چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
صنعت حمل و نقل هوایی کشور، بستری مناسب برای سوانح آینده
بحث سوانح هوایی و عوامل بوجود آورنده آنها از جمله مهمترین عوامل تهدیدکننده رشد حمل و نقل هوایی در ایران میباشد. کشور ما به عنوان کشوری که در سالهای گذشته جزو کشورهای پرسانحه در صنعت هوایی بوده است، بیش از هر چیز نیاز به بررسی و تحقیق در زمینهٔ مسایل مرتبط با ایمنی هوایی دارد. نگاهی به وضعیت کنونی صنعت هوایی در کشور سؤالهای زیر را در ذهن بوجود میآورد:
آیا از سوانح هوایی قبلی در سالهای گذشته در جهت بهبود وضعیت ایمنی هوایی استفاده شده است؟ آیا وضعیت ایمنی هوایی در حال حاضر مناسب است؟ آیا عدم بررسی دقیق و حل مشکلات ایمنی پروازها، کشور را از صنعت گردشگری و جذب مسافرین خارجی محروم نخواهد کرد؟ آیا وضعیت فعلی صنعت هوایی کشور بستر مناسبی برای سوانح هوایی آینده نخواهد بود؟
بررسی شیوهٔ مواجههٔ کشورهای پیشرفته با بحث سوانح هوایی نشان میدهد که رویكرد فعلی کشور ما در مواجهه با سوانح هوایی، به گونهای آنی نیست که در کشورهای صاحب صنعت در دنیا دیده میشود. در زیر به برخی از عوامل مهم در بحث بررسی سوانح هوایی اشاره میشود:
۱- مباحث حقوقی و پیگیریهای قضایی بعد از وقوع سانحه
یکی از مسائل بسیار مهم که در بحث بررسی سوانح نقش حیاتی را بازی میکند، قوانین قضایی است. این قوانین میتواند بگونهای باشد که خلبان بازمانده از یک سانحه، تمامی حقایق و جزئیات سانحه را باز گوید و یا به گونهای باشد كه بعلت ترس از مسایل مختلف از بازگو کردن بسیاری از حقایق خودداری کند.
حقیقت این است که سوانح هوایی میتواند در برخی موارد دارای علل مشابهی باشند و حال آنکه با استفاده از اظهارات خلبانان (به شرط وجود شرایط برای بیان حقایق) بعد از سوانح میتوان تعداد سوانح هوایی در آینده را کاهش داد. قوانین مناسب قضایی میتواند صنعت هوایی را در کسب بسیاری از تجارب ارزندهٔ خلبانان بازمانده یاری بخشد. همچنین پیگیری و کسب اطلاعات از سایر افراد مرتبط با یک حادثه باید بسیار حسابشده باشد. شاید در این قسمت نیز به تشکیل بخشی مانند کمیتههای نظامپزشکی که کار رسیدگی به مسایل مرتبط با جرایم پزشکی را انجام میدهد، نیاز باشد تا پیگیری سوانح دقیقتر و کارشناسانهتر انجام گیرد و همچنین افراد مرتبط با یک سانحه با آسودگی خاطر بیشتری به سؤالات و مسائل مطرح شده پاسخ گویند.
در کشورهای با درصد ایمنی بالا مجازات برای خلبانان تنها در حالتی اعمال میشود که خلبانان بطور قطع مرتکب خطای عمد شده باشد. از این رهگذر با حفظ خلبانان که هزینههای زیادی برای آموزش آنان صرف شده و با شنیدن نظرات آنان و بررسی دقیق علل سوانح، به تصحیح و اعمال تغییرات و بهبود تجهیزات خود و ناوگان هواپیمایی میپردازند.
بنابر گفته تعدادی از کارشناسان، برخی از قوانین قضایی فعلی در زمینه پیگیری سوانح نیاز به تغییراتی دارند تا تحقیقات به نحو بهتر انجام شود.
۲- حقوق مسافرین
یکی از مباحث مهم در صنعت حمل و نقل هوایی حقوق مسافرین است؛ امروزه مسافرین بسیاری از کشورها از حقوق خود آگاهی لازم را دارند و معمولاً بعد از وقوع هر حادثه که منجر به خساراتی شود، مسافرین این حق را برای خود قائلند که از خطوط هوایی درگیر با سانحه شکایت کنند و مسؤولین مربوط را مجبور به پاسخگویی در دادگاه نمایند. حتی در گاهی موارد از شرکتهای بزرگ سازنده هواپیما مانند بوئینگ نیز شکایاتی صورت گرفته است. در کشور ما علیرغم وقوع چندین حادثه در سالهای اخیر کمتر شاهد چنین شکایاتی بودهایم.
نکتهٔ مهم در این بین این است که اگر مسؤولین و دستاندکاران خطوط هوایی بدانند بعد از وقوع یک سانحه از سوی افکار عمومی و مردم مجبور به پاسخگویی در دادگاه خواهند بود، بهنوعی در فعالیتهای خود دقیقتر خواهند شد. همچنین در حال حاضر بسیاری از پروازها در کشور با تاخیر انجام میشود و کمتر دیده شده که مسافرین از خطوط هواپیمایی شکایتی در این زمینه انجام دهند؛ حال آنکه در تمامی کشورهای دنیا در پی تاخیر در پروازها خطوط هوایی خود را ملزم به پرداخت خسارت به مسافرین میدانند و در بسیاری از موارد مسافرین از این خطوط به دادگاه شکایت نموده، آنها را مجبور به پاسخگویی میکنند.
حالا سؤال اینجاست که چرا مردم کشور ما برخلاف اکثر کشورهای دنیا از این حق خود آگاهی ندارند و اصولاً چه نهاد و مرکزی باید آنان را از حق مسلمشان آگاه سازد. به هر حال آگاهی مردم از این حق خود میتواند منشأ دقت بیش از پیش در صنعت هوایی کشور باشد.
۳- عدم ریشهیابی صحیح و جامع در مورد سوانح
سوانح هوایی را از دو دیدگاه میتوان بررسی نمود. در یک دیدگاه، خود حادثه و مواردی از قبیل خطای خلبان، خطای برج مراقبت و غیره مورد بررسی قرار میگیرد. در دیدگاه دیگر، ایجاد سانحه بر اثر عواملی مانند تجهیزات فرودگاهی، امکانات، تجهیزات ناوبری، وضعیت فرودگاهها، و ... مورد بررسی قرار میگیرد. درکشوری مانند امریکا سازمانی با نام NTSB وجود دارد که بعد از وقوع هر سانحه، با ارائه و تدوین قوانین جدید به بهبود وضعیت ایمنی میپردازد. بهعبارت دیگر کار این سازمان یافتن مقصر نیست بلکه ارایهٔ راهکار و تدوین قوانین جدید جهت بهبود وضعیت ایمنی میباشد.
با توجه به اینکه در کشور ما بیشتر فعالیتها به بررسی سانحهای خاص معطوف میشود، لذا بهنظر میرسد تشکیل سازمانی که جنبهٔ عمومی و کلی سانحه را بررسی کند، ضروری باشد. همچنین پیگیری سوانح و یافتن علت یک سانحهٔ خاص در کشور، بهعهدهٔ سازمان هواپیمایی کشوری میباشد که در برخی موارد این سازمان نیز به نوعی با سانحه بوجود آمده مرتبط است. بهطور کلی پیگیری سوانح توسط سازمانی که ارتباطی با سوانح نداشته باشد، مسلماً منجر به نتایج بهتری خواهد بود.
۴- توجه به بحث روانشناسی خلبانان
یکی از نکات مهم برای دستیابی به ایمنی بیشتر در پروازها توجه کافی به مسائل روانشناسی خلبانان میباشد. باید دانست که برای داشتن ایمنی بیشتر در پروازها یکی از نکات بسیار مهم، توجه به مسائل روحی و روانی خلبانان و خدمهٔ پروازی میباشد و قوانینی که وضع میشود نیز باید بهگونهای باشد که دستاندرکاران یک پرواز بتوانند از حداکثر فکر و توانایی خود در هنگام عملیات پروازی مسائل و خدمات قبل از آن استفاده نمایند.
بنابه گفتهٔ برخی مسؤولین صنعت هوایی برخی از قوانین موجود (به عنوان مثال، قانون جدید پرداخت هماهنگ حقوق) به گونهای است که نگرانیهایی در ارتباط با عملكرد خلبانان بوجود آورده است و به نظر میرسد تصحیح این قوانین ضروری باشد.
۵- تجهیز فرودگاهها و استفاده از وسایل ناوبری جدید
یکی از عواملی که ممکن است باعث بروز سوانح هوایی شود، عدم وجود تجهیزات بهروز در زمینهٔ ناوبری و کنترل پرواز در فرودگاههای کشور میباشد. در حال حاضر بسیاری از فرودگاهها از تجهیزات کافی برخودار نیستند. دستیابی به پروازهای با ایمنی بالا بدون توجه به بحث تجهیز فرودگاهها به تجهیزات لازم، امری محال است.
۶- عدم توجه کافی به بحث هواشناسی
از جمله مسائل بسیار مهمی که در یک پرواز توجه خاصی را طلب میکند، هواشناسی و اطلاعات دقیق اوضاع جوی میباشد. در حال حاضر در کشور ما بهنوعی ناهماهنگی در این میان دیده میشود. برخی خطوط هوایی هم اكنون دارای بیست و چهار ساعت فعالیت هستند در حالیکه هواشناسی در کشور ما در حدود هشت ساعت فعالیت میکند و در پروازهای شب در برخی از موارد اطلاعات کافی در اختیار خلبانان قرار نمیگیرد. در چنین حالاتی خلبانان میتوانند از انجام پرواز خودداری نمایند. بنابراین برای جلوگیری از سوانح هوایی در آینده باید توجه بسیار بیشتری از قبل در این ارتباط صورت پذیرد.
کوتاه سخن اینکه کشور ما برای اینکه بتواند به ایمنی بالا در صنعت هوایی دستیابد نیاز دارد در ساختار پیگیری سوانح هوایی خود تجدیدنظر نماید و به تجهیز و نوسازی تجهیزات ناوبری هوایی اقدام نماید. در غیر این صورت، امکان وجود سوانح هوایی در آینده وجود دارد.
سید محمد جعفر عسکری طباطبایی
منبع : تحلیلگران تکنولوژی هوا فضای ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست