جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بنیادی - BASIC


بنیادی - BASIC
سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : آلمان و آمریکا
محصول : آرنی مسر، جیمز واندربیلت، مایکل تادراس و مایک مداوی
کارگردان : جان مک‌تیرنان
فیلمنامه‌نویس : واندربیلت
فیلمبردار : استیو میسن
آهنگساز(موسیقی متن) : کلاوس بادلت
هنرپیشگان : ساموئل ل. جکسن، تیم دیلی، کانی نیلسن، جان تراولتا، برایان وان هولت و جووانی ریبیزی
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه


̎سرگرد نیتان وست̎ (جکسن) رهبر یک گروه کاماندوئی ویژهٔ آمریکائی است. ̎وست̎ به افسری با قابلیت‌های استثنائی شهرت دارد ولی ضمناً به تندخوئی و تهاجمی بودن نیز معروف است و از این‌رو چندان بین سربازانش محبوبیت ندارد. طی یکی از تمرین‌های نظامیِ معمولی در پاناما، توفانی درمی‌گیرد و چهار تن از افراد ̎وست̎ می‌میرند و خودش نیز ظاهراً ناپدید می‌شود. ̎سرهنگ بیل استایلز̎ (دیلی)، ̎سروان جولیا آزبرن̎ (نیلسن) را مأمور می‌کند تا در این زمینه تحقیق کند. اما ̎آزبرن̎ به سختی می‌تواند دو تن از بازمانده‌های این واقعه را به حرف بیاورد. به همین جهت ̎استایلز̎ از ̎تام هاردی̎ (تراولتا)، کاماندوی سابق ارتش که زیردستِ ̎وست̎ خدمت کرده می‌گیرد که ابتدا یک بازپرس درجهٔ یک، و بعداً مأمور تحقیق دادستانی شده و سپس در پی اتهام رشوه و فساد از کارش کناره گرفته است. ̎هاردی̎ از ̎دانبار̎ (وان هولت) بازپرسی می‌کند و او ادعا می‌کند که هر چهار سرباز به قتل رسیده‌اند و ̎وست̎ نیز به تلافی کشته شده است. ̎کندال̎ (ریبیزی)، بازماندهٔ دیگر (که پدرش افسری پُرنفوذ است) حکایت کاملاً متفاوتی از چند و چون مرگ آن چهار نفر تعریف می‌کند و حالا به ̎هاردی̎ و ̎آزبرن̎ بستگی دارد تا مشخص کنند چه کسی حقیقت را می‌گوید ـ یا اصولاً دریابند بین آنان کسی هم صادقانه آن‌چه را واقعاً اتفاق افتاده، تعریف می‌کند یا خیر؟
● تریلر نظامی تراولتا که خیلی راحت می‌توانسته عنوان پسر ژنرال (به سیاق فیلم ̎مشابه̎ قبلی تراولتا، دختر ژنرالِ سایمن وست، ۱۹۹۹) را بر پیشانی داشته باشد، چنان پی‌رنگ و پروپیمانی دارد که جائی برای چیزی دیگر باقی نمانده است. فیلم، نگرشی شبیه راشومون (آکیرا اکوروساوا، ۱۹۵۰) برای خود انتخاب کرده تا به توصیف تحقیقاتش در باب سرنوشت تعدادی کاماندوی کارآموز و فرمانده بی‌رحم و ترسناکشان بپردازد. فیلم همان ابتدا به مخاطب هشدار می‌دهد که هیچ‌چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست ولی در واقع سر به سر تماشاگر می‌گذارد و داستانش را با چنان سرعتی تعریف می‌کند که تماشاگر را نیز با خود هم‌راه می‌برد. درون‌مایه‌های این رشته فیلم‌ها (اکشن، رفتارهای قلدرمآبانه و فساد) همگی حاضر هستند. فیلم‌نامهٔ واندربیلت حالت یک قوطی چینی را دارد: سربسته‌ترین راز خود را چنان مخفی نگه داشته که تماشاگر نمی‌تواند حدس بزند درونش چیست یا اصولاً چند تا قوطی در دل قوطی‌ اول وجود دارد. اما مشکل این‌جاست که احساس می‌کنیم بی‌ آن‌که به محتوای قوطی توجهی شود، تمام سعی و کوشش سازنده‌های فیلم، صرف شکل و شمایل ظاهری قوطی شده است.


همچنین مشاهده کنید