چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مزیت های نسبی در محصولات کشاورزی
امروزه با توجه به تحولا ت صورت گرفته، تجربیات کشورها و نظریات جدید اقتصاد توسعه، مشخص شده است که توسعه اقتصادی دیگر مقوله صرف داخلی نیست و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی با اتکا به منابع و نیروهای درونی خود به توسعه دست یابد. از سوی دیگر تجربه کشورهای موفق در امر توسعه اقتصادی نشان می دهد که بخش خارجی اقتصاد نقش بسیار مهمی در فرایند توسعه ایفا نموده و در واقع تجارت به صورت موثر در رشد و توسعه کشورها عمل کرده است.
موقعیت رقابت بین المللی و شاخص آزاد سازی اقتصادی ایران در مقایسه با دیگر کشورها گویای ضعف قدرت رقابتی کشور در عرصه جهانی است. البته در چند سال منتهی به ۱۳۸۳ اصلا حات سیاسی و اقتصادی انجام شده، موقعیت رقابتی کشور را کمی بهبود داده بود، لیکن پس از آن به دلیل برخی چالش های بین المللی و موانع حاصل از آن شاهد مشکلا ت جدیدی در عرصه رقابت پذیری اقتصاد ایران هستیم و به هر حال بایستی با سیاست های با گرایش بازار، استراتژی برونگرایی و حضور فعالتر در عرصه بین المللی سعی در برون رفت از چالش های حاضر در جهت بهبود موقعیت رقابتی کنیم.
بخش کشاورزی در اقتصاد ایران به لحاظ دارا بودن قابلیت ها و ظرفیتهای بسیار زیاد تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما به دلیل محدودیت ها و موانع اساسی، از جمله نبود استراتژی توسعه پایدار، کمبود سرمایه گذاری، عدم تعادل در رابطه مبادله بین بخش های اقتصادی و ... از ظرفیت های این بخش به طور موثر استفاده نمی شود، به طوری که با رفع موانع می توان ظرفیت های تولید را افزایش داد وگامی در جهت خوداتکایی و توسعه صادرات آن به خارج فراهم آورد.
در یک بررسی کلی، تولیدات کشاورزی را می توان به دو گروه اصلی مبادله ای و غیر مبادله ای طبقه بندی کرد.
۱) محصولا ت غیرمبادله ای: محصولا تی که با هدف مصرف داخلی تولید می گردند و شامل محصولا تی از قبیل نیشکر، چغندر قند، بادام زمینی، دانه آفتابگردان، دانه پنبه، زیتون، روغن پنبه، روغن کنجد و... می باشند.
۲) محصولا تی که تولید داخلی آنها صفر می باشد و به طور مثال می توان به محصولا تی چون ذرت خوشه ای، سیب زمینی شیرین، تخم کلم قرمز، آناناس، مغز نخل خرما، روغن تخم کلم قمری، قهوه، مشروبات الکلی و... اشاره کرد) به دلیل ماهیت غیرتجاری، در بازرگانی خارجی جایگاهی ندارند. بنابراین تنها محصولا ت کشاورزی مبادله ای در بازرگانی خارجی مطرح هستند. این محصولا ت در سرگروه وارداتی (الف - رقیب تولید داخلی شامل: گندم، برنج، جو، ذرت، شکر «خام»، دانه سویا، روغن سویا، روغن زیتون، موز، چای، گوشت گاو و گوسفند، گوشت مرغ و خروس، ماهی اقیانوسی و... ب- تولید داخلی صفر شامل: نارگیل، نخودفرنگی، روغن بادام زمینی، روغن نخل، روغن مغز نخل خرما، روغن مغز نارگیل و...)، صادراتی (الف - با هدف صادرات شامل; ارزن، عسل، گوجه فرنگی، پیاز و... ب - مازاد بر مصرف داخلی شامل; سیب زمینی، لوبیا، کنجد، پرتغال، گریپ فروت و...) و خودبسندگی (شامل: فلفل فرنگی، ماهی آب شیرین و...) قرار می گیرند.
محصولا ت کشاورزی مبادله ای وارداتی محصولا تی هستند که کشور ما همه ساله مقادیری از آن را وارد می کند. محصولا ت کشاورزی مبادله ای صادراتی در صادرات کشاورزی ایران نقش کلیدی ایفا کنند. زیرا این محصولا ت در زمره محصولا تی هستند که توانسته اند از رقابت پذیری بین المللی برخوردار شده و به بازارهای جهانی راه یافته و درآمد ارزی برای کشور کسب نمایند. این گروه از کالا ها بالغ بر ۱۴ محصول از جمله سیب درختی، خرما، پسته، مرکبات، کشمش، زعفران، سایر انواع میوه جات، حبوبات، سبزیجات و گوجه فرنگی است. در تجارت خارجی ایران محصولا تی نظیر پسته، خرما، سیب، کشمش و زعفران با توجه به تولید انبوه رسیده و مزیت صادراتی آنها در بین محصولا ت کشاورزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. کیفیت بالا ی این محصولا ت سبب شده است برخی کشورها با خرید فله ای این محصولا ت و بسته بندی مناسب و بازارپسند، آنها را به قیمت بالا تر در بازارهای مصرف نهایی دوباره به فروش برسانند.
امارات متحده عربی به تنهایی بخش مهمی از کل صادرات محصولا ت کشاورزی صادراتی ایران را در سال های گذشته به خود اختصاص داده است.
این کشور به همراه کشورهای ترکیه، پاکستان، آلمان و اخیرا هنگ کنگ و سنگاپور از جنوب شرق آسیا با فراوری و بسته بندی مناسب محصولا ت صادراتی ایران، مبادرت به صادرات مجدد آن کرده اند. اما علا وه بر اینکه محصولا ت صادراتی ایران در انحصار تعداد محدودی از متقاضیان قرار داشته است، این کشور ها نیز از مشتریان با ثبات محسوب نمی شوند، به نحوی که کشورهای چین، آمریکا و کویت در سال های اول پیروزی انقلا ب بزرگترین واردکنندگان محصولا ت کشاورزی ایران بوده اند، اما در سال های اخیر کشورهای فوق الذکر مبادرت به واردات از ایران و صادرات مجدد آن نموده اند. بنابراین برای ارتقای کیفیت و توان صادراتی این محصولا ت لا زم است اولا از این مزیت طبیعی و خدادادی کشور به نحو شایسته ای بهره برداری شود، ثانیا ارزش افزوده و آثار جانبی مثبت آن به داخل کشور منتقل گردد، ثالثا استانداردها و مقررات بهداشتی و بهداشت نباتی در داخل کشور آموزش و ترویج گردد.
نویسنده : سروش دانش
منبع : روزنامه مردم سالاری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست