جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
استطاعت چیست و مستطیع کیست؟
سید جعفر شهیدی «بسماللَّه الرحمن الرحیم وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَن اِسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً»
۱) برای پذیرفتن این دعوت آسمانی كه از تأكید گونهای هم خالی نیست، همه ساله، صدها هزار تن از مسلمانان جهان خود را با هواپیما، كشتی و یا اتومبیل به بندر جدّه و مدینهٔالحاج میرسانند، تا عمره تمتّع و حج تمتُّع را انجام دهند. اینان كسانی هستند كه خود را مستطیع میدانند، و چون استطاعت یافتهاند، باید این فریضه الهی را ادا كنند. حج امانتی الهی ز ركنی از اركان اسلام، و چهارمین ركن این دین است. سه ركن پیش از آن، نماز، زكات و روزه است
۲) درباره حج تا آنجا تأكید شده است كه گفتهاند: اگر مسلمانی مستطیع به مكه نرود و بمیرد، شایسته نام مسلمانی نیست و دم مرگ به هر دین كه خواهد بمیرد، ترسا یا جهود
۳) و در خبر دعائم الأسلام از امام صادق(ع) است كه اگر مالداری حج نكند و بمیرد، از كسانی است كه خدا درباره او گفته است: «در روز قیامت او را كور بر میانگیزانیم۴.» پرسیدند كور؟ فرمود: آری كور از راه خیر۵. استطاعت چیست و مستطیع كیست؟: استطاعتِ حج را فقهای مذاهب اسلام در رسالههای عملی و كتابهای مناسك، معنی كردهاند: آنقدر پول كه بتوان به مكه رفت و برگشت، آن اندازه كه زن و بچه او تا بازگشت وی بدان زندگی كنند، بعلاوه دارا بودن مایهای برای گذران خود و عائلهاش پس از بازگشت از حج. همین و همین، تكلیفی ساده، تا آنجا كه بسیاری از مسلمانان خود را بر انجام دادن این تكلیف، قادر میبینند، و شاید به خاطر همین آسان بودن است كه همه ساله صدها هزار، و در عصرما افزون از یك میلیون مسلمان از گوشه و كنار جهان به راه میافتند، تا خود را به یكی از میقاتها برسانند. اما اعمال حج، بظاهر آسانتر از مستطیع شدن است: در یكی از میقاتگاهها، مُحْرم شود و به مكه برود. هفت بار به دور خانه كعبه طواف كند، دو ركعت نماز در مقام ابراهیم(ع) بخواند، هفت بار بین دو كوه صفا و مروه برود و برگردد، اندكی از موی یا ناخن را بچیند و از لباس احرام بیرون آید، كار عمره تَمتُّع پایان یافته است، و باید منتظر احرام حج باشد.
سپس روز هشتم یا نهم ذوالحجه از مسجدالحرام یا از شهر مكه محرم شود، برای ظهر روز نهم ذیحجه خود را به عرفات برساند. تا غروب آفتاب در عرفات بماند، شب دهم به مشعرالحرام رسد، و تا طلوع خورشید در آنجا توقف كند، سپس عازم منی گردد، هفت بار به جمره عَقَبَه سنگ بیندازد، گوسفندی قربانی كند، سر را بتراشد یا اندكی از موی سر بچیند، برای طواف زیارت و نماز طواف و سعی و طواف نساء و نماز طواف به مكه برگردد، شب یازدهم و روز آن و شب دوازدهم و نیمه روز دوازدهم را در منی توقف كند و به جمرههای سهگانه هر یك هفت سنگ بیفكند، از این به بعد تا پایان عمر حاجی است. استطاعتی كه بظاهر تحصیل آن بسیار آسان است، و اعمالی كه انجام دادن آن آسانتر از استطاعت مینماید. آنچه در مناسك حج میخوانیم، آنچه در كتابهای فقهی نوشته شده همین است و همین. ولی راستی اگر استطاعت این چنین مختصر و اعمال حج بدین سادگی است، چرا در روایت ابن عباس حج را نوعی از جهاد شمردهاند۶. باید دانست آنچه فقها در رسالهها و مناسك نوشتهاند، تشریح حكم ظاهری مكلف است. حكمی است كه مكلَّف باید با دست و پا و زبان انجام دهد، اما تعریف كامل حج را باید در كتابهای اخلاق اسلامی و دستورالعملهای أئمه(ع) جستجو كرد. باید در نظر داشت كه مكلَّف پیش از آنكه فریضه حج بر او تعلق گیرد، مسلمان است و مسلمان در سنَّت تعریفی روشن دارد. اینكه سنت میگویم چون بین تعریف مسلمان در كتاب خدا و سنت رسول(ص) و اخبار اهل بیت(ع) ملازمه اجمال و تفصیل است.
در قرآن، مسلمان از جهت سهیم بودن در حقوق سیاسی و اجتماعی تعریف شده است و در سنت از جهت شایسته بودن برای دریافت این لقب افتخارآمیز، شایسته این كه او را بتوان موجودی با ایمان خواند، مسلمانی آنچنان كه امام صادق(ع) او را توصیف میكند. چنین كساگر بخواهد فریضهحج راآنچنان كهباز دراخلاق اسلامیبیان شده است بگذارد، حقیقتاً جهاد و یا كاری بالاتر از جهاد كرده است. سختی شهادت، یكدم بیش نیست، اما در چنین جهاد هرلحظه باید خود را قربان كرد: بگذرند از سر مویی كه صراطش دانند پس به صحرایفلك جایتماشا بینند۷ در میان آنان كه با ادبیات فارسی سروكار دارند، كمتر كسی را میتوان یافت كه این قطعه ناصر خسرو قبادیانی را برای یك بار هم كه شده نخوانده باشد: حاجیان آمدند با تعظیم شاكر از رحمت خدای رحیم... مرمرا در میان قافله بود دوستی مخلص و عزیز و كریم گفتم او را بگو كه چون رستی زین سفر كردن به رنج و به بیم... چون همی خواستی گرفت احرام چه نیت كردی اندر آن تحریم؟ جمله بر خود حرام كرده بدی هر چه مادون كردگار قدیم گفت نی، گفتمش زدی لبیك از سر علم و از سر تعظیم میشنیدی ندای حق و جواب باز دادی چنانكه داد كلیم... و همین گونه سؤالاتی چند درخصوص اسرار باطنی حج از دوستش میپرسد و او در پاسخ اظهار میكند كه در حین اعمال حج به هیچیك از این معانی و اسرار توجهی نداشته است. گفت از این باب هرچه گفتی تو من ندانستهام صحیح و سقیم گفتم ای دوست پس نكردی حج نشدی در مقام محو مقیم رفتهای مكه دیده، آمده باز محنت بادیه خریده به سیم۸ اگر حاجی شدن بدان آسانی است كه نوشتیم این شاعر متكلم چه میگوید؟ آیا حجی را كه از دوستش خواسته بِه رَوِشِ تفسیر باطنیان از احكام فقهی است؟ درست است كه ناصر خسرو اسماعیلی و بر مذهب باطنی است، اما آنچه سروده و انجام دادن آن را حج واقعی دانسته در سنت رسول(ص) و اخبار اهلالبیت - مخصوصا روایتی كه از امام صادق(ع) رسیده - میتوان دید: «هرگاه خواستی حج كنی بر آن باش كه دلت را برای خدا از چیزی كه تو را به خود مشغول سازد و از هر چه میان تو و او در آید خالی كنی. همه كارهای خود را به آفریدگارت واگذار و در هر حركت و سكون كه از تو پدید میشود بر او توكل كن. تسلیم حكم خدا و قضا و قدر او باش. دنیا، آسایش و آفریدگان را رها ساز»۹. در مستدركالوسائل۱۰ حدیثی است نظیر پرسش و پاسخهای ناصر خسرو و دوستش. این پرسشها میان امام سجاد(ع) و شبلی رفته است.
اما اگر مقصود از شبلی، همان صوفی معروف است، وی در سده سوم (۲۴۷ ه . ق) متولد شده و در سده چهارم (۳۳۴ ه . ق) در گذشته است. و شبلی دیگری را كه در سده نخست (معاصر امام سجاد(ع)) در مدینه بسر برده باشد در كتابها نمیبینم «والعلم عنداللَّه». بهر حال مضمون آن روایت، رعایت شرایط معنوی در ادای مناسك حج به موازات انجام تكلیفهای ظاهری است. پس بار دیگر میپرسم: استطاعت چیست؟ در آغاز بحث، از استطاعت سخن گفتیم، و گفته شد باید توجه داشت استطاعتی را كه فقها شرط دانستهاند، استطاعت «مالی» و «جسمی» است، اما پیش از این دو، باید استطاعت دیگری تحصیل شده باشد. استطاعتی كه مخصوص زائر خانه خدا نیست. استطاعتی كه هر مسلمان مكلف باید دارا باشد.
استطاعت «علمی»، یعنی چه باید بكند و استطاعت «اخلاقی» یعنی آنچه را میداند چگونه انجام دهد. در شریعتی كه درباره اخلاق عملی آن كتابهائی مانند: محجهٔالبیضاء، احیاء علومالدین، معراجالسعادهٔ، كیمیای سعادت، مقاماتالعلیهٔ و دهها كتاب اخلاقی دیگر نوشته شده است، در دینی كه طلب علم را بر هر مسلمان واجب كرده است، مسلماً باید این استطاعت پیش از بلوغ فراهم گردد، و یا لااقل به تدریج در مدتی نه بسیار طولانی آماده شود. اما متأسفانه بسیاری از برادران مسلمان بدین دو امر مهم توجه ندارند. زائران خانه خدا بطور معمول هنگامی استطاعت مالی پیدا میكنند كه بیش از نیمی از عمر طبیعی را پشت سر گذاردهاند؛ یعنی در سنین بالاتر از چهل سالگی. در چنین وقتی به فكر یادگرفتن احكام حج میافتند، آن هم در روزهای معین و در ساعتهای معدود. میدانیم در چنین دوره از زندگی، تعلیم گرفتن دشوار است. و آنچه روحانیان گروههای حج از حاجیان میخواهند تقریباً محال. دشواری كار تنها در آموختن واجبات حج، یعنی همان اعمال و گفتار ساده نیست. بسیاری از برادران و خواهران میخواهند حمد و سوره و اعمال نماز واجب را هم در همان مجالس یاد گیرند؛ مثل اینكه نماز، هنگام بیرون شدن برای حج بر آنها واجب شده است.
خوب به قول معروف: «از هر جای ضرر برگردیم منفعت است»، اما چگونه برگردیم؟ به تجربه دانسته شده است، چون سنین عمر از پانزده گذشت و تارِ آواهای گلو ستبر شد، دیگر محال است بتوان حرفها را مانند عرب زبانان از مخرج ادا كرد و چقدر آن روحانی محترم رنج میبَرَد كه میخواهد به پیر مردی هفتاد ساله از روستای دور افتاده زنجان تعلیم دهد، تا «انَّ الْهَمْتَ وَالنِّهْمَهَٔ» نگوید و ، «إنَ الْحَمْدَ وَالنِّعَمهَٔ» بگوید، و یا «وَلاَالضّالین» را «ولاالزّالین» تلفظ نكند. اگر آن برادر مسلمان پیش از آغاز بلوغ شرعی به یاد گرفتن و درست گفتن حمد و سوره میپرداخت و اگر در همان سالها احكام حج را كه ممكن است روزی بر او واجب گردد میآموخت با چنین دشواریهایی روبرو نمیشد. این بنده در نخستین سال تأسیس جمهوری اسلامی پیشنهاد كردم كه سازمان حج و اوقاف چند ماه پیش از فرستادن حاجیان به زیارت، كلاسهایی در تهران و شهرستانها تشكیل دهد و از داوطلبان زیارت خانه خدا بخواهد در آن كلاسها شركت كنند و معلمان، علاوه بر تعلیم مناسك حج، آنان را با حداقل معلومات درباره وضعیت تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی این دو حرم مقدس آشنا سازند. در تهران چندی این كار انجام شد و بعد تعطیل گردید و در شهرستانها نمیدانم عملی شد یا نه.
باید پذیرفت كه مقدار توجه به فراگرفتن احكام و آداب دین نمایانگر درجه علاقه ما نسبت به دین است. اگر در مكه و مدینه اعمال بعضی حاجیان نشان میدهد كه از دین و معارف اسلامی جز تعلیماتی سطحی ندارند، علامت این است كه اجتماع مسلمان نسبت به آموختن احكام دین و فقه اسلام و اخلاق اسلامی بیاعتناست، مگرنه این است كه در حدیث میخوانیم: «مسلمان نسبت به مسلمان دیگر مانند اندامی از كالبد است كه اگر فاسد شود به همه كالبد اثر میگذارد.» تأسف ما وقتی شدیدتر خواهد شد كه بر چنین سهلانگاری، این مطلب را نیز اضافه كنیم كه شاید صد یك و بلكه هزار یك زائرانِ خانه خدا و حرم شریف پیغمبر، از وضع این منطقه، آداب و رسوم مردم حرمین، مقرراتی كه در آنجا حاكم است، اماكن زیارتی و آداب خاص آن اماكن، اطلاع درست ندارند، تا چه رسد به وضع اقتصادی و موقعیت جغرافیایی حجاز و حرمین در بین دیگر كشورهای اسلامی. زیان این ندانستن مخصوصاً در آن قسمت كه به آداب و رسوم مذهبی مردم حجاز مربوط میشود كمتر از نقص ندانستن اعمال و فرایض حج نیست و بسا مشكلاتی را پیش میآورد. بدون شك اگر بازرگانی بخواهد كالایی را به ارزش همان مبلغ كه یك تن حاجی در سرزمین حجاز مصرف میكند خریداری كند، اطلاعاتی وسیعتر از معلومات این برادر مسلمان درباره خصوصیات آن كالا، چگونگی تولید آن، بهای آن و بازار فروش آن به دست خواهد آورد. متأسفانه میبینیم در این چند سال كه رفتار زائران باید نشان دهنده درجه آشنایی ما به احكام و آداب دین باشد، توجهمان به خرید و انتخاب كالا بسیار بیشتر از توجه به روشی است كه امامان ما از ما همیشه و بخصوص در این سفر انتظار دارند.
این بنده آن دسته از زائرانی را كه گاهگاه در روزنامههای كشور خودمان از آنان انتقاد میشود به هیچ وجه مقصر نمیدانم، گناه از امثال من بنده است كه در تعلیم آنان چنان كه باید نكوشیدهایم. بیشتر برادران مسلمان ما به حج میروند و بر میگردند و درست نمیدانند به كجا رفتهاند وبرای چه رفتهاند. بلكه گروهی از آنان حتی به ظاهر هم نمیدانند به كجا رفتهاند. و اگر از آنان بپرسند شهر مقدس مكه و مدینه را از روی نقشه جهان بشناسانند كه در كدام نقطه است، در میمانند، تا چه رسد به اینكه بدانند این دو شهر پیش از ظهور اسلام چه وضعی داشته و چگونه اداره میشده و اسلام چه تغییرهای بنیادی در آن پدید آورده است. بیشتر حاجیان نمیدانند چه رژیمی بر این منطقه حكومت دارد. نمیدانند مردم این شهرها بر چه مذهبی هستند. آنان كه آشنایی مختصری به تاریخ داشته باشند، شنیدهاند كه مكه و مدینه جزء عربستان سعودی است. و مذهب سعودیان، وهابی است. اما سعودیان كیستند و وهابی چیست؟ جزء مذهبهای اسلامی است و یا خود مذهبی ابداع شده است؟ پاسخ میدهند به ما چه مربوط است. چرا باید این چیزها را بدانیم. ما آنچه در كتاب مناسك نوشته شده و یا آنچه روحانی كاروان بگوید انجام میدهیم و برمیگردیم، ما میخواهیم حاجی بشویم و برگردیم. دانستن تاریخ مكه و مدینه به چه كار میآید؟ عربستان سعودی چه نوع حكومتی داشته باشد و چگونه اداره شود به ما چه؟ شاید این پاسخها تا حدی درست باشد، اما حج چنان كه میدانیم عبادت است، جهاد است، ركنی از اركان اسلام است.
مجاهد در میدان جهاد باید از همه سو مواظب حمله دشمن باشد و بنیانگذار ركن، باید تا آنجا كه میتواند پایه را استوار سازد. حج، عبادتی واجب است و در هر عبادت باید مراقب بود كه با محظوری بر خورد نكند، چه اگر چنین برخوردی پیش آید، تكلیف دشوار خواهد شد. اما متأسفانه كمتر سالی است كه دشواریهایی برای حاجیان پیش نیاید. گاهی هم ممكن است كار از مرحله دشواری بالاتر رود و با فاجعهای دلخراش پایان یابد چنان كه نمونههایی از آن را در عمر خود دیدیم.
پاورقیها:
۱ - خداراست حج آن خانه، بر كسی كه توانایی رفتن بدان را داشته باشد. آل عمران: ۹۷ .
۲ - اصول كافی (چاپ آخوندی)، ج ۲ ، ص ۱۸ ، حدیث ۳ .
۳ - سفینهٔالبحار، ج ۱ ، ص ۲۱۱ .
۴ - طه: ۱۲۴ .
۵ - بحار، ج ۹۶ ، ص ۲۲ .
۶ - حج جهاد، و عمره تطوع است. (كنزالعمال، كتاب حج، حدیث ۱۱۷۸۷ ، چاپ جدید، ج ۵ ، ص ۴ .
۷ - خاقانی شروانی.
۸ - دیوان ناصر خسرو، چاپ مینوی و ص ۳۰۱ - ۳۰۰ - با توجه به اینكه متن كامل این قطعه در صفحه همین شماره آمده است در اینجا از تكرار آن خودداری گردید.
۹ - سفینهٔالبحار، ج ۱ ، ص ۲۱۳ .
۱۰ - مستدرك (چاپ مؤسسه آلالبیت، قم) ج ۱۰ ص ۷۲ - ۱۶۶ .
۱ - خداراست حج آن خانه، بر كسی كه توانایی رفتن بدان را داشته باشد. آل عمران: ۹۷ .
۲ - اصول كافی (چاپ آخوندی)، ج ۲ ، ص ۱۸ ، حدیث ۳ .
۳ - سفینهٔالبحار، ج ۱ ، ص ۲۱۱ .
۴ - طه: ۱۲۴ .
۵ - بحار، ج ۹۶ ، ص ۲۲ .
۶ - حج جهاد، و عمره تطوع است. (كنزالعمال، كتاب حج، حدیث ۱۱۷۸۷ ، چاپ جدید، ج ۵ ، ص ۴ .
۷ - خاقانی شروانی.
۸ - دیوان ناصر خسرو، چاپ مینوی و ص ۳۰۱ - ۳۰۰ - با توجه به اینكه متن كامل این قطعه در صفحه همین شماره آمده است در اینجا از تكرار آن خودداری گردید.
۹ - سفینهٔالبحار، ج ۱ ، ص ۲۱۳ .
۱۰ - مستدرك (چاپ مؤسسه آلالبیت، قم) ج ۱۰ ص ۷۲ - ۱۶۶ .
منبع : فصلنامه الکترونیکی میقات حج
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست