چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
امام بیدار

دردناك تر از همه این كه معصوم چهارم را «امام بیمار» می خوانیم. این در واقع بیماری روحی و بی بصیرتی ماست كه ایشان را چنین می پنداریم.
حتی اگر ایده شیعی در باب امامت را نپذیریم و پیشوایان دینی برخوردار از نیروی عصمت را یك سره وجودهایی تاریخی بدانیم، نمی توانیم انكار كنیم كه آنان بسیار فراتر از زمان خود می زیسته اند و به همین دلیل، تمام قول و فعل آنان می تواند برای هر انسانی اسوه و حجت باشد؛ یعنی در هریك از مقاطع زندگی این بزرگان، برهه هایی را می بینیم كه نشان از بزرگی روح و منحصر بودن آنان در ویژگی های انسانی است و به همین دلیل است كه كسانی جز مسلمانان و شیعیان هم شیفته ایشان می شده اند.
از این میان، سیره و منش امام زین العابدین(ع) و نوع مواجهه ایشان با مفهوم «دعا» به گونه ای است كه به وسیله آن می توان شیوه كمال یافته ای از بندگی و ارتباط با موجود متعالی را بازتعریف كرد.
فهم منحصر به فرد بودن امام(ع) در این موضوع محتاج آن است كه قدری در مفهوم دعا درنگ كنیم. عارفان و استادان اخلاق عملی گفته اند كه دعا ـ در مفهوم حقیقی آن ـ تنها در لحظات خاصی فرادست می آید و زبان فقط در چنین عوالمی به دعا گشوده می شود. چنین مفهومی از دعاـ كه موضوع آن همانا انسان كلی است ـ شاید به مفهوم «تجربه دینی و عرفانی» نزدیك باشد. در این لحظات است كه كلمات و واژه ها چنان صادقانه به زبان می آید كه گویی عین «معنا» هستند. چنین دعایی است كه با جهان جان ما نسبتی تام برقرار می كند و در تعالی فطرت ما مؤثر می افتد. شاید این همان است كه برخی از اهل معنا از آن به «حال دعا» تعبیر می كنند.
با این توصیفات می توان دریافت كه نامبردار بودن امام سجاد(ع) به دعا، چه معنای ژرفی می تواند داشته باشد. این جا دیگر دعا فقط بر زبان آوردن كلمات نیست، بلكه مشاركت در مواجهه ای رویارو و بی واسطه با قدس و شركت در تجربه ای غیرقابل گزارش است. امامان معصوم(ع) البته هریك ـ به فراخور وضعیت سیاسی و اجتماعی دوران خود
ـ شیوه ای را برای تبلیغ آرمان الهی خود در پیش می گرفته اند. به معصوم چهارم كه می نگریم، درمی یابیم كه با سیره فردی اش انسان را ـ دردرازنای زمان ـ به این نكته توجه می دهد كه می توان به رغم فشارهای بی امان از این سو و آن سو، در متن الهیت زیست و این پیام بزرگ زندگی حضرت سجاد(ع) است.
●دریابیم كه اگرچه زبان ظاهر این امام
ـ چنان كه مثلاً سالار شهیدان حسین بن علی(ع) بر این روش رفت ـ خاموش بود، اما به زبان گویای باطن، با جان های آگاه و مشتاق، همان كرد كه حماسه خونین پدرش؛ چرا كه دعا «زبان باطن» است؛ زبان باطن بیدار. با این وجود «بیمار» خواندن این جبروت شگرف، در واقع اسیر شدن به همان مقام ظاهر است و البته نشان دهنده باطل ترین نوع مسلمانی و امام شناسی.
پوریا كشوری
منبع : روزنامه همشهری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست