شنبه, ۱۴ مهر, ۱۴۰۳ / 5 October, 2024
مجله ویستا
مروری بر نظریه اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی
در نظر گاه اخلاقی خواجه ، انسانها فطرتا بد یا خوب نیستند .
تمایلات انسان دستخوش اكتسابات بعدی افراد قرار دارد .
بحثهای دقیق خواجه نصیر در باب صفات و افعال انسان ، بربنیاد تعاریف كلاسیك از انسان و برداشت دینی از هویت و شخصیت تركیبی آدمی صورت گرفته است .
رابطه اجتماعی و معنویت مدنی در نظر خواجه چنان است كه گوید : “ هزار شخص كار كن بباید تا یك شخص لقمه ای نان در دهن تواند نهاد .
در دستگاه اخلاقی خواجه نصیر ، انسان می كوشد تا به “ سعادت ” دست یابد . سعادت مفهومی است در مقابل “ شقاوت ” . دستیابی به سعادت نیز مترادف است با رهایی و تبعید نفس از شقاوت. انسان باید ماهیت ویژه خود را كه همانا قوه نطق و خردمندی در تمیز خوب و بد ، و حسن و قبح است ، به خوبی به شناخت در آورد و با مراعات آن امكان حصول به سعادت را فراهم سازد .
خواجه نفس انسان را دارای نیروهای مختلفی می داند كه هر یك منشا بخشی از افكار و احوال و اعمال آدمی هستند . سه قوه “ ناطقه ” ، “ شوقیه ” ، “ عامله ” در میان قوای انسان اهمیت ویژه ای دارند . قوه ناطقه ، منشاء ادراك و تعقل در آدمی است . قوه شوقیه احساسات و عواطف انسان را پدید می آورد و قوه عامله نیز علت و منشاء عمل و حركت در وجود انسان است . قوه شوقیه خود به دو قوه غضبیه و شهویه تقسیم می شود . این قوه فقط مختص انسان نیست ، بلكه حیوانات نیز در این قوه با انسان شریكند . لذا انسان نباید در مقابل قوه شوقیه تسلیم شود ، بلكه برای حصول به فضیلت و كمال اخلاقی باید این قوای “ سبعی ” ( غضبی ) و شهوی را عقب برانیم .
در نظر گاه اخلاقی خواجه ، انسانها فطرتا بد یا خوب نیستند . تمایلات انسان دستخوش اكتسابات بعدی افراد قرار دارد. البته وی برخی از انسانها را مفطور یا سرشته به بدی یا نیكی می داند ، اما اكثریت را تابع اكتسابات آنها قلمداد می كند . خواجه معتقد به وجود “ اراده ” و “ عقل ” در انسان است . اراده در پرتو عقل ، فعل خوب و بد را از یكدیگر تمییز می دهد ، لذا راه كسب فضایل از دریچه اختیار به انسان نمایانده شده است . امور خیر نیز دو دسته اند : خیرات نفسانی و خیرات جسمانی . عقل مختار حكم می كند كه آدمی خیرات نفسانی را بر خیرات جسمانی یا حسی ترجیح دهد و آنرا برگزیند ، چرا كه آن ژرفتر است . در پرتو همین اختیار ، انسان یا دست به “ فعل ” می زند و یا “ ترك ” .
بنابراین در نظر گاه خواجه نصیر ، دو عامل اساسی در تعیین منشاء افعال اخلاقی در انسان ، همانا “ نفس ناطقه ” و “ اختیار ” است . نفس ناطقه به تمییز خوب از بد و تبیین هر یك می پردازد و اختیار موجبات انتخاب را فراهم می سازد . عقل عملی یا علم اخلاق بر بنیاد این دو عامل عمل می كند . با اولی تبیین می شود و با دومی تحقق می یابد .
خواجه معتقد است نفس آدمی برای آنكه بتواند تهذیب و تعلیم شود و به اكتساب فضایل بپردازد ، لزوما می باید برخی خصایص را در خود داشته باشد . این خصایص از صفت افراط باید به دور باشند . خواجه ضمن ذكر آنها ، معتقد است كه این ویژگیها حد وسط هستند ، در حالی كه هر صفت افراطی یا تفریطی ، حتما مذموم و قبیح است . این صفات عبارتند از : اول “ تحفظ ” ، یعنی نگاهداری خویش یا خویشتن داری . “ تحفظ آن بود كه صورتهایی را كه عقل با وهم به قوت تفكر یا تخیل ، ملخص و مستخلص گردانیده باشند ، نیك نگاه دارد . ” دوم “ تذكر ” ، كه همانا یادآوری و تاكید بر حسن است . سوم “ ذكاء ” كه در معنی تیزی خاطر و تیز دلی به كار گرفته شده است . چهارم “ سرعت فهم ” ، پنجم “ سهولت تعلم ” . ششم “ حسن هدی ” كه نیكویی آرامش و وقار و شیوه و روش در نظر است ؛ خواجه می گوید : “ حسن هدی آن بود كه نفس را به تكمیل خویش به حلیتهای ستوده ، رغبتی صادق حادث شود .” هفتم “ دعت ” كه به گفته خواجه “ آن بود كه نفس ساكن باشد در وقت حركت شهوت و مالك زمام خویش بود . ” و هشتم “ صفاء ذهن ” ، كه موجب قابل شدن برای پذیرش فعل نیك خواهد شد .این صفات لازمه نفس برای ترك قبیح و اخذ حسن هستند و چنانچه گفته شد ، خواجه آنها را حدوسط مابین برخی امور افراطی و تفریطی می داند . مثلا “ ذكاء ” حدوسط است بین “ خبث ” و “ بلادت ” ، یا صفاء ذهن حدوسط ما بین “ التهاب نفس ” و “ ظلمت نفس ” است . دیگر صفات نیز به همین قیاس . خواجه به صفات ناپسند و مذموم كه ترك آنها واجب است نیز می پردازد و با همان دقتی كه صفات محمود ، نظیر حلم و حیا و رفق و شجاعت و صبر و … را تعریف و توضیح می كند ، صفات ظلم و عجب و خمود و تهور و شره و حسد و … را نیز باز می نماید و ضمن تعریف ، دقیقا نتایج و آثار مترتب بر آنها و منشاء و مولد هر یك را برای خواننده روشن می سازد .
بدین ترتیب انسان با دانستن مقولات علم اخلاق ، نگاهی بیرونی به خود می اندازد و با تقسیم دقیق نیروها و قابلیتهای انسانی ، طرحی برای گریز از لغزش فراهم می آورد . بنابراین یك سوی اخلاق در نفس نهفته است ، و آن قابلیتهای نیك و بد و گرایشات خیر و شر در وجود آدمی است. و سوی دیگر آن در عمل نهفته است . حد مطلوب آن است كه نفس ناطقه مختار ، آنچه را نیك می داند تحقق بخشد و آنچه را واقعا بد می داند ترك كند . این آموزه مهم اخلاقی در آثار اكثر فلاسفه ما وجود داشته و اهمیت خاصی دارد . بحث انطباق عمل و دعوی در همه شكلهای طرح مسایل اخلاقی ، همواره مطرح بوده ، و با تأكیدی كه قرآن بر این اصل ( لم تقولون ما لا تفعلون ؟) داشته است ، برجستگی خاصی نزد آنان یافته و بخصوص در دستورالعملهای سالكانه ـ اخلاقی عارفان ظرایف آن مورد كندوكاو بسیار قرار گرفته است .
اما بحثهای اخلاقی خواجه منحصر به ابعاد فردی آن نمی شود. خواجه مسائل بسیاری از آموزش “ مدینه ” را كه موضوع جامعه شناختی و نظریه سیاست دارند در كتاب خود وارد ساخته است . در این زمینه نیز مشابهات نظر خواجه و فارابی كاملا مشهود است. خواجه انسان را موجودی صد در صد مدنی ( مدنی الطبع ) می داند . و زندگی در مدینه را ضرورت زیستی او قلمداد می كند . “ وجود نوع ، بی معاونت صورت نمی بندد ، و معاونت ، بی اجتماع محال است ، پس نوع انسان بالطبع محتاج بود به اجتماع ، و این نوع اجتماع را تمدن خوانند ، و تمدن مشتق از مدینه بود … ” این رابطه اجتماعی و معونت مدنی در نظر خواجه چنان است كه می گوید : “ هزار شخص كار كن بباید تا یك شخص لقمه ای نان در دهن تواند نهاد . ”
خواجه انواع مختلف مدینه را از حیث مقصد آنها هم چون فارابی تقسیم می كند و در ضمن درباره افراد و طبقات موجود در مداین نیز گفتگو می كند . مدینه مطلوب در نظر خواجه نیز“ مدینه فاضله ” است كه تحقق سعادت انسان بدان ممكن می گردد . این مدینه چنان كه فارابی و مقدم بر آن افلاطون گفته اسست ، به وسیله افاضل و حكیمان اداره می شود . مدینه های دیگر نظیر مدینه “ نذالت ” ( تمدن مبتنی بر ارزش ثروت و تبذیر ) و مدینه “ خست ” ( تمدن مبتنی بر لعب و بیهودگی ) و سایر تمدن ها ، نقطه های مقابل مدینه فاضله اند .
بحث خواجه در اخلاق ناصری كه كل “ مقاله سیم ” را تشكیل می دهد ، با عنوان “ در سیاست مدن ” دارای هشت فصل است و این فصول به تمامه نشانگر گرایش اجتماعی خواجه و نظرگاه اخلاقی همه جانبه و دقیق اوست . در این تاثیر ابن مسكویه بر خواجه بسیار كم رنگ شده و جز مقالت اول منابع بسیاری مورد استفاده وی بوده است .
خواجه نصیر بقای مدینه را در عدالت می داند . اما “ عدالت مقتضی اتحادی است صناعی ” ، یعنی مصنوعی . لذا باید بنیان محكم تری برای آن بنیاد نهاد . بنیانی كه “ اتحادی طبیعی ” را اقتضا كرده باشد . این بنیان از نظر خواجه “ محبت ” است . احتیاج به عدالت نیز از نظر خواجه “ از جهت فقدان محبت است ” و بدین ترتیب “ وجوه فضیلت محبت بر عدالت ” معلوم می گردد .
در اخلاق ناصری ، عدالت از سه عنصر تشكیل گردیده است . اول “ نوامیس الهی ” دوم “ عادل صامت ” و سوم “ عادل ناطق ” . عادل صامت همان پول است كه موجب اجرای اصل تساوی و بی نیازی در میان آحاد میدنه است . عادل ناطق حاكم و كارگزار امور خلایق است . و نوامیس الهی همانا شرع و قوانین و حیانی هستند . عادل ناطق می باید به حكم نوامیس الهی رفتار كند وگرنه جائر اكبر است . هدف مدینه باید ایجاد عدالت باشد ، اما این هدف فقط پله ای است كه سعادت نهایی و مدینه فاضله را پدید می آورد . جوهر مدینه فاضله مبتنی بر محبت ، كه عدالت نیز در مفهوم آن مستتر است . سیاست كامله ، چنین جامعه سعادتمندی را به وجود می آورد ، اما اگر سیاست ناقصه در جامعه جاری باشد ، سعادت راستین به كف نخواهد آمد و هرج و مرج و “ تغلب ” رواج خواهد یافت مدینه تغلب مدینه ای است كه اساس آن بر غلبه و چیرگی نهاده شده و افراد با بنده كردن و ستم بر دیگران ، خود و آنان را از طریق “ سعادت ” و “ عدالت ” و “ محبت” دور می كنند .
خواجه نصیر بقای مدینه را در عدالت می داند . اما “ عدالت مقتضی اتحادی است صناعی ” . بنابر این باید بنیانی كه “ اتحادی طبیعی ” را اقتضا كند یافت و آن “ محبت ” است .
هدف مدینه باید ایجاد عدالت باشد ، اما این هدف فقط پله ایست كه سعادت نهایی و مدینه فاضله را پدید می آورد . جوهر مدینه فاضله مبتنی است بر محبت ، كه عدالت نیز در مفهوم آن مستتر است .
منبع : بنياد انديشه اسلامي
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست