پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
بانگ آب: دریچهای به جهاننگری مولانا
تاریخ نشر : ۸۴۱۲۲۳
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۳۲۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۵۲۶۵-۲-۸
رده دیویی : ۸fa۱.۳۱
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : کریمی - سودابه
این کتاب به بررسی موضوع 'اخلاق' و 'تصویر خدا' در اندیشهی مولانا اختصاص دارد. بر این اساس، نخست مبحثی تحت عنوان انسان و ساحات وجودی او مطرح گردیده و نگارنده کوشیده تا با روشن کردن معانی جسم و جان، نشان دهد 'جسم' نیز همچون 'جان' دو مراتب است؛ و منظور مولانا از انسان، نه جسم، که همان جان انسانی است؛ جانی که ـ اگرچه غالبا به جسم بشر تعلق میگیرد ـ میتواند به جسم جماد (ستون حنانه و کوه طور) و یا حیوان (سگ اصحاب کهف) هم تعلق پذیرد. سپس ویژگیهای ابدال حق از سوی مولانا برشمرده شده و دو مفهوم 'فقر' و 'فنا' بررسی شده است. در ادامه، مسالهی رنج و علت وجودی آن مطرح گردیده و نگارنده نگاه مولانا را در خصوص آنچه 'شر' خوانده میشود، بیان کند. بخش بعدی کتاب به مقولهی عشق ماهیت، خاستگاه، و متعلق آن اختصاص یافته و در آن سعی شده با تمیز میان صورتهای مشابه عشق، دلبستگی، و میل، تصویری واقع از آنچه مولانا 'عشق' میخواند، نشان داده شود. نیز، مبحثی در خصوص معرفتشناسی مولانا مطرح گردیده است. فرایند شناخت، منابع و موانع آن، و تبیین علت وجود اختلاف در آوا و نظرات از مسائل مطرح شده در این مبحث است. افزون بر این، نگارنده پس از این ادعا که مولانا در داوریهای اخلاقی خود به تفکیک میان فعل و ارزش قایل است، چگونگی یک داوری موجه اخلاقی را از منظر وی بررسی کرده، آنگاه با ورود به بحث پلورالیسم اخلاقی، نسبی بودن ارزش در تعلقش به 'منش' تحلیل و بررسی میکند. در پایان، این نکته مطرح گردیده که 'شناخت خدا نه به واسطهی عقل، که تنها با عشق ممکن میشود. آدمی در عشق به وصل میرسد و با وصل به شناخت'.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۳۲۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۵۲۶۵-۲-۸
رده دیویی : ۸fa۱.۳۱
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : کریمی - سودابه
این کتاب به بررسی موضوع 'اخلاق' و 'تصویر خدا' در اندیشهی مولانا اختصاص دارد. بر این اساس، نخست مبحثی تحت عنوان انسان و ساحات وجودی او مطرح گردیده و نگارنده کوشیده تا با روشن کردن معانی جسم و جان، نشان دهد 'جسم' نیز همچون 'جان' دو مراتب است؛ و منظور مولانا از انسان، نه جسم، که همان جان انسانی است؛ جانی که ـ اگرچه غالبا به جسم بشر تعلق میگیرد ـ میتواند به جسم جماد (ستون حنانه و کوه طور) و یا حیوان (سگ اصحاب کهف) هم تعلق پذیرد. سپس ویژگیهای ابدال حق از سوی مولانا برشمرده شده و دو مفهوم 'فقر' و 'فنا' بررسی شده است. در ادامه، مسالهی رنج و علت وجودی آن مطرح گردیده و نگارنده نگاه مولانا را در خصوص آنچه 'شر' خوانده میشود، بیان کند. بخش بعدی کتاب به مقولهی عشق ماهیت، خاستگاه، و متعلق آن اختصاص یافته و در آن سعی شده با تمیز میان صورتهای مشابه عشق، دلبستگی، و میل، تصویری واقع از آنچه مولانا 'عشق' میخواند، نشان داده شود. نیز، مبحثی در خصوص معرفتشناسی مولانا مطرح گردیده است. فرایند شناخت، منابع و موانع آن، و تبیین علت وجود اختلاف در آوا و نظرات از مسائل مطرح شده در این مبحث است. افزون بر این، نگارنده پس از این ادعا که مولانا در داوریهای اخلاقی خود به تفکیک میان فعل و ارزش قایل است، چگونگی یک داوری موجه اخلاقی را از منظر وی بررسی کرده، آنگاه با ورود به بحث پلورالیسم اخلاقی، نسبی بودن ارزش در تعلقش به 'منش' تحلیل و بررسی میکند. در پایان، این نکته مطرح گردیده که 'شناخت خدا نه به واسطهی عقل، که تنها با عشق ممکن میشود. آدمی در عشق به وصل میرسد و با وصل به شناخت'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست