سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
جهاد اخلاقی با دشمنان درونی همزمان با جهاد نظامی با دشمنان بیرونی
« جهاد » با دشمنان دین و ملت و کشور از عبادات بزرگ و عظیم محسوب می شود و دارای اهمیت ویژه و آثار بسیار ارزشمند و وسیع می باشد.
اگر جهاد و مبارزه بادشمنان متعدی و متجاوز تعطیل شود و این واجب بزرگ الهی ترک گردد اساس و بنیان دین و استقلال و آزادی و تمامیت ارضی سرزمین اسلامی در معرض اضمحلال و نابودی قرار می گیرد و جان و مال و ناموس و آبرو و همه هستی مسلمانان با خطر فنا مواجه می شود.
تشکیل ارتش و سپاهیان و لشکرهای نیرومند به منظور تحقق اصل جهاد با متجاوزان و جنگ افروزان است و در غیر این صورت فلسفه وجودی امکانات و تجهیزات و نیروهای انسانی برای استحکام قدرت نظامی منتفی می گردد و ضرورت خود را از دست می دهد.
در متون فرهنگ و معارف اسلامی درباره جهاد در راه خدا بسیار سخن رفته است و آیات قرآن کریم و سخنان ائمه دین (ع ) به وفور به این موضوع حیاتی پرداخته و پیوسته همه توجه و نظرها را به آن معطوف می دارند.
قرآن کریم به صراحت اذن جهاد و مبارزه را از جانب خداوند متعال برای جامعه و کشور اسلامی صادر می نماید و علت آن را مقابله با ظلم و ستمی که بر مسلمانان تحمیل گردیده است یاد می کند . (۱ )
قرآن کریم از بین رفتن فتنه و فساد و شرک و کفر وتباهی در زمین را از هدف های بزرگ جهاد معرفی می نماید(۲ ) و فرمان می دهد که با پیشوایان و رهبران کفر مبارزه کنید تا آنان را از تعدی و ظلم باز دارید(۳ )
در نگاه آیات قرآن اهل جهاد و مبارزه در راه خدا که با صفوف مستحکم و فشرده و متحد به معارضه با دشمنان می پردازند از محبوبیت در نزد پروردگار برخوردار می باشند(۴ ) و نیز خداوند متعال جهادگران راه توحید را بر نشستگان و کسانی که در انجام این عمل قصور و کوتاهی می ورزند به درجات و مراتب بسیار بالا رجحان و برتری می دهد . (۵ )
در متون روایی نیز جهاد در راه خدا جایگاهی رفیع و بلند و ارزشمند دارد چنان که امیرمومنان حضرت علی (ع ) می فرماید :
« جهاد ستون دین است . » (۶ )
تعبیر رکن و ستون دین برای جهاد در راه خدا به وضوح نشان می دهد که این عمل نقشی بسیار حیاتی و تعیین کننده دارد به گونه ای که چنانچه ترک و رها گردد و به عینیت نرسد یکی از ارکان و ستون های دین از دست می رود و در چنین حالتی است که ساختمان رفیع دین با از دست دادن این ستون و رکن بزرگ فرو می ریزد.
تعابیر دیگری در کلام امیرالمومنین (ع ) از جمله این سخن که « پاداش جهاد از بزرگ ترین پاداش هاست » (۷ ) و « درهای آسمان به روی جهاد کنندگان در راه خدا گشوده می شود » (۸ ) نشانگر جایگاه و منزلت و اهمیت خاص این اصل مقدس و نقش آن در دفع دشمنان و دفاع از دین و ملت و کشور و تامین استقلال و صیانت از تمامیت ارضی و جان و مال و ناموس توده های مردم می باشد.
اکنون که به نقش و اهمیت جهاد واقف شدیم کسب بینش و شناختی دیگر ما را به وجود نوع دیگری از جهاد و رجحان و برتری آن نسبت به جهاد با دشمنان راهنمایی می کند. این نوع جهاد و مبارزه « جهاد اکبر » نام دارد و مبارزه ای است درونی که در نقطه مقابل مبارزه بیرونی با خصم که « جهاد اصغر » نامیده می شود قرار می گیرد.
جهاد و مبارزه با نفس به این دلیل جهاد اکبر نامیده شده است که اولا از شدت و سختی و رنج بیشتری برخوردار می باشد و لشگریان هوا و هوس و پلیدی ها و تباهی ها و معاصی و مفاسد بسیار نیرومندتر و خطرناک تر از لشگریان دشمنان بیرونی هستند و به طور طبیعی مقابله و طرد و نفی آنها سخت تر و دارای رنج و مشقت بیشتر می باشد.
ثانیا تا انسان ها بر دشمنان درونی که خصال و صفات زشت و نکوهیده و امیال و هوس ها و وسوسه های گوناگون و زمینه ساز معاصی و گناهان مختلف می باشند غلبه نکند و آنها را به کنترل در نیاورد آنگونه که شایسته است قادر به دفع دشمنان بیرونی نمی گردد و سرافراز از میدان نبرد با خصم خارج نمی شود.
این که جهاد و مبارزه با کافران و مشرکان و منافقان و هر دشمن فتنه گر و متجاوزی با تمام ارزش و اهمیتی که دارد « جهاد اصغر » یعنی کوچکتر نام گرفته است خود دلیل و برهان روشنی است بر جایگاه و نقش بسیار بزرگ و عظیم مبارزه و جهاد با تمایلات نفسانی و این که چرا این جهاد « اکبر و بزرگتر » نام گرفته است .
پیامبر اکرم (ص ) و ائمه اطهار (ع ) با روش ها و آموزش های گوناگون سعی وافر داشتند که جایگاه و اهمیت و نقش حیاتی جهاد با نفس را به مسلمانان بنمایانند و آنان را به این ادراک و شناخت برسانند که بدون تحقق این جهاد مقدس قادر به طی مراحل رشد و کمال و صعود به قله های رفیع و بلند تقوا و پاکی و تقرب الهی نخواهند بود.
روزی رسول گرامی اسلام (ص ) در رهگذر با یکی از اصحاب خود که از جبهه جهاد و جنگ باز می گشت مواجه شد او ژولیده و غبارآلود و مسلح به طرف منزل خود حرکت می کرد. حضرت به او فرمود :
از جهاد اصغر بازگشته ای و به جهاد اکبر می روی .
عرض کرد : مگر جهادی بالاتر و بزرگتر از جنگ با شمشیر وجود دارد
پیامبر خدا(ص ) فرمود : آری جهاد آدمی با نفس خود . (۹ )
این مواجهه و حرکت آموزشی و پرورشی پیامبر اکرم (ص ) این معرفت و شناخت را به جهادگران و همه اقشار و آحاد جامعه اسلامی منتقل می کند که جهاد و مبارزه با هواهای نفسانی امری کوچک و حقیر و ناچیز نیست و تنها از این طریق است که می توان در اثر مراقبت های مستمر و وقفه ناپذیر آئینه دل و جان را از زنگارهای معاصی و گناهان زدود و به اخلاص و پاکی و تقوا نائل آمد.
تعابیر ژرف و بینش زای دیگری نیز در کلام پیشوایان دین (ع ) درباره ارزش و منزلت جهاد با نفس وجود دارد. امیرمومنان (ع ) می فرماید :
« هیچ فضیلتی به قدر و اندازه جهاد با دشمنان ارزش ندارد و هیچ جهادی همانند جهاد با هوای نفس نیست » (۱۰ )
در این روایت ابتدا جایگاه و نقش تعیین کننده جهاد با جبهه کفر و ظلم و فساد برای دفاع از دین و ملت و کشور مطرح می شود که در اثر آن دشمنان دفع می شوند و از تعدی و تجاوز و قتل و جنایت و ستمشان جلوگیری به عمل می آید و امنیت در همه ابعاد و جلوه های آن تامین می گردد.
سپس به این واقعیت اشارت می رود که اگر چه جهاد با دشمنان حائز اهمیت است و بسیار ارزشمند و ضروری و حیاتی لکن جهاد با نفس به دلیل آثار و نتایج شگرف و بزرگ آن ـ که یکی از آنها تسهیل و تسریع در جهاد بیرونی با دشمنان متجاوز می باشد ـ از ارزش و اهمیت بزرگتری برخوردار می باشد.
پاورقی ها :
۱ ـ قرآن کریم سوره حج آیه ۳۹
۲ ـ سوره انفال . آیه ۳۹
۳ ـ سوره توبه آیه ۱۲
۴ ـ سوره صف آیه ۱
۵ ـ سوره نسا آیه ۹۵
۶ ـ غررالحکم ترجمه و تنظیم موضوعی به کوشش سیدهاشم رسولی محلاتی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۱ ص ۲۰۱
۷ ـ همان مدرک ص ۲۰۲
۸ ـ همان مدرک ص ۲۰۱
۹ ـ الحدیث ج ۳ ص ۳۰۶
۱۰ ـ همان مدرک ص ۲۷۱
تعبیر رکن و ستون دین برای جهاد در راه خدا به وضوح نشان می دهد که این عمل نقشی بسیار حیاتی و تعیین کننده دارد به گونه ای که چنانچه ترک و رها گردد و به عینیت نرسد یکی از ارکان و ستون های دین از دست می رود و در چنین حالتی است که ساختمان رفیع دین با از دست دادن این ستون و رکن بزرگ فرو می ریزد .
جهاد با نفس به این دلیل جهاد اکبر نامیده شده است که اولا از سختی و رنج بیشتری برخوردار می باشد و لشکر وسوسه ها و هوس ها و معاصی خطرناکتر و نیرومندتر از دشمنان بیرونی هستند. ثانیا تا انسان بر خصم درون غلبه نکند و آنها را به کنترل در نیاورد آنگونه که شایسته است قادر به دفع خصم برون نمی گردد و سرافراز از میدان نبرد بادشمن خارج نمی شود .
۱ ـ قرآن کریم سوره حج آیه ۳۹
۲ ـ سوره انفال . آیه ۳۹
۳ ـ سوره توبه آیه ۱۲
۴ ـ سوره صف آیه ۱
۵ ـ سوره نسا آیه ۹۵
۶ ـ غررالحکم ترجمه و تنظیم موضوعی به کوشش سیدهاشم رسولی محلاتی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۱ ص ۲۰۱
۷ ـ همان مدرک ص ۲۰۲
۸ ـ همان مدرک ص ۲۰۱
۹ ـ الحدیث ج ۳ ص ۳۰۶
۱۰ ـ همان مدرک ص ۲۷۱
تعبیر رکن و ستون دین برای جهاد در راه خدا به وضوح نشان می دهد که این عمل نقشی بسیار حیاتی و تعیین کننده دارد به گونه ای که چنانچه ترک و رها گردد و به عینیت نرسد یکی از ارکان و ستون های دین از دست می رود و در چنین حالتی است که ساختمان رفیع دین با از دست دادن این ستون و رکن بزرگ فرو می ریزد .
جهاد با نفس به این دلیل جهاد اکبر نامیده شده است که اولا از سختی و رنج بیشتری برخوردار می باشد و لشکر وسوسه ها و هوس ها و معاصی خطرناکتر و نیرومندتر از دشمنان بیرونی هستند. ثانیا تا انسان بر خصم درون غلبه نکند و آنها را به کنترل در نیاورد آنگونه که شایسته است قادر به دفع خصم برون نمی گردد و سرافراز از میدان نبرد بادشمن خارج نمی شود .
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست