یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
انوار وحی در خطبه زهرا(س)
پیوند قرآن و عترت بر اساس حدیث متواتر ثقلین، پیوندی عمیق و جاودانه است، كه صد البته ادراك مقامات بلند غیبی، معنوی و عرفانی آنها اگر ممتنع نباشد برای فهم ما فوق طاقت و بسیار مشكل میباشد (۱) ; در حقیقت، آنان دریای ژرفاند كه به عمق ناپیدایشان راهی نیست. در این میان، عصمت كبرا، حضرت زهرا(س) ویژگیهای بخصوصی دارد:
فضل زهرا را بشر كی میتوان احصا كند قطره را قدرت نباشد وصف از دریا كند
روح متعالی و بلند او كه «از ادراك آن حیران شود عقول» جبرئیل(ع) را تنزل داد و پایین آورد، (۲) و در آن ایام سخت و دشوار، جبرئیل(ع)، مسائل و حوادث پیش رو تا بر پایی قیامت را به اطلاع آن دردانه پیامبر(ص) رساند و امیرمؤمنان(ع) ، آنها را نگاشت و بدین ترتیب صحیفه فاطمه(س) شكل گرفت:
جمله اسرار «ما اوحی» در اوست علم كل انبیا پیدا در اوست كه از امامی به امام بعدی سپرده میشد:
وارث آن مصحف عالی مقام بعد زهرا نیست كس غیر از امام و اینك نیز در دست مبارك حجتبر حق الهی، آن صدف دریای رحمت رحمانی«علیهالسلام و عجل الله تعالی فرجه» قرار یافته است. آری، سابقه نداشته است كه جبرئیل(ع) جز با طبقه اول از انبیای عظام: این چنین آمد و شدهای مكرر با كسی داشته باشد، و این همان فضیلتبزرگی است كه عارف بزرگ قرن ما خمینی كبیر(ق س) آن را بالاترین ضیلتبرای حضرت فاطمه زهرا(س) میدانستند. (۳)
آن بانوی مقدس و مطهر در زمینه های مختلف، جملات ژرف و زیبایی به كام تشنگان حكمت و حقیقت جاری ساختهاند كه محور برخی از سخنان آن وجود نازنین را میتوان در این بخشها خلاصه كرد: عرفانی - تربیتی و مسائل خانواده (تلاش و كار در منزل، همراهی با همسر در تحمل مشكلات و سختیهای زندگی، ساده زیستی و پرهیز از تجملات و ...)، حقوقی (حق زن، حق همسایه، حق كارگر، حق میهمان و ...)، اجتماعی (عفاف و حجاب برای بانوان و ...)، اقتصادی، دفاع از ولایت و سیاستهای پدر و شوهر خویش (اعتراض به اقدامات خلیفه اول و دوم، طرح قضیه فدك و اعتراض شدید نسبتبه غصب آن از طرف حكومتبه عنوان بهانه ای برای ریشه كن كردن انحراف عظیمی كه در خلافت رسول خدا(ص) پیش آمده بود، بیان فضائل و مناقب علی مرتضی(ع) و نكوهش مخالفان وی، نقل احادیثی از پدر در شان ولایت شوی وی فرموده بود مانند حدیث غدیر و منزلت، وصایا و سفارشات در آخرین لحظات عمر خویش مبنی بر دفن شبانه و تحریم شركت خلفای اول و دوم در مراسم نماز بر وی و دفن ایشان و ...)، فقهی (برخی از احكام باب طهارت، حج، ارث، قضاء و ...) آن پرورده صبر و رضا با بیانات فصیح و بلیغ نسیمی جان فزا در پیكر فسردگان راه، وزان كرده است و گاه نیز برای بیان افكار بلند خویش از شعر استفاده نمودهاند. اشعاری كه به ایشان منسوب استبه بیش از ۷۰ بیت میرسد كه عمدتا در موضوعاتی نظیر: فضائل علی بن ابیطالب(ع) و اطاعت از وی، ایثارگری، غم جانكاه و جگرسوز شهادت پدر(ص)، خبر از شهادت و آرزوی مرگ، تنهایی امیرالمؤمنین(ع) میباشند. (۴)
مادر این مقاله در پی آنیم تا با نیم نگاهی به یكی از خطبه های آن جگرگوشه رسول خدا(ص) میزان استفاده وی از آیات قرآن را نظاره كنیم، تا سرمشقی برای دلدادگان آن بانوی دو سرا، به ویژه خواهران و دختران ما باشد كه در گفتار و كردار خویش هر چه بیشتر با قرآن عزیز انس گیرند، و شاهد انوار وحی از لبان كوثر باشند.
خطبه مورد نظر در این مقال همان خطبه فدكیه است كه آن جوهر صدق و صفا در میان جمعی از زنان بنیهاشم در مسجد پیامبر(ص) از پشت پرده در حضور مردم ایراد كرد. این سخنرانی شیوا و خطبه غرا، در كتب معتبر ثبت گشته است. (۵) و شیعیان مخلص از دیرباز آن خطبه با ارزش را نسل اندر نسل حفظ و به فرزندان خویش تعلیم میدادند، امید آنكه مسؤولین برنامه ریزی در امور فرهنگی ما نیز با تدوین برنامههای اصولی و حسابشده در مقاطع مختلف تحصیلی و علمی به این امر مهم عنایت بیشتری مبذول دارند.
به هر ترتیب ما كلام كوثر در این سخنرانی پرشور را به ۴ دسته تقسیم كردهایم:
- دسته اول: استدلالها به آیات قرآن.
- دسته دوم: اقتباسها از آیات. (۶)
- دسته سوم: جملات ناظر به آیات.
- دسته چهارم: كلمات حكیمانه.
توضیح آنكه: در دسته اول آیاتی كه حضرت(س) برای اثبات ارث بردن خویش از رسول خدا(ص) بدانها تمسك و استدلال نموده است را آورده ایم و در دسته دوم جملاتی كه اقتباس از آیه های قرآن میباشد، آورده شده كه خود به دو گروه تقسیم شدهاند: الف - اقتباسهای بدون تغییر. ب - اقتباسهای همراه با تغییر. و اما در دسته سوم نیز به جملاتی از خطبه نظر داریم كه ناظر به آیات قرآن میباشند. به دیگر عبارت آنكه: مفاد این دسته از جملات با توجه به قرائنی مانند: همسانی فعل یا یكی از متعلقاتش و یا ... با همتای خود در آیات، نظر به آیات مزبور دارد. و بالاخره در دسته چهارم نیز جملات حكیمانه آن آفتاب چرخ عصمت(س) جای دارد كه پرداختن به آنها خارج از محور بحث ما در این مقاله است.
در این خطبه جذاب بسیاری از فنون مختلف و صنایع گوناگون ادبی و آرایه های لفظی و معنوی استفاده شده است. و البته برای آنان كه حتی مقدار اندكی معرفت نسبتبه خاندان عصمت و طهارت(ع) داشته باشند جای هیچگونه تعجبی نخواهد بود، چرا كه آن خاندان همگی اهل حكمت و فصاحت بوده اند و اینها همه نمی است از یم بیكران آن انوار تابناك الهی. همان اشباح نوری كه قرنها پیش از خلقت دنیا در جوار عرش رحمان عز و جل به تسبیح، تحمید، تقدیس و تمجید الهی مشغول بودند (۷) و سجده بر آدم «علی نبینا و آله و علیه السلام» نیز به خاطر وجود این انوار پاك در صلب وی بوده است.
اینك نوت پرداختن به اصل بحث است كه چنانكه گذشت، ما جملات كریمانه این خطبه با عظمت را به چند دسته تقسیم كرده ایم كه تفصیل آن چنین است:
● دسته اول: استدلالها به آیات قرآن
در پی اثبات و احقاق حق خویش مبنی بر ارث بردن از پدر خویش (به دیگر اینكه اصولا فرزندان انبیاء نیز از پدران خویش ارث میبرند.) به آیات ذیل استدلال كرده اند:
۱ - صدر آیه۱۶ سوره نمل: «و ورث سلیمان داود ..» [ (حضرت) سلیمان از (پدر خویش، حضرت) داود ارث برد.]
۲ - ذیل آیه ۵ و صدر آیه۶ سوره مریم: «.. فهب لی من لدنك ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب ..» [(حضرت زكریا به خداوند سبحان عرضه داشت:) بارالها از جانب خود فرزندی به من عطا كن تا از من و از آل یعقوب ارث ببرد ..]
۳ - صدر آیه ۱۱ سوره نساء: « یوصیكم الله فی اولادكم للذكر مثل حظ الانثیین...» [ خداوند به شما در مورد فرزندانتان چنین سفارش و توصیه میكند كه برای پسران دو برابر سهم دختران قائل شوید.]
۴ - ذیل آیه ۱۸۰ سوره بقره: «.. ان ترك خیرا الوصیهٔ للوالدین والاقربین بالمعروف حقا علی المتقین» [ (بر شما واجب گشته، هنگامی كه یكی از شما را مرگ در رسد،) اگر چنانچه چیز خوبی (اموال) از خود بجا گذارده، برای پدر و مادر و نزدیكانش بطور شایسته وصیت كند، این حقی استبر گردن پرهیزكاران (كه بایستی از عهده اش برآیند).]
دو مورد اول تصریح داشت كه فرزندان انبیا از پدران خویش ارث میبرند و دو مورد اخیر نیز بر اساس شمول و عمومیت آنها نسبتبه فرزندان انبیاء در اثبات مطلب دلالتی واضح دارند.
● دسته دوم: اقتباسها از آیات:
الف - گروه اول:
۱ - پس از بیان حكمت برخی از احكام و مسائل دین اسلام در مورد اینكه انسان باید تقوی پیشه كند و حق تقوی را ادا كند و واقعا خداترس گردد و تا دم مرگ و آخرین لحظه عمرش اسلام خود را حفظ نماید قسمتی از آیه ۱۰۱ سوره آل عمران را اقتباس كرده اند: «(ف)-اتقوا الله حق تقاته و لا تموتن الا وانتم مسلمون.»
۲ - خشیت عبارت است از خوفی كه همراه با درك عظمت حق «جل و علی» و صفات جلالیه او باشد و این جز با ترك گناه حاصل نخواهد شد، پس گنهكار نمیتواند ادعا كند كه از خدا خشیت دارد و فقط آگاهان از مقام ربوبی دارای چنین صفتی میباشند (كه مصداق كامل آن علی(ع) میباشد)، «انما یخشی الله من عباده العلماء» قسمتی از آیه ۲۸ سوره فاطر میباشد كه حضرت آن را اقتباس فرموده اند.
۳ - در مورد معرفی خویش میفرماید من دختر همان پیامبری هستم كه از جنس خود شما بود و رنج و گرفتاری شما برایش سخت و نگران كننده بود و بر هدایت نمودن شما اصرار داشت و امیدوار بود و اصولا نسبت به مؤمنین رافت داشت و به آنها مهربانی میكرد. كه این فرمایش اقتباس است از آیه ۱۲۸ سوره توبه: «لقد جآءكم رسول من انفسكم عزیر علیه ما عنتم حریص علیكم بالمؤمنین رؤف رحیم».
۴ - برای یادآوری وضعیت ناشایست اعراب قبل از اسلام و اینكه همواره در پی جنگ و خونریزیهای بیهدف و ناشی از هواهای نفسانی بودند و در واقع در لبه پرتگاه و سقوط در آتش جهنم بودند قسمتی از آیه۱۰۳ سوره آل عمران را اقتباس كرده اند: «.. و كنتم علی شفا حفرهٔ من النار...»
۵ - در ادامه توصیف ۰مردم و ویژگیهای آنان قبل از اسلام در مورد نداشتن امنیت میفرماید شما در آن دوران ترس این را داشتید كه مبادا شما را بربایند. كه این فرمایش اقتباس از قسمتی از آیه۲۶ سوره انفال میباشد: «.. تخافون ان یتخطفكم الناس...»
۶ - در بیان نجات مردم بواسطه بعثت وجود نازنین پیامبر اكرم(ص) قسمتی از آیه۱۰۳ سوره آل عمران را اقتباس كرده و میفرمایند: «.. فانقذكم...»
۷ - در مورد اینكه پدر بزرگوارشان برای تبلیغ اسلام هر رنجی را بر خود خریدند و همواره با فتنه انگیزی و آتش افروزی مخالفان روبر میگشتند ولی به مدد غیبی الهی آن فتنه ها سركوب میشد و حضرت به راه خویش ادامه میدادند، از قسمتی از آیه ۶۴ سوره مائده اقتباس كرده اند: «.. كلما او قدوا نارا للحرب اطفاها الله ..»
۸ - در پی توبیخ مردم نادان كه دنبال هواها و آرزوهای فانی خود رفتند و حق را رها نمودند و مساله سقیفه و غصب خلافت را پیش آوردند و اینكه در گناه و فتنه واقع گشتند و در واقع هم اكنون جهنم آنها را احاطه كرده و در قیامت هم این احاطه تجلی خواهد یافت و تا ابد در آتش سوزان دوزخ خواهند ماند، قسمتی از آیه۴۹ سوره توبه را اقتباس كرده اند: «.. الا فی الفتنهٔ سقطوا و ان جهنم لمحیطهٔ بالكافرین»
۹ - در ادامه توبیخ ستمكاران كه بجای پیروی از احكام قرآن بدنبال هوسهای فانی دنیوی خویش شتافتند و جای گزین بدی بجای تبعیت از احكام قرآن برگزیدند، ذیل آیه ۵۰ سوره كهف را اقتباس كرده اند: «.. بئس للظالمین بدلا»
۱۰ - در ادامه سرزنش آنان كه از دین فاصله گرفتند میفرماید آن كسی كه غیر از اسلام (و تسلیم محض در برابر خداوند) دینی دیگر برای خویش انتخاب كند از او پذیرفته نگردد و در آخرت نیز از زیانكاران خواهد بود، این فرمایش اقتباسی است از آیه ۸۵ سوره آل عمران: «و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الآخرهٔ من الخاسرین»
۱۱ - پس از رد اعتقاد حاكمان غاصب مبنی بر عدم ارث بردن فرزندان انبیاء از پدران خود، میفرماید: آیا (با وجود احكام نورانی اسلام) باز هم سراغ احكام جاهلیت میروید. و اصولا كدام حكم از حكم خدا برای آنان كه اهل یقین میباشند بهتر و نیكوتر است؟ این فرمایش اقتباس است از آیه ۵۰ سوره مائده: «افحكم الجاهلیهٔ یبغون ومن احسن من الله حكما لقوم یوقنون»
۱۲ - در مورد تهدید ظالمین و اینكه برای وعیدهای الهی زمانی مشخص وجود دارد و ستمكاران بالاخره به عذاب دچار خواهند شد، میفرمایند: هر خبر و وعیدی كه پیامبران از جانب خدا داده اند وقت معینی دارد. كه این فرمایش اقتباس است از صدر آیه۶۷ سوره انعام: «لكل نباء مستقر ..»
۱۳ - در ادامه تهدید به عذابهای الهی میفرمایند: بزودی خواهید دانست كه كدام یك از ما یا شما دچار عذاب ذلتبار شده و عذاب همیشگی و جاودان دامن گیرش خواهد گشت. این فرمایش اقتباسی است از آیه۳۹ سوره هود: «فسوف تعلمون من یاتیه عذاب یخزیه و یحل علیه عذاب مقیم» (۸)۱۴ - در مورد اینكه مرگ برای پدر گرامیشان همچون انبیای سابق قضای حتمی بوده است میفرماید: محمد(ص) جز پیامبری (از جانب خدا) نیست كه پیش از او نیز پیامبرانی بوده اند (كه از این جهان خاكی رخت بربسته اند) اگر او نیز بمیرد یا به شهادت برسد، آیا دوباره به دین و مرام جاهلیت باز خواهید گشت؟ هر كس كه عقبگرد كند و مرتد شود به خدا ضرر نرسانده و البته خداوند، آنها را كه در دین ثابت قدم ماندند و راه ارتداد را پیش نگرفتند نیز پاداش شكرگزاریشان را خواهد داد. این جملات اقتباسی است از آیه ۱۴۴ سوره آل عمران: «و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابكم و من ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شیئا و سیجزی الله الشاكرین.»
۱۵ - پس از خطاب به مردم و طلب كمك و یاری از آنان برای احقاق حق، آنان را تشویق میكند و میخواهد با برانگیختن غیرت آنها ترس از جو حاكم را از وجودشان بشوید لذا از آیه۱۳ سوره توبه اقتباس كرده و میفرمایند: «الا تقاتلون قوما نكثوا ایمانهم و هموا باخراج الرسول و هم بدؤكم اول مرهٔ اتخشونهم فالله احق ان تخشوه ان كنتم مؤمنین» [ آیا با آنان كه عهد شكنی كرده و بر اخراج پیامبر (از مكه) اهتمام ورزیدند، پیكار نمیكنید؟ و حال آنكه آنها بودند كه نخستین بار (دشمنی و پیكار با شما را) آغاز كردند، آیا از آنان میترسید؟ با آنكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسید، اگر مؤمن میباشید.]
۱۶ - پس از اظهار یاس و ناامیدی از یاری مردم، میفرماید: اگر شما و تمام آنانكه روی زمین زندگی میكنند همگی كافر شوید (به خدا زیان نمیرسانید) كه خدا از همگان بینیاز است و ستوده. این فرمایش اقتباس است از قسمتی از آیه ۸ سوره ابراهیم: «.. ان تكفروا انتم و من فی الارض جمیعا فان الله لغنی حمید»
۱۷ - در توصیف آتش قهر الهی كه در انتظار غاصبین خلافت میباشد میفرماید: آتش برافروخته الهی است كه (درون انسان را پیش از جسم و ظاهر وی شعله ور میسازد و) از دلها سر میزند. این فرمایش اقتباسی است از آیه۶ و۷ سوره همزه: «نار الله الموقدهٔ التی تطلع علی ۱۸ - در ادامه تهدید مجرمان زمان خویش ذیل آیه۲۲۷ سوره شعراء را اقتباس كرده اند: «و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون» [ آنان كه ظلم و ستم روا داشتند بزودی خواهند دانست كه به چه كیفر گاهی (در دوزخ) بازگشت میكنند.]
۱۹ - در ادامه تهدید داعیان باطل خلافت میفرماید: شما منتظر جزای اعمال (پست) خود باشید ما هم در انتظار نتیجه و پاداش اعمال خود میباشیم. این فرمایش اقتباسی است از آیه ۱۲۲ سوره هود: «وانتظروا انا منتظرون.»
۲۰ - در مقابل طفره رفتن غاصبان حكومت و عدم پذیرش حق ذیل آیه ۱۸ سوره یوسف را اقتباس كرده اند: «.. بل سولت لكم انفسكم امرا فصبر جمیل و الله المستعان علی ما تصفون» [ حضرت یعقوب در برابر دروغگویی برادران یوسف كه گفتند: «یوسف را گرگ درید و این پیراهن خون آلود اوست» فرمود: بلكه این كار زشت را هوسهای نفسانی شما در نظرتان زیبا جلوه داده و آراسته نموده است. (و البته من در برابر این حادثه) صبری جمیل و زیبا پیشه میسازم (و بردباری همراه با شكر در درگاه الهی از خود نشان خواهم داد) و از خدا (نیز) در مقابل آنچه شما اظهار میدارید، یاری میطلبم.]
۲۱ - در مورد قیامت و رسوایی ستمكاران و اهل باطل كه به حق اهل بیت: ظلم و ستم روا داشتند ذیل آیه ۷۸ سوره غافر را اقتباس كرده اند: «.. و خسر هنا لك المبطلون»
● گروه دوم:
۱ - در بیان اهتمام و كوشش های طاقت فرسای پدر عزیزش در راه تبلیغ دین اسلام و انذار مردم از عذاب الهی قسمتی از آیه ۹۴ سوره حجر: «فاصدع بما تؤمر ..» را اقتباس كرده و فرموده اند: «.. صا دعا بالنذارهٔ».
۲ - در ادامه توصیف پیامبر اكرم(ص) صدر آیه ۱۲۵ سوره نحل: «ادع الی سبیل ربك بالحكمهٔ والموعظهٔ الحسنهٔ» را اقتباس كرده و فرموده اند: «.. داعیا الی سبیل ربه بالحكمهٔ والموعظهٔ الحسنهٔ» [ .. مردم را به راه پروردگارش فراخوان بود و روش او در این كار حكمت (و برهان) و موعظه نیكو بود].
۳ - در هم شكسته شدن هیمنه بت پرستان و از هم گسیختگی آنان به دست توانای پیامبر اسلام(ص) را با استفاده از اقتباس آیه ۴۵ سوره قمر: «سیهزم الجمع و یولون الدبر» بیان كرده و فرموده اند: «(حتی) هزم (انهزم) الجمع و ولوا الدبر. »
۴ - در توصیف حالت مردم تن پرور زمان خویش میفرماید: در حالیكه پیامبر(ص) و علی(ع) در دوران سختی و فشارهای همه جانبه از سوی دشمنان برای پیشبرد اهداف مقدس اسلام از خود گذشتگی مینمودند و آسایش را از خود سلب كرده بودند، شما دنبال رفاه و عیش و نوش خویش بودید و این مطالب را با یك كلمه «فاكهون» افاده كرده اند كه اقتباسی است از آیه۲۷ سوره دخان: «(و نعمهٔ كانوا فیها) فاكهین» .
۵ - پس از بیان زحمات و رنجهای امیرالمؤمنین(ع) در راه اسلام و سرزنش مردم منافق صفت بخاطر راحت طلبی و رفاه زدگی آنان به یاد ایشان میآورد كه شما در آن دوران سخت و كمرشكن هماره منتظر آن بودید كه حوادث دردناكی (مانند شهادت پیامبر(ص)) برای ما پیش آید تا شما به اهداف خود برسید: «.. تتربصون بنا الدوائر». این فرمایش اقتباسی است از قسمتی از آیه ۹۸ سوره توبه: «.. و یتربص بكم الدوائر ..»
۶ - پس از توبیخ و سرزنش ابوبكر كه مدعی بود: «چون زهرا(س) فرزند پیامبر است لذا نمیتواند از پدرش ارث ببرد»، میفرماید: آیا در كتاب خدا آمده كه تو از پدرت ارث ببری اما من از پدرم ارث نبرم؟ اگر چنین نسبتی به كتاب خدا بدهی: لقد جئتشیئا فریا [ كار بسیار زشت و عجیبی مرتكب شده ای]. این فرمایش اقتباسی است از ذیل آیه۲۷ سوره مریم: «.. لقد جئتشیئا فریا».
۷ - برای تهدید غاصبان خلافت رسول خدا(ص) ذیل آیه۲۷ سوره جاثیه: «.. یوم تقوم الساعهٔ یومئذ یخسر المبطلون» را اقتباس كرده و فرموده اند: «و عند الساعهٔ یخسر المبطلون» [ هنگام قیامت اهل باطل به خسران و زیان خویش واقف میشوند].
۸ - انذار پیامبر(ص) نسبت به عذابهای الهی را یكی از اوصاف پدر خویش برشمرده و از ذیل آیه۴۶ سوره سبا: «ان هو الا نذیر لكم بین یدی عذاب شدید» اقتباس كرده و فرموده اند: «انا ابنهٔ نذیر لكم بین یدی عذاب شدید» [ من دختر همان بیم دهنده شما در برابر عذاب شدید الهی هستم (آن چنان عذابی كه گویی پیش روی شماست، چرا كه قیامت نزدیك است)].
۹ - در مورد عدم عمل به قرآن و پشت سر انداختن احكام آن توسط حكومت جور زمان خویش میفرماید: «و نبذتموه وراء ظهوركم» كه اقتباسی است از قسمتی از آیه۱۸۷ سوره آل عمران: «.. فنبذوه وراء ظهورهم..».
۱۰ - پس از سرزنش مردم به جهت عدم همراهی آنان در راه احقاق حق اهلبیت: كه سبب آن عدم درك حقیقت قرآن و آن نیز معلول تیرگی قلب و دل آنان بواسطه جهل و نفاق بود میفرمایند: «افلا تتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها؟» كه اقتباسی است از آیه ۲۴ سوره محمد: «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها؟».
۱۱ - در ادامه سرزنش مردمان تیره دل از آیه ۱۴ سوره مطففین: «كلا بل ران علی قلوبهم ما كانوا یكسبون» اقتباس كرده و فرموده اند: كلا بل ران علی قلوبكم ما اساتم من اعمالكم [ .. چنین نیست، بلكه ظلمت ظلم و تیرگی اعمال ناشایست شما موجب زنگار قلبهایتان گشته (و از این روی است كه قرآن را نمیفهمید تا بدان عمل كنید)].
۱۲ - در پی توبیخ و بیان علت ارتكاب اعمال مجرمین وقت از قسمتی از آیه۴۶ سوره انعام: «قل ارایتم ان اخذ الله سمعكم و ابصاركم ..» اقتباس نموده و فرموده اند: «.. فاخذ بسمعكم و ابصاركم» [ آن زنگار قلب شما باعث شده تا گوش و چشم های شما كر و كور گردد (و از درك حقیقت باز مانید)].
۱۳ - به دنبال توبیخ و سرزنش مردم دل مرده و غفلت زده از قسمتی از آیه ۲۲ سوره ق: «... فكشفنا عنك غطاءك ..» اقتباس كرده و فرموده اند: «.. اذا كشف لكم الغطاء» [ هنگامی كه بمیرید و پرده غفلت از جلوی چشمانتان كنار زده شود خواهید دانست كه چه عذابهای دردناكی در انتظار بوده است.]
۱۴ - در توصیف عذاب شدید الهی در قیامت ذیل آیه۴۷ سوره زمر: «.. وبدا لهم من الله ما لم یكونوا یحتسبون» را اقتباس كرده و فرموده اند: «و بدا لكم من ربكم ما لم تكونوا تحتسبون.» [ در قیامت از جانب خدا برای شما عذابهایی رو میشود كه هرگز به ذهن و فكرتان هم خطور نكرده بود.]
● دسته سوم: جملات ناظر به آیات:
۱ - در مورد حكمت تشریع و وجوب زكات میفرماید: «.. والزكاهٔ تزكیهٔ للنفس و نماء فی الرزق» [ و (خداوند) زكات را بدان جهت واجب ساخت تا موجب تزكیه نفس (و پاكی روح از گناهان) گردد و علاوه بر آن باعث زیاد شدن رزق و روزی شود]. قسمت اول این فرمایش ناظر است به صدر آیه۱۰۳ سوره توبه: «خذ من اموالهم صدقهٔ تطهرهم و تزكیهم بها ..» و قسمت دوم آن فرمایش ناظر استبه ذیل آیه۳۹ سوره روم: «.. و ما آتیتم من زكوهٔ تریدون وجه الله فاولئك هم المضعفون. »
۲ - درباره حكمت وجوب اطاعت از اهل بیت عصمت و طهارت: و در باب امامتشان میفرماید: .. و طاعتنا نظاما للملهٔ و امامتنا امانا للفرقهٔ [ .. و (خداوند) وجوب اطاعت ما خاندان را وسیل های جهت سامان دادن به ملت و امامت ما را مانع تفرقه و پراكندگی امت قرار داد.] این فرمایش ناظر است به قسمتی از آیه۱۰۳ سوره آلعمران: «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا واذكروا نعمت الله علیكم اذ كنتم اعداء فالف بین قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا..» (۹)
۳ - پیرامون حكمت وفای به نذر میفرماید: «.. و الوفاء بالنذر تعریضا للمغفرهٔ» [ وفای به نذر موجب آن میشود كه انسان در معرض مغفرت و آمرزش الهی قرار گیرد (و به پاداشهای بزرگ نائل آید.)] این جمله ناظر استبه آیاتی كه در باب وفای به نذر در قرآن بدانها اشاره شده، از جمله آیه۷ به بعد از سوره «هل اتی» كه در شان خود حضرت زهرا(س) و شوهر و فرزندان عزیزشان (امام حسن(ع) و امام حسین(ع)) نازل شده است: «یوفون بالنذر .. فوقاهم الله شر ذلك الیوم و لقاهم نضرهٔ و سرورا» [ آنها به نذر خود وفا كردند .. بدین جهت است كه خدا نیز آنان را (مورد لطف و عنایت خاص خویش قرار داده) و از شر (و سختی) آن روز (قیامت) محفوظ میدارد و آنها را در حالیكه غرق شادی و سرورند پذیرا میگردد.]
۴ - در مورد فلسفه و حكمت نهی از كم فروشی میفرماید: «.. وتوفیهٔ المكائیل والموازین تغییرا للبخس» [ فروشنده و مشتری هنگام معامله خود نباید در جنس و بهای آن كم گذارند (كه این ظلم است) بلكه بایستی تماما به یكدیگر تحویل دهند كه در غیر اینصورت مبتلا به نقص خواهند گشت (یا در اموال خود در همین دنیا دچار كمبود میگردند یا در فردای قیامت نامه اعمال خود را در حالی كه كمبود خیرات دارد مشاهده میكنند و یا هر دو كه هم در دنیا و هم در آخرت با كمبود مواجه میشوند.)] این فرمایش ناظر استبه قسمتی از آیه ۸۵ سوره اعراف: «.. فاوفوا الكیل والمیزان و لاتبخسوا الناس اشیاءهم ..»
۵ - در بیان حكمت نهی از شرابخواری میفرماید: .. والنهی عن شرب الخمر تنزیها عن الرجس [ شرابخواری بدان جهت تحریم گشته كه موجب تنزیه و پاكسازی روح از پلیدیها و گناهان است.] این فرمایش ناظر استبه قسمتی از آیه۹۰ سوره مائده: «یا ایها الذین آمنوا انما الخمر .. رجس .. فاجتنبوه..»
۶ - حكمت نهی از تهمتبه زنان پارسا را مبتلا نشدن به لعنت دانسته و میفرماید: «.. و قذف المحصنات اجتنابا للعنهٔ.» این فرمایش ناظر استبه قسمتی از آیه۲۳ سوره نور: «ان الذین یرمون المحصنات .. لعنوا ..»
۷ - در ضمن شمارش اوصاف و ویژگیهای پدر بزرگوارشان میفرماید: .. یجذ الاصنام» [ .. بتها (این معبودهای چندین هزار ساله جاهلان) را در هم شكست.] این فرمایش ناظر استبه قسمتی از آیه۵۷ و ۵۸ سوره انبیاء كه درباره بت شكنی حضرت ابراهیم «علی نبینا و آله و علیه السلام» میباشد: «و تالله لاكیدن اصنامكم .. فجعلهم جذاذا ..»
۸ - پیرامون گمراه شدن مردم و تبعیت آنها از شیطان میفرماید: «.. فالفاكم لدعوته مستجیبین» [ (شیطان) شما را در حالی یافت كه لبیك گوی ندایش بودید] این فرمایش ناظر است
به قسمتی از آیه ۲۲ سوره ابراهیم: « و قال الشیطان .. و ما كان لی علیكم من سلطان الا ان دعوتكم فاستجبتم لی ..»
۹ - در توصیف و بیان شدت حادثه غمبار و جانسوز ارتحال پدر خویش میفرماید: «.. و خشعت الجبال» [ و كوهها هم خاشع گشتند.] این فرمایش ناظر است به قسمتی از آیه ۲۱ سوره حشر كه در مورد عظمت قرآن است: «لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرایته خاشعا ..»
در پایان، بار دیگر تذكر این نكته بایسته است كه موارد ذكر شده در قالب دسته بندیهای فوق، تنها مربوط به یك سخنرانی حضرت فاطمه زهرا(س) میباشد وگرنه با توجه به مقدمه این مقاله، انوار وحی از زلال زندگی كوثر قابل تفكیك نمیباشد و به دیگر عبارت قرآن با زهرا(س) عجین گشته است.
سید علیرضا جعفری
پینوشتها:
۱و۲- برگرفته از بیانات حضرت امام خمینی۱، صحیفه نور ج۱۹: ص۲۷۸، انتشارات سازمان مدارك.
۳- صحیفه نور ج۱۹: ص۲۷۹.
۴- برای نمونه ر. ك. مناقب ابن شهر آشوب۱: ۲۴۲، انتشارات علامه - قم; احقاق الحق (كه از كتب اهل سنت نقل كرده است) ۱۰:۴۳۳ و۱۹:۱۵۹، انتشارات كتابخانه آیهٔالله مرعشی; - قم; بحارالانوار۴۳:۱۷۶، المكتبهٔ الاسلامیهٔ - تهران.
۵- از جمله: بلاغات النساء، تالیف احمد بن ابیطاهر (از علمای اهل سنت در قرن سوم) ص۲۳; علل الشرائع (به۳ سند) تالیف شیخ صدوق، متوفی: ۳۸۱، ص۲۴۸، انتشارات داوری - قم; الشافی تالیف سید مرتضی، متوفی:۴۳۶، ج۴: ص۶۸، مؤسسهٔ الصادق(ع) -ء طهران; الاحتجاج تالیف طبرسی، متوفی: ۵۴۸، ص۶۱، مطبعه مرتضویه - نجف; شرح ابن ابیالحدید (از علمای اهل سنت در قرن هفتم): ج۱۶ ص۲۱۱، منشورات مكتبهٔ آیهٔالله المرعشی;; كشف الغمهٔ تالیف اربلی، متوفی۶۹۳ (به نقل از كتاب «السقیفهٔ» تالیف ابی بكر احمد بن عبدالعزیز الجوهری)، ج۲: ص۱۰۶، مكتبهٔ بنیهاشمی - تبریز; بحارالانوار تالیف علامه مجلسی، متوفی ۱۱۱۱، ج۲۹ ص۲۱۵، دارالرضا(ع) - بیروت.
۶- طبق نقل اهل لغت، علمای علم بدیع اقتباس را آن میدانند كه اندكی از قرآن یا حدیث را در عبارت خود (چه بصورت نظم و شعر باشد و چه بصورت نثر) بیاوریم و اشاره نكنیم كه از قرآن یا حدیث میباشد. و هم ایشان تصریح كرده اند كه تغییر در آن مقدار از قرآن یا حدیث كه در عبارت خود آورده ایم اگر چنانچه تغییر مختصری باشد، اشكال ندارد و جائز میباشد. و این بیت از خاقانی را مثال زده اند:
نقد عمر زاهدان در توبه از می سشد تلف قل لهم ان ینتهوا یغفر لهم ما قد سلف
كه شاعر در این مصراع اخیر قل «للذین كفروا» را به قل «لهم» تغییر داده است (آیه ۳۸ سوره انفال)، مطالب گفته شده در ادبیات فارسی و عربی یكسان است. [..اما الاقتباس فهو ان یضمن الكلام - نظما كان او نثرا - شیئا من القرآن او الحدیث لا علی انه منه .. ولا باس بتغییر یسیر فی اللفظ المقتبس .. (مختصر المعانی، تالیف سعد الدین تفتازانی، متوفی: ۷۹۱، ص۲۲۱، انتشارات مصطفوی)] البته در مورد اینكه فرق بین اقتباس و تضمین چه میباشد، مشهور بدیعیین معتقدند كه اقتباس اختصاص به نظم و نثر ندارد ولی تضمین فقط در شعر واقع میشود، اما مخفی نماند كه نظریه برخی دیگر از دانشمندان بدیع آن است كه صنعت تضمین نیز اختصاص به شعر ندارد، به تحریر التحبیر تالیف ابن ابی الاصبع متوفی ۶۵۴ ه، ص۱۴۰، چاپ مجلس اعلای مصر و همچنین به الفوائد المشوق الی علوم القرآن و علم البیان تالیف ابن جوزی متوفی ۷۵۱ ه ص۱۹۵ مراجعه شود.
پینوشتها:
۱و۲- برگرفته از بیانات حضرت امام خمینی۱، صحیفه نور ج۱۹: ص۲۷۸، انتشارات سازمان مدارك.
۳- صحیفه نور ج۱۹: ص۲۷۹.
۴- برای نمونه ر. ك. مناقب ابن شهر آشوب۱: ۲۴۲، انتشارات علامه - قم; احقاق الحق (كه از كتب اهل سنت نقل كرده است) ۱۰:۴۳۳ و۱۹:۱۵۹، انتشارات كتابخانه آیهٔالله مرعشی; - قم; بحارالانوار۴۳:۱۷۶، المكتبهٔ الاسلامیهٔ - تهران.
۵- از جمله: بلاغات النساء، تالیف احمد بن ابیطاهر (از علمای اهل سنت در قرن سوم) ص۲۳; علل الشرائع (به۳ سند) تالیف شیخ صدوق، متوفی: ۳۸۱، ص۲۴۸، انتشارات داوری - قم; الشافی تالیف سید مرتضی، متوفی:۴۳۶، ج۴: ص۶۸، مؤسسهٔ الصادق(ع) -ء طهران; الاحتجاج تالیف طبرسی، متوفی: ۵۴۸، ص۶۱، مطبعه مرتضویه - نجف; شرح ابن ابیالحدید (از علمای اهل سنت در قرن هفتم): ج۱۶ ص۲۱۱، منشورات مكتبهٔ آیهٔالله المرعشی;; كشف الغمهٔ تالیف اربلی، متوفی۶۹۳ (به نقل از كتاب «السقیفهٔ» تالیف ابی بكر احمد بن عبدالعزیز الجوهری)، ج۲: ص۱۰۶، مكتبهٔ بنیهاشمی - تبریز; بحارالانوار تالیف علامه مجلسی، متوفی ۱۱۱۱، ج۲۹ ص۲۱۵، دارالرضا(ع) - بیروت.
۶- طبق نقل اهل لغت، علمای علم بدیع اقتباس را آن میدانند كه اندكی از قرآن یا حدیث را در عبارت خود (چه بصورت نظم و شعر باشد و چه بصورت نثر) بیاوریم و اشاره نكنیم كه از قرآن یا حدیث میباشد. و هم ایشان تصریح كرده اند كه تغییر در آن مقدار از قرآن یا حدیث كه در عبارت خود آورده ایم اگر چنانچه تغییر مختصری باشد، اشكال ندارد و جائز میباشد. و این بیت از خاقانی را مثال زده اند:
نقد عمر زاهدان در توبه از می سشد تلف قل لهم ان ینتهوا یغفر لهم ما قد سلف
كه شاعر در این مصراع اخیر قل «للذین كفروا» را به قل «لهم» تغییر داده است (آیه ۳۸ سوره انفال)، مطالب گفته شده در ادبیات فارسی و عربی یكسان است. [..اما الاقتباس فهو ان یضمن الكلام - نظما كان او نثرا - شیئا من القرآن او الحدیث لا علی انه منه .. ولا باس بتغییر یسیر فی اللفظ المقتبس .. (مختصر المعانی، تالیف سعد الدین تفتازانی، متوفی: ۷۹۱، ص۲۲۱، انتشارات مصطفوی)] البته در مورد اینكه فرق بین اقتباس و تضمین چه میباشد، مشهور بدیعیین معتقدند كه اقتباس اختصاص به نظم و نثر ندارد ولی تضمین فقط در شعر واقع میشود، اما مخفی نماند كه نظریه برخی دیگر از دانشمندان بدیع آن است كه صنعت تضمین نیز اختصاص به شعر ندارد، به تحریر التحبیر تالیف ابن ابی الاصبع متوفی ۶۵۴ ه، ص۱۴۰، چاپ مجلس اعلای مصر و همچنین به الفوائد المشوق الی علوم القرآن و علم البیان تالیف ابن جوزی متوفی ۷۵۱ ه ص۱۹۵ مراجعه شود.
منبع : سایت مداحی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست