سه شنبه, ۲۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 18 March, 2025
مجله ویستا
ارزش جاودان زندگی از دیدگاه حضرت فاطمه

هنر هدایت انسان از كوچه های تنگ و تاریك دلبستگیها و عبور از پیچ و خم وابستگیها هنری قدسی است كه هر یك از ما را نیروی پرواز می بخشد و به قله قداست و عظمت میرساند و این هدایت حیاتبخش تنها و تنها در آموزه های آسمانی معصومان(ع) و صالحان یافت میشود.
● سپیده سخن
حیات و هستی انسان دارای دو جلوه «پیدا» و «پنهان» است؛ جلوه پیدای آن نعمتها و لذتهای ظاهری زندگی است كه دیگر موجودات نیز خود را از مواهب طبیعت بهره مند میسازند و برای بقای وجود خویش به خوردن و خوابیدن و پوشیدن و نوشیدن میپردازند و حتی در بسیاری از عرصه ها به دور از دغدغه های جاری در زندگی انسانها، روزگار خویش را سپری میكنند.
و جلوه ناپیدای زندگی انسانها ـ كه باعث تفاوت و تمایز بین آنان و حیوانات است ـ نقشی بسیار چشمگیر در «صعود» یا «سقوط» شخصیت آنان ایفا میكند؛ وجود این پدیده پویا و حركت آفرین كه نام «كمال»، «رشد» و «بالندگی» به خود گرفته است، انسان را «امیر آفرینش» و «سپهسالار هستی» میسازد كه پروردگار پرمهر، او را در «احسن تقویم» یا «زیباترین شكلها و شیوهها» آفریده و از وجود خود او را موجود ساخته است (نفختُ فیه من روحی)؛۱ همه هستی را در اختیار وی قرار داد و برای او و به خاطر او آفرید (سَخَّرَ لَكُمْ ... خَلَقَ لَكُمْ ما فی الارضِ جَمیعا)۲ اما در بسیاری از زمانها، غوغاها و جنجالهای زندگی كه ره اورد افكار و افعال آدمی است، مانع فهم و درك این حقایق بزرگ میشود و انسان را از اوج عزت و عظمت به سقوط و شكست میكشاند. از اینرو صاحبان بصیرت با نگاهی به چنین پدیده ها، زمزمه هایی این گونه بر لب دارند:
ما چو طفلان، تن به شغل خاكبازی داده ایم و رنه، گوی آسمانها در خم چوگان ماست ۳
تندباد این شكست، «جهالت» و «غفلت» است كه راهی روشن از نور فطرت را، بیراه های تاریك از ظلمت طبیعت میسازد و هر یك از ما را به جلوه های جاری و مادی زندگی مشغول میسازد تا دچار روزمرگی شویم. و تنها به آراستگی و پیراستگی «تن» بسنده كنیم، بیخبر از آنكه ما را از آن سوی افلاك صدا میزنند تا خود را به آن دیار نیز روانه كنیم و در چارچوب آرزوها و خیالات خود نماییم:
قدم سعی تو در دامن تن پیچیده است و رنه، افلاك تو را اطلسی پایانداز است۴
هنر هدایت انسان از كوچه های تنگ و تاریك دلبستگیها و عبور از پیچ و خم وابستگیها، هنری قدسی است كه هر یك از ما را نیروی پرواز میبخشد و به قله قداست و عظمت میرساند و این هدایت حیاتبخش تنها و تنها در آموزه های آسمانی معصومان(ع) و صالحان یافت میشود تا انسان را به این باور ارجمند رساند كه شاهبازی قدسی است و هرگز نباید بر جاه و جیفهای زودگذر دل بندد. از جمله این آموزه ها ارائه «ارزشها و آرمانها»ست كه چونان سپیده ای حیات آفرین انسان را از خوابها، خیالها و رؤیاها بیدار میكند و با طلوع طلایی تلاش و حركت آشنا میسازد.
● ارزشها، آرمانها؛ سكوی صعود انسانها
«ارج» و «ارزش»، اهمیت دادن و توجه كردن انسان به پدیده ها و عواملی است كه دارای نفع و تأثیر برای اوست؛ گرچه این تأثیر ظاهری و مادی باشد یا باطنی و معنوی.
از آغاز زندگی اجتماعی تا كنون، همیشه و هر حال جوامع مختلف از یك سو با «واقعیات» یعنی «آنچه هست» و از سوی دیگر «حقایق» یعنی «آنچه باید باشد» روبه رو بوده اند كه در بسیاری از صحنه ها و عرصه ها بین «بایدها و نبایدها» و «هستها و نیستها» همسویی وجود نداشته و حقیقت و واقعیت جامعه با هم متفاوت یا متناقض بوده است.
از اینرو عصیانها و آشوبها در هر عصری و نسلی وجود داشته است و مردم هر زمانی بر خلاف هنجارهای جاری جامعه، حركتهای پیدا و پنهانی انجام داده اند و نارضایتی خود را نسبت به وضع موجود ابراز كرده اند.
در نگاه پیشوایان و رهبران آسمانی، تطبیق حقایق دینی بر واقعیات جامعه، رسالتی الهی است كه نام «ارزش» به خود گرفته است و این پدیده مبارك و خجسته باعث حضور همیشه یكایك افراد در متن جامعه، رو كردن به «صلاح» و «سلاح» برای تشكیل جامعه توحیدی و به كارگیری «حكمت» برای خردورزان، «موعظه» برای پاكدلان و «جدال احسن» برای دیرباوران یا كجفكران گردیده است.۵
بیدلیل نبوده و نیست كه هرگز پیامبران(ع)، معصومان(ع) و صالحانِ خداجو به خزیدن در خانگاه تنهایی و پرداختن به ذكرهای بیروح و بی تأثیر سفارش نكرده اند و یا برای رشد و شكوفایی جلوههای شخصیتی افراد، پیروان خود را به ریاضتهای نادرست و عبادتهای ناشایست تشویق نكرده اند، بلكه شكست شمشیر ستم را گرچه با خون خویش، شعار قرار داده اند تا «تخریب جامعه كفر و شرك شیطانی» و «تأسیس حكومت عدل و داد رحمانی» را شاهد باشند و با پدید آمدن چنین جامعهای، ارزشهای الهی
● حضرت فاطمه(س):
كسی كه عبادت خالص خود را به سوی پروردگار، بالا فرستد خداوند برترین مصلحت خویش را به سوی او میفرستد. حكمفرما شود، شرایط كمال و تكامل انسانها با ایجاد تعادل و توازن در استفاده از قابلیتها و استعدادهای افراد پدید آید و هر یك از انسانها به قله قداست و عظمت كه خلیفه الهی و جانشین خداوند بر زمین است، دست یابند!! ۶
در این شرایط نخست «اندیشه ها»ی آسمانی بارور میشود، سپس «انگیزه ها»ی الهی پرتوان میشود و یكایك انسانها با عبور از موانع آزمونها و امتحانها به جایگاه والای «انسان كامل» میرسند و چونان ابراهیم خلیلالرحمان(ع)، «امام»، «اسوه» و «الگو»ی همیشه انسانها میشوند: «وَ اِذا اْبتَلی اِبْراهیم رَبُّهُ بكلماتٍ فَاتمَهنّ قالَ اِنّی جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما»؛۷
به یاد آر وقتی كه كرد امتحان خلیل نبی را خدای جهان سرافراز چون آمدی ز آن برون به او گفت یزدان همانا كنون به تو مینمایم عطا آن مقام كز امروز بر خلق گردی امام ۸
● ارزشهای زندگی در بینشهای فاطمه (س)
ریزشها و رویشهای زندگی، نگاهی عمیق و دقیق میطلبد تا هر یك از ما به دور از احساسات زودگذر و هیجانهای جاری در زندگی به پدیده های پایدار و ارزشهای ماندگار بنگریم و گوهر ارزشمند شخصیت خویش را از هر گزندی مصون سازیم.
نگاه به نور نشسته زهرای مرضیه(ع)، نگاهی روشن و روشنگر بود كه همراه خود عبرتها و درسهای بسیاری داشت و همگان را از زلال معرفت خویش بهره مند می ساخت؛ این آبشار شور و شعور و شیدایی چنان بود كه پیروان آن پاك بانو را برای همیشه شهدی شیرین از شناخت عطا كرد. تا برای امروز و هر روز زندگی سرشار از بیداری و هوشیاری گردند و هرگز غبار غفلت بر جامه جان و آیینه وجود آنان پدید نیاید.
با هم جرعه ای از ناب معارف فاطمه (س) را مینوشیم و از یكایك آموزه های الهی آن بانوی بصیر بهره میگیریم:
الف) ارزشهای عبادی
«جلوه های اطاعت و عبادت» عبد نسبت به خدای خویش؛ بیانگر معیار و میزان هویت و شخصیت حقیقی انسان است؛ این ارتباط ما را از یكسونگری نجات میبخشد، مددكارمان در لغزشگاههای هلاكت بار مادیات میشود و امروز زندگی زودگذر را به فردای ابدیت و جاودانگی پیوند میدهد.
بدون شك آنان كه خود را از قاب منیّت و مادیت به بیكران عبودیت و معنویت میرسانند، هماره روانی آرام، دلی شاد و زندگانی روان و پرنشاط نصیب خود ساختهاند و این همه بركات بسیار ره اورد نوع نگاه آنان به زندگانی دنیوی و حیات اخروی است كه بیشك در آغوش اندیشه خردورزان حقیقی و خداجویان واقعی قرار میگیرد.
نگاهی از سر بصیرت و بینایی به فرازهای فروزان زندگانی زهرای مرضیه(ع) و سیره و سخنان آن پاك بانو، ره اوردی حیاتبخش و حركت آفرین برای امروز و هر روز ما در پی خواهد داشت تا همیشه و هر حال احساس عزت و سربلندی كنیم و عظمتی والا و بالا به دست آوریم.
نخستین بینش این بخش را به نوع نگاه فاطمه زهرا(ع) به ارتباطات عبد با خدا و عبادات انسانها اختصاص میدهیم و با هم به جلوههای مختلف نگرش آن حضرت مینگریم:
دانی كه چیست دولت دیدار یار دیدن در كوی او گدایی بر خسروی گزیدن فرصت شمار صحبت كز این دو راهه منزل چون بگذریم دیگر نتوان به هم رسیدن ۹
حفاظت و حراست از یكایك اعمال عبادی از آسیبهای مختلف ضد اخلاقی، پرسشی است كه برای همه ما پدید آمده و میآید، چنانكه مجموعه عبادات انسان چونان ظرفی بزرگ و لبریز از شهد شیرین عسل دانسته شده است كه با اندكی بیاحتیاطی یا عصیان و نسیانها چونان سركهای تلخ و تند است، بیاثر و نابود میشود!! چنانكه خداوند سبحان در كتاب خود، قرآن نمی فرماید:
«مَنْ فَعَلَ حسنهًٔ فله عشر امثالها؛
كسی كه انجام دهد كار نیكویی را، برای اوست ده برابر آن.»
بلكه میفرماید:
«مَنْ جاء بالحسنه فله عشر امثالها؛۱۰
كسی كه كار نیك خود را [از گزند ریا و خودنمایی حفظ كند و به محضر ما] آورد، برای اوست پاداش ده برابر عمل شایسته ای كه انجام داده است.»
حضرت فاطمه(س):
كسی كه از بركات [بیپایان و جاودان ] شب قدر بی بهره بماند محروم واقعی و مستمند حقیقی است.
دخت آفتاب، فاطمه زهرا(ع) با چنین بینش نابی، اخلاص را مطرح و چونان گنجینه ای گرانبار معرفی فرمود كه در آن گوهرهای ارزشمند عبادی محفوظ میماند و از ریزشها و سایشهای ریا و سُمعه حفظ میشود تا در روز نیاز مددكار هر یك از ما شود. از اینرو ارتباطی دو سویه بین «اخلاص بندگان» یا «مصلحت خداوند» ترسیم كرد و چنین فرمود:
«مَنْ اَصْعَدَ اِلَی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِه، اَهْبَطَ اللّهُ [الیه] اَفْضَلَ مَصْلِحَته؛۱۱
كسی كه عبادت خالص خود را به سوی پروردگار، بالا فرستد، خداوند برترین مصلحت خویش را به سوی او میفرستد.»
بیشك گاهی از سوی ما در انجام وظیفه ای كه سراسر خیر و بركت انسان در آن نهفته است، واكنشی بسیار رفیع و عظیم به دنبال دارد و آن فراهم ساختن بهترین و برترین مصلحت های الهی است كه در بسیاری از عرصه ها هرگز آثار آن را نمیتوانیم در كوتاه مدت درك كنیم، بلكه نیاز به عبور از معبرهای مختلف زندگی و رسیدن به مرز محاسبه ای سنجیده است تا بتوان بركات بی نظیر آن را به دست آورد.
روزی دیگر كه برخی از زنان بنی هاشم به خاطر رحلت رسول خدا(ص) در خانه دخت داغدار آن حضرت گرد هم آمده بودند و گاه به نوحه و زاری و گاهی به بیان سخنانی مشغول بودند، زهرای عزیز ـ با توجه به ارزش گرانسنگ دعا برای زندگان و مردگان ـ رو به آنان كرد و فرمود:
«دعوا التَّعداد وَ عَلَیْكُمْ بالدّعاء، زوُرُوا موتاكُمْ فَاِنَّهُم یَفْرحُونَ بزیارتكم ...؛ ۱۲
این شمارشها [ی افتخارات خود] را كنار بگذارید و به دعا بپردازید؛ اموات خود را زیارت كنید كه همانا آنان با دیدار شما خوشحال میشوند و باید فرد حاجت خویش را نزد قبر پدر و مادر خود طلب كند، بعد از آنكه به آنان دعا كرده است. [تا دعای خود اجابت شود.]»
لحظات زرین راز و نیاز انسان با پروردگار خویش، فرصتی طلایی است كه ارج و ارزش هیچ عملی با آن برابر نیست و این حقیقت ملكوتی در سخنان آسمانی فاطمه زهرا(ع) جلوه گر شده است، آنجا كه پیامبر خدا(ص) رو به دخت دلبند خویش كرد و فرمود:
زهراجان! دوست داری دعایی به تو بیاموزم كه هیچ كس آن را نمیخواند مگر آنكه خواسته های او انجام میشود؟
آن بانوی پربصیرت با روشنایی نگرش خویش پاسخ داد:
«اجل یا اَبَهٔ! هذا و اللّه احب الیّ من الدنیا و ما فیها؛ ۱۳
بله پدرجان! این دعا به خداوند سوگند نزد من از دنیا و آنچه كه در دنیاست محبوبتر است.»
آری بینشی چنین روشن در سیره و سخن آن فرشته زمینی موجب گردید كه زمانهای خاص عبادت در اولویت ویژهای قرار گیرد و مقدمات آن به خوبی انجام شود. از اینرو او ساعتی پیش از غروب آفتاب فردی را به پشت بام میفرستاد تا از زمان فرو رفتن نیمی از خورشید آن حضرت را آگاه كند در آن لحظات اجابت و استجابت دعا، دست به آسمان بلند میكرد و دعا مینمود ۱۴ و یا در «شبهای قدر» خود و اهل خانه را به عبادت و شبزندهداری تشویق میكرد و با خوراندن غذای ساده و سبك و یا شیوه های دیگری به شب زنده داری آنان كمك مینمود تا فضیلت احیای این شبها از دست نرود. این سخن، گفته گرانقدر آن عزیز است كه فرمود:
«كسی كه از بركات [بیپایان و جاودان] شب قدر بی بهره بماند، محروم واقعی و مستمند حقیقی است.» ۱۵
«شبهای جمعه» از دیگر لحظات ارزنده عبادت و دعا بود كه زهرای اطهر(ع) از آن استفاده میكرد. فرزند دلبند آن حضرت، امام حسن مجتبی(ع) میگوید مادرم شب جمعه رسول خدا(ص) میفرمود:
وقتی زهرا در محراب عبادت میایستاد، همچون ستارهای برای ملائكه آسمان میدرخشد خدا به ملائكه میگوید: ای ملائكه بنگرید به بهترین بنده من فاطمه او در مقابل من ایستاده و از خوف من تمامی وجودش میلرزد و با حضور قلب كامل به عبادت من روی آورده است.در محراب به عبادت می ایستاد و مدام ركوع و سجده میكرد تا صبح دمید . ۱۶
انس بسیار و شوق فراوان آن بانوی بزرگ جهان اسلام او را در رأس بكّائین و توّابین و خائفین قرار داده بود و حتی در عبادت خداوند بینظیر ساخته بود. بیجهت نبود كه پروردگار سبحان دعای او را بهتر از هر كس مستجاب میكرد و رسول خدا(ص) میفرمود:
«وقتی زهرا در محراب عبادت میایستاد، همچون ستارهای برای ملائكه آسمان میدرخشد، خدا به ملائكه میگوید: ای ملائكه بنگرید به بهترین بنده من فاطمه، او در مقابل من ایستاده و از خوف من تمامی وجودش میلرزد و با حضور قلب كامل به عبادت من روی آورده است.» ۱۷
آری این ارتباط آسمانی موجب گردید كه فاطمه(ع) «بهترین زنان عالم» و «سرور زنان بهشت» گردد و عشقی چنان چشمگیر به گفتگو با خدای خویش یابد كه به هنگام عبادت آنچنان غرق در عظمت حق شود كه نفس او به شماره میافتاد، از خود بیخود میگردید ۱۸ و از فكر عزیزان و فرزندان خویش ـ با تمامی عاطفه و علاقه ای كه نسبت به یكایك آنان داشت ـ بیرون میرفت، از اینرو خداوند هم فرشته ای را میفرستاد تا گهواره فرزندان آن حضرت را به حركت در آورد. ۱۹
او حتی در شب ازدواج از علی(ع) میخواهد كه با هم به نماز بایستند و در این شب خدا را عبادت كنند و آنگاه كه پیامبر اكرم(ص) از او پرسید:
«دخترم! چه نیازی و خواسته ای داری؟ اكنون فرشته وحی در كنار من است و از سوی حق پیغام آورده كه هر چه بخواهی، خواسته ات محقق میشود.»
زهرای عزیز با شناختی خدایی و معرفتی ملكوتی پاسخ داد:
«شغلنی عن مسألته لذّهٔ خدمته لا حاجهٔ لی غیر النظر الی وجهه الكریم؛ ۲۰
لذتی كه از خدمت به خدا میبرم مرا از هر خواهشی باز داشته است؛ مرا حاجتی نیست جز اینكه پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم!!»
آری طعم شیرین و دلنشین حضور در پیشگاه پروردگار مهربان، چنان تأثیری در وجود فاطمه زهرا(ع) گذارده بود كه فرزند دلبند آن بانو، امام حسن(ع) نقل میكند: مادرم را در شب جمعه دیدم كه در محراب عبادت خود ایستاده و به طور پی در پی تا هنگامی كه خورشید پهنه افق خود را فرا میگرفت، در حال ركوع و سجود بود و شنیدم كه برای مردان و زنان باایمان بسیار دعا میكرد.
عرض كردم: ای مادر! چرا همان گونه كه برای دیگران دعا می كنی، برای خود دعا نمی كنی؟
فرمود: پسرم! اول همسایه بعد خانه خود. ۲۱
چنین ماجرایی در روزی كه سلمان از سوی رسول خدا(ص) به طرف خانه دخت عزیز آن حضرت میرفت، بار دیگر رخ داد. سلمان گوید: بر در خانه فاطمه(ع) لحظه ای ایستادم تا سلام كنم شنیدم كه حضرت در داخل خانه قرآن میخواند و دستاس در بیرون خانه میچرخد و كسی در حضور آن حضرت نیست. چون حادثه را برای پیامبر اكرم(ص) بازگو كردم، تبسم كرد و فرمود:
«ای سلمان! خداوند قلب و تمامی جوارح فاطمه را پر از ایمان كرده است ۲۲ ... دخترم فاطمه، بانوی زنان جهانیان از اولین و آخرین است، او پاره تن، نور چشم من، میوه دلم و روح من است كه در كالبدم قرار دارد؛ او حوریهای انسان گون است كه هر گاه در محراب عبادتش در پیشگاه خداوند می ایستد، نور او برای فرشتگان آسمان می درخشد و خداوند به فرشتگان خود میفرماید:
بنگرید به كنیز من فاطمه كه بانوی كنیزان است و در پیشگاه من به عبادت ایستاده است؛ رگ و پیوندش از ترس مقام من میلرزد! او با دلش به بندگی و عبادت من روی آورده است. من شما را گواه میگیرم كه شیعیان و پیروان او را از آتش در امان قرار دهم.» ۲۳
تسبیحات حضرت زهرا(ع) نمادی گویا از شناخت رسول خدا(ص) نسبت به زهرای بتول(ع) بود كه آن بانو با ذكر خداوند و تكبیر (اللّه اكبر)، تحمید (الحمد للّه) و تسبیح (سبحان اللّه) پروردگار نیرویی نورانی و توانی مضاعف میگیرد و خستگی بسیار زندگی در دستاسكردن، آبكشی و دیگر امور منزل از وجود او دور میشود. از اینرو به پاره تن خود زهرای مرضیه(ع) ـ كه با اشاره امیر مؤمنان(ع) برای درخواست خدمتگزاری به محضر آن حضرت شتافته بود ـ فرمود:
امام صادق(ع) فرمود:
تسبیح حضرت فاطمه در هر روزی پس از هر نماز نزد من محبوبتر از هزار ركعت در هر روز است و ما كودكانمان را همان گونه كه به اصل نماز دستور میدهیم به این عمل نیز وادار میكنیم.
فاطمه جان! آیا تو را به چیزی بهتر از خدمتكار راهنمایی كنم؟
دخت آن حضرت پاسخ داد: آری ای رسول خدا! و پیامبر تسبیحات معروف به «تسبیحات حضرت زهرا(ع)» را تعلیم فرمود تا هنگام خواب و پس از هر نماز خوانده شود؛ ۲۴ ذكرهایی زلال و روحبخش كه امام صادق(ع) در باره عظمت آن فرمود:
«تسبیح حضرت فاطمه در هر روزی پس از هر نماز، نزد من محبوبتر از هزار ركعت در هر روز است و ما كودكانمان را همان گونه كه به اصل نماز دستور میدهیم، به این عمل نیز وادار میكنیم.» ۲۵
آری:
هر آن كو فاطری مجموع و یاری نازنین دارد سعادت همدم او گشت و دولت همنشین دارد حریم عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است كسی آن آستان بوسد كه جان در آستین دارد صبا از عشق من رمزی بگو با آن شه خوبان كه صد جمشید و كیخسرو غلام كمترین دارد ۲۶ وجود نمازی خاص به نام «نماز حضرت فاطمه(ع)»، نمادی روشن از ارزشهای عبادی در سخن و سیره زهرای اطهر(ع) است. مرحوم شیخ طوسی این نماز را چنین توصیف میكند:
نماز حضرت زهرا(ص) دو ركعت است، در ركعت نخست، حمد و صد مرتبه «اِنّا انزلناه فی لیلهٔ القدر» و در ركعت دوم حمد و صد مرتبه «قل هو اللّه احد» و پس از سلام، تسبیح حضرت را بخوانید و به دنبال آن این دعا را بخوانید:
«سُبحان ذی العزّ الشّامخ المُنیف، سُبحان ذیِ الْجَلال البماذِخ الْعظیم، سُبحان ذِی الْمُلكِ القافر القدیم، سُبحانَ مَنْ لِبَس الْبَهجَهٔ و اَلْجَمال، سُبحان مَنْ تردّی بالنوّر و اَلْوَقار، سُبحان مَنْ یری اَثَرَ النَّمل فی الفَضاء، سُبحانَ مَنْ یَری وَقْعَ الطیر فی الْهَواءْ، سُبحانَ مَنْ هُوَ هَكَذا لا هَكَذا غْیُرهْ؛ ۲۷
پاك و منزه است دارنده عزت والای پیروز، پاك و منزه است دارنده برترین شكوه و جلال بزرگ، پاك و منزه است دارنده حكومت ارزنده جاوید، پاك و منزه است آن كس كه لباس و جامه زیبایی و طراوت پوشیده، پاك و منزه است كسی كه جامه نور و وقار بر تن كرده، پاك و منزه است كسی كه رد پای مورچه را بر سنگ صاف و زمین گسترده میبیند، پاك و منزه است كسی كه جایگاه پرنده را در فضا میبیند، پاك و منزه است كسی كه این چنین است و غیر از او كسی چنین نیست.»
پس از بیان این دعا به سجده میرویم و تمام بدن را بر سجاده میگذاریم و حاجت خویش را از خدای خود میخواهیم.
بیگمان شناخت و شیدایی آن بانو نسبت به عبادات و ارتباطات معنوی با پروردگار سبحان، تمامی سختیها و تلخیهای زندگی را در ذائقه وجود او شیرین ساخته بود، از اینرو چون سخن از خالق یكتا و مهربان به میان میآمد، میفرمود:
«اِنَّ اللّه هو السّلام و منه السّلام و الیه السّلام؛ ۲۸
به درستی كه خداوند سلام است، از او سلام است و به سوی اوست سلام.
و در عرصه های مختلف رضایت قلبی خویش را با عبارت «رضیتُ باللّه ربّا» ۲۹ از خداوند ابراز میكرد.
در ماجرای دیگری، فاطمه(ع) می فرمود: پدرم به خانه ام تشریف آورد و در حالی كه من بستر خود را برای خوابیدن آماده میكردم فرمود: فاطمه جان! هیچ گاه پیش از آنكه چهار عمل انجام داده باشی مخواب!:
«قرآن را ختم كنی؛ پیامبران را شفیع خود قرار دهی؛ مؤمنان را از خود خشنود سازی و حج و عمره انجام دهی!!»
پدرم این مطلب را فرمود و مشغول خواندن نماز شد. من صبر كردم تا آنكه نماز حضرت تمام شد. عرض كردم:
پدرجان! به چهار كار دستور دادی كه در این حال توان انجام آنها را ندارم!
رسول اكرم(ص) تبسمی كرد و فرمود:
«هر گاه سوره «قل هو اللّه احد» را سه بار بخوانی مانند آن است كه قرآن را ختم كرده ای و هر گاه بر من و پیامبران پیش از من درود فرستی، ما شفیعان تو در روز قیامت خواهیم بود و هر گاه برای مؤمنان استغفار كنی، همه از تو خشنود خواهند شد و هر گاه بگویی: «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اكبر» حج و عمره انجام داده ای.» ۳۰
از آن شب زهرای اطهر(س) با علاقه بسیاری توصیه های رسول خدا(ص) را یكایك انجام میداد و پس از آن به خواب میرفت، مبادا كمترین لحظه ای زرین، از عبادت و بندگی خود را از دست دهد و در فردای احتیاج، تنها افسوس از دست دادن این عبادات را سهم خود كند!
آری:
عاشق چرا امید نبندد به عشق پاك شبنم، عزیز باغ شد از چشم پاك خویش ۳۱
منبع : سایت مداحی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست