دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا


بررسی موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای صادرات ایران در بازارهای هدف ...


بررسی موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای صادرات ایران در بازارهای هدف ...
تهیه و تنظیم : رازینی - ابراهیم‌علی
باهمکاری : فتحی - یحیی... [و دیگران] -
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۱۲/۱۲
رده دیویی : ۳۸۲.
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۳۶
نوع اثر : غیره
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : HF۱۵۸۶/۴/ی۴ف۳
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۶۹-۱۱۳-X

مطالب این کتاب در هفت فصل تدوین شده است .در فصل نخست پس از مقدمه مختصری درباره اهمیت نظریه‌های تجارت بین‌الملل, نظریه‌های مطرح در باب 'آزادسازی تجاری 'و 'حمایت گرایی و موانع تجاری 'به طبع رسیده, همچنین 'موانع تعرفه‌ای 'و 'غیر تعرفه‌ای 'از حیث دامنه شمول, ابعاد اثرگذاری و پیامدها بررسی شده‌اند .در فصل دوم طرح روند تحولات ساختار مزیت‌های نسبی صادرات کشور بررسی شده و در فصل سوم براساس اصول و مبانی نظری تجارت و بازاریابی بین‌المللی الگوی تجارت خارجی در سه دوره 1360, 1370, 1379مقایسه و ارزیابی می‌شود .در فصل چهارم موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای صادرات مزیت‌دار کشور در بازاریابی هدف بررسی شده و در فصل پنجم چالش‌های فراروی ایران در مواجهه دو فرآیند آزاد سازی تجاری و منطقه گرایی تحلیل می‌شود .در فصل ششم نیز با توجه به افق آتی و پویایی ساختار تجارت جهانی, وضعیت تجارت خارجی ایران در چارچوب این تحولات تبیین و پیامدهای احتمالی عضویت در WTOبر بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری بیان می‌شود .فصل پایانی مشتمل بر جمع بندی مطالب فصل‌های قبل و توصیه‌های سیاسی ـ کاربردی لازم برای دستیابی به اهداف جهش صادرات توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی کشور است .