شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا
فولکس گُل از کجا آمده و به کجا می رود
برای گشودن مبحث فولکس واگن نوع گل ، ابتدا باید گذری داشته باشیم به کارخانه سازنده آن در برزیل .
●فولکس واگن برزیل :
کارخانه فولکس واگن واقع در کشور برزیل مهمترین و معظم ترین کارخانه طراحی ، تولید و مونتاژ این شرکت بعد از کارخانه Wolfsburg آلمان محسوب می شود . ورود خودروهای ساخت کارخانه برزیل فولکس واگن ( VW do Brazil ) به ایران ، به اوایل دهه ۹۰ باز می گردد ، که تمامی خودروهای Golf نسل ۲ وارداتی ، تولید این کشور بودند . و اینک بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال مجددا خودرویی از کارخانه برزیل VW وارد ایران گردیده ، اما اینبار ، این خودروی جدید ادعای دارا بودن طراحی برزیلی را نیز یدک می کشد .
گل ( Gol ) که به زبان پرتغالی و اسپانیایی به معنای گل در بازی فوتبال می باشد را به هیچ عنوان نباید با دیگر محصول معروف فولکس ، یعنی Golf اشتباه نمود ؛ چرا که این دو خودرو ، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و Gol حتی در اروپای غربی و آمریکای شمالی که بزرگترین بازارهای VW محسوب می شوند دیده نمی شود . در ساخت این خودرو همانند آنچه در کشورمان در رابطه با سمند انجام گرفت ( استفاده از قطعات ۴۰۵ ) ، از بسیاری از قطعات دیگر محصولات VW که ساخت آلمان بوده و در برزیل مونتاژ می گردند و حتی در برخی موارد از خودروهای دیگر شرکتها نظیر GM که آنها هم در برزیل مونتاژ می شوند ، استفاده گردیده .
خودرویی که همینک توسط کرمان خودرو در ایران مونتاژ می گردد نسل ۳ از این خودرو است که البته چند ماهی است ، نسل ۴ آن نیز روانه بازار گردیده ، در زیر سعی خواهد شد مختصری درباره هر ۴ نسل این خودرو ارائه گردد .
●نسل ۱ :
طرح پروژه گل اولین بار در ماه می سال ۱۹۷۶ شکل گرفت ، طرح اولیه در دسامبر همان سال آماده گردید و در سال ۱۹۸۰ بعنوان جایگزینی برای حذف خودروی Beetle ( فولکس قورباغه ای خودمان ) ، تولید رسمی این خودرو در کارخانه VW برزیل آغاز گردید .
پلات فورم این خودرو که توسط مهنسین آلمانی با مشارکت ناچیز برزیلیها منحصرا برای این خودرو طراحی شده بود ، BX نام گرفت . این خودرو در قسمت بدنه شباهتهای زیادی به خودروی پاسات تولیدی اواخر دهه ۷۰ آلمان داشت ، موتور این خودرو نیز همان موتور فولکسهای Beetle بود که در ۲ نوع ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی و به صورت خنک شونده با هوا بودند ، البته نکته جالب در آن قرارگیری این موتورها در قسمت جلوی گل بود ، این نوع از خودروی گل که نسل اول آن محسوب می شود تا اواخر سال ۸۵ میلادی با همان موتورهای خنک شونده با هوا در انواع سدان ، هاچ بک ، استیشن و وانت تولید می گردید که البته تنها نوع هاچ بک آن با نام Gol شناخته می شد ، و دیگر انواع آن نامهایی چون Voyage ، Parati و Saveiro را دارا بودند . در برخی دیگر کشورها نیز مدل هاچ بک ( گل ) ، با نامهای دیگری شناخته می شد ؛ از جمله در شیلی و پرو که این خودرو را Amazon مینامیدند و یا در آرژانتین که آنرا Gacel ، می نامیدند .
در سال ۱۹۸۷ نسل اول دچار تغییراتی در همه انواع مدلها گردید . Facelift ، پلاستیکی شدن سپرها ، تغییر کنسول جلو و تغییر موتور پاره ای از این تغییرات بود ، در این خودرو از گیربکسی استفاده گردید که خودروهای Audi ۴۰۰۰ ، VW Dasher و VW Quantom نیز مشترکا از آن استفاده می نمودند . همچنین موتور ۱۶۰۰ سی سی خنک شونده با آب که در خودروهای Golf و Jetta استفاده می شد نیز بر روی این خودرو نصب گردید .
این خودرو همچنین توانست در سالهای ۸۷ تا ۹۳ میلادی به بازارهای کانادا و آمریکا نیز راه یابد ، البته تنها در انواع سدان و استیشن و البته با نام متفاوت Fox . این خودرو در سال ۸۷ بعنوان پرفروش ترین خودروی برزیل شناخته شد و این امر همینک ۲۵ سال است که به طور متوالی تکرار می شود . این خودرو تحت عنوان همان نسل ۱ مجددا در سال ۹۱ دچار تغییرات متعددی از جمله Facelift مجدد گردید . در این سال VW برزیل بدلیل تخفیفاتی که دولت این کشور در مالیات خودروهای با حجم پایین ارائه می نمود ، Gol ۱۰۰۰ را با موتور ۱۰۰۰ سی سی اما با قدرت بالای ؛ ۵۰ اسب بخار به بازار عرضه نمود ، موتور این خودرو تغییر یافته موتور ۱۶۰۰ سی سی فورد اسکورت بود که مشترکا توسط فولکس واگن برزیل و فورد آمریکا به موتور ۱۰۰۰ سی سی تغییر کاربری یافت و به این ترتیب با توجه به کاهش هزینه مالیات ، این خودرو مبدل به به خودرویی بسیار ارزان قیمت و همچنین کم مصرف برای قشر متوسط گردید .
●نسل ۲ :
به هر روی پلات فورم BX ( نسل ۱ ) در سال ۹۴ و پس از ۱۴ سال تولید ، متوقف گشت و نسل دوم با نام پلات فورم AB۹ آغاز بکار نمود ؛ البته این پلات فورم هم برگرفته از همان نوع BX بود که تنها فاصله چرخهای آن ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته و اتاق جدیدی بر روی آن نصب گردیده بود ، اتاقی با طراحی تقریبا تمام برزیلی . این خودرو با موتورهای ۱.۰ ، ۱.۶ و ۱.۸ لیتری بنزینی و ۱.۹ لیتر دیزلی و تنها در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، استیشن و وانت بار تولید می شد و انواع سدان در این نسل از گل حذف گردید .
●نسل ۳ :
این خودرو در سال ۹۹ دچار Facelift و ایجاد تغییراتی در درب صندوق عقب ، چراغها و سپرها گردید و همچنین یک موتور ۲۰۰۰ سی سی و ۱۰۰۰ سی سی توربوی ۱۶ سوپاپ نیز به مجموع موتورهای قابل نصب بر روی آن اضافه گردید و آنجه بدست آمد همان نسل سوم گل بود که در اکثر کشورها در ۳ مدل Bacic ، Comfortable و Tornado عرضه گردید که در حال حاضر نوع ۱.۸ با ۹۹ اسب بخار قدرت و سیستم خنک کننده بهبود یافته ، که از نظر تجهیزات تقریبا همان مدل موسوم به Comfortable است را در خیابانها و جاده های کشورمان Iran شاهد هستیم . خودرویی که به عبارتی ۲۵ و به عبارتی دیگر ۱۱ سال از شروع ساخت آن روی این پلات فورم می گذرد ،گل نسل ۳ در قسمت عقب شباهتهای زیادی به ولکس واگنهای نوع Lupo ، Fox و Polo دارد و در قسمت جلو نیز بی شباهت به ورژن قبلی Passat نیست .
این خودرو نیز در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، وانت بار و همچنین استیشن با پنج موتور بنزینی مختلف عرضه می شود ، موتورهایی با حجمهایی از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی و با قدرتهایی از ۵۰ تا ۱۴۱ اسب بخار ، که یک موتور دیزلی ۱۹۰۰ سی سی نیز آنها را همراهی می نماید .
از سال ۲۰۰۲ موتور ۱.۶ این خودرو به صورت دوگانه سوز ( الکل - بنزین ) و با نام Totalflex به بازار عزضه گردید . نسل ۳ گل علاوه بر کشورهای آمریکای جنوبی بالاخص برزیل و آرژانتین تنها در چند کشور آفریقایی ، مکزیک ، روسیه ، چین ، ایران و چند کشور اروپای شرقی به فروش می رسد که البته نام این خودرو در کشورهای چین ، روسیه و مکزیک ؛ Pointer می باشد .
لازم بذکر است از سال ۱۹۸۰ تا کنون که ۲۵ سال از تولید گل گذشته بیش از ۴.۵ میلیون از این خودرو تولید گردیده است .
از جمله معایبی که بسیاری از مصرف کنندگان برزیلی ، مکزیکی و آرژانتینی این خودرو در بسیاری از سایتها از آن شکایت دارند می توان ؛ کیفیت قسمتهای پلاستیکی بکار رفته در قسمتهای داخل اتاق ، شکست و یا تغییر شکل دستگیره دربها ، خراب شدن زود هنگام شیشه بالابرهای برقی ، وجود سر و صدای زیاد حاصل از قطعات پلاستیکی داخل کابین ، وجود صدا در سیستم تعلیق ، نشت آب به داخل کابین هنگام بارندگی و یا شستشو ، ضعف در سیستم کلاچ و چراغهای دنده عقب ، همچنین نشتی روغن از موتور ، را ذکر نمود .
●نسل ۴ :
اما در حالیکه تولید نسل ۳ گل در ایران همچنان ادامه دارد ، در اواخر سال ۲۰۰۵ گل نسل ۳ ، مجددا دچار تغییراتی گردید و با وجود اینکه این بار هم پلات فورم و طرح اصلی خودرو تغییری نکرد اما باز هم مانند بار قبل نام نسل آن تغییر یافت و نسل ۴ نام گرفت . بر اساس اعلام سایت Autoindex این خودرو دچار ۱۰۸۸ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به نسل قبلی گردیده است ، عمده ترین این تغییرات Facelift کامل ، ایجاد شکل V در گریل جلو ، تغییر درب صندوق ، چراغهای جلو و عقب و تزئینات داخلی ؛ شامل داشبورد ، نمایشگرها و تودریها می باشد . همچنین تمامی موتورهای بنزینی قبلی ، در این خودرو به نوع دوگانه سوز Totalflex تبدیل گردیده و کمکاکان موتور ۱.۹ دیزلی نیز قابل انتخاب می باشد .
در قسمت داشبورد طرح بکار رفته در این خودرو ترکیبی است از داشبورد VW Fox جدید ، Ford Fiesta و GM Celta ، از نظر نمایشگر جلوی راننده نیز دقیقا پانل مربوط به مدل Fox استفاده شده و البته در قسمت جلو نیز این خودرو بی شباهت به Fox نیست .
این خودرو در ۳ مدل City ، Plus و Power تولید می گردد که تمامی آنها نیز همانگونه که ذکر شد قابلیت کارکرد با الکل ( اتانول ) را نیز دارا هستند . این خودرو در برزیل دارای رنج قیمتی از ۹.۵ تا ۱۳ میلیون تومان را داراست که البته نوع ۱۳ میلیونی آن ، از موتور دوگانه سوز ۲۰۰۰ سی سی بهره مند بوده و دارای تجهیزاتی چون کیسه هوا و ترمز ABS نیز می باشد . این نوع از گل ( نسل ۴ ) تا سال ۲۰۰۷ تولید خواهد شد و پس از آن پلات فورم AB۹ نیز پس از ۱۳ سال و یا به عبارتی ۲۷ سال بطور کامل کنار گذاشته خواهد شد و نسل ۵ جایگزین آن خواهد شد .
نویسنده : پویان
منبع : carx1
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست