چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
در کام جنون - IN THE MOUTH OF MADNESS
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : سندی کینگ
کارگردان : جان کارپنتر
فیلمنامهنویس : مایکل د لوکا
فیلمبردار : گاری ب. کیب
آهنگساز(موسیقی متن) : جیم لانگ و کارپنتر
هنرپیشگان : سام نیل، جولی کارمن، یورگن پروچنو، چارلتن، هستن، دیوید وارنر، جان گلاور، برنی کیسی و پیتر جیسن
نوع فیلم : رنگی، ۹۵ دقیقه
ـ در یک آسایشگاه روانی، یکی از بیماران بستری شده داستانش را برای ̎دکتر رن̎ (وارنر) از مسئولان بیمارستان، تعریف میکند. او که ̎جان ترنت̎ (نیل) نام دارد، کارآگاهی است که از سوی مؤسسهای انتشاراتی مأموریت یافت بود تا ̎ساتر کین̎ (پروچنو)، از مشهورترین نویسندگان رمانهای هراسآور که طرف قرارداد مؤسسه بوده و ناگهان رمانش به نام ̎در کام جنون̎ را نیمه کاره رها کرده و ناپدید شده، بیابد. ̎ترنت̎ به توصیهٔ ̎لیندا استایلز̎ (کارمن)، از مسئولان مؤسسهٔ انتشاراتی، برای آشنائی با روحیهٔ خاص ̎کین̎ تصمیم به مطالعهٔ نوشتههای او میگیرد. تا اینکه آرام آرام احساس میکند وارد دنیای تخیلی آثار ̎او̎ شده است. ̎ترنت̎ در مییابد که طرح روی جلد یکی از این کتابها در واقع راهنمای محل وقوع ماجراهای رمان ̎کین̎ است. ̎ترنت̎ و ̎لیندا ̎ به این محل که یک شهر کوچک نیواینگلندی است، میروند. اما در آنجا اهالی، اماکمن و کلیهٔ چیزهائی که واقعی به نظر میآیند، دستخوش تغییراتی خوفانگیز میشوند. ̎ترنت̎ با ̎کین̎ در کلیسای شهر ملاقات میکند. ̎کین̎ نسخهٔ کامل شدهٔ رمانش را به او میدهد و او را به تونلی راهنمائی میکند تا به دنیای عادی بازگردد. ̎ترنت̎ در شهر در مییابد که ̎در کام جنون̎ چندی پیش منتشر شده و حتی فیلمی هم بر مبنای آن ساخته شده است. او در آستانهٔ جنون قرار میگیرد و راهی تیمارستان میشود، اما به دنبال آشوبهائی که روی میدهد، از آنجا میگریزد و به شهر اینک متروکه میرود.
ـ درونمایهٔ اصلی فیلم، رابطهٔ ̎توهم̎ و ̎واقعیت̎، طرح این رابطه در قالب ارتباط ̎هنر̎ و ̎زندگی̎ و از طریق ورود به دنیای ذهنی یک نویسنده، مضمونی تازه در سینمای ترسناک روانی (با آثاری مثل آبنبات فروش برنارد رز (۱۹۹۲) و در سطحی متفاوت ناهار عریان دیوید کراننبرگ ۱۹۹۱) نیست، اما کار پنتر از دیدگاهی تازه به آن میپردازد. در کام جنون، بدون ذکر در عنوانبندی، اقتباس از داستانی نوشتهٔ هـ. پ. لاوکرافت است که در آن گروهی از مخلوقات دوران پیش از پیدایش انسان، در صدد تسخیر دنیا در زمان حال بر میآیند. برخورد ̎خودآگاهانهٔ ̎ کارپنتر با دستمایهٔ فیلمش که به ̎خودبازتابندگی̎ آشکار اثر انجامیده (شخصیتهای اصلی فیلم آرام آرام به قالب شخصیتهای کتاب ̎در کام حنون̎ در میآیند، ̎ترنت̎ در پایان به تماشای فیلم در کام جنون با شرکت ̎جان ترنت̎ مینشیند)، در نهایت و پس از همهٔ افت و خیزهای فیلم، زمینهٔ موفقیت آن را در دو سطح: ۱. به عنوان فیلمی ترسناک، و ۲. در مقام اثری ̎دربارهٔ ̎ سینما (و ادبیات) ترسناک، فراهم میسازد. در کام جنون در این راستا قالب ستایشی از اینگونه آثار هنری را به خود میگیرد. در یکی از صحنههای پایانی، ̎ترنت̎ در پاسخ سئوال ̎دکتر رن̎ که میپرسد: ̎برای کسی که نمیتواند [کتابهای ̎کین̎ را] بخواند، چه راهی برای ورود به این دنیا (تخیل) وجود دارد؟ ̎، پاسخ میدهد: ̎سینما ̎.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست