چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
شاپور تهرانی
جنسیت: مرد
نام پدر: خواجگی
تخلص: شاپور
تولد و وفات: ( ... - ۱۰۴۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: شاعر
ملقب به شرفالدین. نخست فریبی تخلص میکرد و بعد شاپور انتخاب کرد. از نسل مولانا امیدی و از شاعران والاتبار و از استادان نغزگوی عصر خود بود. در ایام جوانی از وطن به هندوستان رفت و در آنجا با میرزا جعفر آصفخان مصاحب بود و با ایشان مدتها در هند و کشمیر سیرکرد ، اشعار خوب و ابیات مرغوب در دارالعیش کشمیر گفت ، از آن جمله پارهای مثنوی است که در برابر "خسرو و شیرین" به نظم در آورد. وی بعد از فوت آصفخان به ایران بازگشت. نسخههای "دیوان"ش فراوان است و معمولاً از پانزده هزار بیت تجاوز نمیکرد. وی با امین رازی و اعتمادالدوله جهانگیری قرابت نزدیک داشت و مداحی اعتمادالدوله مذکور را بسیار میکرد. معاصر و معاشر شاپور تهرانی ، تقیالدین اوحدی بلیانی که مدعی است که نام شاپور در آغاز ارجاسب بود و او وی را در آغاز جلوس شاهعباس در قزوین و اصفهان دید و صحبت خوب با هم داشتند. وی اقامت طولانی در هند را به قصد مداحی اختیار نکرد و به همین جهت قصیدههایش بیشتر در ستایش امامان است. و او هر دو سفر خود را به هند با آهنگ بازرگانی انجام داد و از این راه ثروت اندوخت و به همین سبب هم در صف ملازمان پاشاه یا شاهزادگان درنیامد. وی سفری به مکه معظمه داشت و بعد از دریافت کعبهٔ مقصود به تهران بازگشت.
نام پدر: خواجگی
تخلص: شاپور
تولد و وفات: ( ... - ۱۰۴۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: شاعر
ملقب به شرفالدین. نخست فریبی تخلص میکرد و بعد شاپور انتخاب کرد. از نسل مولانا امیدی و از شاعران والاتبار و از استادان نغزگوی عصر خود بود. در ایام جوانی از وطن به هندوستان رفت و در آنجا با میرزا جعفر آصفخان مصاحب بود و با ایشان مدتها در هند و کشمیر سیرکرد ، اشعار خوب و ابیات مرغوب در دارالعیش کشمیر گفت ، از آن جمله پارهای مثنوی است که در برابر "خسرو و شیرین" به نظم در آورد. وی بعد از فوت آصفخان به ایران بازگشت. نسخههای "دیوان"ش فراوان است و معمولاً از پانزده هزار بیت تجاوز نمیکرد. وی با امین رازی و اعتمادالدوله جهانگیری قرابت نزدیک داشت و مداحی اعتمادالدوله مذکور را بسیار میکرد. معاصر و معاشر شاپور تهرانی ، تقیالدین اوحدی بلیانی که مدعی است که نام شاپور در آغاز ارجاسب بود و او وی را در آغاز جلوس شاهعباس در قزوین و اصفهان دید و صحبت خوب با هم داشتند. وی اقامت طولانی در هند را به قصد مداحی اختیار نکرد و به همین جهت قصیدههایش بیشتر در ستایش امامان است. و او هر دو سفر خود را به هند با آهنگ بازرگانی انجام داد و از این راه ثروت اندوخت و به همین سبب هم در صف ملازمان پاشاه یا شاهزادگان درنیامد. وی سفری به مکه معظمه داشت و بعد از دریافت کعبهٔ مقصود به تهران بازگشت.
منبع : مطالب ارسالی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست