جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا
فریب خورده ها
● نگاهی به فیلم عروسك فرنگی
عروسك فرنگی نخستین ساخته فرهاد صبا فیلمبردار پرسابقه سینمای ایران است. داستان عروسك فرنگی كه برداشتی از یكی از داستانهای آلبا دسس پدس، نویسنده زن ایتالیایی است چندان نتوانسته كه همپای اصل خود حركت كند و به همین دلیل چندان موفق نیست. اما اگر این فیلم را به عنوان یك فیلم سرگرم كننده در ژانر معمایی قرار دهیم با فیلمی مواجه هستیم كه قواعد این نوع سینما را تا حدودی رعایت كرده است.
فرهاد صبا كه در این فیلم علاوه بر كارگردانی تدوین فیلم را نیز برعهده داشته در این حرفه جدیدش موفق نشان داده است. دكوپاژ و میزانسنهای خوب و مونتاژ یك دست فیلم همه گواه این ادعاست. بیشتر ضعف فیلم از سوی فیلمنامه است كه بر كلیت فیلم سایه انداخته است.
برای مثال رفتار و كنش شهاب سالك با بازی خسرو شكیبایی برای تعقیب دختر جوان و خواستگاری بی دلیلش از او كه خود واقف است مریم (پونه حاج محمدی) اصلا در خور خانواده او نیست، ضمن اینكه رفتار مریم نیز برای او فاقد جذابیت است چندان منطقی به نظر نمیآید ساختمان فیلم بر این پایه بنا میشود اما چون چندان استحكامی ندارد، تا انتها داستان فیلم با این ناپختگی ادامه مییابد و به شخصیتهای فیلم نیز سرایت میكند برای نمونه میتوان به چند مثال زیر اشاره كرد؛ پیشینه شهاب به عنوان شخصیت اصلی فیلم با هزار اما و اگر تا پایان فیلم نا معلوم میماند.روابط و نیازهای آدمهای فیلم كمی گنگ و نا مشخص است.
مشكلات كاری آقای بكتاش پدر مریم، (بازی محمد كاسبی) مشخص نیست.روشن نیست چرا از طرف محل كارش تحت تعقیب است. ارتباط شهاب با مستخدم خانه اش (فرهاد شریفی) با آن كلاه گیس طلایی رنگ و رفتار غیر مردانه اش چه تاثیر از لحاظ روانشناختی بر فیلم میگذارد و اصلا بود و نبودش چه تغییری در فیلم به وجود میآورد. تماس تلفنی شهاب نیز با خانمی كه گویا با او سر و سری دارد هم نامفهوم است. ولی پیچیدگی جذابی كه در فیلمنامه وجود دارد مریم است كه تماشاگر مدام نگران اوست
و تلاش در كشف این پیچیدگی میكند.
نكته قابل توجه دیگر به دام افتادن صیاد داستان، شهاب، توسط مریم بود كه ظاهرا قرار است صید باشد.
انتخاب عكس حسن پورشیرازی و نامش در تیتراژ فیلم به عنوان یكی از بازیگران اصلی كه اتفاقا این روزها به دلیل بازیهای خوبش در سریالهای پرطرفدار تلویزیونی مطرح شده در نقش عموی خیالی مریم بسیار جالب و تاثیر گذار است، چرا كه تماشاگر تا پایان ماجرا منتظر حضور وی میماند ولی چنین اتفاقی نمیافتاد و همانطور كه شهاب فریب میخورد ما نیز فریب میخوریم و در مییابیم كه اصلا چنین شخصی در كار نیست.
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست