دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
برج تهران
پروژه برج تهران با هدف استفاده از ایجاد تراکم عمودی به منظور جلوگیری از گسترش افقی در منطقهای مسکونی طراحی و به مرحله اجراء گذاشته شده و این سیاست با توجه به گسترش بیرویه افقی شهر تهران بهعنوان سیاست اصولی طراحی برج اتخاد شده است. موقعیت برج در تلاقی بزرگ راههای اصلی و مهم شهر تهران، دسترسی مناسبی برای ساکنین به نقاط مختلف را فراهم کرده است. به لحاظ تأمین حداکثر نما و نور با توجه به محدودیت زمین انتخاب طرحی شکسته که در قالب حجمی پایدار هم از نظر استیک (زیبائیشناسی) و هم از نظر پایداری سازهای مناسب باشد، معماری را به سمت انتخاب سطح مقطع ستاره سهپر رهنمون نمود. ایجاد وحدت بصری لازم در نما و در نظر گرفتن مسائلی نظیر فشار باد و شرایط اقلیمی از نظر تابش آفتاب و همچنین سرعت در اجراء استفاده از مدولهای تیپ شده و پیشساخته را در طراحی نما مطرح نمود. به لحاظ ایجاد جذابیت بصری تنها در پایه برج در ارتفاعی که بیشتر برای ناظر مستقر در پائیندست قابل دید است، با ایجاد یک رواق (کلوناد) دایرهای شکل که ارتباط دهنده بخشهای مختلف ورودی و محوطه و تأسیسات رفاهی و خدماتی است، جذابیت و تنوعبخشی لازم معماری در نظر گرفته شده است.
طراحی آپارتمانها براساس تنوع در سطوح زیربنا برای توانائیهای مالی و نیازهای مختلف انجام گردیده این در حالی است که از نظر استفاده از امکانات و تأسیسات مساوی هستند، مهمترین نکته در نظر گرفته شده در معماری دسترسی به نور و دید برای تمامی فضاهای یک آپارتمان میباشد و از این نظر تمامی آپارتمانها در بالهای سهگانه از شرایط مطلوب نور و دید برخوردارند. البته جهت نیازهای خاص در طبقات ۴۸ و ۴۹ آپارتمانهای خاصی با سطوح زیربنائی بالاتر نسبت به طبقات زیرین طراحی شده است.
جهت رفاه ساکنین و استفاده از سیستمهای بهینه مدیریتی، سیستم تأسیساتی ساختمان مجهز به کنترلهای هوشمند میباشد.
مشخصات ساختمان
۱. اسکلت
۱.۱. شالوده:
▪ شالوده برج: پی گسترده به پهنای ۳۱ متر و به عمق ۳ و ۶/۴ متر
▪ شالوده پارکینگ: پیهای نواری و منفرد
۱.۲. سازه:
▪ سیستم سازه برج: دیوارهای باربر بتن آرمه مشتمل بر سه دیوار اصلی به شکل ستاره سهپر با زوایای ۱۲۰ درجه و دیوارهای فرعی عمود بر دیوارهای اصلی فوق، مقاوم در برابر نیروهای قائم و جانبی با سقف دال ساده
▪ سیستم سازه پارکینگ: تیر و ستون، دیوار حائل بتنی با سقف دال ساده
▪ طراحی و بازنگری سازه اصلی و قطعات الحاقی در برابر زلزله براساس استانداردهیا معتبر جهانی
۱.۳. کیفیت مصالح:
ـ بتن با مقاومت طراحی ۲۸ روزه ۳۵۰ کیلوگرم متر بر سانتیمتر مربع (نمونه سیلندری)
▪ آرماتور آجدار با مقاومت طراحی ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (تنش تسلیم) از نوع A۳
۱.۴. بارگذاری قائم:
▪ بار مرده اسکلت: متناسب با حجم مصالح
▪ بار مرده کفسازی: ۲۲۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار مرده تجهیزات: ۱۲۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار مرده نما (بهازاء هر طبقه): ۳۵۰ تن
▪ بار مرده بام: ۱.۰۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار زندهٔ فضاهای مسکونی: ۲۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار زندهٔ طبقهٔ همکف و فضاهای عمومی: ۳۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار زندهٔ پارکینگها: ۵۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ وزن کل ساختمان: ۳۰۰.۰۰۰ تن
۱.۵. اثرات زلزله:
▪ انجام مطالعات لرزهای ویژهٔ ساختگاه و تهیهٔ طیفهای مناسب طراحی و شتاب نگاشتهای قابل پیشبینی در محل برای احتمالات وقوع زلزله با دوران بازگشت ۴۷۵ ساله و ۲۴۷۵ ساله.
۱.۶. اثرات باد:
▪ در نظر گرفتن اثرات باد بر روی ساختمان بهصورت عمودی و بر روی اجزاء الحاقی شامل پنجره و نماها بهصورت ویژه و آزمایشگاهی.
۱.۷. حجم عملیات اجرائی:
▪ حجم کل خاکبرداری: حدود ۲۶۰.۰۰۰ مترمکعب
▪ حجم کل بتنریزی: حدود ۱۲۵.۰۰۰ مترمکعب
▪ وزن کل میلگرد مصرفی: حدود ۲۶.۰۰۰ تن۲. معماری
۲.۱. سطوح و مساحتها:
▪ مساحت زمین برج: حدود ۳۵.۰۰۰ مترمربع
▪ سطح زیرساخت پارکینگ: حدود ۱۵.۰۰۰ مترمربع
▪ سطح زیرساخت برج: حدود ۳.۰۰۰ مترمربع
▪ تعداد واحدهای مسکونی: ۵۷۱ دستگاه
▪ تعداد پارکینگها: ۹۵۰ دستگاه
▪ تعداد انباریها: ۶۰۰ دستگاه
▪ زیربنای کل پروژه: حدود ۲۰۳.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل زیرزمینها: حدود ۵۳.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل ساختمان بالاتر از سطح محوطه: حدود ۱۵۰.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل مفید: حدود ۱۲۶.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل فضاهای تأسیساتی: حدود ۸.۰۰۰ مترمربع
۲.۲. امکانات رفاهی عمومی:
▪ زمین ورزش و بازی کودکان
▪ استخرشنای روباز
▪ سالن بدنسازی سرپوشیده مردانه و زنانه
▪ استخرشنای سرپوشیده مردانه و زنانه
▪ سالن اجتماعات عمومی
▪ رستوران و سالن غذاخوری
▪ آبنمای ورودی
▪ فضای سبز به گستردگی بیش از ۳۰.۰۰۰ مترمربع
▪ مسیرهای تردد ویژه معلولین، سالمندان و کمتوانها
۲.۳. ویژگیهای خاص طراحی:
▪ چشمانداز گسترده به تمامی مناظر شهری در روز و شب
▪ سر دربدوار به قطر ۱۰۰ متر پیرامون برج و به ارتفاع ۶ متر جهت دسترسی به محوطه و پیادهروی
▪ نمای پیشساخته عمیق به منظور ایجاد حریم ایمن در دید و کاهش تأثیر نور مستقیم آفتاب
▪ نورگیری طبیعی کلی فضاهای اصلی ساختمان از طریق نما
▪ عایق صوتی بودن فضاهای آپارتمانی از فضاهای اطراف به کمک دیوارهای بتنی، کفسازی با بتن سبک و پنجره با شیشه دوجداره
۲.۴. نما:
نما با حدود ۵۰.۰۰۰ مترمربع سطح، شامل دوالمان قطعه پیشساخته و پنجره
قطعه پیشساخته:
از جنس GFRC (بتن مسلح به الیاف شیشهای) به ارتفاع ۳ متر و عمق ۷۰ سانتیمتر و عرض ۲۰۷ـ۱۰۶ سانتیمتر
پنجره:
از جنس آلومینیوم تیپ Therman Break به رنگ برنز پتینه و شیشه دوجداره به رنگ سبز رفلکس به ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتر، به پهنای ۱۲۰ـ۱۶۸ سانتیمتر با بازشو به ارتفاع ۱۴۰ سانتیمتر در بخش فوقانی پنجرهها به دو شکل لولائی و محوری (Tilt & turn) با کنترل مخصوص برای بازشو
۲.۵. کاربری فضاها:
۲.۵.۱. برج:
▪ زیرزمینهای اول تا سوم: فضاهای تأسیساتی و انباری
▪ طبقه همکف و نیمطبقه: دفتر مدیریت ساختمان و ۱۷ دستگاه آپارتمان دوبلکس
▪ طبقات: ۱ تا ۴۳ هر طبقه ۴ دستگاه آپارتمان ۲ خوابه، ۷ دستگاه آپارتمان ۳ خوابه و ۱ دستگاه سوئیت
▪ طبقات: ۴۴ تا ۴۷ هر طبقه ۴ دستگاه آپارتمان ۴ خوابه، ۳ دستگاه آپارتمان ۳ خوابه
▪ طبقات ۴۸، ۴۹ و بام: جمعاً ۱۰ دستگاه آپارتمان ویژه (Pent House)
۲.۵.۲. پارکینگ:
▪ استقرار پارکینگها در زیر زمینهای متصل به برج و در خارج از محدوده سطح زیر برج برای کاهش اثرات ناشی از نفوذ دود به طبقات و بالا بردن ایمنی در برابر آتش
▪ زیرزمین سوم: موتورخانه مرکزی: پست برق، اتاق ژنراتور و پارکینگ
▪ زیرزمین دوم: پارکینگ، بارانداز و مجموعه ورزشی
▪ زیرزمین اول: پارکینگ، رستوران و سالن اجتماعات و ورودی پارکینگ
۲.۶. ابعاد ساختمان
۲.۶.۱. ابعاد برج:
▪ سطح اشغال در زیرزمینها: ۴.۰۰۰ مترمربع
▪ سطح اشغال در طبقه همکف و طبقات تیپ: ۳.۰۰۰ مترمربع
(هر بال ۱.۰۰۰ مترمربع)
▪ ارتفاع زیرزمینهای دوم و سوم: ۳۴۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۹۰ سانتیمتر)
▪ ارتفاع زیرزمین اول: ۴۵۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید ۴۰۰ سانتیمتر)
▪ ارتفاع طبقات همکف و تیپ: ۳۰۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۶۵ سانتیمتر)
▪ ارتفاع دو طبقه ویژه فوقانی: ۳۵۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۳۱۵ سانتیمتر)
▪ ارتفاع مفید در بخشهای دارای سقف کاذب در واحدهای مسکونی: ۲۰۰ سانتیمتر
▪ ارتفاع برج از تراز طبقه همکف (بدون دکل) ۱۶۲ متر
▪ ارتفاع برج از تراز طبقه همفک (با دکل) ۲۲۲ متر
۲.۶.۲. ابعاد پارکینگ:
▪ سطح اشغال پارکینگ: ۱۵.۰۰۰ مترمربع
▪ ارتفاع زیرزمینهای دوم و سوم: ۳۴۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۶۰ سانتیمتر)
▪ ارتفاع زیرزمین اول: ۳۲۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۴۰ سانتیمتر)
▪ عمق باغچهٔ روی سقف پارکینگ: ۱۳۰ سانتیمتر
▪ عرض دهانهٔ حاکم: ۸۴۰ سانتیمتر
۲.۷. مشخصات سطوح نهائی:
▪ اجراء تیغههای داخلی با سیستم Drywall
▪ پوشش سطوح بتنی دیوارها و سقفها با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا
▪ پوشش نهائی کف آپارتمانها از پارکت و موکت مرغوب
▪ پوشش کف و دیوارها، سرویسهای بهداشتی و آشپزخانهها از کاشی و سرامیک مرغوب خارجی
▪ استفاده از چینیآلات و شیرآلات مرغوب خارجی
▪ پوشش کف پارکینگها با رنگ اپوکسی۳. تأسیسات مکانیکی
۳.۱. سیستمهای گرمایش و سرمایش:
▪ موتورخانه مرکزی: واقع در زیرزمین سوم
▪ موتورخانه فرعی: واقع در طبقات فوقانی برج
▪ تولید آب گرم: توسط ۳ دستگاه دیگ بخار Ib/hr ۳۰.۰۰۰ (یک دستگاه رزرو) مستقر در موتورخانه مرکزی با سوخت دوگانه گاز طبیعی و گازوئیل
▪ تولید آبسرد: توسط ۴ دستگاه چیلر جذبی دو مرحلهای به ظرفیت ۸۷۰ تن سرمائی (یک دستگاه رزرو)
▪ تجهیزات همراه: هوارسانها: پمپها، منابع کویل، منابع انبساط، مبدلها و... منصوبه در موتورخانه و برجهای خنککن مستقر در محوطه
▪ تجهیزات توزیع: فنکویلها سقف به ظرفیتهای CFM ۲۰۰ ـ ۸۰۰
▪ تقسیمبندی ارتفاع شامل دو بخش (Zone) مستقل تحتانی و فوقانی برج
▪ پشتیبانی عملکرد فنکویلها به کمک تأمین هوای تازه گرم یا سرد
▪ توزیع آب سیستم گرمایش و سرمایش توسط لولههای سیاهجوشی از تیپ SCH ۴۰
▪ تهویه فضاهای عمومی توسط هواسازها
▪ تهویه مستقل آشپزخانه و سرویسها
۳.۲. سیستم آب سرد و گرم مصرفی
▪ تأمین آب سرد: توسط آب سرد ذخیره شده در منابع ۱۲۰ مترمکعب زیر زمین اول و ۲۴۰ مترمکعب واقع در بام برج برای تأمین مصرف کامل استاندارد یک شبانهروز ساکنین در مواقع قطع آب
▪ تقسیمبندی ارتفاع: شامل پنج بخش (Zone) مستقل مجهز به شیرهای فشارشکن
▪ توزیع آب سرد مصرفی: توسط لوله گالوانیزه SCH ۴۰ در رایزرها و لوله مسی تیپ L داخل واحدها
▪ تأمین آب گرم: توسط دیگهای بخار و منابع کویلی واقع در موتورخانه اصلی و یا موتورخانه فرعی بدون لوله برگشت
▪ تقسیمبندی ارتفاع: شامل پنج بخش (Zone) مستقل مجهز به شیرهای فشارشکن
▪ توزیع آب گرم مصرفی: توسط لوله مس تیپ L در رایزرها و داخل واحدها
۳.۳. شبکه جمعآوری فاضلاب و آب باران:
▪ تفکیک فاضلاب سبک و سنگین و جمعآوری آنها توسط خطوط لوله جداگانه فاضلاب
▪ هدایت فاضلاب جمعآوری شده به سیستم فاضلاب شهری
▪ جمعآوری آب باران توسط رایزرهای متعدد مستقل و هدایت به خارج از محوطه
▪ جمعآوری فاضلاب توسط لولههای از جنس چدن و آب باران از جنس لوله فولادی سیاه
▪ تعبیه کفشور در تمام سرویسها و آشپزخانهها جهت شستشو
۳.۴. سیستم آتشنشان و اطفای حریق:
▪ تأمین آب آتشنشانی توسط منبع ذخیره ۲۴۰ مترمکعب واقع در بام برج در زمان بروز آتشسوزی
▪ دسترسی به دو دستگاه جعبه آتشنشای در پاگرد هر بال
▪ دسترسی به ۲ انشعاب مستقل در پاگرد راهپلههای فرار
▪ تأمین فشار توسط بوستر پمپهای مستقل آتشنشانی برای طبقات فوقانی و تنظیم فشار توسط شیرهای فشارشکن برای سایر طبقات
▪ تأمین سیستم آب افشان خودکار (Sprinkler) در محوطه پارکینگها جهت اطفای حریق
▪ تأمین حجم بالائی از هوای تازه در زمان وقوع آتشسوزی جهت جایگزین نمودن هوای تازه با گازهای سمی و تخلیه خودکار دود به منظور جلوگیری از تجمع گازهای سمی
▪ اختصاص ۲ دستگاه راهپله فرار به هر بال در مجاورت نما با ارتباط مستقیم با هوای آزاد
▪ توزیع آب مورد نیاز سیستم توسط لولههای سیاهجوش از تپ SCH ۴۰
۳.۵. سیستم تأمین هوای تازه (fresh air) و تخلیه هوا (Exhaust)
▪ تأمین هوای تازه فنکویلها و راهروهای عمومی توسط هواسازیهای مستقر در زیرزمین اول و بامبرج
▪ تقسیمبندی ارتفاعی توزیع هوای تازه: شامل ۴ بخش (Zone) مستقل
▪ تخلیه هوای سرویسها و آشپزخانهها بهطور مستقل توسط اگزوزفنهای نصب شده در زیرزمین اول و بام برج
▪ تقسیمبندی ارتفاعی تخلیه هوا: شامل ۴ بخش (Zone) مستقل
▪ توزیع هوای تازه و تخلیه هوا توسط کانالهای گالوانیزه با مقطع دایرهای
▪ تخلیه گازهای سمی پارکینگ
۳.۶. سیستم گازرسانی
▪ تأمین گازشهری از طریق پست اختصاصی ۲۵Ib/in^۲ با حداکثر ظرفیت ۵.۰۰۰ مترمکعب در ساعت
▪ تأمین گاز در نقاط مصرف با فشار ۲۵Ib/in^۲
▪ دسترسی به گاز شهری در آشپزخانه جهت طبخ غذا مجهز به حس گر و شیر اطمینان جهت قطع جریان گاز در مواقع خطر
▪ تقسیمبندی شبکه گاز شامل ۶ خط قائم
▪ انتقال گاز شهری از پست اختصاصی تا محل مصرف توسط لولههای سیاه فولادی بدون درز از تیپ AP۵L
۳.۷. حجم عملیات اجرائی:
▪ طول کل لوله مصرفی: حدود ۱۶۰.۰۰۰ متر طول
▪ تعداد کل فنکویلها: حدود ۳.۲۰۰ دستگاه
▪ طول کل کانالهای هوای تازه و اگزوست: حدود ۲.۷۰۰ متر طول
▪ تعداد کل انواع شیرآلات: حدود ۵۴.۰۰۰ دستگاه
۳.۸. ویژگی خاص طراحی تأسیسات مکانیکی:
▪ تأمین و تنظیم فشار مناسب برای آب سرد و گرم مصرفی از طریق منابع ذخیره آب در بام برج، پمپهای کمکی و شیرهای فشارشکن
▪ استفاده از نوار گرمکن (Strip heater) بهجای سیستم لوله برگشت با کارآئی بالا و مقرونبهصرفه
▪ عدم عبور لولههای آب و فاضلاب از داخل سقفهای کاذب
▪ استقلال رایزرها در زمان انجام تعمیرات و سرویس
۱.۴. تأسیسات برقی
۴.۱. برق فشار متوسط:
▪ تأمین برق اصل پروژه از شبکه سراسری برق کشور از طریق پست ۲۰kv به کمک ۵ دستگاه ترانسفورماتور ۱۰۰۰KVA برای بخشهای عمومی و ۳ دستگاه ترانسفورماتور ۸۰۰KVA برای بخشهای اختصاصی
▪ سیستم بانک خازن
۴.۲. برق فشار ضعیف:
▪ تأمین برق اضطراری از طریق ۳ دستگاه دیزل ژنراتور به ظرفیت اسم ۸۰۰KVA برای روشنائی فضاهای عمومی، راهروها، پارکینگها و تجهیزاتی نظیر آسانسورها، بخشی از دستگاههای اصل موتورخانه مرکزی، پمپهای آتشنشانی، پمپهای آبرسانی، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم هوشمند مدیریت ساختمان B.M.S و...
▪ کاهش آلودگی ناشی از اگزوز دیزل ژنراتورها بهوسیله کانال زیرزمینی
▪ اختصاص یک دستگاه کنتور تکفاز ۳۲ آمپر برای آپارتمانهای طبقات تیپ و کنتور ۳ فاز ۲۵ آمپر برای آپارتمانهای بزرگ فوقانی
▪ توزیع برق از پست اصلی تا کنتورهای آپارتمانها با استفاده از باسداکت با هسته آلومینیومی
▪ نصب کنتور آپارتمانها در همان طبقه۴.۳. جریان ضعیف:
▪ آپارتمانهای مجهز به دربازکن تصویری و آنتن مرکزی
▪ اختصاص حداقل یک خط تلفن به آپارتمانها با قابلیت گسترش تا ۳ خط و پیشبینی شبکه دیتا
▪ سیستم اعلام حریق به کم حسگرهای نصب شده در راهروهای عمومی در ارتباط با شبکه دمش هوای تازه و تخلیه دود در مواقع حریق
▪ سیستم حفاظت در برابر نشت گاز به کمک حسگرهای ویژه
▪ حفاظت ساختمان در برابر صاعقه بهوسیله تجهیزات ویژه صاعقهگیر
۴.۴. حجم عملیات اجرائی:
▪ طول کل لوله برق مصرفی در سایزهای مختلف: حدود ۳۶۵.۰۰۰ متر طول
▪ طول کل سیم برق مصرفی در سایزهای مختلف: حدود ۵۷۰.۰۰۰ متر طول
▪ طول کل کابل برق مصرفی در سایزهای مختلف: حدود ۱۳۴.۰۰۰ متر طول
▪ طول کل کابل تلفن: حدود ۶۳.۰۰۰ متر طول
▪ تعداد کل کلید و پریز: حدود ۴۲.۰۰۰ واحد
۴.۵. ویژگیهای خاص طراحی:
▪ اختصاص کلیدهای مینیاتوری مستقل برای روشنائی و پریزهای واحدهای آپارتمانی
▪ اختصاص کلید حفاظت جان در تابلوهای برق تمام واحدهای مسکونی و مجزا برای مدار پریز و روشنائی
▪ استفاده از باسداکت برای توزیع بهتر برق، ایجاد ایمنی و ضریب اطمینان بالا با مقاومت زیاد در برابر آتشسوزی
۵. آسانسورها
۵.۱. تعداد آسانسورها:
▪ پنج دستگاه آسانسور مسافری در هر بال (مجموعاً ۱۵ دستگاه)
▪ یک دستگاه آسانسور باری در هر بال (مجموعاً ۳ دستگاه)
۵.۲. مشخصات آسانسورهای مسافری
▪ ظرفیت هر دستگاه: ۱.۰۰۰kg (۱۳ نفره)
▪ سرعت: ۳ (m/sec (۱۸۰m/min
▪ حداکثر زمان انتظار: ۳۲ ثانیه
▪ ظرفیت جابجائی در ۵ دقیقه: ۶%
▪ نوع موتور: بدون گیربکس، سنکرون و مغناطیس دائم
▪ سیستم کنترل حرکت: VVVF (ولتاژ و فرکانس متغیر)
▪ دسترسی به آسانسورهای در کلیه طبقات زیرزمینها، پارکینگها و برج (۵۲ توقف)
▪ کنترل گروهی ۵ تائی
۵.۲. آسانسورهای بار و مسافر:
▪ کاربری: جابهجائی اثاثیه و حمل برانکارد
▪ ظرفیت هر دستگاه: ۱.۶۰۰kg (۲۱ نفره)
▪ سرعت: ۲m/sec (۱۲۰ m/min)
▪ نوع موتور: بدون گیربکس، سنکرون و مغناطیس دائم
▪ سیستم کنترل حرکت: VVVF (ولتاژ و فرکانس متغیر)
▪ دسترسی به آسانسورها در کلیه طبقات زیرزمینها، پارکینگها و برج (۵۲ توقف)
۵.۳. ویژگیهای آسانسورها:
▪ مجهز به آخرین تکنولوژی دنیا در زمینه نوع موتور (مغناطیس دائم)
▪ مدیریت کنترل حرکتها به کمک سیستم هوشمند با بهرهگیری از منطق فازی (EMS)
▪ مقاومت درب آسانسورها در برابر حریق طبق کدهای بینالمللی
۶. سیستم هوشمند مدیریت ساختمان (B.M.S)
۶.۱. اهداف سیستم:
▪ آسایش ساکنین
▪ صرفهجوئی در مصرف انرژی
▪ سهولت در راهبری و نگهداری ساختمان
۶.۲. تجهیزات تحت کنترل سیستم هوشمند مدیریت ساختمان B.M.S:
▪ دستگاههای تهویه: شامل هوارسانها و اگزاست فنهای سیستم آتش
▪ روشنائی فضاهای عمومی: از طریق تابلوهای اصلی، نیمه اصلی و فرعی عمومی
▪ تجهیزات اعلام و اطفای حریق
▪ آسانسورهای برج: از طریق سیستم E.M.S (سیستم مدیریت آسانسور) قابل اتصال به سیستم B.M.S
▪ تجهیزات منصوبه در موتورخانهها
۷. بهرهبرداری و نگهداری
۷.۱. انتظامات:
▪ کنترل و حفاظت محیطی با تشکیل واحد انتظامات
▪ تأمین پرسنل نگهبانی در مبادی ورودی و خروجی مجموعه
▪ اختصاص پرسنل لازم در طبقهٔ همکف، مستقر در واحد اطلاعات جهت هدایت و کنترل مراجعین
۷.۲. نگهداری تأسیسات:
▪ آموزش پرسنل حین اجراء عملیات به منظور پشتیبانی پرسنلی نگهداری ساختمان
▪ تشکیل گروههای نگهداری مقیم از میان عوامل اجرائی که در اجراء پروژه سهیم بودهاند
▪ استفاده از گروههای متخصص نگهداری برای راهبردی سیستمهای خاص نظیر آسانسور
تهیه و تنظیم: نیلوفر فریدونی
طراحی آپارتمانها براساس تنوع در سطوح زیربنا برای توانائیهای مالی و نیازهای مختلف انجام گردیده این در حالی است که از نظر استفاده از امکانات و تأسیسات مساوی هستند، مهمترین نکته در نظر گرفته شده در معماری دسترسی به نور و دید برای تمامی فضاهای یک آپارتمان میباشد و از این نظر تمامی آپارتمانها در بالهای سهگانه از شرایط مطلوب نور و دید برخوردارند. البته جهت نیازهای خاص در طبقات ۴۸ و ۴۹ آپارتمانهای خاصی با سطوح زیربنائی بالاتر نسبت به طبقات زیرین طراحی شده است.
جهت رفاه ساکنین و استفاده از سیستمهای بهینه مدیریتی، سیستم تأسیساتی ساختمان مجهز به کنترلهای هوشمند میباشد.
مشخصات ساختمان
۱. اسکلت
۱.۱. شالوده:
▪ شالوده برج: پی گسترده به پهنای ۳۱ متر و به عمق ۳ و ۶/۴ متر
▪ شالوده پارکینگ: پیهای نواری و منفرد
۱.۲. سازه:
▪ سیستم سازه برج: دیوارهای باربر بتن آرمه مشتمل بر سه دیوار اصلی به شکل ستاره سهپر با زوایای ۱۲۰ درجه و دیوارهای فرعی عمود بر دیوارهای اصلی فوق، مقاوم در برابر نیروهای قائم و جانبی با سقف دال ساده
▪ سیستم سازه پارکینگ: تیر و ستون، دیوار حائل بتنی با سقف دال ساده
▪ طراحی و بازنگری سازه اصلی و قطعات الحاقی در برابر زلزله براساس استانداردهیا معتبر جهانی
۱.۳. کیفیت مصالح:
ـ بتن با مقاومت طراحی ۲۸ روزه ۳۵۰ کیلوگرم متر بر سانتیمتر مربع (نمونه سیلندری)
▪ آرماتور آجدار با مقاومت طراحی ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (تنش تسلیم) از نوع A۳
۱.۴. بارگذاری قائم:
▪ بار مرده اسکلت: متناسب با حجم مصالح
▪ بار مرده کفسازی: ۲۲۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار مرده تجهیزات: ۱۲۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار مرده نما (بهازاء هر طبقه): ۳۵۰ تن
▪ بار مرده بام: ۱.۰۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار زندهٔ فضاهای مسکونی: ۲۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار زندهٔ طبقهٔ همکف و فضاهای عمومی: ۳۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ بار زندهٔ پارکینگها: ۵۰۰ کیلوگرم بر مترمربع
▪ وزن کل ساختمان: ۳۰۰.۰۰۰ تن
۱.۵. اثرات زلزله:
▪ انجام مطالعات لرزهای ویژهٔ ساختگاه و تهیهٔ طیفهای مناسب طراحی و شتاب نگاشتهای قابل پیشبینی در محل برای احتمالات وقوع زلزله با دوران بازگشت ۴۷۵ ساله و ۲۴۷۵ ساله.
۱.۶. اثرات باد:
▪ در نظر گرفتن اثرات باد بر روی ساختمان بهصورت عمودی و بر روی اجزاء الحاقی شامل پنجره و نماها بهصورت ویژه و آزمایشگاهی.
۱.۷. حجم عملیات اجرائی:
▪ حجم کل خاکبرداری: حدود ۲۶۰.۰۰۰ مترمکعب
▪ حجم کل بتنریزی: حدود ۱۲۵.۰۰۰ مترمکعب
▪ وزن کل میلگرد مصرفی: حدود ۲۶.۰۰۰ تن۲. معماری
۲.۱. سطوح و مساحتها:
▪ مساحت زمین برج: حدود ۳۵.۰۰۰ مترمربع
▪ سطح زیرساخت پارکینگ: حدود ۱۵.۰۰۰ مترمربع
▪ سطح زیرساخت برج: حدود ۳.۰۰۰ مترمربع
▪ تعداد واحدهای مسکونی: ۵۷۱ دستگاه
▪ تعداد پارکینگها: ۹۵۰ دستگاه
▪ تعداد انباریها: ۶۰۰ دستگاه
▪ زیربنای کل پروژه: حدود ۲۰۳.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل زیرزمینها: حدود ۵۳.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل ساختمان بالاتر از سطح محوطه: حدود ۱۵۰.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل مفید: حدود ۱۲۶.۰۰۰ مترمربع
▪ زیربنای کل فضاهای تأسیساتی: حدود ۸.۰۰۰ مترمربع
۲.۲. امکانات رفاهی عمومی:
▪ زمین ورزش و بازی کودکان
▪ استخرشنای روباز
▪ سالن بدنسازی سرپوشیده مردانه و زنانه
▪ استخرشنای سرپوشیده مردانه و زنانه
▪ سالن اجتماعات عمومی
▪ رستوران و سالن غذاخوری
▪ آبنمای ورودی
▪ فضای سبز به گستردگی بیش از ۳۰.۰۰۰ مترمربع
▪ مسیرهای تردد ویژه معلولین، سالمندان و کمتوانها
۲.۳. ویژگیهای خاص طراحی:
▪ چشمانداز گسترده به تمامی مناظر شهری در روز و شب
▪ سر دربدوار به قطر ۱۰۰ متر پیرامون برج و به ارتفاع ۶ متر جهت دسترسی به محوطه و پیادهروی
▪ نمای پیشساخته عمیق به منظور ایجاد حریم ایمن در دید و کاهش تأثیر نور مستقیم آفتاب
▪ نورگیری طبیعی کلی فضاهای اصلی ساختمان از طریق نما
▪ عایق صوتی بودن فضاهای آپارتمانی از فضاهای اطراف به کمک دیوارهای بتنی، کفسازی با بتن سبک و پنجره با شیشه دوجداره
۲.۴. نما:
نما با حدود ۵۰.۰۰۰ مترمربع سطح، شامل دوالمان قطعه پیشساخته و پنجره
قطعه پیشساخته:
از جنس GFRC (بتن مسلح به الیاف شیشهای) به ارتفاع ۳ متر و عمق ۷۰ سانتیمتر و عرض ۲۰۷ـ۱۰۶ سانتیمتر
پنجره:
از جنس آلومینیوم تیپ Therman Break به رنگ برنز پتینه و شیشه دوجداره به رنگ سبز رفلکس به ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتر، به پهنای ۱۲۰ـ۱۶۸ سانتیمتر با بازشو به ارتفاع ۱۴۰ سانتیمتر در بخش فوقانی پنجرهها به دو شکل لولائی و محوری (Tilt & turn) با کنترل مخصوص برای بازشو
۲.۵. کاربری فضاها:
۲.۵.۱. برج:
▪ زیرزمینهای اول تا سوم: فضاهای تأسیساتی و انباری
▪ طبقه همکف و نیمطبقه: دفتر مدیریت ساختمان و ۱۷ دستگاه آپارتمان دوبلکس
▪ طبقات: ۱ تا ۴۳ هر طبقه ۴ دستگاه آپارتمان ۲ خوابه، ۷ دستگاه آپارتمان ۳ خوابه و ۱ دستگاه سوئیت
▪ طبقات: ۴۴ تا ۴۷ هر طبقه ۴ دستگاه آپارتمان ۴ خوابه، ۳ دستگاه آپارتمان ۳ خوابه
▪ طبقات ۴۸، ۴۹ و بام: جمعاً ۱۰ دستگاه آپارتمان ویژه (Pent House)
۲.۵.۲. پارکینگ:
▪ استقرار پارکینگها در زیر زمینهای متصل به برج و در خارج از محدوده سطح زیر برج برای کاهش اثرات ناشی از نفوذ دود به طبقات و بالا بردن ایمنی در برابر آتش
▪ زیرزمین سوم: موتورخانه مرکزی: پست برق، اتاق ژنراتور و پارکینگ
▪ زیرزمین دوم: پارکینگ، بارانداز و مجموعه ورزشی
▪ زیرزمین اول: پارکینگ، رستوران و سالن اجتماعات و ورودی پارکینگ
۲.۶. ابعاد ساختمان
۲.۶.۱. ابعاد برج:
▪ سطح اشغال در زیرزمینها: ۴.۰۰۰ مترمربع
▪ سطح اشغال در طبقه همکف و طبقات تیپ: ۳.۰۰۰ مترمربع
(هر بال ۱.۰۰۰ مترمربع)
▪ ارتفاع زیرزمینهای دوم و سوم: ۳۴۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۹۰ سانتیمتر)
▪ ارتفاع زیرزمین اول: ۴۵۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید ۴۰۰ سانتیمتر)
▪ ارتفاع طبقات همکف و تیپ: ۳۰۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۶۵ سانتیمتر)
▪ ارتفاع دو طبقه ویژه فوقانی: ۳۵۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۳۱۵ سانتیمتر)
▪ ارتفاع مفید در بخشهای دارای سقف کاذب در واحدهای مسکونی: ۲۰۰ سانتیمتر
▪ ارتفاع برج از تراز طبقه همکف (بدون دکل) ۱۶۲ متر
▪ ارتفاع برج از تراز طبقه همفک (با دکل) ۲۲۲ متر
۲.۶.۲. ابعاد پارکینگ:
▪ سطح اشغال پارکینگ: ۱۵.۰۰۰ مترمربع
▪ ارتفاع زیرزمینهای دوم و سوم: ۳۴۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۶۰ سانتیمتر)
▪ ارتفاع زیرزمین اول: ۳۲۰ سانتیمتر (ارتفاع مفید: ۲۴۰ سانتیمتر)
▪ عمق باغچهٔ روی سقف پارکینگ: ۱۳۰ سانتیمتر
▪ عرض دهانهٔ حاکم: ۸۴۰ سانتیمتر
۲.۷. مشخصات سطوح نهائی:
▪ اجراء تیغههای داخلی با سیستم Drywall
▪ پوشش سطوح بتنی دیوارها و سقفها با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا
▪ پوشش نهائی کف آپارتمانها از پارکت و موکت مرغوب
▪ پوشش کف و دیوارها، سرویسهای بهداشتی و آشپزخانهها از کاشی و سرامیک مرغوب خارجی
▪ استفاده از چینیآلات و شیرآلات مرغوب خارجی
▪ پوشش کف پارکینگها با رنگ اپوکسی۳. تأسیسات مکانیکی
۳.۱. سیستمهای گرمایش و سرمایش:
▪ موتورخانه مرکزی: واقع در زیرزمین سوم
▪ موتورخانه فرعی: واقع در طبقات فوقانی برج
▪ تولید آب گرم: توسط ۳ دستگاه دیگ بخار Ib/hr ۳۰.۰۰۰ (یک دستگاه رزرو) مستقر در موتورخانه مرکزی با سوخت دوگانه گاز طبیعی و گازوئیل
▪ تولید آبسرد: توسط ۴ دستگاه چیلر جذبی دو مرحلهای به ظرفیت ۸۷۰ تن سرمائی (یک دستگاه رزرو)
▪ تجهیزات همراه: هوارسانها: پمپها، منابع کویل، منابع انبساط، مبدلها و... منصوبه در موتورخانه و برجهای خنککن مستقر در محوطه
▪ تجهیزات توزیع: فنکویلها سقف به ظرفیتهای CFM ۲۰۰ ـ ۸۰۰
▪ تقسیمبندی ارتفاع شامل دو بخش (Zone) مستقل تحتانی و فوقانی برج
▪ پشتیبانی عملکرد فنکویلها به کمک تأمین هوای تازه گرم یا سرد
▪ توزیع آب سیستم گرمایش و سرمایش توسط لولههای سیاهجوشی از تیپ SCH ۴۰
▪ تهویه فضاهای عمومی توسط هواسازها
▪ تهویه مستقل آشپزخانه و سرویسها
۳.۲. سیستم آب سرد و گرم مصرفی
▪ تأمین آب سرد: توسط آب سرد ذخیره شده در منابع ۱۲۰ مترمکعب زیر زمین اول و ۲۴۰ مترمکعب واقع در بام برج برای تأمین مصرف کامل استاندارد یک شبانهروز ساکنین در مواقع قطع آب
▪ تقسیمبندی ارتفاع: شامل پنج بخش (Zone) مستقل مجهز به شیرهای فشارشکن
▪ توزیع آب سرد مصرفی: توسط لوله گالوانیزه SCH ۴۰ در رایزرها و لوله مسی تیپ L داخل واحدها
▪ تأمین آب گرم: توسط دیگهای بخار و منابع کویلی واقع در موتورخانه اصلی و یا موتورخانه فرعی بدون لوله برگشت
▪ تقسیمبندی ارتفاع: شامل پنج بخش (Zone) مستقل مجهز به شیرهای فشارشکن
▪ توزیع آب گرم مصرفی: توسط لوله مس تیپ L در رایزرها و داخل واحدها
۳.۳. شبکه جمعآوری فاضلاب و آب باران:
▪ تفکیک فاضلاب سبک و سنگین و جمعآوری آنها توسط خطوط لوله جداگانه فاضلاب
▪ هدایت فاضلاب جمعآوری شده به سیستم فاضلاب شهری
▪ جمعآوری آب باران توسط رایزرهای متعدد مستقل و هدایت به خارج از محوطه
▪ جمعآوری فاضلاب توسط لولههای از جنس چدن و آب باران از جنس لوله فولادی سیاه
▪ تعبیه کفشور در تمام سرویسها و آشپزخانهها جهت شستشو
۳.۴. سیستم آتشنشان و اطفای حریق:
▪ تأمین آب آتشنشانی توسط منبع ذخیره ۲۴۰ مترمکعب واقع در بام برج در زمان بروز آتشسوزی
▪ دسترسی به دو دستگاه جعبه آتشنشای در پاگرد هر بال
▪ دسترسی به ۲ انشعاب مستقل در پاگرد راهپلههای فرار
▪ تأمین فشار توسط بوستر پمپهای مستقل آتشنشانی برای طبقات فوقانی و تنظیم فشار توسط شیرهای فشارشکن برای سایر طبقات
▪ تأمین سیستم آب افشان خودکار (Sprinkler) در محوطه پارکینگها جهت اطفای حریق
▪ تأمین حجم بالائی از هوای تازه در زمان وقوع آتشسوزی جهت جایگزین نمودن هوای تازه با گازهای سمی و تخلیه خودکار دود به منظور جلوگیری از تجمع گازهای سمی
▪ اختصاص ۲ دستگاه راهپله فرار به هر بال در مجاورت نما با ارتباط مستقیم با هوای آزاد
▪ توزیع آب مورد نیاز سیستم توسط لولههای سیاهجوش از تپ SCH ۴۰
۳.۵. سیستم تأمین هوای تازه (fresh air) و تخلیه هوا (Exhaust)
▪ تأمین هوای تازه فنکویلها و راهروهای عمومی توسط هواسازیهای مستقر در زیرزمین اول و بامبرج
▪ تقسیمبندی ارتفاعی توزیع هوای تازه: شامل ۴ بخش (Zone) مستقل
▪ تخلیه هوای سرویسها و آشپزخانهها بهطور مستقل توسط اگزوزفنهای نصب شده در زیرزمین اول و بام برج
▪ تقسیمبندی ارتفاعی تخلیه هوا: شامل ۴ بخش (Zone) مستقل
▪ توزیع هوای تازه و تخلیه هوا توسط کانالهای گالوانیزه با مقطع دایرهای
▪ تخلیه گازهای سمی پارکینگ
۳.۶. سیستم گازرسانی
▪ تأمین گازشهری از طریق پست اختصاصی ۲۵Ib/in^۲ با حداکثر ظرفیت ۵.۰۰۰ مترمکعب در ساعت
▪ تأمین گاز در نقاط مصرف با فشار ۲۵Ib/in^۲
▪ دسترسی به گاز شهری در آشپزخانه جهت طبخ غذا مجهز به حس گر و شیر اطمینان جهت قطع جریان گاز در مواقع خطر
▪ تقسیمبندی شبکه گاز شامل ۶ خط قائم
▪ انتقال گاز شهری از پست اختصاصی تا محل مصرف توسط لولههای سیاه فولادی بدون درز از تیپ AP۵L
۳.۷. حجم عملیات اجرائی:
▪ طول کل لوله مصرفی: حدود ۱۶۰.۰۰۰ متر طول
▪ تعداد کل فنکویلها: حدود ۳.۲۰۰ دستگاه
▪ طول کل کانالهای هوای تازه و اگزوست: حدود ۲.۷۰۰ متر طول
▪ تعداد کل انواع شیرآلات: حدود ۵۴.۰۰۰ دستگاه
۳.۸. ویژگی خاص طراحی تأسیسات مکانیکی:
▪ تأمین و تنظیم فشار مناسب برای آب سرد و گرم مصرفی از طریق منابع ذخیره آب در بام برج، پمپهای کمکی و شیرهای فشارشکن
▪ استفاده از نوار گرمکن (Strip heater) بهجای سیستم لوله برگشت با کارآئی بالا و مقرونبهصرفه
▪ عدم عبور لولههای آب و فاضلاب از داخل سقفهای کاذب
▪ استقلال رایزرها در زمان انجام تعمیرات و سرویس
۱.۴. تأسیسات برقی
۴.۱. برق فشار متوسط:
▪ تأمین برق اصل پروژه از شبکه سراسری برق کشور از طریق پست ۲۰kv به کمک ۵ دستگاه ترانسفورماتور ۱۰۰۰KVA برای بخشهای عمومی و ۳ دستگاه ترانسفورماتور ۸۰۰KVA برای بخشهای اختصاصی
▪ سیستم بانک خازن
۴.۲. برق فشار ضعیف:
▪ تأمین برق اضطراری از طریق ۳ دستگاه دیزل ژنراتور به ظرفیت اسم ۸۰۰KVA برای روشنائی فضاهای عمومی، راهروها، پارکینگها و تجهیزاتی نظیر آسانسورها، بخشی از دستگاههای اصل موتورخانه مرکزی، پمپهای آتشنشانی، پمپهای آبرسانی، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم هوشمند مدیریت ساختمان B.M.S و...
▪ کاهش آلودگی ناشی از اگزوز دیزل ژنراتورها بهوسیله کانال زیرزمینی
▪ اختصاص یک دستگاه کنتور تکفاز ۳۲ آمپر برای آپارتمانهای طبقات تیپ و کنتور ۳ فاز ۲۵ آمپر برای آپارتمانهای بزرگ فوقانی
▪ توزیع برق از پست اصلی تا کنتورهای آپارتمانها با استفاده از باسداکت با هسته آلومینیومی
▪ نصب کنتور آپارتمانها در همان طبقه۴.۳. جریان ضعیف:
▪ آپارتمانهای مجهز به دربازکن تصویری و آنتن مرکزی
▪ اختصاص حداقل یک خط تلفن به آپارتمانها با قابلیت گسترش تا ۳ خط و پیشبینی شبکه دیتا
▪ سیستم اعلام حریق به کم حسگرهای نصب شده در راهروهای عمومی در ارتباط با شبکه دمش هوای تازه و تخلیه دود در مواقع حریق
▪ سیستم حفاظت در برابر نشت گاز به کمک حسگرهای ویژه
▪ حفاظت ساختمان در برابر صاعقه بهوسیله تجهیزات ویژه صاعقهگیر
۴.۴. حجم عملیات اجرائی:
▪ طول کل لوله برق مصرفی در سایزهای مختلف: حدود ۳۶۵.۰۰۰ متر طول
▪ طول کل سیم برق مصرفی در سایزهای مختلف: حدود ۵۷۰.۰۰۰ متر طول
▪ طول کل کابل برق مصرفی در سایزهای مختلف: حدود ۱۳۴.۰۰۰ متر طول
▪ طول کل کابل تلفن: حدود ۶۳.۰۰۰ متر طول
▪ تعداد کل کلید و پریز: حدود ۴۲.۰۰۰ واحد
۴.۵. ویژگیهای خاص طراحی:
▪ اختصاص کلیدهای مینیاتوری مستقل برای روشنائی و پریزهای واحدهای آپارتمانی
▪ اختصاص کلید حفاظت جان در تابلوهای برق تمام واحدهای مسکونی و مجزا برای مدار پریز و روشنائی
▪ استفاده از باسداکت برای توزیع بهتر برق، ایجاد ایمنی و ضریب اطمینان بالا با مقاومت زیاد در برابر آتشسوزی
۵. آسانسورها
۵.۱. تعداد آسانسورها:
▪ پنج دستگاه آسانسور مسافری در هر بال (مجموعاً ۱۵ دستگاه)
▪ یک دستگاه آسانسور باری در هر بال (مجموعاً ۳ دستگاه)
۵.۲. مشخصات آسانسورهای مسافری
▪ ظرفیت هر دستگاه: ۱.۰۰۰kg (۱۳ نفره)
▪ سرعت: ۳ (m/sec (۱۸۰m/min
▪ حداکثر زمان انتظار: ۳۲ ثانیه
▪ ظرفیت جابجائی در ۵ دقیقه: ۶%
▪ نوع موتور: بدون گیربکس، سنکرون و مغناطیس دائم
▪ سیستم کنترل حرکت: VVVF (ولتاژ و فرکانس متغیر)
▪ دسترسی به آسانسورهای در کلیه طبقات زیرزمینها، پارکینگها و برج (۵۲ توقف)
▪ کنترل گروهی ۵ تائی
۵.۲. آسانسورهای بار و مسافر:
▪ کاربری: جابهجائی اثاثیه و حمل برانکارد
▪ ظرفیت هر دستگاه: ۱.۶۰۰kg (۲۱ نفره)
▪ سرعت: ۲m/sec (۱۲۰ m/min)
▪ نوع موتور: بدون گیربکس، سنکرون و مغناطیس دائم
▪ سیستم کنترل حرکت: VVVF (ولتاژ و فرکانس متغیر)
▪ دسترسی به آسانسورها در کلیه طبقات زیرزمینها، پارکینگها و برج (۵۲ توقف)
۵.۳. ویژگیهای آسانسورها:
▪ مجهز به آخرین تکنولوژی دنیا در زمینه نوع موتور (مغناطیس دائم)
▪ مدیریت کنترل حرکتها به کمک سیستم هوشمند با بهرهگیری از منطق فازی (EMS)
▪ مقاومت درب آسانسورها در برابر حریق طبق کدهای بینالمللی
۶. سیستم هوشمند مدیریت ساختمان (B.M.S)
۶.۱. اهداف سیستم:
▪ آسایش ساکنین
▪ صرفهجوئی در مصرف انرژی
▪ سهولت در راهبری و نگهداری ساختمان
۶.۲. تجهیزات تحت کنترل سیستم هوشمند مدیریت ساختمان B.M.S:
▪ دستگاههای تهویه: شامل هوارسانها و اگزاست فنهای سیستم آتش
▪ روشنائی فضاهای عمومی: از طریق تابلوهای اصلی، نیمه اصلی و فرعی عمومی
▪ تجهیزات اعلام و اطفای حریق
▪ آسانسورهای برج: از طریق سیستم E.M.S (سیستم مدیریت آسانسور) قابل اتصال به سیستم B.M.S
▪ تجهیزات منصوبه در موتورخانهها
۷. بهرهبرداری و نگهداری
۷.۱. انتظامات:
▪ کنترل و حفاظت محیطی با تشکیل واحد انتظامات
▪ تأمین پرسنل نگهبانی در مبادی ورودی و خروجی مجموعه
▪ اختصاص پرسنل لازم در طبقهٔ همکف، مستقر در واحد اطلاعات جهت هدایت و کنترل مراجعین
۷.۲. نگهداری تأسیسات:
▪ آموزش پرسنل حین اجراء عملیات به منظور پشتیبانی پرسنلی نگهداری ساختمان
▪ تشکیل گروههای نگهداری مقیم از میان عوامل اجرائی که در اجراء پروژه سهیم بودهاند
▪ استفاده از گروههای متخصص نگهداری برای راهبردی سیستمهای خاص نظیر آسانسور
تهیه و تنظیم: نیلوفر فریدونی
منبع : ماهنامه ساختمان و کامپیوتر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست