دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
پیامدهای زشت دروغ
● پیامدهای زشت دروغ
۱) نابودی ایمان
دروغ با ایمان ناسازگار است و ضعف و نابودی آن را در پیدارد.
حسن ابن محبوب میگوید: از حضرت صادق (ع) پرسیدم:
یکون المومن بخیلا؟ قال: نعم، قلت: فیکون جبانا؟ قال: نعم، قلت: فیکون کذابا؟ قال: لا و لا خائنا، ثم قال: یجبل المومن علی کل طبیعه الا الخیانه و الکذب. [۱]
آیا مومن ممکن است بخیل باشد؟ فرمود: بله. آیا ممکن است ترسو باشد؟ فرمود بله. آیا ممکن است دروغگو باشد؟ فرمود: نه، مومن دارای هر سرشتی میشود، جز دروغ و خیانت.
دروغ و خیانت هرگز در دل مومن یافت نمیشود.
پیامبر اکرم (ص) میفرماید:
یطبع المومن علی کل خصله و لا یطبع علی الکذب و لا علی الخیانه. [۲]
مومن هر سرشتی را میپذیرد، جز دروغ و خیانت.
پس سرشت دروغگویی با ایمان ناسازگار است و ایمان را از قلب خارج میکند.
در بیان امام باقر (ع) چنین آمده است:
ان الکذب هو خراب الایمان. [۳]
همانا دروغ، نابودی و خرابی ایمان است.
امیر مومنان علی (ع) فرمود:
جانبوا الکذب فانه یجانب الایمان. [۴]
از دروغ بپرهیزید؛ چرا که ایمان را دور میکند.
۲) محرومیت از هدایت الهی
دروغ، انسان را از هدایت الهی محروم میسازد.
پروردگار عز و جل در قرآن کریم میفرماید:
ان الله لایهدی من هو کاذب کفار. [۵]
همانا خداوند دروغگوی ناسپاس را هدایت نمیکند.
ان الله لا یهدی من هو مسرف کذاب. [۶]
همانا خداوند کسی که اسراف کننده دروغگو است را هدایت نمیکند.
۳) زمینه سازی کفر و نفاق
دروغ گاه زمینه کفر یا نفاق را در انسان فراهم میسازد. زمانی که دل دروغگو از ایمان خالی شد، کفر یا نفاق به آن راه خواهد یافت؛ چنان که روایت شده: مردی خدمت رسول اکرم (ص) رسید و عرض کرد:
یا رسول الله ما عمل اهل النار؟ قال النبی (ص): الکذب، اذا کذب العبد فجر و اذا فجر کفر و اذا کفر دخل النار. [۷]
ای رسول خدا! کار اهل آتش چیست؟ پیامبر فرمود: دروغ. هرگاه دروغ گوید، فاسق میشود و هرگاه فاسق شود، کافر میشود و هرگاه کافر شد، در آتش قرار میگیرد؛
بنابراین، دروغ افزون بر دور ساختن ایمان از قلب انسان، زمینه کفر عملی او را نیز فراهم میکند.
دوگانگی میان واقعیت و خبر شخص دروغگو، مایه پیدایش و رشد صفت پلید نفاق در دل او میشود امیر مومنان علی(ع) میفرماید:
الکذب یودی الی النفاق. [۸]
دروغ انسان را به نفاق میکشاند.
طبق نقل حضرت صادق (ع)، پیامبر اکرم (ص) فرمود:
ثلاث من کن فیه کان منافقا و ان صام و صلی و زعم انه مسلم،
۱) من اذا ائتمن خان
۲) و اذا حدث کذب
۳) و اذا وعدا خلف. [۹]
سه چیز است که در هر کس باشد، منافق است؛ اگر چه روزه بگیرد و نماز بخواند و گمان کند که مسلمان است:
۱) آن گاه که او را امین به شمار آورند، خیانت کند.
۲) آن گاه که سخن براند دروغ گوید.
۳) آن گاه که پیمان بندد، پیمان شکند.
دل نیارامد ز گفتار دروغ آب و روغن هیچ نفروزد فروغ [۱۰]
۴) ضعیف ساختن مروت و جوانمردی
پیامبر گرامی (ص) فرمود:
اقل الناس مروه من کان کاذبا. [۱۱]
جوانمردی در شخص دروغگو از همه کمتر است.
آن گاه که دروغ، عادت فرد شود، چه بسا جوانمردی، یکسره از وجود او رخت بربندد؛ چنان که در سخنان گهربار حضرت علی(ع) آمده است:
من کذب افسد مروته. [۱۲]
هرکس دروغ گوید، جوانمردی خویش را تباه سازد.
گوهر جوانمردی، جز با راستی و درستی سازگار نیست، و روح جوانمردی، از کژی و ناراستی گریزان است. حضرت در جای دیگر میفرماید:
لا یجتمع الکذب و المروءه. [۱۳]
دروغ و جوانمردی جمع نمیشوند.
۵) فراموشی
از آنجا که خبرهای انسان دروغگو، با واقع مخالف است و مخالفت با واقع، حد و مرز و معیار واحدی ندارد، چه بسا خبرهای او از یک واقعه، با هم سازگار و یکسان نباشد.
امام صادق (ع) فرمود:
ان مما اعان الله به علی الکذابین، النسیان. [۱۴]
همانا از کمکهایی که خداوند بر ضد دروغگویان میکند، فراموشی ] آنها [ است.
۶) سلب توفیق از رسیدن به برخی مقامها و انجام برخی اعمال صالح
حضرت رسول (ص) فرمود:
الکذاب لا یکون صدیقا و لا شهیدا. [۱۵]
دروغگو، نه در زمره صدیقان درآید و نه در زمره شهیدان.
امام صادق (ع) فرمود:
ان الرجل لیکذب الکذبه فیحرم بها صلاه اللیل فاذا حرم بها الرزق. [۱۶]
همانا انسان دروغ میگوید؛ پس، از نماز شب محروم میشود؛ پس آنگاه که از نماز شب محروم شد، از روزی [گسترده که اثر نماز شب است] محروم خواهد شد.
۷) کاهش ارزش اجتماعی
دروغگو قابل اطمینان نیست و مردم به او اعتماد نمیکنند؛ از این رو نزد مردم ارزش ندارد. ارزش انسان در جامعه بشری، به اطمینان و اعتماد مردم به او است. آنگاه که شخصی وجهه و آبروی خاصی دارد، ارزشمند است و از بین رفتن اعتبار و آبرو، نابود کننده ارزش اجتماعی او است و دروغگویی، رفتار ناشایستی به شمار میرود که اعتبار انسان را از بین میبرد. امیر مومنان علی(ع) میفرماید:
الکذاب و المیت سواء فان فضیله الحی علی المیت الثقه به فاذا لم یوثق بکلامه بطلت حیاته. [۱۷]
دروغگو و مرده یکسان هستند؛ زیرا همانا برتری زنده بر مرده، در اطمینان ] مردم [ به او است؛ پس وقتی مردم به سخن دروغگو اعتماد نکنند، زنده بودنش باطل است.
امام صادق (ع) از عیسی ابن مریم (ع) نقل فرمود:
من کثر کذبه، ذهب بهاءه. [۱۸]
کسی که بسیار دروغ گوید، ارزشش نزد خدا و نزد خلق او از بین میرود.
امیر مومنان علی (ع) میفرماید:
ینبغی للرجل المسلم ان یجتنب مواخاه الکذاب فانه یکذب حتی یجی بالصدق فلا یصدق. [۱۹]
شایسته است که مسلمان از دوستی و برادری با دروغگو بپرهیزد؛ زیرا او آنقدر دروغ میگوید که اگر سخن راستی هم بر زبان آورد، دیگر باور نخواهد شد.
این ناباوری تا آنجا گسترش خواهد یافت که مردم شخص دروغگو را طرف مشورت خویش نیز قرار نخواهند داد؛ چنان که امیر مومنان علی (ع) میفرماید:
أ لا رای لکذوب. [۲۰]
[دروغگو در مقام مشورت] هیچ رایی ندارد [رایش بیارزش است].
۸) موجب لعن خدا و فرشتگان
دروغگویی به اندازهای ناپسند است که موجب لعن خدا و فرشتگان شده، دروغگو را در شمار لعنت شدگان درگاه الهی قرار میدهد. رسول خدا (ص) میفرماید:
فلعنه الله علی الکاذب و ان کان مازحا. [۲۱]
خداوند دروغگو را لعنت کند؛ اگر چه شوخی کرده باشد.
المومن اذا کذب بغیر عذر لعنه سبعون الف ملک و خرج من قلبه نتن حتی یبلغ العرش فیلعنه حمله العرش. [۲۲]
آن گاه که شخص مومن، بدون عذر دروغ گوید، هفتاد هزار فرشته او را لعنت میکنند و از قلب او بوی گندی بیرون میآید که به عرش میرسد؛ آن گاه حاملان عرش الهی نیز او را لعن میکنند.
۹) فقر و تنگدستی
زمانی که دروغ گفتن، رفتاری ثابت و عادی شود، فقر و تنگدستی را به بار میآورد و برکت را از زندگی میبرد. امیر مومنان علی(ع) در شمارش سببهای فقر میفرماید:
... و اعتیاد الکذب یورث الفقر. [۲۳]
و عادت به دروغ، تنگدستی را به جای مینهد.
۱۰) سرزنش و پشیمانی
سرانجام دروغگویی، سرزنش شدن و پشیمانی از کرده خویش است؛ زیرا مردم دیر یا زود، به رفتار ناشایست و گفتار خلاف واقع دروغگو پی برده، او را خواهند شناخت. از حضرت علی(ع) نقل شده است:
عاقبه الکذب ملامه و ندامه. [۲۴]
سرانجام دروغ، سرزنش و پشیمانی است.
۱۱) نابودی شرم و حیا
کسی که عادت کند بدون توجه به ارزش و منزلت انسانی دیگران، به آنها دروغ بگوید، پرده حیا میان خود و ایشان را دریده، بیشرم میشود، چنان که سرور پرهیزکاران حضرت علی(ع) فرموده است:
لا حیاء لکذاب. [۲۵]
دروغگو بیحیا است.
دروغ پیامدهای زشت دیگری نیز دارد که سرانجام همه آنها دوزخ و عذاب الهی است.
از پیامبر خدا (ص) نقل شده است:
ایاکم و الکذب فانه من الفجور و انهما فیالنار. [۲۶]
از دروغ بپرهیزید. همانا دروغ از فجور و ستمکاری است و همانا دروغ و فجور در آتش جای دارند.
امیر مومنان علی(ع) هم میفرماید:
ثمره الکذب المهانه فیالدنیا و العذاب فیالآخره. [۲۷]
میوه دروغ، پستی در دنیا، و عذاب در آخرت است.
أیت الله مجتبی تهرانی
پی نوشت
[۱]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۳، ح ۱۵۹۶۶.
[۲]. علامه مجلسی: بحار الانوار ج ۷۴ ص ۱۶۰، ح ۱۵۰.
[۳]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۳۹، ح ۴.
[۴]. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۴۶، ح ۱۶۲۱۶.
[۵]. زمر (۳۹): ۳.
[۶]. غافر (۴۰): ۲۸.
[۷]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۹، ح ۱۰۳۰۵.
[۸]. . آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۴۰۸.
[۹]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۲۹۰، ح ۸.
[۱۰]. مولوی: مثنوی معنوی، دفتر سوم، قصه خورندگان پیل بچه.
[۱۱]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۷، ح ۱۰۲۹۵.
[۱۲]. همان، ص ۲۲۱، ح ۴۴۱۵.
[۱۳]. همان، ح ۴۴۱۷.
[۱۴]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۴۱، ح ۱۵.
[۱۵]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۴، ح ۱۰۲۸۰.
[۱۶]. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۶۰، ح ۱۰۳۰۵.
[۱۷]. آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۳۸۶.
[۱۸]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۴۱، ح ۱۳.
[۱۹]. همان، ح ۱۴.
[۲۰]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۸، ح ۱۰۳۰۰.
[۲۱]. همان، ج ۱۱، ص ۳۷۲، ح ۱۳۲۹۴.
[۲۲]. همان، ج ۹، ص ۸۶، ح ۱۰۲۹۱.
[۲۳]. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۳۴۷، ح ۲۰۷۰۴.
[۲۴]. آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۱، ح ۴۴۱۳.
[۲۵]. همان، ح ۴۴۱۶.
[۲۶]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۸، ح ۱۰۳۰۲.
[۲۷]. آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۴۰۰.
اخلاق الاهی (أفات زبان ) ج۴ ص ۱۱۸
پی نوشت
[۱]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۳، ح ۱۵۹۶۶.
[۲]. علامه مجلسی: بحار الانوار ج ۷۴ ص ۱۶۰، ح ۱۵۰.
[۳]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۳۹، ح ۴.
[۴]. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۴۶، ح ۱۶۲۱۶.
[۵]. زمر (۳۹): ۳.
[۶]. غافر (۴۰): ۲۸.
[۷]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۹، ح ۱۰۳۰۵.
[۸]. . آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۴۰۸.
[۹]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۲۹۰، ح ۸.
[۱۰]. مولوی: مثنوی معنوی، دفتر سوم، قصه خورندگان پیل بچه.
[۱۱]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۷، ح ۱۰۲۹۵.
[۱۲]. همان، ص ۲۲۱، ح ۴۴۱۵.
[۱۳]. همان، ح ۴۴۱۷.
[۱۴]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۴۱، ح ۱۵.
[۱۵]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۴، ح ۱۰۲۸۰.
[۱۶]. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۶۰، ح ۱۰۳۰۵.
[۱۷]. آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۳۸۶.
[۱۸]. کلینی: کافی، ج ۲، ص ۳۴۱، ح ۱۳.
[۱۹]. همان، ح ۱۴.
[۲۰]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۸، ح ۱۰۳۰۰.
[۲۱]. همان، ج ۱۱، ص ۳۷۲، ح ۱۳۲۹۴.
[۲۲]. همان، ج ۹، ص ۸۶، ح ۱۰۲۹۱.
[۲۳]. حر عاملی: وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۳۴۷، ح ۲۰۷۰۴.
[۲۴]. آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۱، ح ۴۴۱۳.
[۲۵]. همان، ح ۴۴۱۶.
[۲۶]. محدث نوری: مستدرک الوسائل، ج ۹، ص ۸۸، ح ۱۰۳۰۲.
[۲۷]. آمدی: غرر الحکم، ص ۲۲۰، ح ۴۴۰۰.
اخلاق الاهی (أفات زبان ) ج۴ ص ۱۱۸
منبع : معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست