چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
وقتی بازی جدی میشود
یکی از اتفاقات مثبت فرهنگی در سه سال اخیر، توجه به عرصه بازی های رایانه ای است. در بسیاری از خانواده های امروز جامعه ایران، حتی در روستاها، این نوع بازی ها در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دارد. میانگین استفاده بچه ها از بازی های رایانه ای، چند ساعت در روز است و این مسئله، تبدیل به یک بستر فرهنگی و راهبردی شده است. به طوری که یکی از زمینه های ناتوی فرهنگی غرب علیه جهان اسلام، همین بازی هاست. به همین دلیل اکثر بازی های رایانه ای، چندان تناسبی برای کودکان و نوجوانان ندارند. به خصوص این که مملو از خشونت هستند.
یکی از اقدامات در دست اجرا برای ارتقای کیفیت فرهنگ مصرف بازی های رایانه ای، تفکیک سنی این بازی هاست که نخستین بار توسط ایران و در ایام برپایی نمایشگاه تخصصی خاورمیانه در دبی ارائه شد. نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای پس از یک سال کار کارشناسی و تعامل با استادان حوزه و دانشگاه، روانشناسان و جامعه شناسان، توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد، آماده رونمایی شده است. به همین مناسبت کارشناسان فرهنگی و هنرمندان دیدگاه های خود را درباره این طرح ابراز نموده اند.
● تفکیک مطابق با فرهنگ ایرانی
یکی از مسائلی که در زمینه تفکیک سنی بازی های رایانه ای باید در نظر داشت، توجه به جنبه های فرهنگی این رسانه است. چرا که به اعتقاد کارشناسان، صنعت بازی های رایانه ای، ابزاری برای انتقال و ترویج یک فرهنگ به جوامع است.
«امین تارخ» بازیگر سینما و تلویزیون در این زمینه گفت: بازی های رایانه ای باید مطابق با علایق مخاطبان و متناسب با گروه های سنی آنها در جامعه عرضه شود.
وی افزود: آنچه که مشخص است امروزه مردم به دنبال یکسری سرگرمی های سالم هستند که برای رسیدن به آن نیز راه های مختلفی را آزمایش می کنند، طبیعتا کسانی یا کشورهایی نیز هستند که سعی دارند فرهنگ خود را به واسطه صنعت سرگرمی به دیگر کشورها صادر کنند.
عضو هیئت مدیره خانه سینما، یادآور شد: بازی های رایانه ای نیز از جمله این موارد است، اما آنچه مهم است ما باید فضایی را فراهم آوریم تا مردم برای سرگرم کردن خود به سمت فرهنگ ایرانی جذب شوند.
این بازیگر سینما، با اشاره به تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای، ادامه داد: این بنیاد می تواند با حمایت از تولیدکنندگان داخلی محصولاتی را در عرصه بازی های رایانه ای به مخاطبان عرضه کند که بتواند در سایه این گونه تولیدات هر محصولی را متناسب با شرایط سنی به مخاطبان عرضه کند.
وی همچنین با اشاره به نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای، گفت: تدوین این طرح اقدامی مناسب است که با شناسایی گروه های مخاطب و کاربران بازی های رایانه ای می تواند به نتایج خوبی منجر شود.
● لزوم بومی سازی بازی های رایانه ای
بومی سازی بازی های رایانه ای، یکی دیگر از نکاتی است که در حین تفکیک سنی این بازی ها باید در نظر گرفته شود.
مصطفی رحماندوست، شاعر و کارشناس مسائل فرهنگی کودکان، ضمن تاکید بر این نکته، توجه به دغدغه های خانواده ها و ویژگی های روانشناختی کودکان و حفظ جنبه های هیجان انگیز و تفریحی این بازی ها را نیز وقتی بازی جدی می شود دیدگاه های کارشناسان درباره تفکیک سنی بازی های رایانه ای
یکی از اتفاقات مثبت فرهنگی در سه سال اخیر، توجه به عرصه بازی های رایانه ای است. در بسیاری از خانواده های امروز جامعه ایران، حتی در روستاها، این نوع بازی ها در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دارد. میانگین استفاده بچه ها از بازی های رایانه ای، چند ساعت در روز است و این مسئله، تبدیل به یک بستر فرهنگی و راهبردی شده است. به طوری که یکی از زمینه های ناتوی فرهنگی غرب علیه جهان اسلام، همین بازی هاست. به همین دلیل اکثر بازی های رایانه ای، چندان تناسبی برای کودکان و نوجوانان ندارند. به خصوص این که مملو از خشونت هستند.
یکی از اقدامات در دست اجرا برای ارتقای کیفیت فرهنگ مصرف بازی های رایانه ای، تفکیک سنی این بازی هاست که نخستین بار توسط ایران و در ایام برپایی نمایشگاه تخصصی خاورمیانه در دبی ارائه شد. نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای پس از یک سال کار کارشناسی و تعامل با استادان حوزه و دانشگاه، روانشناسان و جامعه شناسان، توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد، آماده رونمایی شده است. به همین مناسبت کارشناسان فرهنگی و هنرمندان دیدگاه های خود را درباره این طرح ابراز نموده اند.
● تفکیک مطابق با فرهنگ ایرانی
یکی از مسائلی که در زمینه تفکیک سنی بازی های رایانه ای باید در نظر داشت، توجه به جنبه های فرهنگی این رسانه است. چرا که به اعتقاد کارشناسان، صنعت بازی های رایانه ای، ابزاری برای انتقال و ترویج یک فرهنگ به جوامع است.
«امین تارخ» بازیگر سینما و تلویزیون در این زمینه گفت: بازی های رایانه ای باید مطابق با علایق مخاطبان و متناسب با گروه های سنی آنها در جامعه عرضه شود.
وی افزود: آنچه که مشخص است امروزه مردم به دنبال یکسری سرگرمی های سالم هستند که برای رسیدن به آن نیز راه های مختلفی را آزمایش می کنند، طبیعتا کسانی یا کشورهایی نیز هستند که سعی دارند فرهنگ خود را به واسطه صنعت سرگرمی به دیگر کشورها صادر کنند.
عضو هیئت مدیره خانه سینما، یادآور شد: بازی های رایانه ای نیز از جمله این موارد است، اما آنچه مهم است ما باید فضایی را فراهم آوریم تا مردم برای سرگرم کردن خود به سمت فرهنگ ایرانی جذب شوند.
این بازیگر سینما، با اشاره به تاسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای، ادامه داد: این بنیاد می تواند با حمایت از تولیدکنندگان داخلی محصولاتی را در عرصه بازی های رایانه ای به مخاطبان عرضه کند که بتواند در سایه این گونه تولیدات هر محصولی را متناسب با شرایط سنی به مخاطبان عرضه کند.
وی همچنین با اشاره به نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای، گفت: تدوین این طرح اقدامی مناسب است که با شناسایی گروه های مخاطب و کاربران بازی های رایانه ای می تواند به نتایج خوبی منجر شود.
● لزوم بومی سازی بازی های رایانه ای
بومی سازی بازی های رایانه ای، یکی دیگر از نکاتی است که در حین تفکیک سنی این بازی ها باید در نظر گرفته شود.
مصطفی رحماندوست، شاعر و کارشناس مسائل فرهنگی کودکان، ضمن تاکید بر این نکته، توجه به دغدغه های خانواده ها و ویژگی های روانشناختی کودکان و حفظ جنبه های هیجان انگیز و تفریحی این بازی ها را نیز مهم دانست.
رحماندوست، بر لزوم تفکیک سنی استفاده از بازی های رایانه ای و بومی سازی این عرصه در جهت توجه به دغدغه خانواده ها تاکید کرد.
وی گفت: بازی های رایانه ای را باید براساس ویژگی های روانشناختی کودکان تولید کرد، اما در هر حال نباید از جنبه تفریحی و هیجانی این بازی ها دور شد.
رحماندوست ادامه داد: بسیاری از کشورها با ساخت بازی های خشن و اشاعه فرهنگ رفتاری نادرست، از علاقه کودکان به این عرصه سواستفاده می کنند و به جای اینکه کودک از بازی لذت ببرد از بازی کردن عصبی می شود.
این شاعر و نویسنده کودکان با اشاره به آماده سازی نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای براساس ویژگی های بومی کاربران ایرانی به ویژه کودکان، افزود: تاثیرات جغرافیایی و تاریخی کودک ایرانی با سایر کودکان متفاوت است، لذا بهره گیری از نظرات کارشناسان گروه های استفاده کننده از این بازی ها، می تواند در توفیق این برنامه موثر باشد.
رحماندوست همچنین نقش والدین در نظارت بر بازی هایی که کودکان انجام می دهند را اساسی خواند و گفت: حفظ بهداشت روانی کودکان باید از طریق صدا و سیما به همراه برگزاری کارگا ه های آموزشی مختلف در مراکز فرهنگی و از طریق تریبون های مختلف به والدین آموزش داده شود.
● حفظ سلامت خانواده
حجت الاسلام والمسلمین «سیدرضا اکرمی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر ارتقای روحی و سلامت خانواده ها در عرصه بازی های رایانه ای و بومی سازی مقوله بازی تاکید کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به حدیثی از امام جعفرصادق(ع)، افزود: ارایه خوراک روحی مناسب در هر زمینه ای به ویژه در حوزه فرهنگی باید در امور لحاظ شود.
به گفته اکرمی، بازی های رایانه ای پدیده نوظهوری است و خانواده باید در استفاده از تولیدات بازی دقت نظر داشته باشند تا فرهنگ اخلاقی جامعه به واسطه برخی محصولات غیراخلاقی آسیب نبیند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای، تصریح کرد: طرح یادشده می تواند یاری رسان خانواده ها باشد تا محصولاتی مناسب در اختیار مخاطبان بازی های رایانه ای قرار گیرد و این جای خوشحالی دارد که ایران به عنوان نخستین کشور مسلمان در نمایشگاه بازی های رایانه ای خاورمیانه پیشنهاد دهنده ارایه رده بندی سنی در عرصه بازیهای رایانه ای بوده است.
● ایران الگوی جهان اسلام شود
جمهوری اسلامی ایران، با اجرای طرح تفکیک سنی بازی های رایانه ای و بومی سازی و سلامت بخشی به این بازی ها می تواند الگوی سایر کشورهای اسلامی در این زمینه شود.
«امیر قویدل» کارگردان سینما، گفت: ارایه طرح تفکیک سنی بازی های رایانه ای و اجرای آن در ایران می تواند به عنوان الگویی مناسب در کشورهای اسلامی مطرح شود.
این کارگردان یادآور شد: اجرای دقیق و مناسب نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای این امید را به وجود می آورد که نحوه استفاده صحیح از بازی های رایانه ای متناسب با گروه های سنی مخاطب نهادینه شود.
وی یادآور شد: امروز بازی های رایانه ای با توجه به گستردگی مخاطب در خانواده ها از جایگاه خاصی برخوردار است و بیشترین مخاطبان این مقوله را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.
قویدل با ابراز خرسندی از اینکه ایران به عنوان نخستین کشور در میان کشورهای مسلمان پیشنهاد ارایه تفکیک سنی بازی های رایانه ای را داده است، ادامه داد: این اقدام علاوه بر توانایی های مضمونی و تکنیکی ما در عرصه سینما و صنعت سرگرمی موجب ارتقای اعتبار ما در میان سایر کشورها می شود.
این سینماگر، گفت: ارایه چنین طرح هایی می تواند سلامتی خانواده ها را تضمین کند و از نگرانی آنها در رویارویی با انبوه بازی در بازار بکاهد.
قویدل تصریح کرد که با حمایت از تولیدکنندگان جوان بازی های رایانه ای می توان تا حد زیادی مسیر تحقق برنامه هایی چون تفکیک سنی در این عرصه را هموار کرد.
وی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه رسانه های جمعی همچون صدا و سیما، گفت: تلویزیون می تواند با توجه به امکانات و گستردگی مخاطبان در جهت معرفی صحیح چنین برنامه هایی به جامعه اقدام کند.
● حذف خشونت از بازی های رایانه ای
عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در بازی های رایج دنیا، خشونت یک عنصر رایج شده، که محل اشکال است و با فرهنگ ما همخوانی ندارد و اگر نسبت به آن بی توجهی صورت گیرد، بحران ایجاد می کند.
امیررضا خادم با بیان اینکه باید در برابر خشونت موجود در بازی های رایانه ای وارداتی، برنامه ریزی اصولی داشته باشیم، افزود: تفکیک سنی و ایجاد رده بندی برای کاربران در بازی می تواند از خطرات این عرصه برای مخاطبان بکاهد و برنامه ریزی ما در حوزه تولید بازی باید به گونه ای باشد که خلاقیت و تفکر را حین ساخت و به منظور نزدیکی به فضای فرهنگی کشور مورد توجه قرار دهیم.
به عقیده این چهره ورزشی، بیشترین مراجعه به بازی های رایانه ای بین سنین کودکی و نوجوانی است و هر چقدر سن بالاتر می رود، جذابیت این بازیها نیز به دلیل مشغله ها بیشتر می شود، بنابراین باید ضمن ارایه نظام مناسب رده بندی سنی برای استفاده از بازی به دنبال راهکارهای تازه ای نیز برای ساخت بازی های رایانه ای مطابق با فرهنگ کشور باشیم.
خادم همچنین با تاکید بر اعمال نظام رده بندی سنی در عرصه بازی، گفت: ساخت بازی های که ضریب هیجان بالا دارند و از ورزش های انفرادی سرچشمه می گیرند همچون کشتی، تکواندو و جودو می تواند برای کودکان و نوجوانان دلپذیر باشد و علاوه بر تکیه بر آیین های پهلوانی، می توان این بازیها را بومی کرد.
تهیه و تنظیم: علی تربتی
منبع : روزنامه کیهان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست