پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
جامعیت شخصیت امام خمینی (ره)
![جامعیت شخصیت امام خمینی (ره)](/mag/i/2/v5mof.jpg)
به اعتقاد نویسنده حضرت امام رضیاللهعنه از جهت جامعیت و كمال، پس از انبیای الهی و ائمه معصومین، بیشك از شخصیتهای نادر بلكه بینظیر بودهاند كه مانند اجداد طاهرین خود، اوصاف و كمالات به ظاهر متضاد را در خود یكجا داشتند و نیز در رشتههای گوناگون از جمله فقه و فلسفه، عرفان و سیاست، از بهترینهای زمان خود بودند.
جامعیت، به معنای برخورداری شخصیت از كمالات و صفاتی است كه در شرایط معمولی فراهم آمدن آنها در یك شخصیت واحد، دشوار و نادر است و از این رو، متضاد و غیر قابل اجتماع به نظر میرسند.
● تضاد صفات كمالی به دوگونه است: تضاد كیفی و تضاد كمی.
مقصود از تضاد كیفی، تضاد ناشی از نوع صفات است. مثلا عبادت با شجاعت و یا سخاوت با حسابگری و حكمت در مصرف، به نظر غیر قابل جمع میرسد؛ دلیل آن كیفیت هر یك از این دو خصلت است؛ زیرا عبادت، آرامش را میطلبد و سخاوت، بخشندگی بدون قید را؛ در حالیكه شجاعت، جنبش و حركت را و حكمت و حسابگری، قید و بند در مصرف را ایجاب میكند كه به نظر نخستین اجتماع این دو حالت مختلف در ظرف واحد ناممكن جلوه میكند.
مقصود از تضاد كمی، تضادی است كه از كثرت و فراوانی مقدار، با توجه به محدودیت گنجایش موصوف كه ظرف نفس آدمی است ناشی میگردد. آدمی هرچه باشد ظرفیست كه به زمان و مكان محدود است و محدودیتهای دیگری از نواحی و جهات گوناگون، بطور معمول آدمی را احاطه میكند. این محدودیتها خواه ناخواه گنجایش ظرفیت نفس بشر را محدود میكند: به همین جهت از امكان محدودی در رابطه با دستیابی به صفات كمالی و تواناییهای ارزشی مثبت، برخوردار است.
از سوی دیگر تضاد كیفی صفات كمالی نیز مراتبی دارد. تضاد در میان صفات كمالی گاهی در حدی از شدت است كه اجتماع دو صفت را كاملا غیر ممكن میكند و گاهی نیز تضاد در حدی از شدت است كه اجتماع دو صفت را علیرغم امكان آن، به حد بالایی از ندرت و كاستی میرساند؛ تا آنجا كه امكان اجتماع آن دو صفت، منحصر به افراد معدودی میشود كه گاهی از انگشتان یك دست نیز كمترند. گاهی تضاد میان دو صفت كمالی در این حد از شدت نیست؛ بطوری كه افراد بیشتری امكان دستیابی به دو صفت را مییابند. و از دیگر سوی، تضاد كیفی، گاهی نوعی است و گاهی صنفی.
تضاد نوعی آن است كه هر یك از دو صفت در تمام حقیقت ذات خود، از یكدیگر جدا و بیگانه باشند؛ نظیر آن كه یكی از دو وصف، مربوط به عالم ذهن و معنا باشد و وصف دیگر مربوط به عالم جسم و اعضا. مثلا دانشمندی و تحقیق، وصفی است ذهنی و روحانی، كه معمولاً با فعالیت گسترده اجتماعی و سیاسی، قابل جمع نیست. هر یك از این دو صفت با دیگری تمایز بنیادین دارد. دانشمندی، بیشتر وصف فكر و روان است در حالیكه فعالیت گسترده اجتماعی و سیاسی، بیشتر وصف تن و حالت اندام جسم است. اگرچه هر حالت و وصفی، ریشه در جان و روح آدمی دارد؛ ولی به هر حال هر یك از این دو وصف، از وصف دیگر جدا و متمایز است و صرف استعداد و نیرو در یكی از آنها، با صرف نیرو و استعداد در دیگری قابل جمع نیست.
تضاد صنفی، تضادی است كه طرفین آن، از امكان نسبی اجتماع برخوردارند. اختلاف آن دو با یكدیگر، اختلاف جوهری نبوده؛ بلكه تفاوت آن دو در اوصاف و اعراض است. نظیر اختلاف دو دسته از معارف در دو رشته نزدیك به هم، نظیر: تاریخ و ادبیات كه جایگاه حصول هر دو، نفس آدمیست و به دلیل آن كه هر دو از رشته علوم نقلی هستند، تباعد زیادی با هم ندارند. تفاوت این دو حالت معرفتی، تفاوتی عرضی است نه جوهری.
یكی از برجستهترین خصائص شخصیتهای معنوی، بالاخص انبیاء و امامان معصوم علیهمالسلام ، اجتماع صفات متضاد در آنها و به تعبیری دیگر وحدت كثرتها یا جمعی شدن فردی است.
این كه كثرتها بتوانند در عین كثرت واحد باشند و در نتیجه تضاد و تقابل صفات از میان برداشته شود، خصوصیت مردان خداست كه در اثر فنای در اراده و خواست خدای متعال، شخصیت آنان وصل به نامتناهی محض شود. این عدم تناهی كه در اثر فنای در اراده حق حاصل میشود، این امكان را فراهم میكند تا صفات متضاد در یك جا جمع شوند و شخصیتی واحد، مجمع صفات متضاد شود.
شخصیت رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله و سپس امیرالمومنین علیهالسلام بارزترین نمونه این دسته از شخصیتهاست. كثرتها در شخصیت آنها وحدت یافته و صفات بظاهر متضاد، در وجود آنها یك جا جمع شده است. از یك سو علم بی انتها و از سوی دیگر فروتنی بی حد و خفض جناح؛ از یك طرف شجاعت بی نظیر و از طرف دیگر رقت قلب بی مانند و خاكساری؛ از یك سو فرمانده پیروز جنگ بودن و از سوی دیگر بیشترین عبادتها و رقیقترین مناجاتها را با خدای متعال انجام دادن؛ از یك طرف گریههای سوزناك نیمه شب و از یك طرف صلابت در جنگ و فرماندهی؛ از یك طرف قدرت رهبری و مدیریت و از طرف دیگر زهد و قناعت پیشه كردن.
از یك سو در اندیشه فقیران بودن، تا حدی كه خود را همسان فقیرترین رعایای خویش قراردادن و از سوی دیگر در اندیشه آباد كردن بلاد خدا بودن و تلاش بیمانند در جهت تولید كشاورزی یا فعالیتهای دیگر اقتصادی داشتن، آنچنان كه از امیرالمومنین علیهالسلام و سایر ائمه اطهار علیهمالسلام در تاریخ به ثبت رسیده است. نمونههای جامعیت شخصیت رسول اكرم و امامان معصوم علیهمالسلام بیش از آنست كه بتوان آنها را برشمرد.
همین جامعیت شخصیت است كه در معیار عقل و میزان شرع به این بزرگمردان صلاحیت و شایستگی رهبری انسانها را بخشیده است؛ زیرا حقیقت رهبری، تجلی كثرت جامعه در وحدت رهبر است. شخصیتی میتواند رهبر شایستهای باشد كه مظهر خوبیها و تواناییهای جامعهای باشد كه میخواهد آن را رهبری كند. رهبر لایق، جلوه گاه كمالات پراكنده افراد جامعه است. افراد هر جامعهای جلوه كثرت آن جامعه هستند و رهبر، جلوه وحدت آن. رهبر، مركز اجتماع كثرتهاست و رهبر شایسته جلوه گاه خوبیها و كمالات و فضایل افراد جامعه است كه در وجود یك شخصیت، كه تجسم عالی آن فضیلتهاست ظهور و بروز پیدا میكند.
در عصر ما امام خمینی، مصداق بارز چنین شخصیتی بود و به همین دلیل، میتوان ایشان را وارث بحق انبیا و امامان معصوم علیهمالسلام برشمرد. در بعد علمی، مصداق بارز عالمی بودند كه در همه رشتههای علوم اسلامی سرآمد است. در بسیاری از رشتههای علوم اسلامی كه علاوه بر تضاد كمی، از نظر كیفی نیز متضاد بودند در مرتبهای از احاطه و تسلط قرار داشت كه در عصر ما بی نظیر یا كم نظیر بود.
ایشان در عین آن كه از برجستهترین فقهای عصر ما بودند تا آنجا كه بسیاری از فقها او را برترین فقیه عصر میدانستند؛ در فلسفه نیز كه معمولا، با فقاهت در حد بالا به ندرت قابل جمع است، احاطه و تسلطی بی نظیر داشت بلكه تا پیش از به راه افتادن حلقه درس فلسفی علامه طباطبایی در قم یعنی: دهههای اول و دوم قرن حاضر هجری شمسی، عالیترین حوزههای درس فلسفی در قم، حوزه درس امام خمینی بوده است. حوزه درس فلسفه علامه طباطبایی عمدتا پس از دهه سوم، در حوزه علمیه قم شكوفا شد و از آن زمان به بعد امام خمینی بیشتر به حوزه درس فقهی پرداخت و به تدریج حوزه درس فقهی امام خمینی، به برجستهترین حوزه درس فقهی حوزه علمیه قم تبدیل شد.
تا آنجا كه در دهه سوم و چهارم هجری شمسی یعنی سالهای بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰، حوزه درس فقهی امام خمینی از نظر تحقیق و عمق علمی، در زمره اولین حوزههای درسی، بلكه برترین حوزه درس فقهی حوزه علمیه قم به شمار میرفته است.
از فلسفه و فقه كه بگذریم، در عرفان، بدون شك امام خمینی شخصیت اول حوزه علمیه قم در قرن حاضر، بلكه شخصیت اول كلیه مجامع علمی و عرفانی جهان اسلام به شمار میروند. امام خمینی در زمینه عرفان نظری و عرفان عملی، بیتردید از نادرترین شخصیتهای تاریخ اسلام است. تسلط ایشان در عرفان نظری، از نوشتههای ایشان كه از بالاترین مضامین عرفانی برخوردار هست آشكار است. شرح بر فصوص الحكم ابن عربی كه یكی از مهمترین شروح بر فصوص ابن عربی است، گواه روشنی بر بلند پایگی امام خمینی، در زمینه عرفان نظریست. شرح دعای سحر و چهل حدیث حضرت امام علاوه بر آن كه احاطه ایشان را بر عرفان نظری نشان میدهد، حكایت از اوج مرتبه عرفان عملی حضرت امام نیز دارد.سه خصوصیت بسیار ویژه در شخصیت عرفانی حضرت امام جلوه گر است كه در تاریخ عرفان اسلامی بسیار نادر، بلكه پس از امامان معصوم علیهمالسلام تقریبا یا تحقیقا بی نظیر است:
۱) عرفان نظری حضرت امام، آمیخته با عرفان عملیست. بدین معنی كه در بین عرفا، این اتفاق نادر است كه عارفی در صحنه زندگی، این توفیق را یافته باشد كه مفاهیم عرفانی بالای خود را با همان اوج در همه زمینهها عینیت ببخشد. اگر دم از قیام لله و فنای فی الله میزند، در عرصه زندگی فردی و اجتماعی خود نیز قیام للّه و فنای فی الله را نشان دهد. و یا اگر جهان و مافیها را جلوه ذات رب میداند، در مرحله عمل نیز خود و حركات و سكنات خود را در محضر رب بداند و آنی از ذكر خدای متعال غافل نشود. قیامش برای خدا، سكوتش برای خدا، هجرتش برای خدا و به سوی خدا باشد.
توكل و اعتمادش بر خدا باشد و در سیاست، همانند عبادت، تنها برای خدا عمل كند. در خانه، همچون مسجد جز برای خدا كاری نكند. در راه خدا آماده جانبازی باشد و از زندان و شكنجه نهراسد. و اگر تا پای اعدام برود، دست از راه و هدفش برندارد. در هنگام جنگ، در هر شرایطی اعتماد به خدا داشته باشد. جنگش برای خدا و صلحش نیز برای خدا باشد. در مسجد همانگونه باشد كه بر اریكه قدرت، و در منبر وعظ به همان اندازه الهی باشد كه در حماسههای توده برانگیز سیاسی.
۲) احاطه امام بر مبانی عرفان نظری و عملی و توفیقی كه برای ایشان در عملی ساختن مفاهیم عرفانی حاصل شد ریشه در آشنایی ایشان با مبانی شریعت داشت. اساس و مبنای عرفان امام چه در بعد نظری و چه در بعد عملی، شریعت خدا بود كه در قرآن و احادیث معصومین علیهمالسلام بیان شده است. وی فقیهی اصولی و در حد اعلایی از توانایی فقهی و اصولی قرار داشت. عالم به حدیث و بر متون احادیث تسلط كامل داشت.
علوم نقلی را به خوبی فراگرفته و در همه آنها از احاطه و تسلط كافی بهرهمند بود و بر تاریخ و سیره نبی اكرم و امامان معصوم علیهمالسلام وقوف تام داشت؛ از این رو عرفان حضرت امام را میتوان عمیقترین و اصیلترین نمونه عرفان اسلامی دانست. به همین دلیل بسیار ضروری به نظر میرسد كه اهل نظر و آشنایان با معارف الهی و عرفان اسلامی تحقیقات گستردهای در زمینه عرفان امام خمینی انجام دهند؛ زیرا بدینوسیله میتوان به تصویر نسبتا جامعی از عرفان اصیل اسلامی دست یافت. بی شك عرفان حضرت امام كه در نوشتهها، گفتارها، شیوه زندگی و عملكرد سیاسی و اجتماعی ایشان منعكس است، میتواند جامعترین تصویر عرفان اسلامی در زمان حاضر را ارائه كند.
۳) قدرت بی نظیر حضرت امام رضیاللهعنه در جمع بین علم و سیاست از یك سو و عرفان و سیاست از سوی دیگر، از درخشانترین جلوههای جامعیت شخصیت حضرت امام است؛ كه نه تنها از عظمت شخصیت ایشان؛ بلكه علاوه بر آن، از جامعیت اسلام و كمال شریعت محمدی صلیاللهعلیهوآله كه در شخصیت آن امام بزرگ تجلی یافته بود حكایت دارد.
این كه یك انسان بتواند در زمینه پیچیدهترین مسائل عمیق علمی، به بالاترین سطح دست یابد و در رشتههای گوناگون علمی، نظریات برجسته و مورد توجه عالمان و اندیشمندان آن فن را ارائه دهد و در عین حال، رهبر سیاسی و اجتماعی فعال و دگرگونسازی باشد، كه بتواند بزرگترین انقلاب سیاسی و اجتماعی عصر خود را رهبری كند، و در همه مسائل سیاسی و اجتماعی در هر گامی، مردم را رهبری كند و آنان را طی یك دوره طولانی انقلاب، به مرحله پیروزی برساند و پس از آن نیز در سختترین شرایط اجتماعی و سیاسی بتواند با موفقیت قابل تحسینی اداره امور كشور را از مسیر سخت توطئهها و محاصرههای سیاسی، نظامی و اقتصادی، و از گردنه سخت جنگ ۸ ساله عبور دهد و در تمام این زمینه بتواند با توفیق كم نظیری همراه باشد.
این حقیقت، بیشك یكی از شگفت انگیزترین حقایق تاریخ به شمار میآید و از اصالت و استواری دین و مكتبی حكایت میكند كه چنین شخصیتی با تمام وجودش انعكاسی از تعالیم، آرمانها و ارزشهای آن بود.
در بعد عملی نیز جامعیت شگفتانگیز حضرت امام، شخصیت او را به الگوی بی نظیر كمال و وارستگی تبدیل كرده بود. از یك سو در زمینه زهد و دنیاگریزی پیشتاز بود. زهد ایشان چیزی نیست كه بر كسی پنهان باشد. او در اوج ریاست و قدرت، همچون فقیری تهیدست زندگی میكرد. خوراك و پوشاك و مسكن او از افراد عادی مردم سادهتر بود و اصرار بسیار زیادی بر سادهزیستی و زهد و قناعت میورزید؛ كه در این زمینه مطالب بسیار از ایشان مشاهده و نقل شده است.
در عین زهد و دنیاگریزی همیشه از احوال جامعه خویش و سایر جوامع با خبر و بر مشكلات اجتماعی و سیاسی مردم خویش و سایر ملتها بخوبی واقف و آگاه بود. همواره در اندیشه مستضعفان و محرومان بود و از مشكلاتی كه برای مظلومین و محرومان، در سراسر جهان توسط مستكبران و ستمكاران به وجود میآمد، احساس رنج و درد میكرد. تصمیمگیریهای سیاسی بموقع، سخنرانیهای موثر و شورآفرین و اعلامیههای حساب شده و پر نفوذ ایشان، همگی نشانهای از تشخیص دقیق شرایط سیاسی و اجتماعی و آشنایی دقیق ایشان با روحیهها و نیازها و مشكلات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه بود.
در عین خویشتنداری و شكیبایی كم نظیری كه در جریان حوادث سخت و فشارهای هولناك سیاسی و امنیتی كه بر ایشان وارد میشد از خود نشان میداد، در مواقع مقتضی و شرایط مناسب، در نقش یك رهبر خروشنده حماسی و خشمگین، نیرومندترین و كارسازترین ضربات را بر پیكر دشمن فرود میآورد، و در همه صحنههای رویارویی با دشمنان گوناگون، این خمینی بود كه با یاری خداوند و عزم آهنین و اراده پولادینش فاتح صحنه نبرد بود.
در حالیكه در برابر قدرت پولادینش، قدرتی نظیر ارتش نظامی تا دندان مسلح شاه، همانند كوه برفی در زیر آفتاب داغ تابستانی ذوب میشد، در همان حال، خود را در برابر مردم و در برابر قدرت لایزال حق متعال، حقیر و ناچیز میدانست.
جلوههای شگفت آور كمالات انسانی و ابعاد گوناگون شخصیت امام خمینی بسیار بیش از آن است كه بتوان در این گفتار كوتاه، حتی فهرستی از آن ارائه كرد. آنچه در این نوشتار مورد نظر ماست تنها اشارهای به جامعیت گسترده و ضرورت بازشناسی عمیق، شخصیتی تاریخ ساز است كه بی شك در مسیر رویدادها و تحولات اجتماعی و سیاسی اكنون و آینده جامعه بشر، یكی از موثرترین و پر نقشترین شخصیتهاست.
شناختن ابعاد این شخصیت بزرگ و آشنایی با افكار، اندیشهها و آرمانهای او، آن هم با شیوههای علمی و تحقیقی، یكی از مهمترین وظایفی است كه خرد بر دوش پژوهشگران و اندیشمندان عصر ما مینهد و آنان را برای انجام هرچه دقیقتر و عمیقتر آن فرا میخواند.
نویسنده: محسن اراكی
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست