پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مارماهی - the eel


سال تولید : ۱۹۹۷
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : هیسا لینو
کارگردان : شوهئی ایمامورا
فیلمنامه‌نویس : دایسوکه تنگان و موتوفومی تومیکاوا، بر مبنای کتابی نوشته آکیرا یوشیمورا
فیلمبردار : شیگرو کوماتسوبارا
آهنگساز(موسیقی متن) : شینچیرو ایکبه
هنرپیشگان : کوجی یاکوشو، میسا شیمیزو، شو آیکاوا، کن کوبایاشی، سابو کاوارا، فوجیو تسونتا و آکیرا اموتو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه.


̎تاکورو یاماشینا̎ (یاکوشو)، کارمند ساده، مطلع می‌شود همسرش با مرد دیگری رابطه دارد. او به‌هنگام غافلگیری آنان، چنان از خود بی‌خود می‌شود که هر دو را می‌کشد. هشت سال بعد، ̎یاماشیتا̎ با ضمانت یک روحانی بودائی که در چیبا زندگی می‌کند، از زندان آزاد می‌شود. اگر چه او از زندگی گذشته‌اش فاصله گرفته اما هنوز از یادآوری جنایتی که مرتکب شده، رنج می‌برد. ̎یاماشیتا̎ با دایرکردن یک آرایشگاه در جاده‌ای آرام در نزدیکی یک کانال، تصمیم می‌گیرد زندگی تازه‌ای را آغاز کند. او با یک کارگر روزمرد از خودراضی اما خوش‌قلب و یک کارگر ساختمانی که تمام فکر و ذکرش پیش بشقاب پرنده‌هاست آشنا می‌شود؛ اما بهترین آشنائی او با زنی است به نام ̎کایکو̎ (شیمیزو) که یک‌بار ̎یاماشیتا̎ او را از خودکشی بازداشته است. ̎کایکو̎ برای اینکه فرصتی به‌خودش بدهد، تصمیم می‌گیرد در این بخش دورافتادهٔ ژاپن بماند و در کارهای آرایشگاه به کسی که نجاتش داده کمک کند. ̎یاماشیتا̎ ابتدا مخالفت می‌کند، اما کم‌کم بدش نمی‌آید ̎کایکو̎ در کنارش باشد؛ آخر او شباهت بسیاری هم به همسر مرحومش دارد...
● ایمامورا با دقتی استادانه در کارگردانی و بهره‌گیری از بازی‌های چشم‌گیر یاکوشوو شیمیزو آمیزه‌ای از سبک و فضا را به تماشاگر ارائه می‌دهد و از سیاهی خشونت صحنه‌های آغازین به روشنائی آرام‌بخش دهکدهٔ محل سکونت قهرمان داستان می‌رسد. ایمامورا یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینمای پس از جنگ ژاپن است و در چهل سال گذشته اعتباری جهانی برای سینمای کشورش به‌دست آورده است. جایزهٔ مشترک (با طعم گیلاس عباس کیارستمی) از پنجاهمین جشنوارهٔ کن برای همین فیلم، گواه دیگری بر این نظریه است.