چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا
سازماندهی واردات خودرو

۱) تعدد مراجع صدور گواهی های فنی یکی از مهمترین مشکلات در واردات خودرو است که بسیار وقت گیر است و بوروکراسی زایدی را به سیستم تحمیل می کند در این ارتباط سرگردانی ارباب رجوع بین وزارت بازرگانی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمان حفظ محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بسیار مشهود است که واقعاً متقاضی را کلافه می کند.
۲) عدم ارائه خدمات پس از فروش به نحوی که مورد انتظار است یکی دیگر از مشکلات پیش رو است که باید برای آن چاره اندیشی شود. متقاضیان در ابتدا تعهداتی را می پذیرند که چون ضمانت اجرایی کافی برای آنها پیش بینی نشده اجرای آنها دچار مشکل جدی می شود. در نتیجه ضرر عدم ایفای تعهدات در ارائه خدمات را مصرف کنندگان متحمل می شوند.
۳) علاوه بر خودروهایی که مصارف عمومی دارند، برخی دیگر از انواع خودروها از قبیل ماشین های آتش نشانی یا برف روب که استفاده عمومی ندارند هم در لیست خودروهای وارداتی قرار دارند. این قبیل خودروها از نظر نوع ساخت، بیشتر سفارشی و از نظر تعداد بسیار محدود هستند و به همین دلیل رعایت یکسری از شرایط مندرج در مصوبه تیرماه سال ۸۲ در مورد آنها مقدور نیست. بنابراین لازم است با انجام یک بازنگری در این مصوبه، تدابیری برای برون رفت از این مشکل اندیشیده شود.
۴) مدت اعتبار گواهی هایی که از سوی دستگاه های نامبرده صادر می شود نیز جداً جای تأمل دارد. یکی برای چهار ماه گواهی صادر می کند دیگری برای شش ماه، سومی برای هشت ماه و چهارمی برای یک سال. در شرایطی که باید همه این گواهی ها برای صدور مجوز واردات یک مدل خودرو جمع شوند با مدت اعتبارهای متفاوت چه مشکل بزرگی ایجاد می شود وانگهی مگر می شود یک کالایی که باید حداقل ۱۰ سال قطعات و خدمات پس از فروش آن از سوی کارخانه اصلی ونماینده آن ارائه شود، دارای اعتبار چهار ماهه باشد و پس از آن هم رفع مسئولیت شود.
۵) اشکال تراشی و وسواس بی مورد از سوی بعضی از دستگاه ها نیز از دیگر مشکلات روند فعلی است. مثلاً به دلیل همین مشکل تراشی یک مدل از ماشین آلات سنگین که در تمام کشورهای صنعتی و غیرصنعتی از آنها استفاده می شود و تا چند سال پیش و قبل از بروز این مشکل نیز وارد کشور خودمان نیز می شد، از فهرست دستگاه مورد نظر که متصدی صدور گواهی مربوطه بود حذف و واردات این نوع ماشین آلات تا همین اواخر در اختیار و انحصار کشور دیگری قرار گرفت. در واقع خودرویی که با ضوابط استاندارد تطابق دارد باید واجد تمام شرایط لازم از جمله میزان مصرف و چگونگی سوخت و آلودگی حاصل از آن نیز باشد. بنابراین رفع موازی کاری ها و اعمال سلیقه های متفاوت بسیار ضروری است. وقتی خودرویی که مدل روز است به کشور وارد می شود ، فرض ابتدایی منطبق بودن شرایط آن با استانداردهای شناخته شده ملی و بین المللی و قابل قبول مؤسسه استاندارد است. به هر حال خوب است اگر سایر دستگاه ها پیشنهاداتی دارند برای بررسی و اتخاذ تصمیم به مؤسسه مزبور ارائه دهند و مجوز جداگانه آنها از شرایط ورود حذف شود. تسهیل تجاری لازمه تجارت سالم است و ساده سازی تجارت به معنای نادیده گرفتن مقررات و شرایط پذیرفته شده در مراودات بازرگانی نیست. وسواس های بی مورد و پیچیده کردن روند اینگونه فعالیت ها خود باعث بروز منفذها است و گریز از مقررات را موجب می شود.
پیشنهاد می شود در بازنگری ضوابط فنی واردات خودرو:
الف) نقش بهینه برای وزارت صنایع و معادن در اعطای نمایندگی ها و خدمات پس از فروش ایجاد شود.
ب) مراجع متعدد صدور گواهی های فنی حذف و مسئولیت آن به مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی داده شود.
ج ) اعتبار طولانی مدت برای مدل های اعلام شده در نظر گرفته شود.
د) هر ساله مدل های موجود را مؤسسه استاندارد بازبینی و تنها اگر مغایرتی با ضوابط تجاری برای برخی از مدل ها پدید آمده است، آنها را اعلام کند، در غیر این صورت اعتبار گواهی استاندارد پایدار بماند.
ه) راه برای اشخاصی که به شیوه های گوناگون رانت خواری کرده و از پرداخت مالیات نیز فرار می کنند مسدود شود.
و) واردات خودروهای خاص که در حال حاضر به سختی امکان پذیر است با توجه به توضیحات پیش گفته تسهیل شود.
سیدعباس حسینی
کارشناس بازرگانی
کارشناس بازرگانی
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست