شنبه, ۲۳ تیر, ۱۴۰۳ / 13 July, 2024
مجله ویستا

آخرین قهرمان اکشن - LAST ACTION HERO


آخرین قهرمان اکشن - LAST ACTION HERO
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : استیو رات و جان مک تیرنان
کارگردان : تیرنان
فیلمنامه‌نویس : شین بلک و دیوید آرنت، بر مبنای داستانی نوشتهٔ زاک پن و آدام لف
فیلمبردار : دین سملر
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل کیمن
هنرپیشگان : آرنولد شوارتسنگر، ف. مواری ایبراهم، آرت کارنی، چارلز دنس، فرانک مک‌ری، تام نونان، رابرت پراسکی، آنتونی کوئین، ایان ملکن، آستین اوبراین، جون پلورایت، مرسدس روئل و تینا ترنر
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۱ دقیقه


ـ ̎جک اسلیتر̎ (شوارتسنگر)، مأمور ویژه، گروهی از افراد پلیس را از اطراف آسمان خراشی دور می‌کند و در پشت‌بام ساختمان با قاتلی به نام ̎ریپر̎ (تونان) که پسر کوچک او را گروگان گرفته، درگیر می‌شود. کمی بعد معلوم می‌شود همهٔ این ماجراها در یک فیلم ̎ آرنولد شوارتسنگر̎ به نام ̎جک اسلیتر۳ ̎ جریان داشته که در سینمائی پرت به نمایش در آمده است. آپاراتچی سال خوردهٔ سینما، ̎نیک̎ (پراسکی) به ̎دانی̎ (اوبراین)، پسرک یازده‌ساله‌ای که از طرفداران پروپا قرص ̎اسلیتر̎ و مشتاق تماشای بقیهٔ ماجراست، می‌گوید که می‌تواند برای نمایش خصوصی دنبالهٔ فیلم، ̎جک اسلیتر۴ ̎نیمه شب باز گردد. پیش از شروع نمایش فیلم، ̎نیک̎ بلیتی جادوئی را که مدعی است آن را از ̎هودینی̎ شعبده‌باز گرفته، به ̎دانی̎ می‌دهد. در فیلم ̎جک اسلیتر۴ ̎، ̎اسلیتر̎ مشغول مبارزه با رهبر گنگسترها، ̎ویوالدی̎ (کوئین) و آدم‌کش انگلیسی تحت فرمان او، ̎بندیکت̎ (دنس) است. ̎دانی̎ هنگام تماشای یک صحنهٔ تعقیب و گریز، با نیروی بلیت جادوئی وارد پرده می‌شود و به درون اتوموبیل ̎اسلیتر̎ می‌افتد. او با استفاده از آگاهی ناشی از تماشاگر بودنش به ̎اسلیتر̎ که مثل دیگر شخصیت‌های فیلم نمی‌تواند بپذیرد که ̎واقعی̎ نیست و حتی نام ̎آرنولد شوارتسنگر̎ را هم نشنیده، کمک می‌کند. آنان توطئه ̎ویوالدی̎ را در جریان تشییع جنازهٔ یک گنگستر دیگر خنثی می‌سازند و ̎جان پر کتیس̎ (مواری ایبراهم)، مأمور فاسد F.B.I را افشاء می‌کنند. اما ̎بندیکت̎ بلیت جادوئی را به دست می‌آورد و با آن وارد دنیای واقعی می‌شود. ̎دانی̎ و ̎اسلیتر̎ او را که می‌خواهد هیولاهای سینمائی را وارد دنیای واقعی کند، تعقیب می‌کنند. ̎ریپر̎ که توسط ̎بندیکت̎ وارد این دنیا شده، در جلسهٔ افتتاحیهٔ ̎جک اسلیتر۴ ̎ با ̎اسلیتر̎ روبه‌رو می‌شود، ̎اسلیتر̎ در آنجا بخت ملاقات با ̎ آرنولد شوارتسنگر̎ را هم می‌یابد. ̎مرگ̎ (مکلن) که از فیلم ̎مهر هفتم̎ بیرون آمده، به دیدار ̎اسلیتر̎ که مجروح شده، می‌آید. اما ̎اسلیتر̎ با کمک ̎دانی̎ و بلیت جادوئی، توانائی آن را می‌یابد که به فیلمش باز گردد.
ـ هجویه‌ای بر فیلم‌های ̎اکشن̎ دههٔ ۱۹۹۰ و کوششی در جهت تغییر ̎شمایل̎ شناخته شدهٔ شوارتسنگر، که با شکست تجاری سختی مواجه شد. فیلم، در صحنه‌هائی مثل ملاقات ̎اسلیتر̎ و آرنولد، که در آ ن با نمایش اینکه هر دو به یک اندازه ̎ساخته و پرداخته̎ شده‌اند، شخصیت آرنولد را در مقام صرفاً ̎شمایل̎ی سینمائی مطرح می‌سازد و هویت او به عنوان ̎فردی حقیقی̎ را از درجهٔ اعتبار ساقط می‌کند. همچنین در شوخی‌هائی لحظه‌ای مثل نمایش نابودگر ۲ جیمز کامرون (۱۹۹۱) با همکاری سیلوستر استایون در دنیای خیالی و یا شوخی با مورای ایبراهم دربارهٔ ̎موتسارت̎، موفق می‌نماید، اما در کل، به دلیل اغتشاش حاکم بر فیلمنامه، به دو نیمه مجزای جهان حقیقی آخرین قهرمان اکشن و دنیای خیالی ̎جک اسلیتر۴ ̎تقسیم می‌شود که این دو دنیا، بر خلاف نمونه‌های خوب اینگونه فیلم‌ها، از شرلوک جونیر باستر کیتن (۱۹۲۴) گرفته تا رز ارغوانی قاهره وودی آلن (۱۹۸۵)، در طول فیلم هیچ‌گونه رابطه ارگانیکی با هم نمی‌یابند. در قیاس این فیلم، مجموعه‌هائی مثل جان سخت و سلاح مرگبار در هجو اصول و قواعد خودشان، از فیلمی به فیلم دیگر، کم ادعاتر، بهره‌مند از پرداختی منسجم‌تر و به همان اندازه موفق‌تر به نظر می‌آیند.