یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
زندگانی حضرت مهدی ( ع )

ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان ( ع ) در شب جمعه ، نیمه شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶هجری بوده است . پس از اینكه دو قرن و اندی از هجرت پیامبر ( ص ) گذشت ، و امامت به امام دهم حضرت هادی ( ع ) و امام یازدهم حضرت عسكری ( ع ) رسید ، كم كم در بین فرمانروایان و دستگاه حكومت جبار ، نگرانیهایی پدید آمد . علت آن اخبار و احادیثی بود كه در آنها نقل شده بود : از امام حسن عسكری ( ع ) فرزندی تولد خواهد یافت كه تخت و كاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد كرد و عدل و داد را جانشین ظلم و ستم ستمگران خواهد نمود . در احادیثی كه بخصوص از پیغمبر ( ص ) رسیده بود ، این مطلب زیاد گفته شده و به گوش زمامداران رسیده بود .
در این زمان یعنی هنگام تولد حضرت مهدی ( ع ) ، معتصم عباسی ، هشتمین خلیفه عباسی ،كه حكومتش از سال ۲۱۸ هجری آغاز شد ، سامرا ، شهر نوساخته را مركز حكومت عباسی قرار داد . این اندیشه - كه ظهور مصلحی پایههای حكومت ستمكاران را متزلزل مینماید و باید از تولدنوزادان جلوگیری كرد ، و حتی مادران بیگناه را كشت ، و یا قابلههایی را پنهانی به خانهها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند - در تاریخ نظایری دارد . در زمان حضرت ابراهیم ( ع ) نمرود چنین كرد . در زمان حضرت موسی ( ع ) فرعون نیز به همین روش عمل نمود . ولی خدا نخواست . همواره ستمگران میخواهند مشعل حق را خاموش كنند ، غافل از آنكه ، خداوند نور خود را تمام و كامل میكند ، اگر چه كافران و ستمگران نخواهند .در مورد نوزاد مبارك قدم حضرت امام حسن عسكری ( ع ) نیز داستان تاریخ به گونهای شگفت انگیز و معجزهآسا تكرار شد . امام دهم بیست سال - در شهر سامرا - تحت نظر و مراقبت بود ، و سپس امام یازدهم ( ع ) نیز در آنجا زیر نظر و نگهبانی حكومت به سر میبرد . " به هنگامی كه ولادت ، این اختر تابناك ، حضرت مهدی ( ع ) ، نزدیك گشت ، و خطر او در نظر جباران قوت گرفت ، در صدد بر آمدند تا از پدید آمدن این نوزاد جلوگیری كنند ، و اگر پدید آمد و بدین جهان پای نهاد ، او را از میان بردارند . بدین علت بود كه چگونگی احوال مهدی ، دوران حمل و سپس تولد او ، همه و همه ، از مردم نهان داشته میشد ، جز چند تن معدود از نزدیكان ، یا شاگردان و اصحاب خاص امام حسن عسكری ( ع ) كسی او را نمیدید . آنان نیز مهدی را گاه بگاه میدیدند ، نه همیشه و به صورت عادی " .
● شیعیان خاص ، مهدی ( ع ) را مشاهده كردند
در مدت ۵ یا ۴ سال آغاز عمر حضرت مهدی كه پدر بزرگوارش حیات داشت ،شیعیان خاص به حضور حضرت مهدی ( ع ) میرسیدند . از جمله چهل تن به محضر امام یازدهم رسیدند و از امام خواستند تا حجت و امام بعد از خود را به آنها بنمایاند تا او را بشناسند ، و امام چنان كرد . آنان پسری را دیدند كه بیرون آمد ، همچون پاره ماه ، شبیه به پدر خویش . امام عسكری فرمود : " پس از من ، این پسر امام شماست ، و خلیفه من است در میان شما ، امر او را اطاعت كنید ، ازگرد رهبری او پراكنده نگردید ، كه هلاك میشوید و دینتان تباه میگردد . این را هم بدانید كه شما او را پس از امروز نخواهید دید ، تا اینكه زمانی دراز بگذرد . بنابراین از نایب او ، عثمان بن سعید ، اطاعت كنید " . و بدین گونه ، امام یازدهم ، ضمن تصریح به واقع شدن غیبت كبری ، امام مهدی را به جماعت شیعیان معرفی فرمود ، و استمرار سلسله ولایت را اعلام داشت . یكی از متفكران و فیلسوفان قرن سوم هجری كه به حضور امام رسیده است ، ابو سهل نوبختی میباشد .
باری ، حضرت مهدی ( ع ) پنهان میزیست تا پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسكری در روز هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری دیده از جهان فرو بست . در این روز بنا به سنت اسلامی ، میبایست حضرت مهدی بر پیكر مقدس پدر بزرگوار خود نماز گزارد ، تا خلفای ستمگر عباسی جریان امامت را نتوانند تمام شده اعلام كنند ، و یا بد خواهان آن را از مسیر اصلی منحرف كنند ، و وراثت معنوی و رسالت اسلامی و ولایت دینی را به دست دیگران سپارند . بدین سان ، مردم دیدند كودكی همچون خورشید تابان با شكوه هر چه تمامتر از سرای امام بیرون آمد ، و جعفركذاب عموی خود را كه آماده نماز گزاردن بر پیكر امام بود به كناری زد ، و بر بدن مطهر پدر نماز گزارد .
● ضرورت غیبت آخرین امام
بیرون آمدن حضرت مهدی ( ع ) و نماز گزاران آن حضرت همه جا منتشر شد .كارگزاران و ماموران معتمد عباسی به خانه امام حسن عسكری (ع) هجوم بردند، اما هر چه بیشتر جستند كمتر یافتند ، و در چنین شرایطی بود كه برای بقای حجت حق تعالی ، امر غیبت امام دوازدهم پیش آمد و جز این راهی برای حفظ جان آن " خلیفه خدا در زمین " نبود ، زیرا ظاهر بودن حجت حق و حضورش در بین مردم همان بود و قتلش همان . پس مشیت و حكمت الهی بر این تعلق گرفت كه حضرتش را از نظرها پنهان نگهدارد ، تا دست دشمنان از وی كوتاه گردد ، و واسطه فیوضات ربانی ، بر اهل زمین سالم ماند . بدین صورت حجت خدا ، هر چند آشكار نیست ، اما انوار هدایتش از پس پرده غیبت راهنمای موالیان و دوستانش میباشد . ضمنا این كیفر كردار امت اسلامی است كه نه تنها از مسیر ولایت و اطاعت امیر المؤمنین علی ( ع ) و فرزندان معصومش روی بر تافت ، بلكه به آزار و قتل آنان نیز اقدام كرد ، و لزوم نهان زیستی آخرین امام را برای حفظ جانش سبب شد . در این باب سخن بسیار است و مجال تنگ ، اما برای اینكه خوانندگان به اهمیت وجود امام غایب در جهان بینی تشیع پی برند ، به نقل قول پروفسور هانری كربن - مستشرق فرانسوی - در ملاقاتی كه با علامه طباطبائی داشته ، میپردازیم : " به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است كه رابطه هدایت الهیه را میان خدا و خلق ، برای همیشه ، نگهداشته و بطور استمرار و پیوستگی ولایت را زنده و پابر جا میدارد ... تنها مذهب تشیع است كه نبوت را با حضرت محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - ختم شده میداند ، ولی ولایت را كه همان رابطه هدایت و تكمیل میباشد ، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده میداند . رابطهای كه از اتصال عالم انسانی به عالم الوهی كشف نماید ، بواسطه دعوتهای دینی قبل از موسی و دعوت دینی موسی و عیسی و محمد - صلوات الله علیهم - و بعد از حضرت محمد ، بواسطه ولایت جانشینان وی ( به عقیده شیعه ) زنده بوده و هست و خواهد بود ، او حقیقتی است زنده كه هرگز نظر علمی نمیتواند او را از خرافات شمرده از لیست حقایق حذف نماید ... آری تنها مذهب تشیع است كه به زندگیاینحقیقت ، لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است كه این حقیقت میان عالم انسانی و الوهی ، برای همیشه ، باقی و پا برجاست " یعنی با اعتقاد به امام حی غایب .
● صورت و سیرت مهدی ( ع )
چهره و شمایل حضرت مهدی ( ع ) را راویان حدیث شیعی و سنی چنین نوشتهاند :" چهرهاش گندمگون ، ابروانی هلالی و كشیده ، چشمانش سیاه و درشت و جذاب ، شانهاش پهن ، دندانهایش براق و گشاد ، بینیاش كشیده و زیبا، پیشانیاش بلند و تابنده . استخوان بندیاش استوار و صخرهسان ، دستان و انگشتهایش درشت . گونههایش كم گوشت و اندكی متمایل به زردی - كه از بیداری شب عارض شده - گونه راستش خالی مشكین . عضلاتش پیچیده و محكم ، موی سرش بر لاله گوش ریخته ، اندامش متناسب و زیبا ، هیاتش خوش منظر و رباینده ، رخسارهاش در هالهای از شرم بزرگوارانه و شكوهمند غرق . قیافهاش از حشمت و شكوه رهبری سرشار . نگاهش دگرگون كننده ، خروشش دریاسان ، و فریادش همه گیر " .
حضرت مهدی صاحب علم و حكمت بسیار است و دارنده ذخایر پیامبران است . وی نهمین امام است از نسل امام حسین ( ع ) اكنون از نظرها غایب است . ولی مطلق و خاتم اولیاء و وصی اوصیاء و قائد جهانی و انقلابی اكبر است . چون ظاهر شود ، به كعبه تكیه كند ، و پرچم پیامبر ( ص ) را در دست گیرد و دین خدا را زنده و احكام خدا را در سراسر گیتی جاری كند . و جهان را پر از عدل و داد و مهربانی كند . حضرت مهدی ( ع ) در برابر خداوند و جلال خداوند فروتن است . خدا و عظمت خدا در وجود او متجلی است و همه هستی او را فراگرفته است . مهدی ( ع ) عادل است و خجسته و پاكیزه . ذرهای از حق را فرو نگذارد . خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند . در حكومت او ، به احدی ناراحتی نرسد مگر آنجا كه حد خدایی جاری گردد . مهدی ( ع ) حق هر حقداری را بگیرد و به او بدهد . حتی اگر حق كسی زیر دندان دیگری باشد ، از زیر دندان انسان بسیار متجاوز و غاصب بیرون كشد و به صاحب حق باز گرداند . به هنگام حكومت مهدی ( ع ) حكومت جباران و مستكبران ، و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان ، نابود گردد . شهر مكه - قبله مسلمین - مركز حكومت انقلابی مهدی شود . نخستین افراد قیام او ، در آن شهر گرد آیند و در آنجا به او بپیوندند ... برخی به او بگروند ، با دیگران جنگ كند ، و هیچ صاحب قدرتی و صاحب مرامی ، باقی نماند و دیگر هیچ سیاستی و حكومتی ، جز حكومت حقه و سیاست عادله قرآنی ، در جهان جریان نیابد . آری ، چون مهدی ( ع ) قیام كند زمینی نماند ، مگر آنكه در آنجا گلبانگ محمدی : اشهد ان لا اله الا الله ، و اشهد ان محمدا رسول الله ، بلند گردد .
در زمان حكومت مهدی ( ع ) به همه مردم ، حكمت و علم بیاموزند ، تا آنجا كه زنان در خانهها با كتاب خدا و سنت پیامبر ( ص ) قضاوت كنند . در آن روزگار ، قدرت عقلی تودهها تمركز یابد . مهدی (ع ) با تایید الهی ، خردهای مردمان را به كمال رساند و فرزانگی در همگان پدید آورد ... . مهدی ( ع ) فریاد رسی است كه خداوند او را بفرستد تا به فریاد مردم عالم برسد . در روزگار او همگان به رفاه و آسایش و وفور نعمتی بیمانند دست یابند . حتی چهارپایان فراوان گردند و با دیگر جانوران ، خوش و آسوده باشند . زمین گیاهان بسیار رویاند آب نهرها فراوان شود ، گنجها و دفینههای زمین و دیگر معادن استخراج گردد . در زمان مهدی ( ع ) آتش فتنهها و آشوبها بیفسرد ، رسم ستم و شبیخون و غارتگری برافتد و جنگها از میان برود .
در جهان جای ویرانی نماند ، مگر آنكه مهدی ( ع ) آنجا را آباد سازد . در قضاوتها و احكام مهدی ( ع ) و در حكومت وی ، سر سوزنی ظلم و بیداد بر كسی نرود و رنجی بر دلی ننشیند . مهدی ، عدالت را ، همچنان كه سرما و گرما وارد خانهها شود ، وارد خانههای مردمان كند و دادگری او همه جا را بگیرد .
● شمشیر حضرت مهدی ( ع )
شمشیر مهدی ، سیفالله و سیفالله المنتقم است . شمشیری است خدائی ،شمشیری است انتقام گیرنده از ستمگران و مستكبران. شمشیر مهدی شمشیر انتقام از همه جانیان در طول تاریخ است .درندگان متمدن آدمكش را میكشد ، اما بر سر ضعیفان و مستضعفان رحمت میبارد و آنها را مینوازد . روزگار موعظه و نصیحت در زمان او دیگر نیست . پیامبران و امامان و اولیاء حق آمدند و آنچه لازمه پند دادن بود بجای آوردند . بسیاری از مردم نشنیدند و راه باطل خود را رفتند و حتی اولیاء حق را زهر خوراندند وكشتند . اما در زمان حضرت مهدی باید از آنها انتقام گرفته شود . مهدی ( ع ) آن قدر از ستمگران را بكشد كه بعضی گویند : این مرد از آل محمد ( ص ) نیست . اما او از آل محمد ( ص ) است یعنی از آل حق ، آل عدالت ، آل عصمت و آل انسانیت است . از روایات شگفت انگیزی كه در مورد حضرت مهدی ( ع ) آمده است ، خبری است كه ازحضرت امام محمد باقر ( ع ) نقل شده و مربوط است به ۱۲۹۰ سال قبل . در این روایت حضرت باقر ( ع ) میگویند : " مهدی ، بر مركبهای پر صدایی ، كه آتش و نور در آنها تعبیه شده است ، سوار میشود و به آسمانها ، همه آسمانها سفر میكند " . و نیز در روایت امام محمد باقر ( ع ) گفته شده است كه بیشتر آسمانها ،آبادومحلسكونتاست .البته این آسمان شناسی اسلامی ، كه از مكتب ائمه طاهرین ( ع ) استفاده میشود ، ربطی به آسمان شناسی یونانی و هیئت بطلمیوسی ندارد ... و هر چه در آسمانشناسی یونانی ، محدود بودن فلكها و آسمانها و ستارگان مطرح است ، در آسمان شناسی اسلامی ، سخن ازوسعت و ابعاد بزرگ است و ستارگان بیشمار و قمرها و منظومههای فراوان . و گفتن چنین مطالبی از طرف پیامبر اكرم ( ص ) و امام باقر ( ع ) جز از راه ارتباط با عالم غیب و علم خدائی امكان نداشته است .
● غیبت كوتاه مدت یا غیبت صغری
مدت غیبت صغری بیش از هفتاد سال بطول نینجامید ( از سال ۲۶۰ ه. تا سال ۳۲۹ ه. )كه در این مدت نایبان خاص ، به محضر حضرت مهدی ( ع ) میرسیدند ، و پاسخ نامهها سؤوالات را به مردم میرساندند . نایبان خاص كه افتخار رسیدن به محضر امام ( ع ) را داشتهاند ، چهار تن میباشند كه به " نواب خاص " یا " نایبان ویژه " معروفند .
۱) نخستین نایب خاص مهدی ( ع ) عثمان بن سعید اسدی است . كه ظاهرا بعد از سال ۲۶۰ هجری وفات كرد ، و در بغداد به خاك سپرده شد . عثمان بن سعید از یاران و شاگردان مورد اعتماد امام دهم و امام یازدهم بود و خود در زیر سایه امامت پرورش یافته بود .
۲) محمد بن عثمان : دومین سفیر و نایب امام ( ع ) محمد بن عثمان بن سعید فرزند عثمان بن سعید است كه در سال ۳۰۵ هجری وفات كرد و در بغداد بخاك سپرده شد . نیابت و سفارت محمد بن سعید نزدیك چهل سال بطول انجامید .
۳) حسین بن روح نوبختی : سومین سفیر ، حسین بن روح نوبختی بود كه در سال ۳۲۶ هجری فوت كرد .
۴)علی بن محمد سمری : چهارمین سفیر و نایب امام حجه بن الحسن ( ع ) است كه در سال ۳۲۹ هجری قمری در گذشت و در بغداد دفن شد . مدفن وی نزدیك آرامگاه عالم و محدث بزرگ ثقه الاسلام محمد بن یعقوب كلینی است . همین بزرگان و عالمان و روحانیون برجسته و پرهیزگار و زاهد و آگاه در دوره غیبت صغری واسطه ارتباط مردم با امام غایب و حل مشكلات آنها بوسیله حضرت مهدی ( ع ) بودند .
● غیبت دراز مدت یا غیبت كبری و نیابت عامه
این دوره بعد از زمان غیبت صغری آغاز شد ، و تاكنون ادامه دارد .این مدتدوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است . در زمان نیابت عامه ، امام ( ع ) ضابطه و قاعدهای به دست داده است تا در هر عصر ، فرد شاخصی كه آن ضابطه و قاعده ، در همه ابعاد بر او صدق كند ، نایب عام امام ( ع ) باشد و به نیابت از سوی امام ، ولی جامعه باشد در امر دین و دنیا .
بنابراین ، در هیچ دورهای پیوند امام ( ع ) با مردم گسیخته نشده و نبوده است . اكنون نیز ، كه دوران نیابت عامه است ، عالم بزرگی كه دارای همه شرایط فقیه و دانای دین بوده است و نیز شرایط رهبری را دارد ، در راس جامعه قرار میگیرد و مردم به او مراجعه میكنند و او صاحب "ولایت شرعیه " است به نیابت از حضرت مهدی ( ع ) . بنابراین ، اگر نایب امام ( ع ) در این دوره ، حكومتی را درست و صالح نداند آن حكومت طاغوتی است ، زیرا رابطهای با خدا و دین خدا و امامت و ظارت شرعی اسلامی ندارد . بنابر راهنمایی امام زمان ( عجل الله فرجه ) برای حفظ انتقال موجودیت تشیع و دین خدا ، باید همیشه عالم و فقیهی در راس جامعه شیعه قرار گیرد كه شایسته و اهل باشد ، و چون كسی - با اعلمیت و اولویت - در راس جامعه دینی و اسلامی قرار گرفت باید مجتهدان و علمای دیگر مقام او را پاس دارند ، و برای نگهداری وحدت اسلامی و تمركز قدرت دینی او را كمك رسانند ، تا قدرتهای فاسد نتوانند آن را متلاشی و متزلزلكنند . گر چه دوری ما از پناهگاه مظلومان و محرومان و مشتاقان - حضرت مهدی ( ع ) - بسیار درد آور است ، ولی بهر حال - در این دوره آزمایش - اعتقاد ما اینست كه حضرت مهدی ( ع ) به قدرت خدا و حفظ او ، زنده است و نهان از مردم جهان زندگی میكند ، روزی كه " اقتضای تام " حاصل شود ، ظاهر خواهد شد ، و ضمن انقلابی پر شور و حركتی خونین و پردامنه ، بشریت مظلوم را از چنگ ظالمان نجات خواهد داد ، و رسم توحید و آیین اسلامی را عزت دوباره خواهد بخشید .
● اعتقاد به مهدویت در دورههای گذشته
اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی در دینهای دیگر مانند :یهودی ، زردشتی ، مسیحی و مدعیان نبوت عموما ، و دین مقدس اسلام ، خصوصا ، به عنوان یك اصل مسلم مورد قبول همه بوده است .
● اعتقاد به حضرت مهدی ( ع ) منحصر به شیعه نیست
عقیده به ظهور حضرت مهدی ( ع ) فقط مربوط به شیعیان و عالم تشیع نیست ،بلكه بسیاری از مذاهب اهل سنت( مالكی ، حنفی ، شافعی و حنبلی و ... ) به این اصل اعتقاد دارند و دانشمندان آنها ، این موضوع را در كتابهای فراوان خود آوردهاند و احادیث پیغمبر ( ص ) را درباره مهدی ( ع ) از حدیثهای متواتر و صحیح میدانند .
● قرآن و حضرت مهدی ( ع )
در قرآن كریم درباره حضرت مهدی و ظهور منجی در آخر الزمان و حكومت صالحان وپیروزی نیكان بر ستمگران آیاتی آمده است از جمله : " ما در زبور داوود ، پس از ذكر ( = تورات ) نوشتهایم كه سرانجام ، زمین را بندگان شایسته ما میراث برند و صاحب شوند " .
حضرت امام محمد باقر ( ع ) درباره " بندگان شایسته " فرموده است : منظور اصحاب حضرت مهدی در آخر الزمان هستند . و نیز : " ما میخواهیم تا به مستضعفان زمین نیكی كنیم ، یعنی : آنان را پیشوایان سازیم و میراث بران زمین " . بسم الله الرحمن الرحیم . انا انزلناه فی لیله القدر ... ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم . تو شب قدر را چگونه شبی میدانی ؟
شب قدر از هزار ماه بهتر است . در آن شب ، فرشتگان و روح ( جبرئیل ) به اذن خدا ، همه فرمانها و سرنوشتها را فرود میآورند . آن شب ، تا سپیده دمان ، همه سلام است و سلامت . چنانكه از آیههای " سوره قدر " بروشنی فهمیده میشود ، در هر سال شبی هست كه از هزار ماه به ارزش و فضیلت برتر است . آنچه از احادیثی كه در تفسیر این سوره ، و تفسیر آیات آغاز سورهدخان فهمیده میشود ، این است كه فرشتگان ، در شب قدر ، مقدرات یكساله را به نزد " ولی مطلق زمان " میآورند و به او تسلیم میدارند . در روزگار پیامبر اكرم ( ص ) محل فرشتگان در شب قدر ، آستان مصطفی ( ع ) بوده است . هنگامی كه در شناخت قرآنی ، به این نتیجه میرسیم كه " شب قدر " در هر سال هست ، باید توجه كنیم پس " صاحب شب قدر " نیز باید همیشه وجود داشته باشد و گرنه فرشتگان بر چه كسی فرود آیند ؟ پس چنانكه " قرآن كریم " تاقیامت هست و " حجت " است ، صاحب شب قدر هست و همو " حجت " است . " حجت " خدا در این زمان جز حضرت ولی عصر ( ع ) كسی نیست .
چندانكه حضرت رضا علیه السلام میفرماید : " امام ، امانتدار خداست در زمین ، و حجت خداست در میان مردمان ، و خلیفه خداست در آبادیها و سرزمینها ... " . فیلسوف معروف ومتكلم بزرگ و ریاضیدان مشهور اسلامی ، خواجه نصیرالدین طوسی میگوید : " در نزد خردمندان روشن است كه لطف الهی منحصر است در تعیین امام ( ع ) و وجود امام به خودی خود لطف است از سوی خداوند ، و تصرف او در امور لطفی است دیگر . و غیبت او ، مربوط به خودماست . "
● طول عمر امام زمان ( ع )
درازی عمر امام ( ع ) با در نظر گرفتن عمرهای درازی كه قرآن بدانها گواهی میدهد ،و در كتابهای تاریخی نیز افراد معمر ( دارای عمر دراز ) زیاد بودهاند ، و در گذشته و حال نیز چنین كسانی بوده و هستند ، عمر زیاد حضرت مهدی ( ع ) به هیچ دلیلی محال نیست، بلكه از نظر عقلی و دید وسیع علمی و امكان واقع شدن بهیچ صورت بعید نیست. از اینها گذشته اگر از نظر قدرت الهی، بدان نظر كنیم ، امری ناممكن نیست . در برابر قدرت خدا - كه بر هر چیز تواناست - عمرهایی مانند عمر حضرت نوح ( ع ) و عمر بیشتر از آن حضرت و یا كمتر از آن كاملا امكان دارد. برای خدای قدیر و حكیم ، كوچك و بزرگ ، كم و بسیار ، همه و همه مساوی است . بنابراین حكمت كامل و بالغ او ، تا هر موقع اقتضا كند بنده خود را در نهایت سلامت زنده نگاه میدارد .
پس طبق حكمت الهی ، امام دوازدهم ، مهدی موعود ( ع ) باید از انظار غایب باشد و سالها زندهبماند و راز دار جهان و واسطه فیض برای جهانیان باشد تا هر وقت خدا اراده كند ظاهر گردد ، و عالم را پس از آنكه از ظلم و جور پر شده ، از قسط و عدل پر كند .
● انتظار ظهور قائم ( ع )
بر خلاف آنان كه پنداشتهاند انتظار ظهور یعنی دست روی دست گذاشتن و از حركتهایاصلاحی جامعه كنار رفتن و فقط " گلیم " خود را از آب بیرون بردن ، و به جریانات اسلام دینی و اجتماعیبیتفاوت ماندن ، هرگز چنین پنداری درست نیست ... بر عكس ، انتظار یعنی در طلب عدالت و آزادگی و آزادی فعالیت كردن و در نپذیرفتن ظلم و باطل و بردگی و ذلت و خواری ، مقاومت كردن و در برابر هر ناحقی و ستمی و ستمگری ایستادن است . " مجاهدات خستگی ناپذیر و " فورانهای خونین شیعه " در طول تاریخ ، گواه این است كه در مكتب ، هیچ سازشی و سستی راه ندارد . شیعه در حوزه " انتظار " یعنی ، انتظار غلبه حق بر باطل ، و غلبه داد بر بیداد ، و غلبه علم بر جهل ، و غلبه تقوا گناه ، همواره آمادگی خود را برای مشاركت درنهضتهای پاك و مقدس تجدید مینماید ، و با یاد تاریخ سراسر خون و حماسه سربازان فداكار تشیع ، مشعل خونین مبارزات عظیم را بر سر دست حمل میكند " . اینكه به شیعه دستور دادهاند كه بهعنوان " منتظر " همیشه سلاح خود را آماده داشته باشد ، و با یاد كردن نام " قائم آل محمد ( ص ) " قیام كند ناشی از همین آمادگی است . ناشی از همین قیام و اقدام است . پایان این بحث را از نوشته زنده یاد آیه الله طالقانی ، عالم مبارز اسلامی بهره میبریم كه میگوید : " ... توجه دادن مردم به آینده درخشان و دولت حق و نوید دادن به اجرای كامل عدالت اجتماعی ، و تاسیس حكومت اسلام و ظهور یك شخصیت خدا ساخته و بارز ، كه مؤسس و سرپرست آن حكومت و دولت است ، از تعالیم مؤسسین ادیان است ، و در مكتب تشیع ، كه مكتب حق اسلام و حافظ اصلی معنویات آن است ، جزء عقیده قرار داده شده ... و پیروان خود را به انتظار چنین روزی ترغیب نموده ، و حتی انتظار ظهور را از عبادات دانستهاند ، تا مسلمانان حق پرست ، در اثر ظلم و تعدی زمامداران خودپرست و تسلط دولتهای باطل ، و تحولات اجتماعی و حكومت ملل ماده پرست ، اعم از شرقی و غربی ، خود را نبازند و دل قوی دارند و جمعیت را آماده كنند .
و همین عقیده است كه هنوز مسلمانان را امیدوار و فعال نگاه داشته است ، این همه فشار ومصیبت از آغاز حكومت دودمان دنائت و رذالت اموی ، تا جنگهای صلیبی و حمله مغول ، و اختناق و تعدیهای دولتهای استعماری ، بر سر هر ملتی وارد میآمد ، خاكسترش هم به باد فنا رفته بود . لیكن دینی كه پیشوایان حق آن دستور میدهند كه چون اسم صریح " قائم " مؤسس دولت حقه اسلام برده میشود ، بپا بایستید و آمادگی خود را برای انجام تمام دستورات اعلام كنید ، و خود را همیشه نیرومند و مقتدر نشان دهید ، هیچ وقت ، نخواهد مرد ... . "
منبع : سایت اهل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست