جمعه, ۲۳ شهریور, ۱۴۰۳ / 13 September, 2024
مجله ویستا
جدیت در آموزش
آموزش داستان نویسی براساس مفاهیم نظری، اسلوب علمی و آمیختگی آن با تجارب کارگاهی همواره دغدغه اصلی نویسندگان متعهد کشورمان بوده است.
هنرهایی چون بازیگری تئاتر و سینما، فیلم سازی، کارگردانی تئاتر، فیلم نامه نویسی و... یا به عنوان یک رشته یا در قالب گرایشی دانشگاهی، عرضه شده و از قبل آن استعدادهای فراوان شناخته و هنرمندان بسیاری پرورش یافته اند.
ادبیات داستانی یا داستان نویسی، از معدود هنرهایی است که دست کم تا نیمه دوم دهه هفتاد، بحث عرصه آن بر بستر اماکن دانشگاهی، پیش نیامد و اگر هم چنین شد، هیچ گاه صورتی جدی و چشمگیر نداشت.
در سال ۷۶ یا ۷۷ بود که حوزه هنری همزمان با اعلام تاسیس نخستین «هنرستان ادبیات داستانی» ایران، خبر از شکل گیری دانشکده ادبیات داستانی داد.
اگرچه هنرستان ادبیات داستانی فعالیت خود را آغاز کرد، اما پاداشت دانشکده به عللی که اعلام نشد، هیچ گاه محقق نگردید.
بسیاری از داستان نویسان برآنند که بی اقبالی ادبیات داستانی برای حضور در صحن مجامع آموزش عالی و دانشگاه ها، پیش از هر علتی، معلول جدی گرفته نشدن هنر داستان نویسی از ناحیه مسئولین فرهنگی از یک سو، و کمبود نگاه جدی به موضوع آموزش در اردوگاه نویسندگان است؛ نویسندگانی که معتقدند نه تنها در عرصه داستان که در وادی هنر، اساساً چیزی به عنوان آموزش واقعیت عینی ندارد و تنها تجربه، راه حرفه ای شدن و اندازه نویسنده را تعیین می کند.
این در حالی بود که پاره ای از گروه نویسندگان، در قالب گروه های خودجوشی چون «بچه های مسجد» کارگاه های داستان خوانی حوزه و... تجربه آمیخته با آموزش اسلوب داستان نویسی را به شکلی جدی دنبال کرده و می کنند.
در هفته پیش اعلام شد که رشته ادبیات داستانی بزودی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی ارائه می شود.
این رویداد مبارکی است که می تواند به باروری هرچه بیشتر ادبیات داستانی کشورمان بیانجامد. در این میان آنچه اهمیت دارد «متون» ادبیات داستانی و در کنار آن جایگاه بخشی به داستان نویسی کارگاهی است.
به گفته یکی از نویسندگان و منتقدین، متون آموزشی داستان نویسی در کشور ما، اغلب ترجمه ای است و از این حیث سنخیت پررنگی با فرهنگ و شرایط اجتماعی کشورمان ندارد. این معضل را با فراخوانی از بهترین نویسندگان و صاحبنظران ادبیات داستانی کشورمان می توان زدود.
جامعه ادبی ایران ظرفیت تحول بخشی عمیق در حوزه آموزشی را داراست. جز این بود ادبیات این سرزمین مجال باروری را نمی یافت.
پژمان کریمی
منبع : روزنامه کیهان
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست