چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مردی مانند سگ شکاری - Hound - Dog Man


مردی مانند سگ شکاری - Hound - Dog Man
سال تولید : ۱۹۵۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جری والد
کارگردان : دان سیگل
فیلمنامه‌نویس : فرد گیپسن و وینستن میلر، برمبنای رمانی نوشته گیپسن.
فیلمبردار : چارلز کلارک
آهنگساز(موسیقی متن) : سیریل ماکریج.
هنرپیشگان : فابیان فورته، استوارت ویتمن، کارول لینلی، آرتور اوکانل، دادی استیونز، بتی فیلد، رویال دانو، مارگو مور، ل. ک. جونز، کلود ایکینز و ادگار بوکانان.
نوع فیلم : رنگی، ۸۷ دقیقه.


"کلینت مکینی" (فورته) بیشتر دوست دارد به شکار برود تا این‌که به پدرش، "آرون" (اوکانل) در مزرعه کمک کند. او از قصه‌هائی که "بلکی اسکانتلینگ" (ویتمن) ـ "مردی مانند سگ شکاری" ـ از زندگی در جنگل‌ و رها از افسون زنان تعریف می‌کند، به هیجان آمده است. پدر و مادر "کلینت" که نیاز او به آزادی را فهمیده‌اند به او اجازه می‌دهند تا همراه برادر کوچک‌ترش، "اسپاد" (هولمز)، "بلکی" را همراهی کند. آنان با دوست "کلینت"، "نیتا استرینگر" (استیونز)، همسایه‌اش، "دیو ویلسن" (جونز) که رام کننده اسب است و خواهر زن او، "دانی والر" (لینلی) آشنا می‌شوند. "هاگ پیسن" (ایکینز) خوکدار، آنان را از ورود به چراگاه خود برحذر می‌دارد و آنان بعدها مجبور می‌شوند بعضی از حیوانات او را از اردوگاه خود دور سازند. نتیجه دعوائی است که به تحقیر شدن "هاگ" می‌انجامد. "بلکی" که مایل است دوباره "آنی" را ببیند به بهانه‌ای پسرها را به مزرعه "والر" می‌برد. "دانی" مصمم است که با "بلکی" را به خاطر شکستن یک بشقاب بیرون می‌اندازد. او و پسرها، "دیو ویلسن" را در حالی که پایش شکسته است می‌یابند و "کلینت" با اسب می‌رود تا "دکتر کول" (بوکانان) را بیاورد. در یک مجلس رقص محلی، "کلینت" می‌کوشد تا نگذارد "نیتا" با پسر دیگری برقصد و "دانی" هم وقتی "بلکی" با همسر "هاگ"، "سوزی‌بل" (مور) خوش‌وبش می‌کند، رنجیده می‌شود. "هاگ" با اسلحه سروقت "بلکی" می‌آید، "دانی" می‌گوید که "بلکی" با او، و نه "سوزی‌بل"، بوده است و "آردن" تازه از راه رسیده اسلحه را از "هاگ" می‌گیرد. "کلینت" که احترامی تازه نسبت به پدرش یافته است تصمیم می‌گیرد به مزرعه برگردد...
٭ خود سیگل در مورد این فیلم می‌گوید: "خوب بود فیلمی بسازم که بچه‌ەا بیایند و ببینند. کاش می‌هٔوانستم کار بیشتر بکنم. شاید من به‌عنوان کارگردان خشونت شهرت داشته باشم اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانم یا نمی‌خواهم کمدی یا داستان عشقی بسازم". به هر حال فیلم مردی مانند سگ شکاری مصداق مناسبی برای این معنا نیست. برجسته‌ترین ویژگی‌ فیلم ـ زبان محلی جنگل‌نشینان، قواعد مهرورزی، شکار را کون و رقص در طویله ـ بیشتر یک نوع سرپوش به‌نظر می‌رسند، نوعی طفره رفتن از مواجهه با مبنای احساساتی قصه و شخصیت‌ها. در کارنامه سیگل این فیلم همراه ستاره سوزان (۱۹۶۰) که هر دو برای فاکس قرن بیستم ساخته شده‌اند، از توضیح ناپذیرتین انتخاب‌های او به شمار می‌آیند که هم از لحاظ فضای حاکم بر ساخت فیلم‌ها و هم از لحاظ سنت آمریکائی قابل مشاهده در شخصیت‌پردازی، با دیگر آثار او متفاوت‌اند.


همچنین مشاهده کنید