جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا
تخته خاکستری
![تخته خاکستری](/mag/i/2/tjlcp.jpg)
باور كنید تماشای خانمی كه آینه جیبی اش را درآورده و در حال تست رژلب است، هیچ سنخیتی با فضای فرهنگی- هنری ندارد، گیرم كه در گوشه ای دیگر از همان سالن برگه های كاهی تبلیغ یك آموزشگاه گریم را پخش كنند. توجیه یكی از پرسنل خدماتی آنجا كه لوازم آرایش را به گریم و هنر و سینما ربط می داد، یك جور هزل تلخ بود تا توجیه فرهنگی.
وقتی چنین نگاهی به سینما و پرده نقره ای شود، حرمت فیلم دیدن هم مخدوش می شود و تا ده پانزده دقیقه اول فیلم شاهد حركت مراجعین جدید و راهنمایی آنها توسط آقایی چراغ قوه به دست هستیم. در طول تماشای فیلم هم انواع و اقسام زنگ و ملودی موبایل می شنویم و اظهارنظرهای پشت سری درباره فلان صحنه و جمله فیلم هم با صدای بلند به گوش می رسد. شاه بیت ماجرا این جا است كه در حال تماشای سكانس «دیدار مقبره كوروش» هستی و دو آدم اصلی داستان در حال بیان ضرورت آشنایی جوانان با گذشته فرهنگی خود هستند كه صدای جیغ مانند خانم جوانی را از آن طرف سالن نمایش می شنوی: «به جهنم كه نمی آیی!» او در حال صحبت با تلفن همراه خود است كه ظاهراً از دست مخاطب خود عصبانی شده است و انگار نه انگار كه اینجا محیطی فرهنگی است. شاید همان خانمی بود كه داشت در سالن انتظار رژلب تست می كرد تا اگر رنگ و برق مطلوبی داشته باشد، خریدی هم كرده باشد!
سال ها است كه سینما، تلویزیون، شهرداری و مطبوعات در برخورد با فیلم ها دچار نوعی تناقض و ناهماهنگی هستند. معیارهای قضاوت در برخورد با آثاری كه موفق به كسب پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده اند، متفاوت به نظر می رسیدند. تلویزیون از پخش برخی صحنه و تیزرهای این فیلم های مجوز دار خودداری می كرد، پروانه نمایش اعتباری نداشت و آنها قوانین خودشان را داشتند. مطبوعات هم بنا به احتیاط مدیران مسئول خود در چاپ عكس فیلم ها سختگیرتر از كسانی بودند كه اجازه نمایش همان فیلم ها را صادر كرده بودند: «باشه! نمی شه ! گیر می دن.» این جمله را زیاد می شنیدی و جالب اینكه هر دو (سینما و مطبوعات) در حیطه عملكرد یك وزارتخانه بررسی می شوند. اكنون نیز همین گونه است و گاهی می شنویم كه مدیران مسئول، كلوزآپ بازیگر زن را چاپ نمی كنند یا مثلاً دستور می دهند كه «رژلب این بازیگر زیاده، ببر تو فتوشاب، كم اش كن!» شهرداری نیز در برخورد با تبلیغات محیطی برخورد سلیقه ای خود را اعمال می كند و با هزار جور شرط و شروط برای تصویری كه قرار است بر بیلبوردها خودنمایی كنند، حق انتخاب كمی برای تهیه كنندگان و پخش كنندگان فیلم ها قائل می شوند. اكنون كه فضای مدیریتی كشور در همه عرصه ها از اصول فكری یكسانی برخوردارند، پیشنهاد معقولی به نظر می رسد كه پروانه نمایش فیلم ها برای همه كسانی كه رابطه ای با سینما و مطبوعات دارند، محترم شمرده شود. خوشبختانه در دوره جدید مدیریت تلویزیون خبرهای تازه، حكایت از بهبود رو به رشد برخورد مسئولین با تیزر فیلم ها دارد. مدیران مسئول نشریات سینمایی همچنان دست به عصا راه می روند.
مصطفی جلالی فخر
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست