شنبه, ۲۴ آذر, ۱۴۰۳ / 14 December, 2024
مجله ویستا
حضرت زهرا(س)، الگوی ابرار
یکی از عوامل اساسی در تکامل انسان عنصر «اسوه» است.
به یقین ارائه تعریف جامعی از اسوه در همه موضوعات مربوط به حیات مادی و معنوی بشر که بتواند با برقراری اعتدال بین نیازها و استعدادهای انسانی، آنها را در حد طاقتبشری به کمال لایق خود برساند، بدون هدایت وحی، توفیق بایسته را نخواهد یافت.
زیرا برای دستیابی به الگوی مذکور باید خود جستجوگر انسان و ابعاد شخصیت انسانی را بشناسد، به تمامی حقائق وجودی او و راه کمال و ایجاد اعتدال بین قوای او به درستی پی برده باشد، سپس فرد و یا افرادی را که در تمامی آن ابعاد، خویش را تا نقطه کمال رسانیده باشند، بشناسد و آن گاه با اسوه قرار دادن آنها، خود در این طریق راه بپیماید.
از مسائل ضروری در همه دورانها به خصوص امروزه غیر ممکن بودن این امر است.
بنابراین یافتن اسوه انسانی جز از راه هدایت الهی ممکن نیست، زیرا خداوندی که خود آفریدگار انسان است، بهتر از هر کس به احتیاجات و قابلیتهای مصنوع خویش آگاه است و درباره او فرموده است: «الا یعلم من خلق و هو اللطیف الخبیر». آیا او نسبتبه مخلوق خود آگاه نیست؟ او دانا به لطائف امور و آگاه است. (۱)
او میداند که هر کس در چه مرحلهای از مراتب کمال بشری قرار دارد در این باره در قرآن کریم فرمود: «الله اعلم یثیجعل رسالته ...» خداوند داناترین موجود به جایگاه شایسته اعطای رسالتخویش است. (۲)
همان طور که معرفی نمونهها بدون استمداد از وحی ممکن نیست، توصیف اشخاص نیز جدای از وحی برای افراد انسان در غایت دشواری و گاه ناممکن است. به این دلیل با نگاهی به زمانهای گذشته میتوان به این نتیجه رسید; آنها که خواستهاند درباره اسوههای الهی به داوری بنشینند، در حق آنان ستم روا داشته، از مقام و مرتبهای که حائز آن بودند چشم پوشیدند و از بازگو کردنش لب فرو بستند و یا در دام غلو و زیادهانگاری گرفتار شدند و به آنان مقام الوهیت دادند.
بر همین اساس، ما که فاطمه(س) را به عنوان «اسوه» برای نوع انسان بویژه زنان میدانیم، این موضوع را از زبان وحی شنیدیم و از صراحت کلام رسول خدا گرفتیم.
آیات بسیاری از قرآن کریم درباره معرفی اهل بیت عصمت: از جمله حضرت فاطمه(س) نازل گردیدهاند که بحث درباره آنها خود باب دیگری میطلبد و منابع حدیثی شیعه و سنی مشحون از این گونه روایات است. در این باره کتابهای مستقلی حتی به وسیله بزرگان اهل سنت تالیف شده است. (۳)
بخاری در «صحیح» ضمن حدیث طولانی از عایشه چنین نقل میکند: نبی گرامی۶ به فاطمه(س) فرمود: «... یا فاطمه الا ترضین ان تکون سیدة نساء المؤمنین او سیدة نساء هذه الامة». آیا راضی نیستی که سرور و بزرگ زنان مؤمن یا بانوان این امتباشی؟» (۴)
در بیان خصوصیات آن حضرت نیز، کلام خداوند گویاترین و واقعیترین معرف است و در این خصوص آیات سوره «هل اتی» برجستهترین صفات را مطرح کرده است تا مؤمنانی که در جستجوی کمال حقیقی و رسیدن به درجات عالی انسانیاند، با چشم دوختن به آن ارزشها خود را در مسیر آن قرار دهند.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «... ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا عینا یشرب بها عباد الله یفجرونها تفجیرا. یوفون بالنذر و یخافون یوما کان شره مستطیرا. و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا. انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا. انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا. فوقیهم الله شر ذالک الیوم و لقیهم نضرة و سرورا. و جزاهم بما صبروا جنة وحریرا.»
نیکان - در روز واپسین - از جامی پر از شراب پاک که آب کافور به آن مخلوط است، مینوشند و کافور چشمهای در بهشت است که بندگان خدا از آن میآشامند و به هر سو که بخواهند آن را به جریان میاندازند. آنها به نذر خویش وفا کرده و از روزی که سختیهای آن همهگیر است میترسند.
با شدت احتیاجی که به آذوقه خود دارند، آن را به مسکین و یتیم و اسیر میبخشند، و زبان حالشان این است که ما تنها به خاطر رضای خدا به شما غذا دادیم و از شما هیچ انتظار پاداش عملی و زبانی نداریم و ما از پروردگارمان، در روزی که شدت و محنت آن بسیار است، میترسیم.
پس خداوند آنان را از سختی آن روز ایمن ساخت و آثار رحمت و نعمتخویش را بر چهرهها و قلبهایشان نمودار کرد و در برابر صبری که کردند، بهشت و لباس بهشتی به آنان پاداش داد. (۵)
پیروان اهل بیت عصمت: بر این اتفاقاند که این آیات در شان عترت طاهر نازل شده است و این واقعه در کتابهای حدیثی و تفسیری شیعیان از قطعیات به شمار میرود. گروهی از بزرگان اهل سنت نیز به این موضوع در کتب روایی و تفسیری خود تصریح کردهاند. (۶)
زمخشری در تفسیر خود، از تفاسیر عمده اهل سنت، به نقل از ابنعباس درباره شان نزول این آیات میگوید:
حضرت حسن و حسین(ع) مریض شدند رسول خدا(ص) به همراه عدهای از مردم که با او بودند، از آن دو عیادت کردند. آنها به علی(ع) پیشنهاد دادند برای شفای فرزندان خود نذر کند. سپس آن بزرگوار و همسرش فاطمه(س) و فضه که خدمتکار آنان بود، نذر کردند که اگر آن دو سلامتخویش را بازیابند به شکرانه آن، سه روز روزه بگیرند. آن دو شفا یافتند. اهل بیت نیز تصمیم گرفتند تا به نذر خود وفا کنند در حالی که دستشان از آذوقه تهی بود. بنابراین علی(ع) از شمعون خیبری، شخصی یهودی، به مقدار سه صاع (۷) جو قرض گرفت. آنگاه حضرت فاطمه(س) یک صاع از آن را آرد کرده و پنج قرص نان به تعداد اشخاص منزل پخت. تا سفره پهن شد و آنها خواستند افطار کنند، شخص سائلی رسید و اظهار داشت: درود خدا بر شما ای خاندان پاک محمد(ص)، من از مسکینهای مسلمانانم مرا اطعام کنید، خدای متعال از غذای بهشتبه شما عوض دهد.
آنان نیز آن شخص نیازمند را بر خویش ترجیح دادند و شب را در حالی که جز با آب افطار نکردند، به صبح آوردند. روز بعد نیز روزه گرفتند حضرت فاطمه با صاع دیگری از آرد، نان پخت. وقت افطار یتیمی از راه رسید و عرض حاجت کرد. این بار نیز آن یتیم را بر خود مقدم داشته و همگی غذای خود را به او بخشیدند و با آب افطار کردند. روز سوم هنگام افطار اسیری بر در خانه آمد و تقاضای طعام کرد. آنان هم نان خود را به او دادند و بدین صورت اهل بیت پیامبر(ص) به نذر خود وفا کردند. روز بعد علی(ع) دست دو فرزندش حسن و حسین۸ را گرفت و نزد رسول خدا(ص) رفت. تا چشم مبارک آن حضرت به آنان که از شدت گرسنگی بر خویش میلرزیدند افتاد، فرمود: این حالی که در شما میبینم برایم بسیار سخت است. آنگاه حرکت کرد و همراه آنها به نزد فاطمه(س) رفتند.
رسولخدا(ص) دخترش را دید که در محراب عبادت ایستاده و مشغول راز و نیاز است و از بیغذایی شکم مبارکش به پشتش چسبیده و چشمهایش به گودی فرو رفته است. آن حضرت از این حالتبسیار متاثر شد. در همان موقع جبرئیل(ع) نازل شد و آیات مذکور از سوره «هل اتی» را در شان خاندان پاک پیامبر برایش قرائت کرد و تبریک و هنیتخداوند را به خاطر داشتن چنین اهل بیتی به رسولالله(ص) رساند. (۸)
● فاطمه(س) اسوه بانوان مؤمن
امام شرف الدین عاملی معتقد بود: «علماء علم بیان و سایر سخن شناسان شکی در این ندارند که جمع با الف و لام حقیقت در عموم است و در این هیچ اختلافی بین عرب نیست و روشن است که لفظ «ابرار» در آیه کریمه جمع «بر» یا «بار» است و الف و لام بر آن وارد شده است و ظهور آن در شمول جای تردید نیست و در عین حال این لفظ با وجود فراگیر بودن آن، تنها بر حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین اطلاق گردیده و این خود برهان بر این است که آنان خلاصه برگزیدگان و کاملترین نیکان و با فضیلتترین خوباناند و چه ستایشی بالاتر از این کلام خداوند میتوان یافت؟». (۹)
خداوند متعال از بین تمامی ابرار تعدادی را گزینش کرد و آنان را که کاملترین افراد بشر پس از رسول خدا(ص) هستند به عنوان مقتدا به جهانیان شناساند و شریفترین و لطیفترین حالات و اوصاف انسانی را که در داستان، ایثار آنان تبلور یافت، به عنوان درسی آموزنده، راهی به سوی کمال، تفسیری برای حیات، صحنهای برای امتحان، اوجی برای پرواز، مظهری برای شکوفایی و به بار نشستن قابلیتهای انسان برای مؤمنان بازگو کرد و به این ترتیب بر آنان منت گذارد.
در این واقعه از دو بانوی پاک سخن به میان آمده است. اولین آنها حضرت فاطمه(س)، به عنوان اهل بیت و مقتدا و دیگری فضه، به عنوان پیرو و دست پرورده خاندان عترت است. فضه آن چنان خویش را فانی در فاطمه(س) کرد و با او میثاقی جانانه و جاودانه بست که خود را داوطلبانه در این صحنه پرشور ایثار و نوعدوستی شریک ساخت و به این نزلتبیبدیل دستیافت. صحنه پرافتخاری که فضه آفرید برای کسانی که به بهانه معصوم بودن ائمه و معمول بودن ما از پیروی آنان سرباز میزنند، عذری باقی نمیگذارد.
بخشی از صفاتی که در این آیات و شان نزول آن به چشم میخورد عبارتند از:
۱) توجه به خدای متعال و کمک خواستن از او
این جریان به بشر یاد میدهد که باید همواره رو به سوی او داشت و توجه به اسباب مادی نباید چشم بشر را محدودنگر کند، بلکه باید به سوی ماورای دنیای ماده نظر داشته باشد و به سر منشا هستی چشم بدوزد و در همه احوال، از جمله در گرفتاریها و شدائد، رو به جانب او آرد و رفع مصیبت و نیز شفای مرض را از او بخواهد; در عین به کارگیری اسباب، مسبب الاسباب و شفا دهنده واقعی را فقط خدا بداند و این چیزی است که بشر فرو رفته در هوسها و شهوات و خو گرفته با ظواهر طبیعت، از فقدان آن رنج میبرد و در شعلههای بیتوجهی بدان میسوزد.
در این میان اهمیت توجه به دو وسیله معنوی عمده یعنی «اصل نذر» و «روزه» که قرآن کریم نیز بدان توصیه فرموده است (۱۰) به خوبی مشهود است و کارآیی این دو وسیله برای برآمدن خواستهها در نظر مؤمنان بر اثر تجربههای بیشمار کاملا آشکار است.
۲) وفا به پیمان
این صفت از باشکوهترین جلوههای رفتاری انسانهای کامل است که در سایه آن تمامی ارزشها، اعمال تعهدات اجتماعی عملی میشود و نهادهای گوناگون آن شکل میگیرد و بالاتر آن که رابطه بین انسانها و خدا تحقق مییابد; همچنان که برخی گفتهاند:
«وقتی افرادی بر سر پیمانی که خویش بر خود واجب کردهاند این گونه وفادار باشد، چنین کسانی قطعا به پیمانهای الهی وفادارتر خواهند ماند.» (۱۱)
۳) ایثار و گذشت
یکی از بزرگترین موانع در برابر رشد و تعالی انسانی و از غلیظترین حجابهای ظلمانی در حوزه معرفتبشری، حجاب خودخواهی و خودبینی است. نقطه مقابل آن ایثار است که نه تنها شخص از خودبینی دست میکشد بلکه با گذشتخود، تمام توجهاش را به همنوع خود معطوف میکند و گوهر انسانی خود را آشکار میسازد.
تا وقتی که انفاق از زوائد زندگی باشد، خالی از شوائب خودنگری نیست و نوعدوستی در آن حضور ندارد و یا بسیار کمرنگ است ولی آنگاه که از مایحتاج و مال مورد علاقه باشد، محض نوعدوستی و دیگر خواهی است و به صراحت قرآن مجید (۱۲) راه فلاح جز از این طریق میسر نیست.
۴) اخلاق در عمل
قرآن کریم در بیان انگیزه اهل بیت از ایثار تنها عامل این حرکت را کسب رضایتخدا معرفی میکند و از این رو آنان با همه فشاری که بر خود وارد کردند خیال انتظار هر گونه پاداش عملی و حتی زبانی و سپاسگزاری را از خود دور ساختند.
۵) ترس از روز حساب
سختیها و شروری که در عالم طبیعت هست، همانند شادیها و رفاه آن نسبی، زودگذر، محدود، منطقهای و جزئی است; بر خلاف شدائد قیامت که فراگیر و کلی استبه سراغ همه میرود و دامن همه را میگیرد و هیچ فردی را گریزی از آن نیست و لذا سزاوار است مردم در هر مقام و تیره و نژادی که هستند، از آن هراسناک باشند مگر آنان که بتوانند در پناه عمل خالص و کسب رضای خداوند مامنی برای خود بسازند.
۶) صبر و استقامت
خداوند متعال به اهل بیت رسول اکرم(ص) وعده نعمتهای بیپایان بهشت را میدهد و آن را پاداش صبر و مقاومت آنان معرفی میکند این امر تاکید بر این است که بهشت را برای هر کس که باشد به بها میدهند نه به بهانه.
۷) عبادت و ثبات در آن
از برجستهترین نکتههای این داستان و از شکوهمندترین قلههای رفیع این نمایش عظیم و پرافتخار انسانی، همان قسمت آخرین این واقعه است که:«وقام فانطلق معهم فرای فاطمة فی محرابها قد التصق ظهرها ببطنها و غارت عیناه ...» پیامبر(ص) به همراه علی(ع) و حسن و حسین(ع) به سوی خانه فاطمه آمدند. رسول خدا(ص) دید دخترش در محراب عبادت قرار گرفته در حالی که شکمش به پشتش چسبیده و چشمان مبارکش به گودی رفته است.
این قلم هیچ توضیحی را لازم نمیبیند ولی شما خواننده گرامی را به تامل هر چه بیشتر در این فراز دعوت میکند.
سید مهدی موسوی کاشمری
پینوشتها:
۱- سوره ملک، آیه ۱۴.
۲- سوره انعام، آیه ۱۲۴.
۳- برای نمونه، ر. ک: شواهد التنزیل، حاکم حکانی از اعلام قرن پنجم; خصائص الوحی المبین، یحیی بن حسین بطریق، متوفی ۶۰۰ هجری; ما نزل من القرآن فی علی(ع)، ابونعیم حافظ احمد بن عبدالله اصفهانی، متوفی ۴۳۰.
۴- صحیح بخاری، ج۸، کتاب الاستیذان، چاپ بیروت، دارالقلم، ص۴۱۲، باب۶۹۳، حدیث ۱۱۵۸.
۵- سوره انسان، آیات ۵ تا۱۳.
۶- تفسیر کشاف، زمخشری، دارالفکر، ج۴، ص۱۹۷; شواهد التنزیل، حاکم حکانی، ج۲، ص۳۹۳ -۴۰۹; خصائص الوحی المبین، فصل ۱۲، ص۱۰۰; اسدالغابة، ج۵، ص۵۳۰ و غیر آن.
۷- صاع: معادل چهار مد یا یک من تبریز یا سه کیلوگرم است; فرهنگ عمید، ج۲، ص۱۳۵۰.
۸- تفسیر کشاف، نشر دارالفکر، ج۴، ص۱۹۷.
۹- الکلمة الغراء فی تفضیل الزهراء، ص۳۹.
۱۰- سوره بقره، آیه ۴۵.
۱۱- تفسیر کشاف، ج۴، ص۱۹۶; الکلمة الغراء فی تفضیل الزهراء، ص۴۰.
۱۲- سوره آل عمران، آیه ۹۲.
ماهنامه کوثر شماره ۸
پینوشتها:
۱- سوره ملک، آیه ۱۴.
۲- سوره انعام، آیه ۱۲۴.
۳- برای نمونه، ر. ک: شواهد التنزیل، حاکم حکانی از اعلام قرن پنجم; خصائص الوحی المبین، یحیی بن حسین بطریق، متوفی ۶۰۰ هجری; ما نزل من القرآن فی علی(ع)، ابونعیم حافظ احمد بن عبدالله اصفهانی، متوفی ۴۳۰.
۴- صحیح بخاری، ج۸، کتاب الاستیذان، چاپ بیروت، دارالقلم، ص۴۱۲، باب۶۹۳، حدیث ۱۱۵۸.
۵- سوره انسان، آیات ۵ تا۱۳.
۶- تفسیر کشاف، زمخشری، دارالفکر، ج۴، ص۱۹۷; شواهد التنزیل، حاکم حکانی، ج۲، ص۳۹۳ -۴۰۹; خصائص الوحی المبین، فصل ۱۲، ص۱۰۰; اسدالغابة، ج۵، ص۵۳۰ و غیر آن.
۷- صاع: معادل چهار مد یا یک من تبریز یا سه کیلوگرم است; فرهنگ عمید، ج۲، ص۱۳۵۰.
۸- تفسیر کشاف، نشر دارالفکر، ج۴، ص۱۹۷.
۹- الکلمة الغراء فی تفضیل الزهراء، ص۳۹.
۱۰- سوره بقره، آیه ۴۵.
۱۱- تفسیر کشاف، ج۴، ص۱۹۶; الکلمة الغراء فی تفضیل الزهراء، ص۴۰.
۱۲- سوره آل عمران، آیه ۹۲.
ماهنامه کوثر شماره ۸
منبع : سایت پاسخگو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست