دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا


خودتان را دوست داشته باشید


خودتان را دوست داشته باشید
احساسات خود را جدی بگیرید و به پیام هایی که عواطف شما می دهند، اهمیت دهید.
در زیر به ۱۰ نشانه عمل در احساسات ما و راه حل هایی که می توانیم در صورت بروز آنها انجام دهیم، اشاره می شود:
● ده نشانه عمل در احساسات ما
۱) ناراحتی:
▪ پیامی که می دهد: اشکالی در جایی وجود دارد، شاید دریافت ما از چیزی نادرست بوده یا عملی که کرده ایم، ما را به نتیجه ای که انتظار داشته ایم نرسانده است.
راه حل: با مهارت های مختلف روحیه خود را تغییر دهید، خواسته خود را مشخص کنید، شیوه عمل خود را اصلا ح کنید.
۲) ترس:
احساس ترس نیز دارای پیامی است. باید خود را برای اتفاقی که به زودی خواهد افتاد، آماده کنیم.
▪ راه حل: آنچه را که مایه ترس شماست بررسی کرده و ببینید چگونه می توانید آمادگی ذهنی لا زم را در خود به وجود آورید. بهترین راه های ممکن و کارهای لا زم را برای مقابله با آن وضعیت در نظر آورید.
۳) آزردگی:
وقتی است که خود را زیان دیده به حساب آوریم. باید به پیام واقعی آزردگی توجه کرد.
▪ پیام: توقعاتی که داشته ایم برآورده نشده است.
▪ راه حل: شاید این تصور غلط باشد که آن شخص قصد آزار شما را دارد. یک لحظه بیندیشید که آیا واقعا چیزی را از دست داده ام؟ آیا شتاب زده قضاوت نکرده ام؟ آیا رفتار من بیش از حد خشن نبوده است؟
به شیوه ای درست و ظریفانه احساس خود را با طرف در میان بگذارید. اغلب اوقات با تغییر نحوه بیان و روشن کردن موضوع، رنجش از میان می رود، اما اگر برای رفع رنجش کاری نکنیم، رنجش بیشتر می شود و منجر به عصبانیت می گردد.
۴) عصبانیت:
▪ پیام: یکی از قوانین مهم یا معیارهای مورد قبول شما، توسط شخص دیگر یا خود شما، شکسته شده است.
▪ راه حل: شاید سو»تفاهم شده و کسی که مقررات شما را زیرپا گذاشته و شما را خشمگین کرده است، اصلا نمی دانسته است که در نظر شما چه چیزی دارای اهمیت است.
- ممکن است مقررات و ضوابطی که برای خود در نظر گرفته اید، صحیح نباشد.
- سوالا ت نیروبخش تری از خود بکنید. «آیا صحیح است که در درازمدت، این شخص به من توجه دارد؟» «چگونه می توانم اصول اعتقادی خود را طوری برای این شخص بیان کنم که به من کمک کند و اصول مرا زیر پا نگذارد؟»
۵) ناکامی:
▪ پیام: می توانسته ایم بسیار بهتر از آنچه عمل کرده ایم، عمل کنیم. با یاس تفاوت دارد. ناکامی نشانه ای بسیار مثبت است. زیرا نشان می دهد که نیل به مقصود امکان پذیر است، اما شیوه ما مناسب نیست. باید بیشتر انعطاف داشته باشید.
▪ راه حل: احساس ناکامی دوست شماست. به چند راه برای مقابله با این وضعیت فکر کنید.
یک نفر را الگو قرار دهید. کسی که مثلا به نتیجه دلخواه شما رسیده است. از او بپرسید چگونه می توان به هدف دلخواه دست یافت.
- به این فکر باشید که نکات تازه ای بیاموزید تا علا وه بر مشکل امروزی، مشکلا ت آتی خود را هم بتوانید حل کنید. وقت و انرژی کمتری صرف شود، لذت بیشتری به همراه داشته باشند.
۶) یاس:
اگر با آن مقابله نشود، بسیار می تواند مخرب باشد، حالتی است که در اثر نرسیدن به هدف احساس غم و شکست می کنیم.
پیام: هدفی که به دنبال آن بوده ایم، احتمالا به حقیقت نخواهد پیوست. پس باید فورا انتظارات خود را تعدیل کنیم تا به واقعیت نزدیک تر باشند، یا هدف های تازه ای برای خود اختیار کنیم.
▪ راه حل:
- به جست وجوی درس هایی برآیید که از این وضعیت می توانید بیاموزید تا در آینده به شما کمک کند.
- هدف را عوض کنید و هدفی دیگر برگزینید که جالب تر و الهام بخش تر باشد و در عین حال بتوانید در کوتاه مدت پیشرفت خود را به چشم ببینید.
- ممکن است عجولانه قضاوت کرده باشید. آنچه مشکل می دانید، موقتی است.
- شاید هنوز قضیه تمام نشده و نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد. یک بار دیگر خواسته خودرا با دقت ارزیابی کنید و طرح موثرتری برای وصول به آن به کار برید.
- انتظارات مثبتی نسبت به وقایعی که در آینده اتفاق خواهد افتاد، در خود ایجاد کنیم و توجهی به آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، ننماییم.
۷) احساس گناه:
پیام: برخلاف یکی از اصول عالی زندگی خود عمل کرده اید و باید فورا کاری بکنید که مطمئن باشید در آینده آن قانون را نخواهید شکست. با کمال اعتماد به نفس و ایمان تصمیم بگیرد، گرد رفتارهایی که شما را به سوی گناه سوق می دهند، نگردید و خود را ملزم سازید که معیارهای اخلاقی والاتری رابرای خود در نظر بگیرید.
▪ راه حل:
- قبول کنید یکی از معیارهای مورد قبول خود را نقض کرده اید.
- خود را ملزم کنید که در آینده هرگز آن اشتباه را تکرار نکنید. در ذهن خود، خود رادر موقعیت ارتکاب گناه قرار دهید و بعد رفتاری که باید در پیش بگیرید، بارها در ذهن خود تکرار کنید و سپس خود را مقید کنید که هرگز آن را تکرار نکنید.
حال مجاز هستید که احساس گناه را در خود از بین ببرید.
۸) ناتوانی و بی کفایتی:
هرگاه کاری که باید قادر به انجامش باشیم، نتوانیم انجام دهیم، احساس بی ارزش بودن و بی کفایتی می کنیم.
▪ پیام: شما در حال حاضر برای انجام این کار مهارت لازم را دارید، اما نیازمند اطلاعات، درک بهتر، شیوه کار، ابزار یا اعتماد به نفس بیشتر هستید.
▪ راه حل:
- از خود بپرسید: آیا واقعا ناتوان هستیم یا اینکه باید در شیوه درک و تصور خود تجدید نظر کنیم؟ ممکن است بهتر باشد کمی تفریح، یا موسیقی و... کنید تا احساس توانایی کنید. باید کاری کنید که بهتر از کارهای گذشته باشد.
- به خود یادآوری کنید که نه «کامل» هستید و نه لازم است که «چنین» باشد. خود را به «من می توانم» پیشرفت دائمی و پایان ناپذیر مقید کنید، احساس توانایی خواهید کرد.
- الگویی برای خود در نظر بگیرید و از او در آن زمینه ای که شما احساس ناتوانی می کنید راهنمایی بخواهید.
۹) مشغله و گرفتاری
حالت غم، افسردگی و بیچارگی نوعی بیان احساس مشغله و گرفتاری است و زمانی اتفاق می افتد که مادر مساله ای هیچگونه جنبه مثبت و نیرو بخشی در آن نمی بینیم.
پیام: شما می خواهید مشکلات متعدد رابه طور همزمان حل کنید. باید به اهمیت خواسته خود توجه کنید.
▪ راه حل:
- بین مسائل اولویت قائل شوید، کدامیک باید در وهله اول مورد توجه قرار گیرد.
- نوشتن صورت مشکلات به تنهایی باعث می شود که خود را بر جریاناتی که می گذرد، مسلط احساس کنید.
اولین مطلبی را که نوشته اید، کارهای مربوط به آن را انجام دهید تا اینکه کاملا بر آن تسلط پیدا کنید. کم کم مغز شما احساس می کند که مشکلات شما دائمی و حل نشدنی نیست.
- در هنگام غم و غصه، توجه خود را به کاری که از عهده تان ساخته است، معطوف دارید و بدانید که هر چیزی جنبه مثبت نیز دارد.
۱۰) انزوا و تنهایی
هر عاملی که باعث شود خود را تنها و بی کس و جدا از دیگران احساس کنیم در ما حالت انزوا به وجود می آورد.
▪ پیام: باید بادیگران رابطه برقرار کنید.
▪ راه حل:
- می توانید از منزل خارج و با دیگران ارتباط برقرار کنید.
- مشخص کنید که دلتان می خواهد چه نوع رابطه ای بادیگران داشته باشید؟ (دوستی صمیمی یا ساده یا بگو و بخند و...)
نویسنده : عالیه عسگری
منبع : روزنامه مردم سالاری