چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
سخنی در باب نقش و کارکرد روابط عمومی
برداشتی كه افكار عمومی از نقش و كاركرد “ روابط عمومی ” دارد ، اغلب یكسان و همگون نیست . این برداشت ملغمه ایست از انتظارات بزرگ و نیز انتظاراتی كوچك و حتی پیش پا افتاده ، مانند خود زندگی ، با سایه روشنها ، نشیب و فرازها ، با كم و كاستیها و با تلخی ها و شیرینی ها ، شاید درك و تنظیم این تضادها با هم ، كار اصلی روابط عمومی باشد .
از تضادها و ناهمگونی ها سخن به میان آمد و از ضرورت درك و تحمل آنها ، مگر زندگی جز این است ؟ آرمان های بلند و زیبا ، و چه بسا دست نیافتنی ، در كنار واقعیتهای ساده و دست و پا گیر .
می دانیم در جهان امروز ،ارتباطات و تبلیغات را در شمار “ علوم ” قرارداده اند و روابط عمومی را در كنار هنرهای هفتگانه ، هنر هشتم قلمداد می كنند ، می گویند دومین كالای صادراتی آمریكائیها به دنیا “ تصویر ” است . تصویرهای تلویزیونی ، سینمایی و اینترنتی می گویند : سلاح گرم برد مفید اما معینی دارد ( مثلاً ۱۰۰۰ متر یا چند ده كیلومتر ) اما برد ارتباطات و تبلیغات ، نامحدود است ، قاره پیماست* . حتی سوار بر دوش ماهواره ها ، كهكشانها را می پیماید و بر عمق روح و جان و قلوب انسانها ،از هر نژاد ، رنگ و زبانی و در هر گوشه ای از جهان ،اثر می گذارد .
می گویند : “ امروزه حتی هدفهای پلید و یا نه چندان خوشایند نزد افكار عمومی را در لفافه ای از ظرافتهای ارتباطی – تبلبغاتی ، تلطیف و عرضه و پذیرفتنی می كنند . سراپا مسلح شدن ،یك كشور را با پوشش “ ضرورت كارایی و آمادگی كشور” توجیه می كنند . به هنگام حملات نظامی و حتی تجاوزكارانه ، دیگر از شمارش معكوس خبری نیست . زمینه حمله را ابتدا روابط عمومیها با مطرح كردن بحث ، منافع حیاتی ، فراهم می سازند. ” *
در این ارتباط سرانجام با پذیرفتن اینكه بقا و پایداری سرمایهٔ صاحبان صنایع در گروی رعایت حقوق انسان ها است دولت را بر آن داشت تا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور به منظور ایجاد ساز و كار لازم برای نهادینه شدن موضوع رضایت مندی ارباب رجوع، طرح تكریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری را در فروردین ماه سال ۱۳۸۱ به تصویب شورای عالی اداری كشور برساند.
اینها بخشی از برداشتهای كلان از نقش و كاركرد ارتباطات و تبلیغات در جهان امروز است.
در عین حال در دنیای كوچكتری هم كاركردهای روابط عمومی ، مورد موشكافی قرار می گیرد . این هم بخشی از واقعیتهاست :
ـ اگر در مراسمی ، لامپی بسوزد یا برق برود ، همه بدنبال روابط عمومی می گردند !
ـ اگر بلندگوی سخنران محترم به خرخر بیفتد ، چشم غره ها متوجه روابط عمومی می شود !
ـ اگر تریبون آنقدر بلند باشد كه مستمعان محترم فقط كلّهٔ سخنران را مشاهده كنند ، این وضع به حساب دید محدود روابط عمومی گذاشته می شود !
ـ اگر مدعوین اصلی دیر بیایند یا سخنران ارجمند پرحرفی كند و نظم و زمانبندی كار به هم بریزد بازهم گناهش متوجه روابط عمومی است .
ـ اگر اوراق توزیع شده در یك سمینار ، ناخوانا كپی یا تكثیر شده باشد ، اگر غذای پذیرایی ترش یا شور باشد ، اگر بولتن خبری یكی دو غلط فاحش پیدا كند ، اگر پلاكاردی كج نصب شود ، اگر القاب و عناوین مسئولان ، رعایت نشود ، اگر … اگر … و اگر … باید همهٔ فریادها را بر سر روابط عمومی كشید !
صحبت از آرمانها و كلان نگری ها در ایده ها ، دشواریها و برداشتهای روزمره ، در واقعیتهاست.
اما روابط عمومی ها ، با وجود حركت در مسیر این تضادها ، چاره ای جز تطبیق خود با شرایط مشخص و تلاش برای دگرگونی و دستیابی به هدفهای فرهنگی – ارتباطی و اجتماعی سازمان خود ندارند.
روابط عمومی باید به رغم همه مشكلات به شفاف ارتباطات سازمان خود با مردم از طریق اطلاع رسانی همه جانبه و مستمر ، به جای تبلیغات محض بپردازد. در برابر منتقدان و مخالفان گاردگیری نكند – بر مشكلات پردهٔ استتار نكشد – كاستیها را ماستمالی ننماید و نقاط ضف و خطاها را لای زرورق اغراق و بزرگنمایی نپیچد.
كارآمد سازی نظام كارشناسی؛ به معنای بستر سازی برای پاسخ كارشناسی به مسائل مردم یكی از نقشهای مهم روابط عمومی توصیف شده است . این وظیفه به معنای تجزیه و تحلیل مشكلات و پرسشهای مردم و یافتن پاسخهای دقیق ، منطقی و قانع كننده است . یعنی كارهایی كه از یك روابط عمومی به تنهایی ساخته نیست ، بلكه مجموعه ای از مسئولان و كارشناسان بخشهای مختلف یك سازمان حسب مورد باید دست همراهی و همكاری به روابط عمومی بدهند و به جای پاسخهایی از قبیل موضوع فوق در دست بررسی است و یا درآیندهٔ نزدیك رسیدگی خواهد شد و یا عطف به … بازگشت
به … و پیرو نامه شمارهٔ فلان و بهمان و … و یا جوابها و توضیحاتی كه تنها از ما بهتران قادر به فهم آنند و خلاصه به جای حاشیه روی از اصل مسائل ، باید تن به توضیحات اقناعی ،روشن و همه جانبه بدهند.
دوسویه كردن ارتباطات ؛؛ از دیگر وظایف و نقشهای حساس روابط عمومی تلقی می شود . شیوهٔ از بالابردن به پائین نگریستن و سخن گفتن ، بزرگنمایی دیدگاههای مقامات خودی بدون نقد و بررسی آن و یا بدون طرح نظرات مخالف وانتقادی دیگران استفاده یكجانبه از تریبونهای ارتباطی ،انتشاراتی و سمعی و بصری برای طرح یكجانبه دیدگاههای مدیریتی و پشت كردن به خواستها و انتظارات و نظرات مخاطبان و مردم ، همه و همه تنها به یكسویه كردن ارتباطات می انجامد و زمینه كاهش اعتماد عمومی را فراهم می كند . سوء ظن ها را دامن می زند و سازمان را از نعمت نقد و بررسی و ارزیابی منصفانه محروم می سازد .
پاسخگو كردن سازمان در برابر “چراها ” ؛ نیز از دیگر وظایف روابط عمومیها قلمداد شده است همچنان كه عقلانی و منطقی كردن توقعات از سازمان و عمق بخشیدن به كیفیت انتظارات جامعه از سازمان از وظایف روابط عمومیهاست . به واقع كمك به دسته بندی انتظارات و اصلی و فرعی كردن آنها و جهت دادن منتقدان و متوقعان به سوی منطقی نگریستن به شرایط و موقعیتها ، از كاركردهای روابط عمومیهاست .
به این فهرست می توان “ دوست داشتن مردم و همراهی و همدردی با آنان ، شرافت و اخلاق حرفه ای ، مطالعهٔ وسیع و اطلاع داشتن از مسائل روز ، روانشناختی فردی و اجتماعی ، مهارت در گفتن و نوشتن ، اعتماد به نفس و توان قضاوت صحیح ، قدرت تصمیم گیری در لحظات دشوار ،هوش و سرعت انتقال ، بی ادعایی و بی اشتهایی نسبت به شهرت ، شجاعت و شهامت حرفه ای و سرانجام درك موقعیتهای پیش برنده برای سازمان ” * را افزود ، و در هرحال از مشكلات و دشوا ریها نهراسیده و با حسن ظن ، عزمی راسخ ،ایمانی قوی و تدبیر و تدّبر در راه تحقق هدفهای بلند ارزشی و معنوی تلاش ورزید . آری پل زدن بین واقعیتها و آرمانها ، خلاصه زندگی است و روابط عمومی ، بخشی از زندگی ”
نویسنده مقاله : ابراهیم رستمیان مقدم
منبع : سایر منابع
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست