شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا

علاء الدین - ALADDIN


علاء الدین - ALADDIN
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : جان ماسکر و ران کلمنتس
کارگردان : ماسکر و کلمنتس
فیلمنامه‌نویس : تد الیوت، تری روسیو، ماسکر و کلمنتس
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن منکن
نوع فیلم : رنگی، ۹۰ دقیقه، نقاشی متحرک


ـ ̎علاء الدین̎ (واینگر)، جوان پرشور فقیر و ماجراجو روزی به تصادف ̎شاهزاده خانم جاسمین̎ (لارکین) را می‌بیند و دلباختهٔ او می‌شود. ̎جاسمین̎ با وجود فشار پدرش، ̎سلطان̎ (سیل) تاکنون راضی به ازدواج با کسی نشده و به خواستگاری‌های مداوم وزیر و مشاور پدرش، ̎جعفر̎ (فریمن) با تندخوئی و شدت جواب رد داده است. وقتی ̎علاء‌الدین̎ را که در اظهار دلباختگی قوانین و رسوم را در هم شکسته، دستگیر و زندانی می‌کنند، ̎جاسمین̎ که او نیز دلباختهٔ ̎علاءالدین̎ شده، از پدر تقاضای ازدواج با او را می‌کند. ̎جعفر̎ در لباس و هیأت یک پیرمرد، ̎علاء الدین̎ و میمونش، ̎ابو̎ (ولکر) را از زندان فراری می‌دهد و از او می‌خواهد که در یک غار وحشتناک در دل صحرا چراغی را برایش بیاورد و از او پاداش بگیرد. ̎علاء الدین̎ پس از گذشتن از مخاطرات، چراغ را به چنگ می‌آورد اما پیرمرد در آخرین لحظه‌ او را به قعر چاه می‌اندازد و نمی‌تواند چراغ را تصاحب کند. ̎علاء الدین̎ را قالیچهٔ پرنده نجات می‌دهد، اما او به تصادف باعث خروج ̎جن̎ (ویلیامز) از داخل چراغ می‌شود. ̎جن̎ چراغ به او می‌گوید که بنده و بردهٔ او است و می‌تواند سه آرزوی او را برآورده کند. یکی از آرزوها خروج از غار است، دومی اینکه به شاهزاده‌ای بدل شود که بتواند ̎جاسمین̎ را خواستگاری کند. در قصر و با کمک قالیچهٔ پرنده دل ̎جاسمین̎ را نرم می‌کند اما ̎جاسمین̎ سرانجام او را می‌شناسد. ̎جعفر جادوگر̎ با کمک طوطی‌اش ̎یاگو̎ (گاتفرید) چراغ جادو را از دست او خارج می‌کند و غول چراغ را مال خود می‌کند. ابتدا از او می‌خواهد که او را قوی‌ترین مرد روی زمین کند. و وقتی سراغ ̎جاسمین̎ و ̎سلطان̎ می‌رود، ̎علاء الدین̎ برای نجات آنان می‌آید، و با حیله و گفتن اینکه غول چراغ از ̎جعفر̎ زورمندتر است، چراغ را به دست می‌آورد و ̎جعفر̎ و ̎یاگو̎ را داخل چراغ جادو می‌کند و ̎جن̎ چراغ را آزاد می‌کند. از این پس آنان به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند.
ـ کمپانی والت دیزنی یک بار دیگر مهارت‌های قصه‌گوئی و نقاشی خود را با موسیقی و صداهای درخشان و طنزی ناب و شیرین درهم می‌آمیزد. بچه‌ها از قصهٔ پرگره و پر پیچ و خم و پر رمز و راز آن لذت می‌برند و بزرگسالان شوخی‌ها، شیرینی و موسیقی برودوی آن را دلپذیر می‌شمارند. شوخی‌ها سریع می‌آیند و هر بار با ترانه‌آی یک یا دو صدائی و بسیار جذاب. به قولی علاء الدین نتیجهٔ ترکیب غائی و درخشانی از مهارت فیلمسازی و قدرت و توانائی بازاریابی را نشان می‌دهد، و با عاریت گرفتن عناصر موفق و پولسازی از دو فیلم قبل‌تر کمپانی دیزنی یعنی پری دریائی کوچک (۱۹۸۹) و دیو و دلبر (۱۹۹۱) و ترکیب آن با عناصر امتحان پس داده و کلیشه‌های بسیار شیرین و دلپذیر نوع، و به خصوص فیلم دزد بغداد (مایکل پوئل ...، ۱۹۴۰) به حد نصاب تازه‌ای از مهارت، توانائی و درخشش می‌رسد، و در این درخشش، صدای پر از امکان ویلیامز نقش اصلی را دارد. ̎علاء الدین̎ از لحاظ استقبال تماشاگر به حد نصابی در میان آثار جدید دیزنی دست می‌یابد. تیم رایس اشعار سه ترانه از شش ترانهٔ معروف فیلم را پس از مرگ هوارد اشمن تصنیف کرده است.
ـ صداها: اسکات واینگر، رابین ویلیامز، لیندا لارکین، جاناتان فریمن، فرانک ولکر، گیلبرت گاتفرید، داگلاس سیل