سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
آشفته بازار یا بازار آشفته؟
امروزه موضوع سهمیه بندی بنزین نقل داغ مجالس و محافل شده است ، به طوری که هر کس با هر ایده و تفکری خود را وارد بحث می کند و با دلایل خود ساخته تلاش دارد تمامی مشکلات موجود را به سهمیه بندی بنزین ارتباط دهد ، بویژه آنهایی که به دنبال استفاده غیر اصولی بوده و تلاش می کنند مستمسکی برای اعمال خلاف خود بیابند، بعد از آسمان ریسمان کردن های زیاد، سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن را به عنوان دلیل اعمال خلاف خود مطرح می کنند.
این قلم وارد اهداف و اعمال خلافکارانه افراد خاص نمی شود، فقط برای روشن شدن موضوع به افزایش قیمت خودرو و عوامل و دلایل آن بسنده می کند.
طبق مستندات آماری و نظرسنجی های انجام شده ، صنعت خودروی کشور در یک دهه اخیر بویژه در ۵سال گذشته از نظر کیفی و کمی رشد مطلوبی داشته است.
از نظر کمی تعداد تولید خودرو در یک دهه از ۲۰۰هزار دستگاه به یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه رسیده است.
طبق اخبار و اطلاعات به دست آمده ، در یک ماهه اخیر شاهد افزایش قیمت خودرو بین ۵تا ۱۵درصد بوده ایم ، در بررسی دلایل این اتفاق ، افکار عمومی افزایش قیمت خودرو را به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین ارتباط می دهند.
منطق حکم می کند که با کمبود سوخت و پایین آمدن اجباری مصرف آن ، تقاضا برای خرید و استفاده از خودرو کاهش یابد، از طرفی ، از آنجا که مصرف سوخت به ازای یکصد کیلومتر خودروهای تولید داخل نسبت به خودروهای خارجی در حد بالایی قرار دارد، گرایش به خرید خودروهای خارجی می تواند از قاعده بازار تبعیت کرده و افزایش یابد. ولی شرایط در جهت عکس این پدیده طبیعی ، پیش رفت. در کشور ما اغلب جای مهره ها براحتی عوض می شود.
بنزین سهمیه بندی می شود و مسافرت ها کاهش می یابد ولی قیمت خودرو افزایش می یابد. چرا چنین است؟
کدام اصول علمی و قوانین تجاری ، افزایش قیمت خودرو را در چنین شرایطی تایید می کند؟
مجلس هفتم بدرستی ۳سال از افزایش قیمت بنزین و فرآورده های نفتی جلوگیری کرد؛ اما حتی در این ۳سال نیز شاهد افزایش کرایه خودروها، قیمت ارزاق عمومی و کالاهای واسطه ای و حتی خدماتی بوده ایم.
با این حال ، تثبیت قیمت فرآورده های نفتی برای ۳سال متوالی یک آزمایش کوتاه مدت و قابل قبول برای همه کارشناسان اقتصادی و بازرگانی است.
نتایج آماری به دست آمده در ۳سال نشان داد که افزایش قیمت بنزین و فرآورده های نفتی پیوسته ابزاری برای سوئاستفاده کنندگان بوده است.
به هر ترتیب با افزایش قیمت خودرو در بازار، روی دیگر سکه کاملا نمایان شد.
به این معنی که بازار ایران هیچ وقت تابع قواعد تجاری نبوده و نخواهد شد و در اینجا متولیان امور بازرگانی فقط نظاره گر هستند و این واسطه ها و افراد سودجو هستند که سمت و سوی بازار را تعیین می کنند.
طبق بررسی های انجام شده ، مشخص شد هیچ یک از خودروسازان پس از سهمیه بندی بنزین افزایش قیمت نداشته اند، با وجود این ، افزایش ۱۵درصدی را در بازار خودرو شاهد هستیم. چرا و چه باید کرد؟ پاسخ و قضاوت با خوانندگان عزیز است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن
ولی ملکی
ولی ملکی
منبع : روزنامه جامجم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران قوه قضاییه هواشناسی سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی شورای شهر تهران قتل شورای شهر
خودرو سایپا بانک مرکزی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات تورم
تلویزیون سریال رسانه سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر فیلم زنان رسانه ملی کتاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی وحید شمسایی
هوش مصنوعی اینستاگرام ناسا اپل تسلا تبلیغات فناوری پهپاد همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت خواب کاهش وزن طول عمر سلامت روان بارداری هندوانه