سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
۲۰۰ تاکسی جدید آمدند، مشکل حل میشود؟
● بازی بازی با واژههای «خصوصیسازی» و «نظارت»
حمل و نقل عمومیدر تهران به یك معضل حاد و یك مشكل بزرگ تبدیل شده است. در حالی كه نخست باید یك برآورد كلی ازسطح درآمد و رفاه مردم یك شهر به دست بیاید و سپس بر اساس آن برای امور كلان از جمله حمل و نقل برنامهریزی شود، مسئولان ناوگان حمل و نقل عمومیتهران ابتدا برای برون رفت از معضلات فعلی، چند راهحل را اجرا كردهاند تا بعدا با یافتن اقشار آسیبپذیر! فكری به حال آنها بكنند. یعنی اینكه به جای جواب دادن به سئوال، سئوال را پاك كردهاند، جواب دلخواهشان را نوشتهاند و بعد یك سئوال مناسب آن پیدا كردهاند، یا همچون چیزی. فعلا كه كار از كار گذشته، جایی برای نق زدن نمیماند اما مسئله اینجا است كه راهحل پیدا شده برای مشكل حمل و نقل را در حقیقت چندان نمیتوان «راهحل» خواند. در شرایطی كه تصمیم گرفته شده ۶۰ درصد اتوبوسهای شركت واحد خصوصی باشند و حالا هم سازمان تاكسیرانی دست به دامان بحث «خصوصیسازی» شده به نظر میرسد اولین و دمدستیترین راه برای حل مقطعی روی زمین ماندن مسافران اجرا شده، یعنی تكیه به سرمایههای خود مردم برای جابهجایی آنها. البته واژه پرطمطراق «خصوصیسازی» میتواند به «راهحل» اجرایی برای كمك به باز شدن گره حمل و نقل پایتخت تبدیل شود اما برای رسیدن به چنین جایگاههایی، باید بسترها و زیرساختهای مناسب آن را هم فراهم كرد. در شرایطی كه خطوط مترو پس از سالها هنوز در بخش عمدهای از شهر دیده نمیشوند، كرایه تاكسیها خارج از توان پرداخت بخش كثیری از افراد جامعه، همچنان در حال افزایش است- دیگر حرف از سهمیهبندی بنزین نزنید -و اتوبوسهای بلیتی شركت واحد- كه با توجه به بهای پرداختی، بهترین وسیله جابهجایی برای بسیاری از شهروندان هستند- كم، كندرو، فرسوده و در مجموع تقریبا ناكارآمد هستند، نمیتوان یكباره عنان بخش زیادی از كار را به بخش خصوصی سپرد، چون بخش «خصوصی» زیر سایه «رقابت» معنا پیدا میكند و زمانی موثر است كه مردم حق «انتخاب» داشته باشند، یعنی اگر كسی نخواست از اتوبوسهای صد، صد و پنجاه تومانی یا تاكسی استفاده كند، بتواند بدون دردسر و زحمت، با اتوبوسهای بلیتی یا مترو، به موقع به مقصدش برسد، نه اینكه با فروختن چند اتوبوس و دادن مجوز به چند شركت خصوصی برای راهاندازی تاكسی، همین تعریف از بخش خصوصی را هم ناقص پیاده كنیم و مشكلی بر انبوه مشكلات بیفزاییم.
به هر جهت، بخش خصوصی باید قسمتی از سیستم حمل و نقل باشد، نه همه آن. دست آخر میماند بحث نظارت. تیموری كرمانی، خبر از ارائه مجوز به پنج شركت خصوصی و آغاز به كار ۲۰۰ دستگاه تاكسی برای این شركتها در سطح شهر تهران داده كه قرار است نرخ آنها بر اساس تاكسیمتر محاسبه شود-نه اینكه تاكسیهای معمولی با تاكسیمتر كار میكنند؟!- طرح ساماندهی مسافركشهای شخصی هم هست. همه اینها را كه كنار هم بچینیم به این نتیجه میرسیم كه ظاهرا مسئولان ناوگان حمل و نقل عمومی -خدای ناكرده- قصد دارند ناكارآمدی در جذب بودجه، تهیه دستگاههای اتوبوس و تاكسی نو و بالا بردن كیفیت ارائه خدمات را پشت سر واژههایی مثل «نظارت» و «خصوصیسازی» پنهان كنند.
منبع : روزنامه حیات نو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا رافائل گروسی نیچروان بارزانی دولت اصفهان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم انتخابات شورای نگهبان حسین امیرعبداللهیان
شهرداری تهران تهران قتل حجاب قوه قضاییه زنان سیل آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت شهرداری سازمان هواشناسی
قیمت دلار سایپا قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت طلا ایران خودرو بانک مرکزی بورس دلار مسکن حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب وزارت آموزش و پرورش دفاع مقدس افعی تهران تلویزیون موسیقی تئاتر سینمای ایران سریال مسعود اسکویی سینما کتاب
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه رفح چین طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی زلزله ناسا سامسونگ اپل آیفون مایکروسافت باتری گوگل تلفن همراه اندروید فضاپیما
بیماران خاص روغن رژیم غذایی زیبایی بیمه کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون