شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا
پراید ؛ فرسوده صفر کیلومتر
در این میان مصرف بالای بنزین دراین خودرها كشور را با هرینه مصرفی معادل یك میلیارد دلار روبرو كرده از این رو هیات دولت مبادرت به تصویب مصوبه ای برای جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده به تصویب رسانید كه به موجب آن تمام موتور سیكلت های بالای10سال ،خودرهای سواری و سواری كار شخصی چهار سیلندر با سن 30سال و بیش ا زچهار سیلندر و یا دو دیفرانسیل باعمر 25سال ،وانت با عمر 20سال و مینی بوس اتوبوس بین شهری و تریلر با سن 25سال فسوده محسوب می شو ند و از اول آذر ماه درصورت تردد درخیابان هر بار 130هزار ریال جریمه خواهند شد .
از سوی دیگر از رده خارج كردن این خودرها از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی انكارناپذیر است اما از طر ف دیگربا دارندگان این خودروها كه اغلب از بنیه اقتصادی خوبی برخوردار نیستند وبرای حل هزاران مشكل برای تهیه مبلغ پیش پرداخت ویافتن راه حلی برای نحوه پرداخت اقساط بلند مدت با سود 26درصدی مواجه هستند ،با چوب جریمه برخورد می شود.از رده خارج كردن خودروهای فرسوده نیازمند كمك و یاری رسانیدن به این قشر از جامعه می باشد و نه گوشمالی این افراد به دلیل توان مالی اندك!اما نكته مهم و تفكر برانگیز اینجاست كه خودرویی كه بیشترین متقاضی رابرای جایگزینی با خودروهای فرسوده دارد و به لحاظ قیمت با جیب صاحبان خودرها ی فرسوده هم خوانی بیشتری دارد خودرو پراید است كه به گفته بسیاری از مسئولان محیط زیست امكان عدم توانایی تطابق پراید با استاندارد یورو2 وجود دارد و یا به عبارت دیگر این فرضیه كه خودرو پراید تا سال اینده نتواند خود رابااین استاندارد مطابق كند وبه گروه خودرها ی آلاینده بپیوندد بسیار قوی است .با توجه با این مطالب در راه جایگرینی خودرهای فرسوده و از رده خارج كردن این نوع از خودرها دو نكته درجایگاه خود در نظر گرفته نشده است اول آنكه سن معیار درستی برای ازرده خارج كردن خودرها نیست .
دوم آنكه برای جایگزینی این خودرها انتخاب خودریی كم مصرف و تضمین شده از نظر محیط زیست از اهمیت بسیاری برخوردار است چراكه بیم آن می رود كه افراد ضعیف جامعه برای از رده خارج كردن یك خودرو ،یكبار باپرداخت اقساط وامی با سود سرم آور و ازبین رفتن ارزش اقتصادی خودرو فرسوده و بار دیگر با توقف خط تولید پراید به دلیل عدم توانایی د ركسب استاندارد مورد نظر و شكسته شدن قیمت این خودرو متضرر شوند وهنوز اقساطپراید تمام نشده باید به فكر تعویض آن بیفتند .با توجه به این موضوع كه بسیاری از كارشناسان زیست محیطی با نیم نگاهی به مصرف 13میلیون لیتری بنزین درسال، و افزایش 8درصدی سالانه آن خودرهای تولید داخل را به دلیل فاصله های بسیار با خودرهای روز دنیا فرسوده های صفر كیلومتر می نامند بااین اوصاف تاكید بر از رده خارج كردن خودرهای فرسوده درنهایت بشتر از منفعتی كه برای محیط زیست و مصرف كننده دارد گویا قرار است به نفع تولید كننده باشد !
از سوی دیگر از رده خارج كردن این خودرها از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی انكارناپذیر است اما از طر ف دیگربا دارندگان این خودروها كه اغلب از بنیه اقتصادی خوبی برخوردار نیستند وبرای حل هزاران مشكل برای تهیه مبلغ پیش پرداخت ویافتن راه حلی برای نحوه پرداخت اقساط بلند مدت با سود 26درصدی مواجه هستند ،با چوب جریمه برخورد می شود.از رده خارج كردن خودروهای فرسوده نیازمند كمك و یاری رسانیدن به این قشر از جامعه می باشد و نه گوشمالی این افراد به دلیل توان مالی اندك!اما نكته مهم و تفكر برانگیز اینجاست كه خودرویی كه بیشترین متقاضی رابرای جایگزینی با خودروهای فرسوده دارد و به لحاظ قیمت با جیب صاحبان خودرها ی فرسوده هم خوانی بیشتری دارد خودرو پراید است كه به گفته بسیاری از مسئولان محیط زیست امكان عدم توانایی تطابق پراید با استاندارد یورو2 وجود دارد و یا به عبارت دیگر این فرضیه كه خودرو پراید تا سال اینده نتواند خود رابااین استاندارد مطابق كند وبه گروه خودرها ی آلاینده بپیوندد بسیار قوی است .با توجه با این مطالب در راه جایگرینی خودرهای فرسوده و از رده خارج كردن این نوع از خودرها دو نكته درجایگاه خود در نظر گرفته نشده است اول آنكه سن معیار درستی برای ازرده خارج كردن خودرها نیست .
دوم آنكه برای جایگزینی این خودرها انتخاب خودریی كم مصرف و تضمین شده از نظر محیط زیست از اهمیت بسیاری برخوردار است چراكه بیم آن می رود كه افراد ضعیف جامعه برای از رده خارج كردن یك خودرو ،یكبار باپرداخت اقساط وامی با سود سرم آور و ازبین رفتن ارزش اقتصادی خودرو فرسوده و بار دیگر با توقف خط تولید پراید به دلیل عدم توانایی د ركسب استاندارد مورد نظر و شكسته شدن قیمت این خودرو متضرر شوند وهنوز اقساطپراید تمام نشده باید به فكر تعویض آن بیفتند .با توجه به این موضوع كه بسیاری از كارشناسان زیست محیطی با نیم نگاهی به مصرف 13میلیون لیتری بنزین درسال، و افزایش 8درصدی سالانه آن خودرهای تولید داخل را به دلیل فاصله های بسیار با خودرهای روز دنیا فرسوده های صفر كیلومتر می نامند بااین اوصاف تاكید بر از رده خارج كردن خودرهای فرسوده درنهایت بشتر از منفعتی كه برای محیط زیست و مصرف كننده دارد گویا قرار است به نفع تولید كننده باشد !
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست