش مجازی را با گرفتن دانشجو شروع کرده اند. این در حالی است كه دانشگاه های مجازی كه قرار بود تا پایان سال جاری در كشور راه اندازی شوند به علت ضابطه مندی بیش از حد تاكنون محقق نشده است.
علی اكبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در این باره می گوید: وزارت علوم كارشناس متخصص آموزش مجازی را ندارد.
او می گوید: مسئولان، دانشگاه مجازی را مانند دانشگاه سنتی می بینند، در حالی كه دانشگاه مجازی باید به دور از هرگونه ضابطه مندی باشد تا هر كس با توجه به توانایی خود در آن آموزش داده و آموزش ببیند و در پایان دوره های آموزش نیز از دانشجویان این دانشگاه، آزمونی به عمل آید و برگزیدگان این آزمون مدرك رسمی دریافت كنند.این استاد دانشگاه می افزاید: دانشگاه های مجازی در كشورهای پیشرفته، دانشگاه هایی كاملا باز هستند و سیستم آنها به نحوی نیست كه به همه فارغ التحصیلان خود مدرك ارائه كند، بلكه پس از برگزاری آزمون به كسانی كه حد نصاب نمره را كسب كرده اند مدرك می دهد، وزارت علوم نیز می تواند فارغ التحصیلان دانشگاه های مجازی را با سیستمی مشخص ارزیابی كرده و میزان موفقیت و سطح علمی این دانشگاه های مجازی را بسنجد. آمارها بیانگر آنست كه تا سال ۲۰۰۶ میلادی؛ بازار آموزش مجازی آمریكا به ۷/۲۳ میلیون دلار میرسد، این در حالی است كه بازار آموزشهای الكترونیكی در آسیا و اقیانوسیه برخلاف پیشبینیهای انجام شده در طی همین مدت به جای ۹۷./. رشد فقط به رشدی معادل ۱۵./. درصد رسیده است.
آموزش الكترونیكی در ایران، مانند دیگر كشورهای آسیایی از رشد آرام برخوردار است كه موانعی موثر در كاستن از سرعت توسعه آموزشهای مجازی در ایران و اغلب كشورهای آسیایی تقریباً یكسان هستند.كارشناسان معتقدند، آهستگی در توسعه زیرساختهای مخابراتی مورد نیاز، كمبود نقدینگی برای توسعه شبكههای ارتباطی (اینترانت و اینترنت) ، كمبود نقدینگی سازمانها و صنایع مختلف برای توسعه نسبتاً و ظاهراً گرانقیمت آموزشهای الكترونیكی، ضرورت بهرهمندی سامانههای آموزش مجازی در به كارگیری زبان بومی و ملی، گران بودن تولید محتوای الكترونیكی دروس و ضرورت طراحی و تولید خاص منظوره آنها، عدم تدوین خط مشی مناسب برای پیادهسازی و توسعه آموزش الكترونیكی منطبق با اهداف و امكانات سازمانها و صنایع مختلف، كم اهمیت دادن به امر آموزش در اغلب سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای مدیران و ارشد و تعدد دستاندركاران بخش خصوصی در زمینه آموزش الكترونیكی و عدم راهبری و توافق در میان آنها، از عوامل مهم توسعه نیافتن آموزش های مجازی در ایران است.این در حالی است كه با توجه به آمارهای به دست آمده در طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ قریب به۶۰ درصد از سرمایهگذاری در زمینه آموزشهای الكترونیكی مربوط به تهیه دروس الكترونیكی است و از این بخش۷۰ درصد به دروس فنی مربوط میشود. بنابراین، پیشبینی میشود كه در طی سالهای آینده با توسعه سامانههای مدیریت فراگیری (LMS) و آشنایی و توانمندی بیشتر كاربران برای استفاده از كامپیوتر و شبكههای اینترنتی، تولید دروس الكترونیكی فنی در سطح صنایع شتاب بیشتری بگیرد.
برای تحقق آموزش مجازی چه باید كرد؟
ایجاد زیر ساخت و تهیه سختافزارهای مورد نیاز و توسعه شبكههای مجازی محلی، خرید نرمافزارها، راهاندازی و نصب سرورهای شبكه و اجرای طرح آزمایشی مدارس الكترونیكی از مهمترین برنامه هایی است كه برای رسیدن به آموزش سنتی باید در نظر داشت.اما آنچه كه در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار است تهیه محتوا برای آموزش است كه باید با دقت نظر هرچه بیشتر توسط كارشناسان زیربط تهیه و تالیف شود.آنچه از تبلور فناوری ارتباطات و اطلاعات در نظام آموزش و پرورش كشور عیان میشود، اهمیتی است كه صاحب منصبان این نظام به زمینههای فناوری ارتباطی و اطلاعاتی در بنیادهای آن حاصل كردهاند. این اهمیت در وجه مادی و فیزیكی به تجهیز كلی در مرور زمان منتهی خواهد شد، هر چند روندی كند را در بر خواهد داشت اما با توجه به سرعت و شتاب فراگیر تكنولوژی در دنیای معاصر چنین برنامههای محدودی پاسخگوی نیازهای كشور با فرایند تكنولوژی نوین نمیباشد.
منبع : WordNews
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف انتخابات رئیس جمهور
پلیس تهران آتش سوزی قتل هواشناسی قوه قضاییه سیاست شهرداری تهران سازمان هواشناسی تب دنگی پشه آئدس وزارت بهداشت
واردات خودرو حقوق بازنشستگان خودرو قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات بازنشستگان
سعید راد مهران مدیری مهاجرت سینمای ایران فضای مجازی دفاع مقدس سینما تلویزیون بازیگر عاشورا کربلا محرم
دانشگاه فناوری دانش بنیان شرکت دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه فلسطین یمن آمریکا روسیه ترامپ جنگ غزه انتخابات آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
همستر کامبت ایلان ماسک سامسونگ فیلترینگ سرعت اینترنت آیفون مایکروسافت گوگل تلفن همراه
رژیم غذایی فشار خون دیابت ویتامین بارداری افسردگی استرس سازمان نظام پزشکی