سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
مجله ویستا


استراتژی جهانی شدن شرکتها و موسسات


استراتژی جهانی شدن شرکتها و موسسات
نویسنده : صانعی‌پور - محمود
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۰۱/۲۰
رده دیویی : ۳۳۷.۱
تعداد صفحه : ۳۷۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
شماره مجلد : ۱
تیراژ : ۵۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۸۱۸-۴۵-۵

مباحث مورد نظر در کتاب حول محور 'جهان گرایی 'و 'جهانی شدن تجارت', همچنین 'ساز و کارهای ورود و بهره‌گیری از جهانی شدن 'شکل می‌گیرد .کتاب طی پنج فصل سامان یافته است .نگارنده بر این باور است' :جهانی شدن در کلیه فرآیندها و مسائل اجتماعی, فرهنگی, اقتصادی و سیاسی در حال وقوع است و چه بخواهیم و چه نخواهیم این واقعه به شدت روی داده و بر میل ما رفتار نمی‌کند .و اگر هر حکومت یا دولتی نتواند از فرصت‌های بین‌المللی بهره‌مند شود, در امواج سهمگین آن دچار خطرات جدی خواهد شد .'نگارنده در فصل نخست, ضمن به دست دادن تعریفی از جهانی شدن و بیان انواع آن, و مهم‌ترین ویژگی‌های جهانی شدن را برمی‌شمارد و در پایان جایگاه موقعیت فعلی ایران در جهانی شدن را نشان می‌دهد .در فصل دوم نیازهای آرمانی جهانی شدن از منظر مدیریت استراتژیک بین‌المللی بررسی می‌شود .در فصل سوم نیازهای اساسی شرکت‌های خصوصی و دولتی برای جهانی شدن مطرح می‌گردد و در فصل چهارم, نگارنده نقش دولت‌ها در جهانی شدن نهادهای کشور را شرح می‌دهد .در این فصل مثال‌ها و مصداق‌های متعددی از نقش دولت در جهانی شدن در کشورهایی نظیر : ژاپن, اتحادیه اروپا, اتحادیه نفتا, چین, هند, شوروی سابق, و حتی ایران عرضه شده است .علاوه بر آن, دیدگاه اسلام در مبحث جهانی شدن در این فصل آمده است .در فصل انتهایی کتاب, مباحث حقوقی جهانی شدن, یعنی نظام حقوق بین‌المللی جهانی شدن, بررسی و ارزیابی می‌شود .