چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
سرود سرخ - Red Psalm
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : مافیلم، استودیو یک
کارگردان : میکلوش یانچو
فیلمنامهنویس : گیولا هرنادی
فیلمبردار : یانوش کنده
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : لایوش بالاژوویتس، آندراش بالینت، گیونکی بوروش، آندرهآ دراهوتا، یوژف مادوراش، تیبور مولنار و تیبور اوربان.
نوع فیلم : رنگی، ۸۸ دقیقه.
در املاک وسیعی در مجارستان در دهه 1890، گروهی از کارگران مزرعه که اعتصاب کردهاند، منتظر پاسخ به خواستههایشان هستند. وقتی مباشر عصبانی، خرمنهای گندم را آتش میزند، کارگران شورش میکنند و او را میکشند. ارتش دخالت میکند و تیراندازی میشود. صاحب املاک (بالینت) که کُنت پولداری است، سر میرسد و تلاش میکند با کارگران مزرعه به توافق برسد، ولی آنان با شعارهای مارکسیستی جوابش را میدهند و کنت در نتیجه حمله عصبی میمیرد. کشیش محلی در خطابهای کارگران را ضد مسیح اعلام میکند و اعتصابیون کلیسا را آتش میزنند و مراسم خودشان را برپا میکنند. سربازان بیشتری سر میرسند و از کارگران میخواهند که تسلیم شوند. در جشن روز اول ماه مه، همه، - سربازان و کارگران - میرقصند و بعد با علامت یک ترومپت، سربازان روی جمعیت آتش میگشایند. تنها بازمانده زنی است که سلاحی در دست دارد و سربازانی را که بهسوی اسبابشان میروند، یکییکی میکشد.
* پس از دنیای تاریک و نور مشعلها در بره خدا (1970)، سرود سرخ گرچه همچنان دغدغه رنج شکست را دارد، نگاهی دوباره است به چشم اندازهای آفتاب گرفته و رقص و آوازهای رویاروئی (1969). از لحاظ طراحی حرکتها، فیلم یانچو مطمئن و پابرجاست: در بیست و هشت نمای خارجیای که تمام فیلم را تشکیل میدهد، دوربین خلسهآور میان انبوه مردان، زنان، کودکان و اسبها میچرخد در حالی که آنان آئینهای آشنای اتحاد، برهنه شدن در برابر دشمن و رستاخیز اسرارآمیز را اجرا میکنند. درست وقتی که انتظار میرود این ابداعات تکراری شود، یانچو تصاویر غافلگیر کنندهتر و زیباتری میآفریند: مثل اولین بار ظاهر شدن ارتش از دوردست یا نمای دور باشکوه و طولانی رقص سربازان. از سوی دیگر از تکرار مداوم شعارها و پیامهای سیاسی چنین برمیآید که سرود سرخ باید یکی از فاشگوترین آثار سیاسی یانچو باشد، ولی بهرغم توصیف الگوی کلاسیک مقابله میان روستائیان بیدار شده و بهپا خواسته و سنتهای واپس گرای مالکان و کلیسا، محتوا چنان در انتزاع مفرط میزانسن غرق شده است که چیزی از آن باقی نمیماند. پایان فیلم - که زنی کل یک ارتش را با یک گلوله در لحظهای نمادین میکشد (و شکست را به پیروزی برمیگرداند) فاقد بار شاعرانه است و بیشتر به ژست فرمالیستی زیبای دیگری از یانچو میماند.
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : مافیلم، استودیو یک
کارگردان : میکلوش یانچو
فیلمنامهنویس : گیولا هرنادی
فیلمبردار : یانوش کنده
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : لایوش بالاژوویتس، آندراش بالینت، گیونکی بوروش، آندرهآ دراهوتا، یوژف مادوراش، تیبور مولنار و تیبور اوربان.
نوع فیلم : رنگی، ۸۸ دقیقه.
در املاک وسیعی در مجارستان در دهه 1890، گروهی از کارگران مزرعه که اعتصاب کردهاند، منتظر پاسخ به خواستههایشان هستند. وقتی مباشر عصبانی، خرمنهای گندم را آتش میزند، کارگران شورش میکنند و او را میکشند. ارتش دخالت میکند و تیراندازی میشود. صاحب املاک (بالینت) که کُنت پولداری است، سر میرسد و تلاش میکند با کارگران مزرعه به توافق برسد، ولی آنان با شعارهای مارکسیستی جوابش را میدهند و کنت در نتیجه حمله عصبی میمیرد. کشیش محلی در خطابهای کارگران را ضد مسیح اعلام میکند و اعتصابیون کلیسا را آتش میزنند و مراسم خودشان را برپا میکنند. سربازان بیشتری سر میرسند و از کارگران میخواهند که تسلیم شوند. در جشن روز اول ماه مه، همه، - سربازان و کارگران - میرقصند و بعد با علامت یک ترومپت، سربازان روی جمعیت آتش میگشایند. تنها بازمانده زنی است که سلاحی در دست دارد و سربازانی را که بهسوی اسبابشان میروند، یکییکی میکشد.
* پس از دنیای تاریک و نور مشعلها در بره خدا (1970)، سرود سرخ گرچه همچنان دغدغه رنج شکست را دارد، نگاهی دوباره است به چشم اندازهای آفتاب گرفته و رقص و آوازهای رویاروئی (1969). از لحاظ طراحی حرکتها، فیلم یانچو مطمئن و پابرجاست: در بیست و هشت نمای خارجیای که تمام فیلم را تشکیل میدهد، دوربین خلسهآور میان انبوه مردان، زنان، کودکان و اسبها میچرخد در حالی که آنان آئینهای آشنای اتحاد، برهنه شدن در برابر دشمن و رستاخیز اسرارآمیز را اجرا میکنند. درست وقتی که انتظار میرود این ابداعات تکراری شود، یانچو تصاویر غافلگیر کنندهتر و زیباتری میآفریند: مثل اولین بار ظاهر شدن ارتش از دوردست یا نمای دور باشکوه و طولانی رقص سربازان. از سوی دیگر از تکرار مداوم شعارها و پیامهای سیاسی چنین برمیآید که سرود سرخ باید یکی از فاشگوترین آثار سیاسی یانچو باشد، ولی بهرغم توصیف الگوی کلاسیک مقابله میان روستائیان بیدار شده و بهپا خواسته و سنتهای واپس گرای مالکان و کلیسا، محتوا چنان در انتزاع مفرط میزانسن غرق شده است که چیزی از آن باقی نمیماند. پایان فیلم - که زنی کل یک ارتش را با یک گلوله در لحظهای نمادین میکشد (و شکست را به پیروزی برمیگرداند) فاقد بار شاعرانه است و بیشتر به ژست فرمالیستی زیبای دیگری از یانچو میماند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست